Welke koptelefoon hebben we en waarom?

Gestart door Panic, april 12, 2008, 19:17:46

Vorige topic - Volgende topic

PorscheHD

Heb het wel aardig te pakken, durf bijna wel te zeggen dat ik liever luister op de Meze 105 Aer dan op mn stereo set in de woonkamer die toch ook niet heel slecht is...... (Quadral Platinum M4 en NAD C700) mis zoveeel detail dan ineens via normale speakers. Staat klein beetje te niksen daar nu....  :ph34r:  Tuurlijk de bass is er wat meer en het gevoel zeg maar maar verder......

Nu wil ik nog liever de Meze 109 Pro die schijnt een wat diepere bass te hebben. Even proberen in te houden tot eind van het jaar ofzo  :clapping:

Rowdy

Hoe bevalt de Meze 105 Aer ten opzichte van de Meze 99 Classics?
Heb zelf de Meze 99 Classics, vind het enerzijds een fijne hoofdtelefoon, maar anderzijds kan het soms drukkend zijn op het hoofd na wat langere tijd muziek luisteren.
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

PorscheHD

De CLassics heb ik ook gehad idd, vind dit persoonlijk vele malen beter klinken vanwege open beck alleen al en kwa comfort het beste wat ik gehad heb echt 0,0 last, waar ik normaal al vaak snel last heb van druk punten etc op het hoofd heb ik er hier gewoon geen last van. Ook als ik een aantal uur game nergens last van. Vind ze echt geweldig zitten. Vallen aardig weg waardoor je na een paar minuten ze aardig vergeten bent als in dat je ze op hebt. Enigste wat ik waardeloos vind zijn de oorkussen en de manier van vervangen, het kan maar vind het een bagger systeem maar goed dat het kan is natuurlijk het belangrijkste.

Ga wel upgraden naar de 109 Pro denk ik binnenkort, als ik mn stereo beetje fatsoenlijk kan verkopen.Die gebruik ik nu al helemaal niet meer en daarvoor eigenlijk ook nog maar nauwelijks zins het in de woonkamer staat. Zit daar gewoon nooit voor muziek luisteren of gte gamen  en voor films en series vind ik het niet zo boeiend. En dit bevalt me dusdanig dat ik gewoon liever via de Meze luister dan op een andere manier.

Dus als ik dat een beetje kan verkopen voor een nette prijs ga ik de 105 AER en de SMSL verkopen denk ik en ga ik met beide een stapje hoger maar goed dat is nog even afwachten.

Rowdy

Dat jij de Meze 99 Classics hebt gehad, weet ik. Zag het voorbij komen in het board 'afgehandelde transacties'.
Hoe is de 'geluidslekkage' van de Meze 105 Aer? Had voor de 99 Classics gekozen, omdat het een gesloten systeem is, zodat mijn dochter er geen last van heeft als ze haar huiswerk maakt als ik muziek wil luisteren.
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

PorscheHD

Citaat van: Rowdy op maart  4, 2025, 17:54:14Dat jij de Meze 99 Classics hebt gehad, weet ik. Zag het voorbij komen in het board 'afgehandelde transacties'.
Hoe is de 'geluidslekkage' van de Meze 105 Aer? Had voor de 99 Classics gekozen, omdat het een gesloten systeem is, zodat mijn dochter er geen last van heeft als ze haar huiswerk maakt als ik muziek wil luisteren.

Zijn zijn erg open, komt veel geluid in ( kan gewoon met iemand praten bij zachte volumes) dus er komt ook veel geluid uit lijkt me al hoor ik daar de vrouw verder nooit over klagen als ik bij de tv luister.

Maar het ruimtelijke wat je er voor krijgt is me dat meer dan waard!

Mediator

Ik luister al een paar dagen luister naar mijn nieuwe hoofdtelefoon aanwinst. Een Bang en Olufsen H100 in de kleur hourglass/sand.

Om mijn buizenset aan te slingeren heb ik niet altijd de energie voor. Om dan voor zowel thuis als onderweg naar een zo hoog mogelijke kwaliteit te komen leek me dit een goede investering.

In ieder geval bevalt me het ding prima en ik heb er een goede deal mee kunnen maken. Bang en Olufsen heeft geen naam in de hifi en bij audiofielen maar dat is onterecht. Anders lees maar eens wat reviews over de Beolab 90 luidsprekers en hoe enorm onder de indruk men is zodra met die 'ondergaan heeft'.

In ieder geval gaat de batterij van de H100 enorm lang mee. De afwerking is echt prachtig. Hij is enorm gebruikersvriendelijk. De twee ringen, rechts voor volume en links voor ANC of transparancy zijn heel handig onderweg. Zodra je hem opzet gaat hij aan en zet je hem af dan gaat hij uit. Het maakt allemaal dat je geen omkijken hebt en alleen de muziek rest.

Ik merkte dat het ding nog wat moest loskomen. Verder begon ik met Spotify maar daarmee kon ik de grenzen van Spotify horen. Omdat het ding gemaakt is voor Tidal ben ik daarnaar overgestapt. Dat maakte dat alles weer klopte. Tidal is echt 'the way to go' voor de H100. Ik vind dat Bang en Olufsen hun DSP heel goed onder de knie heeft. Ik heb dat bij andere producten ook al gemerkt. Het zo belangrijke middengebied komt mooi naar voren. Hoog is gewoon hoog en laag is er als dat nodig is. Laagcontrole en definitie is soms opvallend te noemen. De ruimtelijkheid is soms ook opvallend. Al met al geen gehypte tuning gelukkig waarin hoog wordt gepushed of nog erger laag en hoog worden gepushed.

De ANC werkt goed. Beter dan de nieuwste AirPods Pro die daar toch ook goed in zijn.

Uiteindelijk heeft Bang en Olufsen goed zijn best gedaan om digitaal goed te laten klinken en ik vind het goed gelukt. Op de één of andere manier spreekt me de tuning van dit merk altijd aan. Zover je van een tuning kan spreken dan. In mijn optiek is dit the way to go.

Tot slot zijn dit soort producten duurzaam. Zo zijn de hoofdband, batterij, earpads, etc. heel makkelijk te vervangen. Zeker in deze wegwerpmaatschappij een andere benadering. Hetzelfde geldt voor de customer service. Heel goed benaderbaar en dezelfde dag antwoord.

Is er dan niets te miepen? Ja hoor. Zodra ik op bed lig en luister hoor ik soms een bliep omdat de hoofdtelefoon het kussen raakt. Verder wordt na langer luisteren toch duidelijk dat het digitaal is en solid state. Dat blijft altijd een eigenschap die je terughoort ondanks dat die DSP goed zijn best doet.