Welke koptelefoon hebben we en waarom?

Gestart door Panic, april 12, 2008, 19:17:46

Vorige topic - Volgende topic

Fr@nk

Citaat van: Samro op februari 16, 2026, 12:43:41Handig om te weten dat die oorkussens nog te krijgen zijn. Die lijken nog wel in orde. Maar het ging even om het dempingsmateriaal wat verpulverd is na meer dan 40 jaar!

Hoogtijd om de economie een zetje te geven met de aanschaf van een nieuwe koptelefoon.  ;)
🔊 Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (2M Black/AT VM750SH) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX  - Eversolo DMP-A6 -  AQ - QED.
📺 LG OLED65C9PLA - Marantz UD5007 - NAD C368 BluOS - B&W 603s2 Anniversary Edition.
🎧 RME ADI-2 FS DAC - Xduoo TA-26S - HiFiman HE-1000 V2 Stealth - Sennheiser HD58X Jubilee - HD600 MKII - HD650 MKII - HD660s - HD800s - Beyerdynamic DT1770Pro - DT1990Pro - Amiron Home - Amiron Copper Wireless - T1.3rd gen. - Denon AH-D7200 - Focal Hadenys - Clear MG.

KayaRahnee

Citaat van: Fr@nk op februari 16, 2026, 13:29:52Hoogtijd om de economie een zetje te geven met de aanschaf van een nieuwe koptelefoon.  ;)

Misschien is Samro wel erg gehecht aan de klank die uit de Philips koptelefoon komt ... en is zij een persoon die niet tot de wegwerpmaatschappij wil horen.
Streamer: Bluesound Vault 2i +extern BT module/ Poweramp: AUDIOPHONICS HPA-S400ET Purifi Sparkos / PreAmp Advance Paris X-P 700 / Eastern Electric MiniMax DAC Plus Mullard buisje / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  Supra Classic blue / Draadjes Versterkers: Mogami 2534 XLR /  Supra Trico digitale coaxiale interlink van Vault naar Preamp.

Fr@nk

Citaat van: KayaRahnee op februari 16, 2026, 14:39:05Misschien is Samro wel erg gehecht aan de klank die uit de Philips koptelefoon komt ... en is zij een persoon die niet tot de wegwerpmaatschappij wil horen.

Na 40 jaar...  ;D  ;D  ;D  ;D
🔊 Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (2M Black/AT VM750SH) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX  - Eversolo DMP-A6 -  AQ - QED.
📺 LG OLED65C9PLA - Marantz UD5007 - NAD C368 BluOS - B&W 603s2 Anniversary Edition.
🎧 RME ADI-2 FS DAC - Xduoo TA-26S - HiFiman HE-1000 V2 Stealth - Sennheiser HD58X Jubilee - HD600 MKII - HD650 MKII - HD660s - HD800s - Beyerdynamic DT1770Pro - DT1990Pro - Amiron Home - Amiron Copper Wireless - T1.3rd gen. - Denon AH-D7200 - Focal Hadenys - Clear MG.

Samro

Ha ha, ik gebruik de koptelefoon ook nooit meer. VROEGER wel. Luister liefst naar de LS op de set. :colgate:
Wat het is hé, sommige vinden die luide muziek dat de dakpannen eraf gaan soms niet zo leuk hier in huis. :sigh:  De Buren (aan 1 kant) wel hoor. Die vinden mijn muziek wel mooi zelfs. :pompom: 

KayaRahnee

Hmmm, je gebruikt de koptelefoon blijkbaar niet meer ... vanwaar dan het idee om hem te herstellen?

Streamer: Bluesound Vault 2i +extern BT module/ Poweramp: AUDIOPHONICS HPA-S400ET Purifi Sparkos / PreAmp Advance Paris X-P 700 / Eastern Electric MiniMax DAC Plus Mullard buisje / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  Supra Classic blue / Draadjes Versterkers: Mogami 2534 XLR /  Supra Trico digitale coaxiale interlink van Vault naar Preamp.

Samro

Die koptelefoon ligt daar maar wat te verstoffen vandaar. Maar we blijven hier ook niet altijd wonen met een grote tuin. We hebben beide wel wat kwaaltjes en zijn geen 20 meer, dus moeten nu veel laten doen aan de tuin aankomende zomer. Misschien eens uitzien naar een appartement of huisje met minder tuin. Daar kan ik natuurlijk niet zo knallen met de muziek als hier wel kan. Dan is een koptelefoon ook wel handig misschien.

