Thomson 52RW65ES Probleem

Gestart door Frans, december 21, 2001, 16:28:54

Vorige topic - Volgende topic

Frans

Hallo,

Dit is mijn eerste post op dit forum en meteen een lastige :

Ik heb een verschijnsel op mijn Thomson rptv wat anderen schijnbaar ook hebben en we weten niet of dit een Thompson euvel is, een rptv euvel of een defect. Het gaat erom dat in mijn toestel aan de linker kant van het scherm over een breedte van hooguit 30 cm vertikale licht en donkere strepen te zien zijn. Deze zijn vooral zichtbaar bij vlakke beelden (beeld van lucht, bijvoorbeeld als de dino's in de film Dinosaurus door woestijn lopen of grasveld in voetbal wedstrijden). Een leek die het niet weet, ziet het niet. Als je het eenmal weet, zijn deze strepen nogal ergerlijk. Ik krijg ze niet met de standaard instellingen weg en de reparatiedienst van Thompson had het ook nog nooit gezien. Het advies waar ik het waarschijnlijk mee moet doen is "tja, daar zul je mee moeten leven, is waarschijnlijk iets wat bij projectie tv hoort', maar ik kan niet zeggen dat ik hier happy mee ben.

Ken jullie dit verschijnsel en zo ja weet iemand hoe je dit kunt verhelpen ? Deze strepen komen sterk naar voren op een spierwitte scherm (av kanaal) of zwarte scherm (achtergrond teletekst) en met name als je contrast of helderheid maximaal zet.

Graag advies.

Groetjes, Frans

J.A.F._Doorhof

Moet je mee leren leven, belachelijk  >:(.

Ten eerste welkom op ons forum.
Dit soort opmerkingen van verkopers is natuurlijk niet normaal. Ook/helemaal een projectie TV moet een PERFECT beeld kunnen weergeven.

Laten we een paar dingen proberen.

1.
Wat voor bekabeling gebruik je ?
2.
Zet eventueel alle digitale enhancements uit (dynamic Picture etc).
3.
Zie je het op alle bronnen ?
4.
Bewegen de balken ook ?
5.
Staan er speakers naast/boven/onder je beeldscherm ?
6.
Draai de stekker om in het stopcontact (geen grap).
7.
Kijk of er een verdeeldoos achter je TV ligt, zo ja verwijder deze dan, of verplaats hem.

Laat even weten wat je nu ziet, en antwoord waar mogelijk aub de vragen. Het zou de eerste keer zijn dat we er niet uit komen  ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Frans

Hi Frank,

Forum ziet er goed uit. Er staan interessante zaken op. Heb even de vragen bekeken :

1. Bekabeling : coax + vergulde Monster Scart (-> DVD). Heb ze allemaal al eens los gehad om te kijken of er geen invloed op signaal was.

2. Alle digitale enhancements uitgezet. Geen effect.

3. Op alle bronnen (tv en dvd) zichtbaar.

4. Balken staan op vaste plaats zoals op foto.

5. Center boven op, 2 Magnats op +/- 1m aan beide kanten. Mijn opstelling kun je zien op www.kelmond.nl
Maar ik heb de tv al diverse keren naar voren geschoven en de center eraf gehaald. Geen effect.

6. Stekker gedraaid (werd ook niet beschouwd als een grap, ik denk dat je wisselstroom of zo in gedachte had ?). Geen effect.

7. Geen verdeeldoos.

Heb je nog suggesties, Frank ?

Een vraag : de software versie van de tv is 6.61-1 0000E:36. Via een website was ik in bezit gekomen een lijst van instellingen van Tube, Geometry en Video. Deze instellingen kun je benaderen via bepaalde toetsencombinatie. Ik merkte dat er bepaalde instellingen afwijken op deze lijst tov instellingen op mijn systeem, met name :

Geometry
  • H-VCO
  • V-Amplitude
  • V-Position
  • H-Amplitude
Video
  • R-Cut Off
  • G-Cut Off
  • R-Drive
  • G-Drive
  • B-Drive
  • Scale Contrast
Zou het hier eventueel in kunnen zitten ?

