Help! Mijn Speakerset doet het sinds vanavond niet meer, is ie kapot?

Gestart door donaldk, maart 16, 2008, 00:35:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

donaldk

Vermoedelijk wel, maar zou het iets simpels kunnen zijn, zodat ik hem nog aan de praat krijg?

Vanavond nog wat muziek aangehad, wat nummers via winamp. Ook nog een paar youtube clipjes, dus alles goed. Wil ik wat later weer wat afspelen is er geen geluid:-(.

Dus, gekeken of ik toevallig een volume instelling op mute had staan, maar dat was het niet.

Dan maar de pc gereboot, om conflicten over apparaattoegang uit te sluiten, daarna nog steeds geen geluid ook niet de windowsopstartping.

Speaker set van de voeding gehaald, alles opnieuw ingeplugged, helaas nog geen geluid.

Het plugje van een oud Alecto walkman koptelefoontje in de line uitgang achter op de pc geprikt en daar kwam wel geluid uit, dus het is niet de pc, maar de speakerset.

Het koptelefoontje ook maar even aangesloten op de Creative afstandbediening, zo'n kastje voor op het bureau met een volume en bas draaiwieltje, helaas dan komt er geen geluid uit het koptelefoontje.

Als ik de speaker zet van de voeding haal (stekker eruit, of de laagspanningsplug in de subwoofer) dan hoor ik wel een plopje. Ook als ik via de bedraade afstandsbediening de set uitzet hoor ik het plopje, dus er staat wel netjes spanning op de subwoofer, het ledje op de ab brandt ook.

Alleen uit de twee creative speakertjes hoor ik niets, zelfs geen piepje of kraakje.

Dus wie weet waar ik naar moet kijken om te zien of het te repareren valt?

donaldk

Zitten er eigenlijk zekeringen in die dingen, of zou het niet zo simpel zijn...

PjotrrrNL


PjotrrrNL

Maar goed. de voeding is blijkbaar oke, lampjes branden en zo.
Indien je een multimeter hebt kun je even meten of er de juiste spanning wordt aangeboden.

In de sub zit neem ik aan een klein versterkertje waar de speakers op zijn aangesloten?
Daar is dan mogelijk ook een zekering te vinden/te vervangen....

Mocht alles uiteindelijk echt niet gaan werken dan zwerft hier nog wel ergens een Logitech setje (sub met 4 speakertjes) voor een klein prijsje...

donaldk

Als het goed is hebben we een werkende multimeter liggen, we hebben er meerdere gehad, maar deze topcraft doet het ten minste;-). Dus kijken of de sub opengeschroeft kan worden. Dank je Pjotrr.

Ik heb het hier al eens eerder gemeld dat ik na het uitzetten van de pc opeens fluitende/piepende speakertjes had, zodat ik de speakers ook nog apart moest gaan uitzetten op de afstandsbediening. Als de pc aanstond nergens last van, maar zodar ik de pc uitzette wel.

Dat was vorig jaar. Het kwam opeens en werd na een tijd opeens weer veel minder, had de laatste tijd soms niet eens meer door als ik de speakers niet had uitgezet, zo weing ruis kwam eruit.

PjotrrrNL


ajbeefde

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

donaldk

Grrr!!!

Aansluitpaneel losgeschroeft, maar door de korte draden kan het er niet
helemaal af. Ik kan net een glaszekering zien, maar zo te zien is die nog heel. Hij zit wel deels ingekit. Dus losgesneden en eruitgehaald, maar zo te zien nog heel.

donaldk

Citaat van: PjotrrrNL op maart 16, 2008, 01:08:46
Maar goed. de voeding is blijkbaar oke, lampjes branden en zo.
Indien je een multimeter hebt kun je even meten of er de juiste spanning wordt aangeboden.

Wat moet je dan meten?

botsen

Heb je geen draadbreuk in je lijntje van computer naar speakerset?

PjotrrrNL

Citaat van: donaldk op maart 16, 2008, 22:28:22
Wat moet je dan meten?

Of de voeding nog de juiste spanning leverd, de lampjes branden ook nog wl met minder....

donaldk

Citaat van: botsen op maart 16, 2008, 23:04:36
Heb je geen draadbreuk in je lijntje van computer naar speakerset?

Die mogelijkheid had ik ook in het hoofd. Er zit op de multimeter een piepfunctie dus al ik een probe tegen elk van de minijackjes hou hoor ik wat gekraak en een piepje, dus er komt nog wel wat energie door die kabel.

Dus de voedingplug even meten. Is een zware voeding, letterlijk een aardig blok.

donaldk

Voeding (13,5 V 5000 miliampere) lijkt helemaal geen spanning meer te geven. Meter ingesteld op 20 v en gelijkspanning, een pin in het plugje en de ander tegen de buitenbus aan. Krijg altijd - (ook als ik de meetpinnen verwissel) en misschien 0,1 - 0,4 volt, maar dan zou toch niks het meer toen, als er echt geen spanning op staat.

donaldk

Zo'n voeding is zeker niet te repareren (als dat het/alles is)?

Passende voedingen zijn niet makkelijk en goedkoop los te koop lijkt mij, de universelen hebben niet de juiste waardes, dus?

snikkeltje

Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

donaldk

 :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

RIP

Bij het GFT afval :-X.

SpeedyAndré

Er zou een zekering in de voeding kapot kunnen zijn, kan je hem open schroeven of is hij gelijmd?
Staat er op de voeding dat hij een DC levert, ik neem aan dat je dat ergens gezien hebt?