KayaRahnee

Oke, een kwestie dus van voorbereid te zijn.

Fr@nk

Citaat van: Fr@nk op februari 13, 2026, 14:00:58De Meze 99 Classic ging retour. Dat ding zit echt niet comfortabel om de oren. Ik heb normale oren maar hier en daar knelt het. Je zit constant aan dat ding wriemelen. De imitatie lederen earpads gingen na een tijdje irriteren. De Grell OAE1 zit stukken beter. Hoe klinkt de Meze 99 Classic? mwaa.... 

De Meze 99 Classic is vervangen door eveneens een klassieker, de Beyerdynamic Amiron Home. De Amiron Home is net als de T1 een maatpak, je voelt hem amper op je hoofd, zelfs na een paar uurtjes. Het geluid van de Amiron Home situeert zich ergens tussen de DT1990 Pro en de T1.3rd gen. en gaat na een luistersessie van een paar uur niet vervelen.

De Grell OAE1 is iets aparts en mag om die reden (nog even) blijven.  ;)

Peerless Monster

Iemand ervaring met een T+A Solitaire T koptelefoon? Volgens mij heb ik er net eentje gekocht. Twijfel heel erg of ik dit fijn vind zitten.

Iemand ervaring met een dergelijke koptelefoon qua geluid?
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Tabcam

Citaat van: toetertje op januari 22, 2026, 13:22:36...
Ik wil met de tijd wel een stapje hoger, maar het budget is nog beperkt.

Voor alsnog staat als eerste de fiio k13r2r op mijn lijstje.
De K13r2r is vooral gebalanceerd erg goed  :pompom: en wordt veel beter met externe ruisarme voeding zoals een FIIO Power Elite en een Douk Audio U2Pro. Wordt het wel bijna/meer dan de dubbele prijs  :nopompom:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Fr@nk

Citaat van: Peerless Monster op februari 23, 2026, 23:56:43Iemand ervaring met een T+A Solitaire T koptelefoon? Volgens mij heb ik er net eentje gekocht. Twijfel heel erg of ik dit fijn vind zitten.

Iemand ervaring met een dergelijke koptelefoon qua geluid?
Geen ervaring mee maar ziet er wel heeeeeeeeel mooi uit.
Waarom nu al twijfels? Iets te snel geweest of maken de reviews jou een beetje ongerust?
Niks is zo persoonlijk als een koptelefoon. Ben benieuwd naar jouw bevindingen.  ;)

toetertje

Citaat van: Unkhman op februari 24, 2026, 15:30:31https://www.nu.nl/tech/6387158/consumentenbond-waarschuwt-voor-koptelefoons-met-schadelijke-stoffen.html

Hoe kijken we hier tegenaan?

De laatste keren dat ik dat soort dingen in mijn mond stopte, is inmiddels ruim een halve eeuw geleden.  ;)

Peerless Monster

Citaat van: Fr@nk op februari 24, 2026, 15:01:13Geen ervaring mee maar ziet er wel heeeeeeeeel mooi uit.
Waarom nu al twijfels? Iets te snel geweest of maken de reviews jou een beetje ongerust?
Niks is zo persoonlijk of een koptelefoon. Ben benieuwd naar jouw bevindingen.  ;)

Mooi apparaat is het zeker. De afwerking is werkelijk subliem en alles wat erbij zit klopt gewoon. Voor 1400 euro staat hier een koptelefoon met dito accessoires waar duidelijk over is nagedacht. Het voelt luxe, doordacht en volwassen aan.

Twijfel na een impulsieve aankoop is hier standaard. Jaren gezocht naar een mooie BT koptelefoon en dan ineens, onverwacht, de knoop doorgehakt. Achteraf gezien had dit gerust eerder gemogen, want er is vandaag oprecht genoten.

Bij het eerste moment op het hoofd was er even de gedachte dat het misschien geen lange zit zou worden. Dat gevoel is inmiddels volledig verdwenen. Sinds vanmorgen 11:00 uur wordt er vrijwel onafgebroken geluisterd terwijl hij rustig aan het inspelen is en het enthousiasme groeit alleen maar. De instellingen zijn simpel en doeltreffend. Geen ruisjes, geen kraakjes, alles reageert snel en zonder overdreven fratsen.

