iPhone-killer Sony Ericsson omarmt Windows

Started by Fico, February 14, 2008, 09:58:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fico





QuoteOp het Mobile World Congress in Barcelona toont Sony Ericsson een opvallende smartphone met uitschuifbaar toetsenbord en een VGA-scherm. Heel verrassend is de motor die de Xperiatm X1 aandrijft: Windows Mobile. Het is de eerste keer dat door de wol geverfd Symbian-aanhanger Sony Ericsson gebruikmaakt van het besturingssysteem van Microsoft.

Op het eerste gezicht is de X1 een niet zo ongewone gsm, zij het met een groot scherm dat zowat heel de voorkant in beslag neemt. Dat 3 inchscherm toont evenwel 800 x 480 pixels; bijzonder veel voor een gsm. Ter vergelijking: de iPhone toont een resolutie van 320 x 480 op een scherm van 3,5 inch. Dat Sony Ericsson heel veel pixels op een kleinere oppervlakte propt, kan een voordeel (meer informatie) én een nadeel (kleinere letters) zijn.

Die vergelijking met de iPhone is niet vergezocht. De interface van de X1 doet namelijk wat denken aan de Apple-gsm. Ook hier is er een aanraakscherm en een hoofdmenu met grote icoontjes.

De achterkant van de X1 schuift zijdelings open om een volledig toetsenbord te onthullen. Dit trucje kennen we al van een aantal succesvolle HTC-smartphones; Sony Ericsson gaat een stapje verder door het geheel lichtjes gebogen te maken. Zo zou het scherm iets beter leesbaar moeten zijn.

Ook technologisch wil de X1 concurrenten als de iPhone overtroeven. Zo beschikt de HSDPA-telefoon bijvoorbeeld over een GPS/a-ontvanger, een technologie die traditionele GPS combineert met informatie van gsm-netwerken om aan accurate locatiebepaling te doen. WiFi en een camera met 3,2 megapixel zijn ook aan boord.

En dan is er nog de cruciale vraag: hoeveel moet het kosten? Die vraag beantwoordt Sony Ericsson nog niet. Sowieso is het wachten tot de zomer vooraleer de X1 (in sommige landen) verkrijgbaar is.

De overstap van Sony Ericsson naar Windows Mobile betekent dat enkel Nokia overblijft als gsm-bouwer die exclusief zweert bij SymbianOS. Niet toevallig heeft Nokia nog niet zo lang geleden zijn participatie in het bedrijf achter Symbian vergroot. Wat echter niet wil zeggen dat Sony Ericsson komaf maakt met Symbian en de bijhorende UIQ-interface die het bedrijf ontwikkelde. In Barcelona toont Sony Ericsson nog een resem andere nieuwe modellen, allemaal nog met het vertrouwde besturingssysteem.

Jamie Biesemans
11 februari 2008
Bron: http://www.zdnet.be/news.cfm?id=79995

Ben eens benieuwd of dit nu een geduchte concurrent zou kunnen worden van de iPhone?
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

reMC


neptune

Zeer interessant. Goede Schermresolutie.
Ben ook wel blij dat ze van dat UIQ3 afstappen, heb het zelf op mijn m600i, maar er is niet veel software voor te krijgen en telefoon zelf wordt er ook niet sneller van.

Zat te wachten op een Iphone 2.0 of....Zoiets....dus ben benieuwd wanneer ze hier te krijgen zijn.
zet hier iets neer

Fico

In het tweede filmpje spreken ze over een beschikbaarheidheid van de 2de helft van 2008  8)





Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

Gaeje


neptune

#5
Quote from: Fico on February 14, 2008, 10:23:45
In het tweede filmpje spreken ze over een beschikbaarheidheid van de 2de helft van 2008  8)


interessant. 2e helft van het jaar is erg vaag natuurlijk, kan dus alles zijn tussen begin juni en eind december  ;D
Sh*t m'n abo loopt eind mei af dan is ie er nog vast niet...
zet hier iets neer

reMC


Fico

#7
De bediening van de iPhone lijkt toch nog steeds een héél pak gebruiksvriendelijker, wow  8) 8) 8)



Tja, en op het werk kan je ook véél beter uitpakken met een iPhone blijkbaar, kijk hier maar eens, haha, LOL  ;D



Ik denk ook eerlijk gezegd dat er maar zéér weinig PDA/phones zijn die deze scratch/crash testen even goed doorstaan  :o

Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

neptune

hahaha leuke filmpjes.

De Iphone heeft natuurlijk een zeer goede user interface, dat is ook het sterke punt van de iPhone.
Maar, inmiddels is ie al een half jaar uit in de US, hier nog niet.
Heeft wel wat nadelen, reeds genoemd: geen umts,geen gps.
Ik denk dat de X1 zeker een aantrekkelijke phone gaat worden, misschien komt ie wel gelijk hier op de markt met de 1e Iphone :)
zet hier iets neer

Hanky Panky

Tik maar eens een mailtje van 200 woorden. Ik weet wel met welke telefoon je eerder klaar bent: de SE.

