Welke koptelefoon hebben we en waarom?

Gestart door Panic, april 12, 2008, 19:17:46

Vorige topic - Volgende topic

Fr@nk

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 13, 2026, 23:13:14Tegenwoordig moet je alles downloaden. Is beter voor het milieu ;)

Neen, is goedkoper voor de fabrikant!
Reken maar eens na, duizenden instructieboekjes die ze niet hoeven te drukken.  ;)
🔊 Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (2M Black/AT VM750SH) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX  - Eversolo DMP-A6 -  AQ - QED.
📺 LG OLED65C9PLA - Marantz UD5007 - NAD C368 BluOS - B&W 603s2 Anniversary Edition.
🎧 RME ADI-2 FS DAC - Xduoo TA-26S - HiFiman HE-1000 V2 Stealth - Sennheiser HD58X Jubilee - HD600 MKII - HD650 MKII - HD660s - HD800s - Beyerdynamic DT1770Pro - DT1990Pro - Amiron Home - Amiron Copper Wireless - T1.3rd gen. - Denon AH-D7200 - Focal Hadenys - Clear MG.

J.A.F._Doorhof

Kosten besparing is zeker een deel.
Maar ook het feit dat een online manual beter geüpdate kan worden.

En aangezien de meeste mensen toch ook software moeten downloaden tegenwoordig zit daar vaak de nieuwste pdf bij.

Het is een keuze.
Bij onze kabels en producten leveren we wel een handleiding maar een beknopte.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Fr@nk

Citaat van: toetertje op augustus 13, 2026, 23:06:52Tsja, de manual zat er niet bij, die moest ik nog apart downloaden.
Wel goed dat het er toch op zit.

Heb je ondertussen een bevredigend resultaat?
🔊 Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (2M Black/AT VM750SH) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX  - Eversolo DMP-A6 -  AQ - QED.
📺 LG OLED65C9PLA - Marantz UD5007 - NAD C368 BluOS - B&W 603s2 Anniversary Edition.
🎧 RME ADI-2 FS DAC - Xduoo TA-26S - HiFiman HE-1000 V2 Stealth - Sennheiser HD58X Jubilee - HD600 MKII - HD650 MKII - HD660s - HD800s - Beyerdynamic DT1770Pro - DT1990Pro - Amiron Home - Amiron Copper Wireless - T1.3rd gen. - Denon AH-D7200 - Focal Hadenys - Clear MG.

toetertje

Nee, helaas. Ik heb inmiddels wel zo'n beetje alles in de software geprobeerd.
Ik heb ook zelf instellingen gedaan, aan de hand van curves die ik op internet vond, voor de Ananda stealth.
Ik heb het ook nog even geprobeerd met de Sundara.

Het knapt d.m.v. de software wel flink op, maar het blijft hetzelfde apparaat.

Ik ben nu met poweramp equalizer bezig, en dan over mijn eigen setup. In Poweramp kon ik ook mijn koptelefoon selecteren, en ik moet zeggen, dat klinkt al een stuk beter. De plaatsing is beter, maar dat gaat wel weer ten koste van een beetje luchtigheid. Dat was te verwachten, en is een compromis.

Overigens denk ik dat de Ananda geen blijvertje is. Ik vind hem wel erg groot, en voor mij toch niet zo comfortabel.

toetertje

Al met al, was het wel weer een leuke ervaring. Ik heb even leuk gespeeld, en evengoed er wat van op gestoken.

Ben je nu een beginner met een klein budget, denk ik dat je aan bijvoorbeeld een Sundara i.c.m. De Arc on ear, best een leuk setje hebt.

Maar, draai je al een paar decennia mee, en liggen je eisen wat hoger, dan zou ik een stapje hoger gaan.

JoWa

Lekker de Sundara houden.
Ik heb een Ananda-BT, die geeft de lage tonen meer/beter weer maar mist je betrekken in de muziek wat de Sundara geeft.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Audio-GD Master 10MK2 - Spendor D7 - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / Hifiman Ayra Stealth / B&O Beoplay HX

Mijn showcase

toetertje

Citaat van: JoWa op augustus 14, 2026, 17:52:50Lekker de Sundara houden.
Ik heb een Ananda-BT, die geeft de lage tonen meer/beter weer maar mist je betrekken in de muziek wat de Sundara geeft.