Bij buizenversterkers wordt altijd gezegd dat het ritmisch in het hoofd meebeweegt, dat alles muzikaal samenvalt. Dat gevoel wordt hier verrassend goed benaderd. Het klopt gewoon. En belangrijker nog: geen irritaties of luistervermoeidheid, iets wat normaal gesproken toch snel de kop opsteekt.

De lucht en openheid van een Sennheiser HD800 wordt wel iets gemist, maar dat is ook een compleet open ontwerp met een andere functie. Die zal waarschijnlijk toch weer eens terugkomen, want dat karakter blijft bijzonder. Tegelijkertijd is deze T+A heerlijk ruimtelijk voor een gesloten en draadloze uitvoering en ik kan er moeiteloos in blijven hangen. Dat is meestal een goed teken.

Als de batterij inderdaad dagen meegaat zoals beloofd, dan is het plaatje helemaal rond. Voor nu vooral positief verrast.
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Peerless Monster

Citaat van: Unkhman op februari 24, 2026, 15:30:31https://www.nu.nl/tech/6387158/consumentenbond-waarschuwt-voor-koptelefoons-met-schadelijke-stoffen.html

Hoe kijken we hier tegenaan?

Eh tsja. Lastige kwestie, want ik las het gisteren al inderdaad.

Wat de Consumentenbond heeft gedeeld gaat over een Europees onderzoek, waarbij 81 koptelefoons en oordopjes zijn getest op bepaalde stoffen in het plastic, zoals bisfenolen en weekmakers. In een aantal modellen zijn hogere concentraties gevonden. Het punt is vooral dat die stoffen bij langdurig en intens huidcontact mogelijk iets kunnen doen met hormonen of het immuunsysteem.

Belangrijk detail: er is geen sprake van acute gevaren of dat je meteen risico loopt als je een koptelefoon draagt. Het is meer een signaal van: hier moet beter naar gekeken worden, omdat dit soort materialen minder streng gereguleerd zijn dan bijvoorbeeld voedselverpakkingen.

De Consumentenbond adviseert vooral om er verstandig mee om te gaan: niet onnodig lang om je nek laten hangen, kinderen er niet op laten sabbelen (lijkt me een heel goed plan om je koptelefoon op te eten, net zoals de BICs 😉) en gewoon normaal gebruiken zoals bedoeld.

Als je het breder trekt: plastics zitten echt overal in ons dagelijks leven. Van verpakkingen en smeerseltjes tot cosmetica en kabels. Dat betekent niet dat het genegeerd moet worden, maar ook niet dat elke koptelefoon ineens een gezondheidsbom is. Overigens doe ik zelf niet aan make-up of allerlei smeersels, hooguit wat smeersels op mijn brood: Goudkuipje, appelstroop of paté. Maar ja, daar zitten natuurlijk ook weer microplastics in...

Kortom: goed om bewust van te zijn, maar voor mij geen reden tot paniek. Wel interessant om te volgen hoe fabrikanten hiermee omgaan. Alles in perspectief: er zijn grotere risicofactoren dan een paar uur muziek per dag.

lukas

Hier de Jecklin Float QA. By far het mooiste wat ik bij kennissen en op audio shows heb mogen luisteren. Niet te evenaren en wellicht ook niet helemaal eerlijk, omdat het eigenlijk 2 verfijnde electrostaat speakers zijn naast je oren.

bmateijsen

Citaat van: lukas op juni  9, 2026, 21:49:09Hier de Jecklin Float QA. By far het mooiste wat ik bij kennissen en op audio shows heb mogen luisteren. Niet te evenaren en wellicht ook niet helemaal eerlijk, omdat het eigenlijk 2 verfijnde electrostaat speakers zijn naast je oren.

Is ook een enorme hoofdtelefoon en met 540 gram best "zwaar". Desalniettemin snap ik heel goed, waarom je dit fantastisch vind.

WillyP

In de huiskamer gebruik ik de Audio-Technica ATH-AD2000X. Uitsluitend voor film. Er zijn (te) veel Blu-rays die bijna niet af te spelen zijn over de luidsprekers. Als ik de dialoog op een prettig volume wil horen, laat bij heftige passages zo ongeveer het behang los van de muren. Een koptelefoon vind ik dan een aanvaardbaar compromis.

De ATH-AD2000X is klankmatig misschien niet de best klinkende koptelefoon die ik geprobeerd heb, maar hij zat bij mij aangenaam op het hoofd. Dat is voor mij erg belangrijk, want van veel koptelefoons krijg ik al heel snel hoofdpijn. Zijn grote broer (de ATH-ADX5000) klonk beter en zat nog fijner, maar die kostte bijna het dubbele. Dat was me echt te gortig.