Mvg, Frans

J.A.F._Doorhof

AUB van de instellingen afblijven  ;D, dit verschilt per TV, en is niet zo een standaard voor te geven.

Waar het heel erg op lijkt is een artifact die ik wel eens zie met draadloze systemen, je ziet dan alleen de balken ook nog enigsins bewegen.

Het moet iets heel simpels zijn (hoop ik).
Heb je de TV al eens in een andere ruimte aangehad, was daar hetzelfde probleem ?

Is het probleem er ook als je de centraalantenne stekker uit de TV trekt ?

Je hebt het erover dat je de speakers al een keer verder weg hebt gezet, is het probleem er ook als er helemaal geen speakers in de buurt staan of als de verdere apparatuur uit staat ?

Staat er apparatuur onder de TV, of naast de TV.

Wat de beste test zou zijn is, van alle verdere apparatuur de stekkers uit het stopcontact (gewoon uit helpt vaak niet), alle speakers weg bij de TV. Geen centraalantenne stekker in de TV. Alleen een DVD speler via S-Video & Scart. Kijk of op zowel S-Video als SCART het probleem er is.

Zo ja,
Terug met de TV, dat is in GEEN ENKEL geval normaal.
Ik weet niet waar je je bevindt, maar als het in de buurt van Emmeloord is, wil ik er ook wel naar kijken.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Frans

Hi Frank,

Ik zal de test morgen ochtend uitvoeren (anders maak ik de kiddies nu wakker) zoals je beschreven hebt. Ben wel erg benieuwd.

Ik woon in Zuid-Limburg, dus dat wordt wel erg lastig denk ik. Ik heb ook contact met mijn leverancier onderhouden en de bottomline is dat ik hem begin januarie bel (als ik het nog niet heb kunnen verhelpen) en dan regelt hij met Thomson dat ze het repareren. Waarschijnlijk zullen het toestel wel komen ophalen.

Allemaal erg vervelend, want op zich is het beeld erg mooi en scherp (buiten die vervelende lijnen om).

Tot morgen.

Groetjes, Frans

Profisound

Hoi Frans

Ik heb precies het zelfde probleem met mijn Sony tv gehad en daarom heb ik hem ook weg gedaan! Het is net of je aan de zijkanten van je tv door een paar "Lammellen" heen zit te kijken! Heb hem toen na laten kijken en er bleek een "groundloop" in te zitten!?! De technische dienst van de zaak waar ik hem gekocht had wisten precies wat het euvel was maar konden er niets aan doen! Op het dvdforum kun je er meer over vinden ,het schijnt ook dat sommige Philips tv's er last van hebben!

PS: Wel handig he zo'n Sony Powerschot? ;D

Rob_Dingen

Hoi Frans

Het ziet er uit als vervorming van het raster daar zit vervorming dat zou brom kunnen zijn
Maakt de text die op die plaats zit een golf beweging of is het mooi vlak
Iedere CRT heeft dit maar meestal maar een heel klein stukje wat buiten het beeld valt
Als je een zwart beeld opzet en de brightness omhoog zie je dan horizontale lijntjes en zijn die aan die kant ook mooi vlak

Rob

Frans

Goedemorgen,

Wat heb ik vanmorgen al uitgeprobeerd :

• niets aan de instellingen veranderd zoals geadviseerd.
  • tv heeft nog nooit in een andere ruimte gestaan. Ik heb hem pas 3½ maand.
  • Coax kabel (antenne) heb ik al een paar losgehad. Dat was 1 van mijn eerste tests. Geen effect. Dus met de COAX los is het verschijnsel ook op dvd signaal aanwezig.
  • Heb de tv naar een andere ruimte gereden (thank you Thomson for the wheels). TV ingeplugd. Wederom geen verandering.
  • SCART losgetrokken. Wel met COAX, maar nog steeds hetzelfde.
Conclusie : dit is geenszins acceptabel, ook al zoals jij zegt Frank. Als ze evt. in januari het toestel proberen te repareren en ik krijg hem terug met hetzelfde euvel, moet ik dit accepteren ?

