Welke HDMI kabel?

Gestart door Ranger, maart 30, 2008, 22:38:32

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snowmaster

#25
Citaat van: -Freek- op april  5, 2008, 18:24:49
Als je er geen antwoord op wilt geven, geen probleem. Maar mag ik dan vragen in welke mate je wél verschil ziet tussen goedkope en dure kabels? Want ik ben één van de velen die denkt dat het 'aan' of 'uit' is. En op ebay zijn leuke kabels te vinden van 2 meter voor nog geen 5 euro...

Natuurlijk wil ik antwoord geven  :D.
Bij HDMI is het inderdaad aan of uit. Als een HDMI signaal al "uit" is dan heb je bij analoog nog een werkend signaal maar van slechtere kwaliteit.
Echter :  Bij HDMI valt er ook informatie weg in het signaal als het niet goed wordt getransporteerd. Het gebruikte materiaal heeft daar invloed op.
Hiermee bedoel ik geen artefacts maar gewoon beelddetails, kleur en contrast.

De vraag is of de keten bij iemand in huis dat verschil kan weergeven.
HT-ers met duurdere spelers/decoders en schermen zullen het verschil zeker zien.
Het beste is om inderdaad een no-namekabeltje te kopen en deze te vergelijken met duurdere kabels van minimaal €50,- of liever €100,- (1 mtr. kabel).  
Mensen die een DVD speler van €250,- hebben of een scherm van < €1000,- zullen het verschil nauwelijks waarnemen.
Iedereen moet dus zelf beoordelen of het bij hen zichtbaar is en of het voor hun de meerprijs waard is.

Supra kent al heel erg lang een goede prijs/kwaliteit. Ik ken hun HDMI kabel niet, wel de interlink, LS kabels en netsnoeren. Het kan geen kwaad om hun HDMI eens te proberen.  Advies : leen 2 of 3 kabels bij een dealer en speel ze minimaal
10-15 uur in. Vergelijk ze dan met je no-name kabeltje. Je weet dan waarover je praat en of het de meerprijs waard is. 
Met een internetbestelling zul je er nooit goed achter komen.

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

tiptop

Citaat van: ajbalmere op april  5, 2008, 17:33:31
Taralabs beter dan dan Ixos?  Of is er geen verschil bij 1,5 mtr?

Beide zijn gewoon goede voor hun geld. Ik heb helaas nog geen vergelijk kunnen doen omdat ikzelf thuis geen hdmi-gebruiker ben.

Ik heb wel gezien dat goedkopere hdmi-kabels een minder mooi (onrustiger) plaatje neerzetten dan de duurdere (meer dan 70 euro).

Ook is er vaker uitval bij de goedkopere in samenspel met digitale decoders (blokjevorming en blijven hangen van het beeld).

Het hoeft niet natuurlijk, maar dat heb ik gezien in een paar gevallen.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

ajbeefde

Citaat van: tiptop op april  6, 2008, 16:48:03
Beide zijn gewoon goede voor hun geld. Ik heb helaas nog geen vergelijk kunnen doen omdat ikzelf thuis geen hdmi-gebruiker ben.

Ik heb wel gezien dat goedkopere hdmi-kabels een minder mooi (onrustiger) plaatje neerzetten dan de duurdere (meer dan 70 euro).

Ook is er vaker uitval bij de goedkopere in samenspel met digitale decoders (blokjevorming en blijven hangen van het beeld).

Het hoeft niet natuurlijk, maar dat heb ik gezien in een paar gevallen.

Heb je nog niets aan kunnen sluiten bij RAF ?......... kom denk ik vd week wel langs voor een kabel....
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

tiptop

Citaat van: ajbalmere op april  6, 2008, 16:58:37
Heb je nog niets aan kunnen sluiten bij RAF ?......... kom denk ik vd week wel langs voor een kabel....

