Van surround naar stereo

Gestart door Jaffa, mei 1, 2008, 19:22:13

Vorige topic - Volgende topic

PM

Hoe ben je bij deze versterker uitgekomen? Heb je ook nog andere versterkers beluisterd?
Groeten, Peter

ruud4

Goedendag beste leden. Na een aantal maanden op dit forum te hebben rondgestruind zijn er een paar dingen voor mij wat duidelijker geworden (Was namelijk op dit forum gekomen om mij te orienteren voor de aanschaf van een compleet nieuwe av installatie).

1. Ik wil twee luidsprekers (A.P. Spark) behouden en dus niet naar surround..Ik wil niet meer luidsprekers in mijn kamer (en kan niet tegen luidsprekers achter mij).
2. Ik koop een 50 inch full hd plasma van Pioneer (vermoedelijk de krp500a)
3. Ik koop een hd kabelontvanger (Humax of Samsung, ik heb een aansluiting van Caiway).
4. Ik koop een BR speler (nog niet helemaal duidelijk).

Mijn vragen:

- Wie kan mij adviseren voor een receiver welke goed past binnen bovenstaande en de luidsprekers (dus voor stereo en films (muziek en speel) en het plasmascherm maximaal tot zijn recht laat komen?
Wat ik ook graag zou willen weten hoe dit dan het beste aan te sluiten en of het nodig is dat de receiver over hdmi aansluitingen en een scaler beschikt.
Alvast mijn hartelijke dank voor eventuele bijdrage.
Met groet,
ruud

aMUSEd

Waarom denk je aan een receiver? Wil je een surround receiver als stereoversterker gebruiken of wil je een stereoversterker met radio ingebouwd?
Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik een mooie stereoversterker gebruiken. Deze sluit je dan analoog aan op de pioneer.. of op de kabelontvanger. De kabelontvanger en BRspeler voor beeld aansluiten op de plasma via de beste aansluitingen die beschikbaar zijn op de apparaten. Het voordeel van het aansluiten van de versterker op de plasma is dat deze alle bronnen zal doorsturen naar de versterker (althans, zo werkt het wel bij de lx5090). Wanneer je de BRspeler wilt gebruiken als audiobron dan zal je die ook direct op de versterker moeten aansluiten.
Ik ken de speakers niet dus ik zou niet weten wat goed combineert met AP Sparks.

Momenteel combineer ik mijn plasma ook met een stereoversterker + LS en dat bevalt prima.. zowel muziek als film klinkt prima.

ruud4

Citaat van: aMUSEd op november 28, 2008, 22:33:35
Waarom denk je aan een receiver? Wil je een surround receiver als stereoversterker gebruiken of wil je een stereoversterker met radio ingebouwd?
Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik een mooie stereoversterker gebruiken. Deze sluit je dan analoog aan op de pioneer.. of op de kabelontvanger. De kabelontvanger en BRspeler voor beeld aansluiten op de plasma via de beste aansluitingen die beschikbaar zijn op de apparaten. Het voordeel van het aansluiten van de versterker op de plasma is dat deze alle bronnen zal doorsturen naar de versterker (althans, zo werkt het wel bij de lx5090). Wanneer je de BRspeler wilt gebruiken als audiobron dan zal je die ook direct op de versterker moeten aansluiten.
Ik ken de speakers niet dus ik zou niet weten wat goed combineert met AP Sparks.

Momenteel combineer ik mijn plasma ook met een stereoversterker + LS en dat bevalt prima.. zowel muziek als film klinkt prima.

Bedankt voor je reaktie.

Ik hoop ook met een goede stereoversterker met radio (een receiver is dat toch?) uit de voeten te kunnen.
Vraag me alleen af of zo'n radio/versterker de laatste geluidsformaten (kreet die ik heb gehoord welke ik niet helemaal begrijp..) aan kan.
Moet zo'n versterker overigens niet met hdmi aansluitingen (op het plasmascherm, de hd ontvanger en de br speler) worden aangesloten.

En als dit allemaal via een gewone vertserker kan zijn er dan nog andere leden die een tip hebben voor een goede versterker icm de audiophysicss?

alvast bedankt,
ruud

Dacht echter

aMUSEd

Citaat van: ruud4 op november 29, 2008, 10:37:04
Bedankt voor je reaktie.