ProfiSound : een groundloop ? Overtollige stroom wat niet wegkan ? En dat valt niet te fixen ?

Rob_Dingen : beeld eb text blijft strak, ook door de strepen heen. Als ik de helderheid maximaal zet, zie ik nauwelijks horizontale lijnen. Sterker nog, op die paar vertikale strepen na, is het beeld eigenlijk mooi strak.

Frank, ik las iets op het forum over ISF calibratie. Zou dat mogelijk invloed kunnen hebben ?

Groetjes, Frans

J.A.F._Doorhof

ISF calibraties zijn er voornamelijk om het beeld te optimaliseren, zo te horen is dit dus wel degelijk een HARDWARE probleem, en daar kunnen we in principer niets aan doen, helemaal niet als de TV nog garantie heeft.

Als je een goed werkende versie hebt van je TV, dan is het inderdaad aan te raden om het te laten calibreren, dan haal je echt het maximale uit je beeld.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Frans

OK Frank.

Duidelijk verhaal. Thanks alvast voor de tips. Het is erg vervelend, maar ik zal eerste week januari de reparatie process in gang zetten. Benieuwd wat daar uit gaat komen.

Nogmaal bedankt.

Groetjes, Frans  :)

stuiv

Hoi frans

Heb je dit probleem al toen je deze tv kocht of
is het later gekomen.

Als ik naar de foto kijk dan heeft het zo te zien met de
horizontale afbuiging te maken,uit ervaring met de
 tv techniek weet ik dat er een weerstand zit over
een correctie spoel deze weerstand dient om een
resonantiepiek te onderdrukken als deze stuk is krijg je
het zelfde effect als op de foto.

Frank.
Het omdraaien van een stekker zie ik wel als een grap.
Ik heb 20 jaar in de reparatie gewerkt maar ik heb
geen enkel probleem kunnen oplossen met het omdraaien
van een netstekker.

J.A.F._Doorhof

Sorry voor je Stuiv,

Maar ik heb al verschillende problemen bij klanten kunnen oplossen met de "stekker-truuk" (Lees aub door, dan wordt het duidelijk wat ik bedoel).

Meestal zijn deze problemen op een TD inderdaad niet op te lossen met deze methode, en voor deze TV had ik daar ook niet echt veel vertrouwen in. omdat het een te groot probleem is.

Maar je zult versteld staan hoeveel brommende subwoofers opeens stil zijn als je de stekker omdraait in het stopcontact.

Tevens is ondertussen bewezen dat je geluid flink kan verbeteren door de stekker op de juiste manier in het stopcontact te plaatsen. Als er één sceptisch hierover was, dan denk ik dat ik dat wel was. Maar met bv de nieuwe Cinepro is het zo extreem dat je 2 totaal verschillende versterkers hebt als je de netstekker omdraait.
Tevens heb ik dit soort dingen op verschillende High-end CD/DVD-spelers mogen aanhoren, en ik moet eerlijk zijn dat ik helemaal over ben.

Of het problemen oplost is natuurlijk zeer de vraag, ik heb echter al zulke vreemde dingen meegemaakt dat ik de opmerking van de stekker gewoon standaard meeneem in mijn testprocedure. Het is natuurlijk niet zo dat een TV die niets doet met de stekker de andere kant op ineens wel werkt  ;D. Laten we het zelfs zo zeggen, ik zou verrast/verbaast zijn als het iets had opgelost, maar proberen moet je het altijd. Helemaal aangezien het probleem een duidelijk spannings/loop probleem lijkt te zijn.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Frans

Stuiv,

Ik kan me niet herinneren dat ik dit probleem in het begin had. Nogmaals, tv is al 3½ maand in mijn bezit, en misschien is het me niet opgevallen in het begin, misschien was het er gewoon niet. Feit is wel dat ik me er +/- 1½ maand geleden wel aan begon te ergeren. Nu als ik de tv aanzet of een film, zit ik continu te kijken of de strepen er zijn of verdwenen zijn....zeer ergelijk.

