De beste HTPC geluidskaart ? Een Onkyo.

Gestart door ShellBeach, februari 23, 2008, 19:13:48

Vorige topic - Volgende topic

THX-UltraII

ik zie nu dat er ook een SE90 PCI variant is. Aangezien de 200PCI en U55SX beide toch geen digitale coaxiale uitgang hebben (waar ik gevoelsmatig toch altijd de voorkeur aan geef) kun je, wanneer je de kaart enkel als digitale uitgang wilt gebruiken, net zo goed deze nemen.

Maar dan krijgen we weer de eeuwige discussie (UB4b waar zit je !!  ;D):

ZIT er verschil qua SQ in een trust kaartje en bijv. deze Onkyo? LET OP => Enkel en alleen kijkend naar de DIGITALE uitgang!

EdoE

Citaat van: Raphie op februari 28, 2008, 18:45:26
volgens mij is hij RCA coaxi in/out en optisch in/out analoog via de breakout cable ;)

I think not:

Overal staat ook alleen maar dat die breakout cable 7.1 analoog geeft.

ShellBeach

Mijn Integra RDC7 heeft zo'n beruchte 25 pins THX 7.1 input :

2x breakout en daartussen een stel interconnects is volgens mij niet optimaal
wel als ik rechtstreeks een kabel maak zonder tussenstukjes

S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

CineSmurf

Dit wordt interessant!

Kan ik dan met mijn interne BD en HDDVD speler in mijn HTPC de nieuwe audioformaten ook overbrengen?
JVC DLA-NZ500; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

THX-UltraII

Citaat van: CineSmurf op februari 29, 2008, 16:40:37
Dit wordt interessant!

Kan ik dan met mijn interne BD en HDDVD speler in mijn HTPC de nieuwe audioformaten ook overbrengen?

nee, daarvoor heb je minimaal HDMI 1.1 nodig.

CineSmurf

Citaat van: THX-ultraII op februari 29, 2008, 16:48:41
nee, daarvoor heb je minimaal HDMI 1.1 nodig.

Hmm. Converteren in de computer en dan via die THX koppeling (met een goede kabel) zou dan wellicht wel een optie zijn? Of gaat dat niet werken? Ik kan me herinneren dat er nog geen decoders voor de pc bestaan van de nieuwe audio formaten, of kan de kaart dat?
JVC DLA-NZ500; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

master30

De nieuwe geluidsformaten kan je toch wel gebruiken, de speler zal ze coderen en via de analoge uitgang te horen, welis waar omgezet maar het op mijn hddvd speler doe ik dit ook zo, dan moet de pc dit toch ook kunnen?
Hoe noem ik dit precies,...? ik dacht iets van gedownmixed ofzo.

HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Raphie

Citaat van: EdoE op februari 29, 2008, 09:22:18
I think not:

Overal staat ook alleen maar dat die breakout cable 7.1 analoog geeft.
Dat zeg ik toch ook?!?  ???
JBL PRX Power!

ShellBeach

Citaat van: CineSmurf op februari 29, 2008, 16:40:37
Dit wordt interessant!

Ja ....

Let wel .... PowerDVD zou naar 16/48 downmixen op elk kanaal voor protected content zoals BD en HD-DVD.
Maar volgens een aantal freaks op AVSforum zou LPCM op alle kanalen 16/48 veel beter klinken dan de 20 bits/48Khz lossy Dolby Digital.

EdoE

Citaat van: Raphie op februari 29, 2008, 18:09:52
Dat zeg ik toch ook?!?  ???

I stand corrected.

Ik denk dat je zin op dat moment voor mij even te complex in elkaar stak.

Cheers,

Edo (semantics, anyone?)

PaulSQ

Ik ben heel benieuwd hoe hoog we dit mogen inschatten, niveau van de M-audio superdac van enige jaren geleden, of gaat dit echt richting de betere CD spelers?
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Deleted member

Voor nog wat extra perspectief voor diegenen die dat interessant vinden hierbij twee linkjes naar fora die een sectie hebben over computer audio:

http://www.audioasylum.com/cgi/etv.mpl?forum=pcaudio
http://www.head-fi.org/forums/f46/

GreenGras

Tjeemig, bij een powerbuy heb ik zeker ook interesse!