haha. ;D

Tuurlijk heb ik wel iets aan kunnen sluiten. Heel veel al zelfs. Maar eigenlijk nooit tijd om uitgebreid verschillende kabels aan te sluiten en te vergelijken. Je komt bij de mensen thuis installeren en heb natuurlijk beperkte tijd. Ook hebben ze vaak al iets besteld en valt er niet te experimenteren. Daarnaast, als het aangesloten is en werkt willen mensen zsm verder met hun ding en ga ik weer weg. In een paar gevallen was het dus zo dat de goedkopere hdmi-kabel niet voldeed en een betere aangesloten werd die het dan wel goed deed. Welke, dat ligt er aan wat de klant wil en/of welke je nog in de auto hebt liggen. (alleen Ixos en Taralabs dus) Andere worden vaak op order van de klant besteld.
We hebben ook BMS (goedkopere) maar dat is dus niet heel veel, zeker niet op langere afstand van meer dan 3 meter.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

ajbeefde

Citaat van: tiptop op april  6, 2008, 19:58:30
haha. ;D

Tuurlijk heb ik wel iets aan kunnen sluiten. Heel veel al zelfs. Maar eigenlijk nooit tijd om uitgebreid verschillende kabels aan te sluiten en te vergelijken. Je komt bij de mensen thuis installeren en heb natuurlijk beperkte tijd. Ook hebben ze vaak al iets besteld en valt er niet te experimenteren. Daarnaast, als het aangesloten is en werkt willen mensen zsm verder met hun ding en ga ik weer weg. In een paar gevallen was het dus zo dat de goedkopere hdmi-kabel niet voldeed en een betere aangesloten werd die het dan wel goed deed. Welke, dat ligt er aan wat de klant wil en/of welke je nog in de auto hebt liggen. (alleen Ixos en Taralabs dus) Andere worden vaak op order van de klant besteld.
We hebben ook BMS (goedkopere) maar dat is dus niet heel veel, zeker niet op langere afstand van meer dan 3 meter.

;D

Ik denk dat ik voor de Ixos ga...

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

tiptop

Mooie keus :D

Ik heb zelf twee duurdere scarts van Ixos achter de tv in de huiskamer. (En een Crystal Cable componentkabel achter de plasma op zolder :-*)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

bigbro

De Supra HDMI kabel, blauw van kleur, heb ik thuis geprobeerd en viel me erg tegen. Om maar helemaal niet te spreken over Oehlbach. Ziet er mooi uit maar is echt een kat in de zak. De IXOS XHT658 steekt er bij mij met kop en schouders bovenuit. Verder heb ik geen IXOS kabels, dus het is niet om het merk. Sterker nog, ik had mijn twijfels vanwege IXOS.

Verder werk ik eigenlijk alleen met vd Hul the First metal screen voor audio. Voor video zeker de IXOS nemen.

Groet

Bigbro ;)

haythijs

Zo zie je maar hoe eigen ervaringen verschillen. Ik gebruik een Supra ( die blauwe idd) en een Oehlbach en ben zeer tevreden met deze twee kabels.
Ik heb geen ervaring met de door jou genoemde Ixos,maar mijn ervaring is dus weer totaals anders dan de jouwe;)
Samsung 55ks7000/Yamaha rx a2070/Sony ubp 800/Cambridge CXU/Kef Q150 + 3005SE/Svs Sb1000/Audioquest+ Inakustik reference+Canare

Snowmaster

Citaat van: bigbro op april  7, 2008, 08:47:59
De Supra HDMI kabel, blauw van kleur, heb ik thuis geprobeerd en viel me erg tegen. Om maar helemaal niet te spreken over Oehlbach. Ziet er mooi uit maar is echt een kat in de zak. De IXOS XHT658 steekt er bij mij met kop en schouders bovenuit. Verder heb ik geen IXOS kabels, dus het is niet om het merk. Sterker nog, ik had mijn twijfels vanwege IXOS.

Verder werk ik eigenlijk alleen met vd Hul the First metal screen voor audio. Voor video zeker de IXOS nemen.

Groet

Bigbro ;)

Kijk, jij hebt referentie !
Na jou reageert haythijs met een positieve ervaring.
Helaas heeft hij geen referentie genoemd en dan kun je ergens geen waarde aan toekennen.

Wat was het (prijs)verschil tussen de Supra en de Ixos?
Hoe werd dit zichtbaar en op welke apparatuur?




Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

tiptop

Hoorde vandaag dat klanten nogal eens problemen krijgen met Supra. favoriet van de verkopers is toch wel Ixos bij ons. En hoe duurder hoe beter. (niet om je het duurste aan te smeren, maar om te laten zien dat duurdere kabels niet alleen voor de lol duurder zijn. Boven de 10 meter eigenlijk een must. ;)

(eigenlijk is de favoriet bij de verkopers (en van mij) analoge component aansluiting, maar wat betreft hdmi dus...)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

TipX

Een van de beste kabels op het moment is van The CHORD company de HDMI silver plus 1.3
Ik had hiervoor de QED HDMI-P en zijn ook erg goed. Ik wilde zelf eens testen of er nu echt zoveel verbetering zat en dat kan ik absoluut beamen! Een echte aanrader!