Hoe kan ik achterhalen of de weerstand inderdaad stuk is ? Zelf ben ik op dit vlak niet zo handig. Laten vervangen door het bedrijf waar ik het gekocht heb ?

Groetjes, Frans

kriszty

Weet niet of jou probleem het zelfde is als mijn thomson 44rw65es, ik had aan de onderkant een zwarte lijn lopen, een soort streep , dacht toen ook dat mijn toestel niet goed was, ook gebeld en wisten niet wat het was.
Toen heb ik zelf de voorkant losgeschroeft en de beeldplaat losgemaakt, zag toen aan de achterkant en in de kast wat stofdraden zitten, heb deze goed schoongemaakt ( ook de plaat aan de achterkant, het stof zat er aangeplakt, dit veroorzaakte de zwarte strepen.

hoop voor je dat dit het is, het is maar een tip..

groeten, patrick

stuiv

Frans

Het probleem kan allen maar door Thomson opgelost
worden.
Het lijkt mij het beste als je naar de zaak terug gaat
waar je het apparaat gekocht hebt en het probleem daar
uit gaat leggen, misschien heb je daar de mogelijkheid om
naar een ander apparaat tekijken of je daar het zelfde
probleem ziet want ik neem aan dat je deze tv eerst hebt
bekeken voor dat je tot een koop over ging.

Het verhaal over het weerstandje is een analyse op
afstand het kan dus ook wat anders zijn,maar dit moet door
thomson opgelost worden.
thomson

J.A.F._Doorhof

Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Ik zou IN GEEN geval zelf je TV open gaan maken, om te kijken wat er aan de hand is. Fabrikanten/Leveranciers doen er echt alles voor om onder garanties uit te komen.

TV is praktisch nieuw, ze moeten het dus gewoon oplossen. Je hebt zelf al al het mogelijke gedaan om uit te zoeken of het probleem bij jouw lag.

MvrGr.
Frank
Custom installer

searcher

Hoi,

Mijn ITT t.v. destijds had een contrast verhogende plaat helaas ondekte ik dat er een aantal beeldlijnen ontbraken.

Ik kon niet goed duidelijk maken of het de horizontale of verticale waren.
Ik heb in ieder geval de monteur langs laten komen en ook hij gaf me gelijk.
Wat was het geval een "vetvlek"aan de binnenkant van de plaat was de boosdoener.

Ik zou ook in geen geval zelf gaan "schroeven" echter van een gerenomeerde zaak mag je verwachten dat zij het probleem ter plekke komen bekijken en een oplossing aan dragen.

m.v.g Searcher

Frans

Ik ben het inderdaad met jullie eens. Ben ook niet zo happig om deze apparaat open te schroeven. Wat ik nog wel zal doen is overmorgen naar een zaak hier in de buurt gaan waar ze deze apparaat hebben staan. Mij benieuwen of ik dezelfde verschijnselen hierop tref. Ik houd jullie op de hoogte.

martin

Hoi, ik wist niet dat deze topic liep dus vandaar mijn late reactie.

Ook ik heb last van dit fenomeen, ik onderhou al een tijdje contact met Frans, omdat ik de zelfde TV heb.
Toeval treft dat vandaag een monteur van Thomson bij me langs is gekomen en vertelde dat ik de tweede was met dit fenomeen die andere woonde in limburg, dus dat ben jij dan zeker Frans.
Volgens de monteur is het een software matig probleem, ze hebben vorige maand een mail gestuurd naar Thomson zweden en tot op heden nog geen antwoord/oplossing gehad.
in de vaktermen noemen ze dit een Gordijn effect
en dat ieder TV dit wel heb.
maar als je dit effect eenmaal gezien heb dat je het ook blijf zien.
dus ik heb na het bezoek van die monteur MM een mail gestuurd voor een oplossing want de streepen blijven en hoe lang moet je wchten voor een oplossing van Thomson.
dus het is een software matig probleem.