Trouwens ook een mooi MODproject volgens mij, zo'n USB versie ombouwen in een ander kastje met goede aansluitingen en bekabeling...  ::)
B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url

PaulSQ

http://conics.net/catalog/product_info.php?cPath=36&products_id=231

En een duurdere LTD versie van de interne kaart....

Iemand al een exemplaar besteld en gebruikerservaring? Ik vraag me wel af waarom de externe kaart goedkoper is dan de interne(niet de LTD versie)?

ShellBeach

Citaat van: PaulSQ op mei 11, 2008, 00:55:16
http://conics.net/catalog/product_info.php?cPath=36&products_id=231

En een duurdere LTD versie van de interne kaart....

Iemand al een exemplaar besteld en gebruikerservaring? Ik vraag me wel af waarom de externe kaart goedkoper is dan de interne(niet de LTD versie)?

Ik heb net deze interne 'extreme' kaart besteld. M'n Dell Core2duo 3 Ghz had geen SP/DIF onboard (nuttig voor HT) dus dit is een leuke upgrade :) Benieuwd hoe de analoge tweekanaals out tov mijn referentie cd speler gaat klinken. Onkyo Integra heeft me al vaak verbaasd in de positieve zin, ik heb nu al 5 jaar m'n RDC7 processor nog geen moment spijt van :)

PaulSQ

In een eerdere post zag je toch een voordeel in de externe kaart (scheiding van allerlei rommel dmv usb)?

Ik vind het wel raar dat de externe kaart goedkoper is dan de interne als ze verder hetzelfde zijn...

Eigenlijk wil ik één van beide kaarten aanschaffen, maar twijfel tussen intern of extern, extern heeft als voordeel dat de analoge verbinding naar mijn voorversterker kort is, maarja die is dus goedkoper dan intern, waardoor ik het vermoeden krijg dat er ergens een addertje onder het gras zit, en de externe minder goed is :-\

Ejorne

Is er ergens al eens een review opgedoken, bijvoorbeeld in vergelijk met de EMU-0404USB?
Ik ben wel heel erg benieuwd naar de ervaringen...

ShellBeach

Citaat van: PaulSQ op mei 14, 2008, 14:57:43
In een eerdere post zag je toch een voordeel in de externe kaart (scheiding van allerlei rommel dmv usb)?

Ja maar uit andere bronnen weet ik dat ondanks deze scheiding USB nog steeds jitter gevoelig is. En in combinatie met de afscherming van deze limited kaart zie ik geen reden voor een lelijk extern kastje.

Sjettepet

Is er iets bekend over de bit-perfect mogelijkheden van deze kaarten? Welke chip wordt gebruikt? Wordt alles net als bij de Soundblasters eerst naar 48 KHz geupsampled?

Een voordeel boven mijn 25,- Trust kaartje kan zijn dat de bitperfect drivers voor de CMI chipset van de Trust maar tot 16 bit/96Khz gaan, dus het spelen met leuke software-upsamplers heeft zijn grenzen. De Onkyo Ltd gaat tot 192 Khz. Maar elke kaart MOET voor mij 16 bit/ 44 KHz kunnen uitspugen zonder daar eerst iets mee te doen.

Wat dat betreft heb ik ook mijn twijfels bij die geweldige "digital noise-cancelling filter" waar Onkyo mee pronkt. Allemaal goed en aardig, maar ik wil het wel uit kunnen zetten.

Overigens maakt het natuurlijk ook nog uit welk besturingssysteem je gebruikt. De audio-stack van Vista is zondermeer stukken beter dan die van XP.
ROON ROCK > Flac/DSD > Teac NT-505 > Benchmark AHB2 >  Quadral Aurum Montan 9 || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Teac UD-501 > Teac AX-501 > KEF LS50 / BK200

kaajee

In de specs staat gewoon:

CiteerDigital OUT sampling frequency:  32, 44.1 and 48, 88.2, 96kHz, 176.4, 192kHz

in de manual schijnt te staan dat deze frequenties alleen bij PCM gelden, AC3 doet alleen maar 48Khz:

CiteerAC3 and PCM: 48kHz
AC3 ONLY: 48kHz
PCM ONLY: 44.1kHz, 48kHz, 96kHz, 192kHz, and "Auto" Mode.