Groet,
Geert
Pioneer 436 FDE / Samsung DCB-H380R / Monster HTS1000 powerfilter

bigbro

Genoemde QED is ook goed en goedkoper dan de IXOS. Het grootste pluspunt van de IXOS zijn de kleuren. Ik heb uitgebreid getest met de remasterversie van de bluray van the fifth element en je ziet het bijvoorbeeld snel terug in het oranje  shirt van Korben (Bruce) Dallas (Willis) en de oranje pruik van Milla.

Groet
Bigbro

MadEd

#37
Citaat van: snowmaster op april  5, 2008, 17:15:42
Het is niet jouw topic, maar wat je schrijft als techneut en wat er in bladen geschreven wordt is maar ten dele waar.
Het is helaas een groot misverstand dat er bij digitaal geen duidelijk waarneembare kwaliteitsverschillen zijn.
Verschillen in beeld en geluid tussen sommige kabels van €10,- en €100,- durf ik zelfs vrij fors te noemen als je apparatuur/keten in staat is dit weer te geven.
Maar voorlopig blijf ik nog een roepende in de woestijn.......

Lees dit draadje maar eens door.

http://boardsus.playstation.com/playstation/board/message?board.id=ps3&message.id=828972

Snowmaster

#38
Citaat van: MadEd op april  8, 2008, 15:58:12
Lees dit draadje maar eens door.

http://boardsus.playstation.com/playstation/board/message?board.id=ps3&message.id=828972

Tsja, dat is geschreven door weer een techneut die te veel in eentjes en nulletjes denkt. Jammer, maar het geeft niet.
Ooit was er een dag en toen bleek de aarde rond te zijn en nog niet zo lang geleden zette Armstrong zijn eerste stap op de maan. HDMI begint zich nu pas te ontplooien en het komt allemaal vanzelf.

Hierboven schrijven professionele verkopers al dat er wel degelijk verschil in HDMI kabels zit.
Alleen een Ixos vraagje : op hun site kan ik geen kabel vinden die over
bv. 20 meter 1080P garantie heeft. Kijk ik niet goed of is Ixos nog niet zo goed?
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Rmanen

Citaat van: snowmaster op april  8, 2008, 18:09:59
Tsja, dat is geschreven door weer een techneut die te veel in eentjes en nulletjes denkt. Jammer, maar het geeft niet.
Ooit was er een dag en toen bleek de aarde rond te zijn en nog niet zo lang geleden zette Armstrong zijn eerste stap op de maan. HDMI begint zich nu pas te ontplooien en het komt allemaal vanzelf.

Hierboven schrijven professionele verkopers al dat er wel degelijk verschil in HDMI kabels zit.
Alleen een Ixos vraagje : op hun site kan ik geen kabel vinden die over
bv. 20 meter 1080P garantie heeft. Kijk ik niet goed of is Ixos nog niet zo goed?

Ik weet dat er verschil in kabels zit, dat terzijde. Maar hierboven zeg je toch iets heel gevaarlijks. Professionele verkopers zijn er om kabels te verkopen en niets meer. Techneuten kunnen het feitelijk onderbouwen. Ik ben dan toevallig een techneut die op de hoogte is en het kan verklaren. Maar hoe dan ook, een verkoper blijft een verkoper. :-X

El Penumbra

Citaat van: tiptop op april  7, 2008, 22:15:29
Hoorde vandaag dat klanten nogal eens problemen krijgen met Supra. favoriet van de verkopers is toch wel Ixos bij ons. En hoe duurder hoe beter. (niet om je het duurste aan te smeren, maar om te laten zien dat duurdere kabels niet alleen voor de lol duurder zijn. Boven de 10 meter eigenlijk een must. ;)

(eigenlijk is de favoriet bij de verkopers (en van mij) analoge component aansluiting, maar wat betreft hdmi dus...)

Wat voor problemen bedoel je dan?

MadEd

Citaat van: snowmaster op april  8, 2008, 18:09:59
Tsja, dat is geschreven door weer een techneut die te veel in eentjes en nulletjes denkt. Jammer, maar het geeft niet.
Ooit was er een dag en toen bleek de aarde rond te zijn en nog niet zo lang geleden zette Armstrong zijn eerste stap op de maan. HDMI begint zich nu pas te ontplooien en het komt allemaal vanzelf.