Ik hoop ook met een goede stereoversterker met radio (een receiver is dat toch?) uit de voeten te kunnen.
Vraag me alleen af of zo'n radio/versterker de laatste geluidsformaten (kreet die ik heb gehoord welke ik niet helemaal begrijp..) aan kan.
Moet zo'n versterker overigens niet met hdmi aansluitingen (op het plasmascherm, de hd ontvanger en de br speler) worden aangesloten.
Graag gedaan, daar is zo'n forum toch voor  :)

Met de keuze voor een receiver beperk je je enorm. Waarom niet een losse tunner?
Wanneer de BRspeler over analoge audiouitgangen beschikt zou deze mogelijk de nieuwe formats over de uitgangen kunnen uitsturen.
Nee hoor, de versterker hoeft niet hdmi te ondersteunen.. waarom een extra schakel in de ketting toevoegen?

Overigens schiet me te binnen dat een forumgenoot zijn AP's combineerde met de solo van Arcam.. deze persoon was er best over te spreken meen ik mij te herinneren.

Spekkie99

Die nieuwe formaten heb je alleen maar nodig als je meer dan de 2 stereo speakers gaat gebruiken.
Een goede stereo versterker heb jij dus veel meer plezier van!
Elke speler, ook bleu ray, kunnen gewoon het geluid van een film in stereo doorgeven aan je stereo versterker.

Ik zou je speakers gewoon een keer in de auto gooien en een dag gaan luisteren bij een goede audiozaak. Het matchen is zo persoonlijk.
En dan ook nog thuis luisteren want dat kan weer heel anders zijn...

Al met al een grote maar erg leuke klus!
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

peterrr

Ook hier van surround naar stereo, nou`ja 2.1 dan . ::)

Er is nog wel wat maar dat mag geen naam hebben.
En wat spekkie99  zegt klopt , mijn Blu-ray speler geeft een Fantastisch analoog stereo signaal.
Natuurlijk wel afhankelijk wat er voor geluidsspoor op de disc staat maar  tot nu toe klinken de concert dvd/bluray`s
prachtig.

groet peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

ruud4

Bedankt allen.

Een losse versterker dus en een losse tuner. Ga ik doen (Ik hoop nog wel op een goede tip voor welk type voor de sparks).

Svp ook nog even over de aansluitingen:

Lijkt me dat de HD ontvanger en de BR speler via een hdmi kabel op de Plasma moeten worden aangesloten.

Kan ik dan verder de Tuner, de BR speler (ook voor cd's) en het Plasmascherm gewoon op de versterker aansluiten?

Alvast bedankt weer,
ruud

MartijnR

Citaat van: ruud4 op november 30, 2008, 10:51:53
Een losse versterker dus en een losse tuner. Ga ik doen (Ik hoop nog wel op een goede tip voor welk type voor de sparks).

Citaat van: ruud4 op november 28, 2008, 21:24:25
Goedendag beste leden. Na een aantal maanden op dit forum te hebben rondgestruind zijn er een paar dingen voor mij wat duidelijker geworden (Was namelijk op dit forum gekomen om mij te orienteren voor de aanschaf van een compleet nieuwe av installatie).

1. Ik wil twee luidsprekers (A.P. Spark) behouden en dus niet naar surround..Ik wil niet meer luidsprekers in mijn kamer (en kan niet tegen luidsprekers achter mij).
2. Ik koop een 50 inch full hd plasma van Pioneer (vermoedelijk de krp500a)
3. Ik koop een hd kabelontvanger (Humax of Samsung, ik heb een aansluiting van Caiway).
4. Ik koop een BR speler (nog niet helemaal duidelijk).

Ik zie dat je een keuze hebt gemaakt voor een stereoversterker, al dan niet geïntegreerd. Je wilt gebruik blijven maken van de AP Sparks. Ik ben zelf gecharmeerd van de combinatie met Primare-componenten . In stereo verkijgbaar in verschillende opstellen, dwz een losse voor- en eindversterker, maar ook geïntegreerde versterkers hebben ze in het assortiment. Daarnaast hebben ze ook nog verschillende combinaties met cd of dvdspeler ingebouwd.