Ik denk dat het ook wel verschil maakt, of je de Ananda via bluetooth gebruikt, of via een dedicated dac/amp.
Heb je dat toevallig ook geprobeerd?

JoWa

De Ananda-BT welk ik heb, heeft de bt-receiver en versterker ingebouwd.
Je kan hem via usb-c aansluiten, dan kan je lossless muziek afspelen.
Dan is het geluid wel beter, maar mist toch wel iets wat de Sundara wel heeft.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Audio-GD Master 10MK2 - Spendor D7 - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / Hifiman Ayra Stealth / B&O Beoplay HX

Mijn showcase

J.A.F._Doorhof

BT lijkt me toch niet echt passen bij een audiofiele ervaring ?

WiFi klinkt erg goed maar BT is toch wel erg beperkt.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

toetertje

ah oke, via usb ga je nog steeds over de dac en amp van de Ananda.

Ik kan bij mijn sony xm gewoon met analoog in. En dat scheelt echt veel.

toetertje

Ik vind t.o.v. de Sundara, het laag, en ook de diepte van het podium wel beter bij de Ananda.
Vooral dat laatste is wel iets waar ik naar zoek. Vooral bij een koptelefoon, waar je al met je neus op het podium staat.

toetertje

@J.A.F._Doorhof toch bedankt voor de tip. Helaas niet helemaal mijn ding, maar het had ook een schot in de roos kunnen zijn.

J.A.F._Doorhof

Custom installer

Fr@nk

Citaat van: toetertje op augustus 14, 2026, 17:56:14Ik denk dat het ook wel verschil maakt, of je de Ananda via bluetooth gebruikt, of via een dedicated dac/amp.
Heb je dat toevallig ook geprobeerd?

Voor de Arya Stealth en HE1000 Stealth had ik ook de Ananda (MK1). Op mijn RME ADI vond ik hem voor het gegeven geld lang niet slecht.  Mogelijks moeten je oortjes nog even wennen aan de signature van de Ananda.

Fr@nk

Citaat van: toetertje op augustus 14, 2026, 17:52:41Al met al, was het wel weer een leuke ervaring. Ik heb even leuk gespeeld, en evengoed er wat van op gestoken.

Ben je nu een beginner met een klein budget, denk ik dat je aan bijvoorbeeld een Sundara i.c.m. De Arc on ear, best een leuk setje hebt.

Maar, draai je al een paar decennia mee, en liggen je eisen wat hoger, dan zou ik een stapje hoger gaan.

Voor de laptop / pc is er nog SoundID Reference, hier heb ik zeer positieve ervaringen mee.
Er is een 21 dagen free trial versie waar je naar hartelust kan mee stoeien. ;)

https://www.sonarworks.com/soundid-reference

Peerless Monster

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 14, 2026, 18:30:13BT lijkt me toch niet echt passen bij een audiofiele ervaring ?

WiFi klinkt erg goed maar BT is toch wel erg beperkt.

Heb ik met mijn T+A solitair T geen last van. Bluetooth niet goed klinken?
Bij gebrek aan een versterker op vakantie klinkt dit waanzinnig...

Ja klinkt beter als ik hem bekabeld aansluit, thuis.
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Fr@nk

Citaat van: Peerless Monster op augustus 15, 2026, 13:42:00Heb ik met mijn T+A solitair T geen last van. Bluetooth niet goed klinken?
Bij gebrek aan een versterker op vakantie klinkt dit waanzinnig...

Ja klinkt beter als ik hem bekabeld aansluit, thuis.

En al zeker als het aptX HD of LDAC is.  ;)

aptX HD:  HD576 kbps - 24-bit / 48 kHz Draadloze High-Resolution Audio
LDAC:       up to 990 kbps - 24-bit / 96 kHz Maximale audio-resolutie

toetertje

Citaat van: Fr@nk op augustus 15, 2026, 12:10:03Voor de laptop / pc is er nog SoundID Reference, hier heb ik zeer positieve ervaringen mee.
Er is een 21 dagen free trial versie waar je naar hartelust kan mee stoeien. ;)

https://www.sonarworks.com/soundid-reference

Ik heb nu apo equalizer met een of andere skin op de laptop gezet.
Ook daar kon ik mijn koptelefoon kiezen, en ik moet zeggen, dat klinkt al erg lekker.
Helaas kan ik daar niet de grootte van de koptelefoon aanpassen.  :D