Hierboven schrijven professionele verkopers al dat er wel degelijk verschil in HDMI kabels zit.
Alleen een Ixos vraagje : op hun site kan ik geen kabel vinden die over
bv. 20 meter 1080P garantie heeft. Kijk ik niet goed of is Ixos nog niet zo goed?

Dit soort opmerkingen vind ik echt een regelrechte belediging, alhoewel dat waarschijnlijk niet zo wordt gezien. Iemand die elektronisch ingenieur is op universitair niveau heeft ten éérste één van de zwaarste universitaire studies achter de rug, heeft geleerd analytisch te denken en niet alles voor waar aan te nemen. Ten tweede heeft deze ten opzichte van leken veel meer kennis van elektronica, en er is veel complexere materie dan een hdmi kabel.

Dat de aarde rond was wisten de oude Grieken al, sterker nog zij kwamen met een (voor die tijd) zeer nauwkeurige berekening van de diameter van de aarde door de hoek van de zon op een bepaalde plek in Egypte te meten en de hoek van de zon op een bepaalde plek in Griekenland. De afstand daartussen drukten zij in stadions uit en de berekening was op 2000 km nauwkeurig dacht ik. Het waren juist de wetenschappelijk ingestelden (Egyptenaren, Grieken, natuurkundigen als Galileo e.d.) die nooit hebben geloofd dat de aarde plat was en ook betwijfelden dat de aarde het middelpunt van het heelal was (een standpunt van de kerk).

Wat Armstrong met een vrij eenvoudige HDMI-kabel van doen heeft, weet ik ook niet. Als je dan toch ruimtevaart erbij wil betrekken, voor signaaloverdracht (en frequenties liggen daar hoger dan bij audio / hdmi) gebruiken ze daar ook gewoon hele normale kabels en het werkt allemaal perfect. En je stukje over professionele verkopers kan ik al helemaal niet serieus nemen: zij moeten $$$$ verdienen en zijn dus per definitie niet objectief te noemen.

Verder vind ik het frappant dat je het verhaal technisch gezien niet kan weerleggen, maar alleen aankomt met dat de beste man 'te veel in ééntjes en nulletjes denkt' + wat vergelijkingen over de wetenschap (die er altijd bij worden gehaald, er worden wel vaker vergelijkingen gedaan dat wetenschappers het vroeger fout hadden of mensen vergelijken zichzelf juist met wetenschappers omdat die ook 'buiten het boekje denken' maar nemen tegelijkertijd niets van andere wetenschappers aan).

Let wel, dit is niet bedoeld als een persoonlijke aanval of wat dan ook, ik geef gewoon mijn mening over de hele kabelmania en raad de topicstarter aan een degelijk uitziende no-name kabel te kopen (die gaan langer mee en en dat is dan ook het enige voordeel) die gebruik ik zelf namelijk ook voor 5 meter en ik heb perfect beeld zonder storing of wat dan ook. En referenties over horen en zien zijn per definitie niet betrouwbaar (nu zal ik ook wel een storm over me heen krijgen) dit komt omdat zintuigen zo bedriegelijk als wat zijn (lees de psychologische onderzoeken er maar op na, marketing, een mooi uiterlijk, een hoge prijs en andere zaken doen via je brein heel wat met je waarneming).

roland p

Citaat van: snowmaster op april  8, 2008, 18:09:59
Tsja, dat is geschreven door weer een techneut die te veel in eentjes en nulletjes denkt. Jammer, maar het geeft niet.
Ooit was er een dag en toen bleek de aarde rond te zijn en nog niet zo lang geleden zette Armstrong zijn eerste stap op de maan. HDMI begint zich nu pas te ontplooien en het komt allemaal vanzelf.

Nu doe je net alsof er allemaal magic in een kabeltje zit. Is de mens nog niet klaar voor al deze magic? :P

Het mooie van digitaal is dat je precies weet wat het resultaat moet zijn, wat er aan het einde van de kabel uit hoort te komen. Deze website die je nu bekijkt is hoogstwaarschijnlijk foutloos bij jou aangekomen dus het principe van digitaal werkt :P. 0 erin, 0 eruit. 1 erin, 1 eruit.