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

donaldk

Ik dacht inderdaad te hebben gezien dat het DC was, hield het ook niet voor mogelijk dat ze Ac gebruiken voor een dergelijk transformatortje, had ik nog nooit gezien. Als ik op het typenummer van de voeding google dan zie ik zowel AC als DC vermeld worden door mensen, maar zie nog geen officiele specsheet of zo staan echter ik ben er achter dat het wel degelijk AC is. Staat namelijk in heel kleine lettertjes op de subwoofer. Kijk maar: http://www.digit-life.com/articles2/creative-i-trigue/index.html.

Het model nummer van de voeding is Creative va-1450.

Als ik de ELRO meter instel op DC en 20V dan krijg ik ook geen goede uitslag. De meter blijft stabiel op 0.00 staan.

donaldk

http://tweakers.net/nieuws/25335/creative-labs-i-trigue-3300-21-speakersetreview.html

Tjeetje, hoe oordelen kunnen verschillen vergelijk deze review met verwijzing naar 3d guru eens met die bespreking uit het vorige postje.

Hij is destijds uitgezocht door de audioman in de familie, want zelf heb ik totaal geen verstand van geluid, zoals gevoegelijk bekend;-). Hij had eerder een Terratec setje gehoord maar die aanbieding was op en de 5.1 versie werd te duur en ik kan hier geen 5.1 kwijt. Dus elders kijken en dan bleek dat het budget toch omhoog moest om nog redelijk geluid te krijgen.

Ik ben nogal een moeilijk persoon om verjaardagkadootjes voor te kopen dus ze wisten de laatste week voor mijn verjaardag allemaal nog niks dus met zijn tweeen hebben ze toch maar nog meer geld opgehoest en deze set gekocht. Wat bof ik toch maar weer met de familie;-).

En inderdaad de bovenstaande review is correct als er staat dat ie lekker luid kan;-).

donaldk

Citaat van: SpeedyAndré op maart 18, 2008, 22:52:16
Er zou een zekering in de voeding kapot kunnen zijn, kan je hem open schroeven of is hij gelijmd?

Het bodemplaatje is niet los te wrikken. Veel te zacht dat plastic om te wrikken, is inderdaad niet geschroeft.

donaldk

Zojuist voorzichtig de bodemplaat eraf gehaald met een beitel en hamer. Doekje erom en in de bankschroef ermee. Het is toch al kapot, dus... Maar op wat beschadigingen aan de rand is het er netjes afgekomen.

Ik ziie dan de onderkant van een blok bestaande uit metalenplaatjes en links en rechts het in- en uitgaande snoer. Weinig van de onderdelen en printjes te zien, want het zit allemaal in een lichtbruine lijm/kitlaag.

Geen plaatje want fotocamera bleek bij aankomst in de schuur niet meer te reageren, lens ging niet meer dicht, dus weer naar boven om hem aan de oplader te hangen, blijkbaar loopt de accu inderdaad leeg bij niet gebruik:-(.

Had zo gehoopt dat een eventueel zekeringetje aan de onderkant zou zitten. Zoals met alle gebruikte electronica is er een lichte brandlucht waar te nemen.

donaldk

Gisteravond er nog eens naar gekeken. De multimeter ingesteld op draadchecker en zowel de twee 240V als de twee 13,5V draden geven netjes een piepje als ik de kring sluit.

Ik heb dus de twee plastic zijkanten ook maar verwijder, met bijtel en ahmer, maar zie onder die zijkapjes dus ook geen zekering of onderdelen, alleen dat blok uit plaatjes en in het midden daarvan twee spoelen.

Dus geen idee waardoor er opeens geen zwakstroom te meten viel. Opvallend genoeg bleef toen het ledje van de bedraade afstandbediening wel branden. Dus, ik kan het niet vinden >:(.


Bastler

Citaat van: donaldk op maart 19, 2008, 02:04:02
ik ben er achter dat het wel degelijk AC is. Staat namelijk in heel kleine lettertjes op de subwoofer.
Als ik de ELRO meter instel op DC en 20V dan krijg ik ook geen goede uitslag.

Als de voeding AC levert (wisselspanning), waarom zet je de multimeter dan op DC (gelijkspanning)  ???

TW-2000          Dune DB prime        Creative DDTS-100                        Mission Cyrus One      Focal Onyx fronts
Full HD LCD      Mediaspeler             Optical->analog DD/DTS decoder    Stereo amp               Magnat 380 sub

donaldk

Omdat ik dacht dat het een DC voeding was en de kleine lettertjes niet goed had gezien.

Later netjes een aantal maal geprobeert AC te meten op de 0-20V stand, geen stroom. Staat ook boven uitgelegd.

Andre vroeg ook al of het wel een DC voeding was en ik was het zelf ook tegengekomen.

Anyway, snoeren van voeding lijken nog goed, maar als ik de multimeter (AC, 0-20V) probes op de buitenkant en de ander in het busje zet dan meet ik geen stroom.

Voor de zekerheid net ook even deze wanddoos gemeten en ik meet maar liefst 244/245 Volt. Te bedenken dat dat vroeger netjes 220 was en langzaam is gestegen.

Bastler

Citaat van: donaldk op april  8, 2008, 00:02:58
Later netjes een aantal maal geprobeert AC te meten op de 0-20V stand, geen stroom. Staat ook boven uitgelegd.
Ik heb de thread meermaals doorgelezen maar ik lees nergens dat je de meter al op AC gezet had...

Je meet overigens geen stroom maar spanning.

Anyway, jammer !
TW-2000          Dune DB prime        Creative DDTS-100                        Mission Cyrus One      Focal Onyx fronts
Full HD LCD      Mediaspeler             Optical->analog DD/DTS decoder    Stereo amp               Magnat 380 sub