Als je geïnteresseerd bent zou je eens kunnen gaan luisteren bij een dealer in Naaldwijk. Ik vermoed dat je in de omgeving woont omdat je een caiway-aansluiting hebt. De dealer is geen sponsor op het forum, dus mag volgens mij de naam niet vermeld worden, maar zoveel dealers zitten er niet op de meubelboulevard daar.

Alternatieven zijn er natuurlijk ruimschoots, bijvoorbeeld de Arcam Solo.

Ik overweeg om mijn huidige stereoset (primare PRE30 en A30.2) te koop te zetten, mocht je belangstelling hebben, PM me dan maar.

Met vriendelijke groet,
Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

aMUSEd

Citaat van: ruud4 op november 30, 2008, 10:51:53
Svp ook nog even over de aansluitingen:

Lijkt me dat de HD ontvanger en de BR speler via een hdmi kabel op de Plasma moeten worden aangesloten.

Kan ik dan verder de Tuner, de BR speler (ook voor cd's) en het Plasmascherm gewoon op de versterker aansluiten?
Ja. Wanneer je de Tuner, de BRspeler en het Plasmascherm op de versterker aansluit zal het geluid van de:
- Tuner direct via de versterker lopen
- HD-ontvanger via de plasma naar de versterker lopen.. dit geldt overigens voor alle bronnen voor de plasma
- BRspeler voor cd's en films direct via de versterker lopen.. je kunt voor films ook de versterker het signaal van de plasma televisie voeren maar dat betekend weer een extra 'schakel' dat niet nodig is lijkt me.

Je zou nog wel even moeten checken of Pioneer bij de krp500a dezelfde analoge uitgangen biedt als bij de lx5090.

ruud4

hartelijk dank allen.
Ik ben een stuk verder.
Nu alleen nog even wachten op een test waaruit blijkt hoe de krp 500a met sd presteert.
En ik ga binnenkort even in Naaldwijk langs (10 km bij me vandaan inderdaad)
gr.r.

aMUSEd

Citaat van: ruud4 op november 30, 2008, 16:06:30
Nu alleen nog even wachten op een test waaruit blijkt hoe de krp 500a met sd presteert.
Werkt dit scherm met een andere processing dan de lx5090?

vanzomereng

Jaffa,

Mijn advies,

koop de Arcam Amp 840c, dit is voor die prijs een wereldversterker (zeer veel goede tests)
en deze past mooi en match goed met je CD-speler.

Of nog beter..........
Koop de versterker 740A van Cambridge, hiervoor geldt: tevens een wereldversterker
voor dat geld.   Hij is zelfs al nieuw te koop voor 850 euro.

- Houd je meer geld over voor de aanschaf voor eventuele nieuwe speakers
- De 740A is ruim voldoende bemeten om je Dali,s zeer goed aan te sturen.
   (om uberhaupt de meeste speakers goed aan te sturen, verwacht hier dus geen problemen mee..)

Wellicht ben je met de Cambridge 740C + huidige Dali,s dan al zeer tevreden en hou je de Dali,s
Mocht je een grotere kwaliteitssprong willen maken, zal je doch luidsprekers moeten nemen
in de prijsklasse van 2.000 tot 3.000 euro,s wil je een significante verbetering t.o.v de
huidige situatie.
Ik adviseer jouw, gezien de afmetingen van je kamer ook goede monitoren in overweging te nemen.

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Richi

Ik sluit me bij bovenstaande post aan: beluister zeker ook Cambridge Audio. Je zal er versteld van staan wat dit merk presteert in combinatie met een paar goede luidsprekers.
Woonkamer Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 • Sonos Arc Ultra Classé attic Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto Headphone Naim Atom HE • Focal Elegia • Focal Elear

Jackol

Heb zelf al een tijdje de 840A van Cambridge Audio en ben er zeer tevreden over.
Ook met mijn nieuwe speakers Focal profile 918 matchen ze bijzonder goed vind ik.