En ik vermoed dat Auto Mode inhoudt dat ie 'zelf schakelt'......

ShellBeach

Citaat van: Sjettepet op mei 15, 2008, 09:27:00
Overigens maakt het natuurlijk ook nog uit welk besturingssysteem je gebruikt. De audio-stack van Vista is zondermeer stukken beter dan die van XP.

Het probleem van Vista is dat 1:1 bitperfecte PCM output nooit mogelijk is omwille van de ingebouwde resampler die altijd actief is.
In XP kan je alle windows processing basically uitzetten door met kernel streaming naar je geluidskaart te streamen. Je zal dan zien dat de "Wave" volume control niet meer werkt.

Bye bye crappy AC97 48 Khz resampler. Je kan dan nog steeds iets als Secret Rabbit Code gebruiken wat altijd beter is dan zowat alle andere resamplers op de markt (tenzij ze ook intern SRC gebruiken).

Sjettepet

Klopt, maar persoonlijk verkies ik de resampling van Vista boven die van de Soundblaster kaarten die ook altijd actief is. Kernel streaming vereist wel drivers die dat ondersteunen. Secret Rabbit Code is prachtig, maar spant ook het paard achter de wagen als je het gebruikt met de (grote hoeveelheid) geluidskaarten die altijd eerst upsamplen vanwege copyrightafspraken.

ROON ROCK > Flac/DSD > Teac NT-505 > Benchmark AHB2 >  Quadral Aurum Montan 9 || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Teac UD-501 > Teac AX-501 > KEF LS50 / BK200

ShellBeach

Citaat van: Sjettepet op mei 15, 2008, 12:31:22
Klopt, maar persoonlijk verkies ik de resampling van Vista boven die van de Soundblaster kaarten die ook altijd actief is.

Dit zijn brakke consumer kaartjes en waardeloos voor audiofielen. Creative is een merk dat je liefst vergeet.

Citaat van: Sjettepet op mei 15, 2008, 12:31:22
Kernel streaming vereist wel drivers die dat ondersteunen. Secret Rabbit Code is prachtig, maar spant ook het paard achter de wagen als je het gebruikt met de (grote hoeveelheid) geluidskaarten die altijd eerst upsamplen vanwege copyrightafspraken.

Pro-grade kaarten zoals deze onkyo, m-audio, rme die kan je instellen op een locked output frequentie. Als je dan dezelfde sample rate ernaar toe stuurt veranderen ze niks, anders zit er een resampling stap tussen.

Sjettepet

Daar hoef je geen pro-grade kaart voor te hebben, het gaat ook met een 25,- Trust kaartje of een onboard C-media chip. Kwaliteitsverschil op de S/PDIF heb ik tussen deze groepen kaarten nog niet kunnen vaststellen, dus vanuit die gedachte begrijp ik het enthousiasme voor de Onkyo niet helemaal.

ShellBeach

Citaat van: Sjettepet op mei 15, 2008, 15:35:36
Daar hoef je geen pro-grade kaart voor te hebben, het gaat ook met een 25,- Trust kaartje of een onboard C-media chip. Kwaliteitsverschil op de S/PDIF heb ik tussen deze groepen kaarten nog niet kunnen vaststellen, dus vanuit die gedachte begrijp ik het enthousiasme voor de Onkyo niet helemaal.

Ik heb drie jaar terug al het kwaliteitsverschil met Dolby Digital heel duidelijk kunnen vaststellen tussen:

- onboard SP/DIF uitgang Asus Mobo
- M-Audio Audiophile 24/96
- RME DIGI96/8

(van slecht over voldoende tot subliem) ... . Als ik kijk naar de opbouw van de Onkyo dan kan deze enkel nog beter zijn dan deze drie kaarten.