Echte toetsenbordjes zijn echt king als het aankomt op sms en mails typen.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Robert - Jan

Wat een geweldig apparaat zeg  8)

Misschien dat ik hiervoor mijn Palm OS wel voor Windows zou willen inruilen  :-\
If they don't know wine is finer, let them boil water!

neptune

Quote from: Hanky Panky on February 14, 2008, 11:37:13
Tik maar eens een mailtje van 200 woorden. Ik weet wel met welke telefoon je eerder klaar bent: de SE.

Echte toetsenbordjes zijn echt king als het aankomt op sms en mails typen.
Ik denk ook dat het toetsenbord om te mailen superhandig is.
Veelal kom ik met mobieltjes niet aan mail schrijven toe vanwege slechte input mogelijkheden hou ik het meestal bij mail checken of bij hoge nood een zeer kort sms-achtig mailtje terugsturen.

Maar aan de andere kant moet het daardoor ook weer niet een lomp en niet echt draagbaar apparaat worden.
Wie kan zich die Communicators herinneren? ook met een toetsenbornd wat onder het scherm uitschoof. Maar oh zo lelijk en onhandig groot...
zet hier iets neer

reMC

Een toetsenbordje op de iPhone zou ik ook niet erg vinden... Jammer dat deze SE niet synchroniseert met een Mac ;D

Fico

#13
Quote from: neptune on February 14, 2008, 11:52:21
Ik denk ook dat het toetsenbord om te mailen superhandig is.
Veelal kom ik met mobieltjes niet aan mail schrijven toe vanwege slechte input mogelijkheden hou ik het meestal bij mail checken of bij hoge nood een zeer kort sms-achtig mailtje terugsturen.

Misschien dat een toestel zoals de HTC P4550 TyTN II dan inderdaad wel handiger zou zijn  :-\

Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

neptune

Quote from: Fico on February 14, 2008, 13:09:41
Misschien dat een toestel zoals de HTC P4550 TyTN II dan inderdaad wel handiger zou zijn  :-\


Maar die vind ik er dan weer niet uitzien ;D
Hou wel van het Apple design.... ;D
zet hier iets neer

Fico

Quote from: neptune on February 14, 2008, 13:24:56
Maar die vind ik er dan weer niet uitzien ;D
Hou wel van het Apple design.... ;D

Dan uiteindelijk misschien toch maar beter de Sony Ericsson X1 dan ::)
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

Loubega

#16
Prijs gaat ongeveer gelijk worden aan de prijs van de N95 toen die net uitkwam....
Volgensmij was dat destijds ong. € 600, onze inkoopster kwam net terug uit Barcalona, die was er zeer over te spreken....eindelijk windows mobile...

Jammer alleen van de camera... de honden doen er weer een lage camera in omdat die onder zakelijk gebruik valt...  :-\ SE is altijd erg goed in het positioneren van producten.
Ik heb hier de K850 liggen, heb zo'n flauw vermoeden dat de 5 mp camera ook wel in dit toestel had gepast!

Oh ja... dat van de tweede helft dit jaar... SE heeft er nog wel een handje van om toestellen uit te stellen, hoop dat hij er voor december is.

PjotrrrNL

Dit toestel wordt door HTC voor Sony gemaakt.... ;)

neptune

Quote from: PjotrrrNL on February 14, 2008, 15:21:03
Dit toestel wordt door HTC voor Sony gemaakt.... ;)
Dus? kan toch nog wel een eigen design hebben toch?
zet hier iets neer

garmtz

Ik gebruik Block recogniser voor invoer. Supersnel!

squeek

Quote from: Gaetan on February 14, 2008, 10:29:44
iphone killer? iphone wannabe me dunkt  ;D

no offense, zo'n succes lijkt het toch niet te zijn. kheb er nog geen mens mee zien rondlopen.

greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Erik

Wow erg mooi toestel en grafisch ook om te smullen nu nog gps erop en het is isuper.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

garmtz


Erik

Quote from: garmtz on February 14, 2008, 19:05:12
Het toestel heeft GPS hoor.
Toch overheen gekeken dan ;D
Dan is het helemaal een killer toestel als er ook maps voor voetgangers op komen net als op de nieuwe nokia's (maps 2.0)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Gaeje

Quote from: squeek on February 14, 2008, 18:50:30
no offense, zo'n succes lijkt het toch niet te zijn. kheb er nog geen mens mee zien rondlopen.

greetz

niet verwonderlijk aangezien ze hem hier ook nog niet verkopen.
ondanks dat heb ik er wel al eentje gezien, in de handen van iemand die toch niet kon wachten, en zo zijn er wel meer.

ik wacht wel braaf op de mijne totdat ze ze officieel verkopen, zo'n haast heb ik ook niet. ik kan nu ook al bellen en sms-en