Heb ook de nieuwe MagicDac van Cambridge besteld en ben zeer benieuwd naar zijn kwaliteiten.

aMUSEd

Mensen, het topic is gekaapt door Ruud4.
Zo te lezen is de originele TS afgehaakt.

roland p

Citaat van: aMUSEd op december  1, 2008, 10:52:45
Laatste post van TS is 4 maanden oud...
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Spekkie99

Citaat van: aMUSEd op december  1, 2008, 10:52:45

Ach, zolang het een beetje on-topic is  ;)
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

ruud4

Citaat van: aMUSEd op november 30, 2008, 17:01:38
Werkt dit scherm met een andere processing dan de lx5090?

geen idee!

ruud4

Spekkie99

Citaat van: ruud4 op december  1, 2008, 13:14:35
Is dat tegen de regels ???

als je bij het onderwerp blijft en niet teveel door het originele verhaal heen fietst is dat geen probleem lijkt me.

Ranger

Ik luister ook vooral naar stereo. Hoe dan nog te luisteren naar surround? Wil niet meer al die kabels.

ruud4

Citaat van: aMUSEd op november 28, 2008, 22:33:35

- Heb de versterker (oude NAD (daar komt een nieuwe voor..(ik volg je tip..)) ,via tulp, aangesloten op mijn ontvanger (Humax HD).
- de ontvanger rechtstreeks via HDMI op de tv (KRP 500M)
- de br speler (sony 550) ook rechtstreeks op mijn tv.

Heb nu echter geen geluid via mijn br speler :(

Moet ik de versterker dan beter op de tv aansluiten?
Of ook nog een verbinding maken tussen de versterker en de br speler?

aMUSEd

Citaat van: ruud4 op december 17, 2008, 21:47:17
- Heb de versterker (oude NAD (daar komt een nieuwe voor..(ik volg je tip..)) ,via tulp, aangesloten op mijn ontvanger (Humax HD).
- de ontvanger rechtstreeks via HDMI op de tv (KRP 500M)
- de br speler (sony 550) ook rechtstreeks op mijn tv.

Heb nu echter geen geluid via mijn br speler :(

Moet ik de versterker dan beter op de tv aansluiten?
Of ook nog een verbinding maken tussen de versterker en de br speler?
Het klopt dat je via de bovenstaande setup geen geluid hebt van de brspeler.
Je kunt 2 dingen doen:
1) sluit de analoge audio-uitgang van de tv (wanneer die erop zit) aan op een analoge audio-ingang van de versterker.
Je krijgt dan het geluid te horen van de bron die je bekijkt op de tv.
Je hoeft in dit geval de decoder niet meer op de versterker aan te sluiten.
2) of je sluit de brspeler (via analoge audio-uit) direct aan op de versterker (analoge ingang).

Ik gebruik zelf de 1e optie en dat werkt prettig en de geluidskwaliteit is prima.

Welke versterker heb je op het oog? En hoe bevalt de krp500?

ruud4

Citaat van: aMUSEd op december 17, 2008, 23:45:16
Het klopt dat je via de bovenstaande setup geen geluid hebt van de brspeler.
Je kunt 2 dingen doen:
1) sluit de analoge audio-uitgang van de tv (wanneer die erop zit) aan op een analoge audio-ingang van de versterker.
Je krijgt dan het geluid te horen van de bron die je bekijkt op de tv.
Je hoeft in dit geval de decoder niet meer op de versterker aan te sluiten.
2) of je sluit de brspeler (via analoge audio-uit) direct aan op de versterker (analoge ingang).

Ik gebruik zelf de 1e optie en dat werkt prettig en de geluidskwaliteit is prima.

Welke versterker heb je op het oog? En hoe bevalt de krp500?

1. Heb ik gedaan. Geen geluid.. Zal boekjes (telefoonboeken tegenwoordig...word ik gek van) nog even doornemen. Doe vast iets niet goed.
Heb ook de br speler op de versterker gezet, en de ontvanger ook weer op de versterker, maar ik krijg het geluid niet omgeschakeld naar de br speler.
Ben daar ook allesbehalve handig in.

Versterking: Nu die knoert van die Philips tussen mijn luidsprekers vandaan is klinken mijn Sparks met de Nad 3020 al een heel stuk aangenamer.
Kan het hier dus nog wel heel even mee uithouden, en als ik de aansluitproblemen zijn opgelost, rustig op zoek naar een topper.

De KRP 500M: Zit een dode pixel in het midden van het scherm (scherm wordt zaterdag omgeruild).

Vwb het beeld: Werkelijk nog nergens zo'n plaatje gezien (ruim 2 jaar lopen zoeken..). Indrukwekkend goed.