Op de slaapkamer gebruik ik een Sennheiser Momentum 3, een oudje, en die was aan vervanging toe. Op grond van de vele overwegend positieve recensies heb ik een Hifiman Sundara gekocht. Veel heb ik er nog niet naar geluisterd en ik heb hem ook nog niet vergeleken met de Audio-Technica, maar op grond van wat ik tot nog toe heb gehoord, krijg je veel kwaliteit voor het geld. In ieder geval speelt hij de Sennheiser compleet weg.

Mediator

Ik ben via een aantal omwentelingen toch weer uitgekomen waar ik ben begonnen. Aanvankelijk was ik boos dat mijn Beoplay H100 de beloofde LDAC bluetooth codec niet kreeg. Ik mocht het ding terugsturen tegen de aankoopprijs.

Daarna overgestapt naar een Ecoute TH1. Een buizen hoofdtelefoon. Leuk geluid dat ik uiteindelijk aardig kreeg. Tot er een software update kwam en alles weer anders werd. Ecoute een mail gestuurd en ik wacht tot de dag van vandaag nog op antwoord. Ik heb hem na een tijd verkocht. Daarna een aankoop gedaan voor een Bowers and Wilkens PX8s2. Ik mocht hem binnen 60 dagen retourneren. Ik heb dat na een dag of 40 gedaan. Verder maak ik er weinig woorden aan vuil behalve dat dit geluid op geen enkele manier vergeleken mag worden met iets wat op de 800 series luidsprekers lijkt. Ik heb nog nooit een product geretourneerd. Daarna overgestapt naar een Dali io12. Veel beter dan de PX8s2 maar het laag bleef me niet imponeren. Af en toe wat traag ook doordat men wat warmte in het geluid probeert te brengen. Nog uitgekeken naar wat anders zoals een solitaire t van T+A. Maar eigenlijk wist ik al dat ik een jaar met veel plezier naar de Beoplay H100 heb geluisterd. Vanochtend een leuke deal kunnen maken. Het verschil is groter dan ik had gedacht. Alles is beter in balans. En misschien wel het belangrijkste dit ding doet iets wat niet veel producten doen. Het trekt je een stuk de muziek in, dit maakt dat muziek dichterbij staat en je emotioneel betrekt. Dat is toch best bijzonder in het algemeen en ook aangezien het om een hoofdtelefoon gaat die sterk leunt op DSP en klasse D versterkt. En ter vergelijk thuis ben ik uitgeweken naar OTL/OCL buizenversterking om dit te bereiken en uiteindelijk staat deze hoofdtelefoon daar het dichtst bij. Het kan dus wel degelijk. Dus gelijktijdig maar even een tegengeluid voor de DSP en klasse D non believers. En ook voor de B&O non believers want het merk staat geheel ten onrechte te boek als design merk.
Gruppo Richerche Audio Alta Fedeltà ❤️

JoWa

B&O maakt zeer goede koptelefoons.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Audio-GD Master 10MK2 - Spendor D7 - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / Hifiman Ayra Stealth / B&O Beoplay HX

Mijn showcase

toetertje

Ik heb een upgrade gedaan, van een Hifiman Sundara naar een Ananda stealth.
Althans, dat dacht ik, maar na een uurtje luisteren vraag ik het mij toch af.  :blush:

Fr@nk

Citaat van: toetertje op augustus 11, 2026, 13:34:57Ik heb een upgrade gedaan, van een Hifiman Sundara naar een Ananda stealth.
Althans, dat dacht ik, maar na een uurtje luisteren vraag ik het mij toch af.  :blush:

De Arya Stealth ware een mooiere upgrade.  ;)

toetertje

Citaat van: Fr@nk op augustus 12, 2026, 09:49:51De Arya Stealth ware een mooiere upgrade.  ;)

stapje voor stapje ....  ;D

Fr@nk

Citaat van: toetertje op augustus 12, 2026, 09:51:17stapje voor stapje ....  ;D

1 grote stap komt vaak een stuk goedkoper uit.  ;)

toetertje

Citaat van: Fr@nk op augustus 12, 2026, 09:52:581 grote stap komt vaak een stuk goedkoper uit.  ;)

Klopt, maar ik heb even niet het budget, voor een Hifiman Shangri-La.