Als er dan blijkbaar tóch iets mis gaat, dan moet daar zeker een verklaring voor zijn. Blijkbaar vliegen er ergens bitjes uit de bocht. Bij mij gaat het ook fout, maar het resultaat is dat het beeld een complete puinhoop is.

Helaas komt men bij het beoordelen van hdmi kabels met allerlei vage subjectieve constateringen... Net als dat men vroeger onweer etc. probeerden te verklaren ;D. Er wordt ook nooit met een color-analyser gemeten (die doet dat beter dan je ogen), je hoort niets over testpatroontjes. Zet maar eens vertikale zwart-wit-zwart-wit lijntjes naast elkaar en kijk eens wat er gebeurt.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Tyrael

Iemand tips voor kwaliteitsvolle en niet al te dure kabels voor volgend:

- HDMI naar HDMI kabel die gebruikt zal worden voor een PS3, afstand ongeveer 0.5 meter tot 1 meter.
- HDMI naar DVI-I (Dual Link) die gebruikt zal worden voor een verbinding van de TV naar mijn PC, afstand ongeveer 3 tot 4 meter.

LexiconLogan

HDMI; Supra
maar ik zou nooit te veel geld uitgeven voor een HDMI tenzij je meer dan 10 mtr af gaat leggen
TAD CR1TX  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Tyrael

En waar haal ik deze aub? :)

LexiconLogan

BBG heeft fijne kabels voor fijne prijzen... ;)
TAD CR1TX  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Deleted member

Digitaal is digitaal, enen en nullen en dus goed is natuurlijk maar een gedeelte van de waarheid. De transportprotocollen en het design van de interfaces bepalen de kwaliteit van de overdracht van digitale data. Bij protocollen zoals SPDIF en HDMI wordt géén gebruik gemaakt van errordetectie laat staan errorcorrectie zoals bijvoorbeeld in een computernetwerk of in de harddisk of harddiskcontroller gebruikelijk is. Beide zijn zo ontwikkeld dat ze simpel en vooral goedkoop te produceren zijn. Zouden interfacedesign en protocollen van hogere kwaliteit zijn dan was de kabelkwaliteit wellicht veel minder belangrijk geweest.

Snowmaster

@MadEd :  mijn opmerking is voor niemand beledigend bedoeld.
Wat ik bedoel te zeggen is dat er nog relatief weinig gebruikerservaring is met HDMI kabels.  Daarnaast speelt er (zoals ook Antoine schrijft) meer mee dan alleen de enen en de nullen. Naast protocollen speelt ook het gebruikte materiaal een rol.
@Roland p
Het materiaal is wel degelijk van invloed en een fabrikant zoals Inakustik ontwikkelt op o.a. die basis zijn kabels. 
Ik kan de invloed van materiaal niet uitleggen, de ingenieur van Inakustik kon dit indertijd wel. De rode draad van de uitleg is : de mate waarin de kabel in staat is om het signaal zo ongestoord en snel mogelijk naar de andere zijde te geleiden. 

Daarnaast moet iedereen echt helemaal zelf weten voor welke prijs hij een kabel koopt.  Zoals ik al eerder schreef : koop een noname kabel en probeer daarnaast een goede (€75-100)  HDMI kabel uit.
Zie je geen verschil dan kan je keten het waarschijnlijk niet weergeven of heb je misschien de verkeerde kabel.
Zie je wel verschil dan kan iedereen zelf beslissen of het de meerprijs waard is.
Op deze manier blijft toch iedereen gelukkig  ;).

Bij mijn Pioneer 508 die goed(*) is aangesloten, zijn de verschillen  waarneembaar voor iedere kijker. Dit is hoorbaar in het geluid (meer details, ruimtelijkheid) en zichtbaar in het beeld (meer details, contrast, kleurnuances)

(*) goed = aparte groep, netkabels, gemodificeerde HD decoder + highend       antenneaansluiting.

Voor diegenen die het aanspreekt : probeer het gewoon zelf eens uit.
Voor diegenen die er niet in geloven : jammer, maar probeer het toch ook maar eens uit want dan spreekt het resultaat waarschijnlijk voor zichzelf.





Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

extravaganta

Hier een engelse test van wat hdmi kabels
is er toch wel degelijk sprake van kwaliteis verschil van geluid en beeld

http://www.avreview.co.uk/news/article/mps/UAN/1170/v/1/sp/
Het kan minder maar ik wil meer