gamma niet goed te krijgen op plasma

Gestart door charlez, december 18, 2007, 23:13:33

Vorige topic - Volgende topic

charlez

Krijg men gamma curve maar niet deftig op m'n plasma.
Zowat alles geprobeerd in gewone menu's als service menu's.
Iemand tips ?

http://www.waumans.eu/Sample/cie.jpg
http://www.waumans.eu/Sample/gamma.jpg
http://www.waumans.eu/Sample/temp.jpg
Sony vpl-xw5000 / Denon AVC-X8500HA  / Klipsch RF-62 / Klipsch RC-62 II / Klipsch RB-61 / Klipsch RS-62/ Klipsch RW12D / Oppo udp-203 / Apple TV4K

J.A.F._Doorhof

Wat voor display is het ?
De meting die je laat zien is wel HEEL extreem.
Maar goed ik weet niet welke analyzer je gebruikt, de spyders staan bekend om slechte metingen van het moeilijke gebied dat voor gamma belangrijk is.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

charlez

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 18, 2007, 23:28:53
Wat voor display is het ?
De meting die je laat zien is wel HEEL extreem.
Maar goed ik weet niet welke analyzer je gebruikt, de spyders staan bekend om slechte metingen van het moeilijke gebied dat voor gamma belangrijk is.

Meting is gedaan met dtp94 en plasma is een sony PFM-42X1N
Sony vpl-xw5000 / Denon AVC-X8500HA  / Klipsch RF-62 / Klipsch RC-62 II / Klipsch RB-61 / Klipsch RS-62/ Klipsch RW12D / Oppo udp-203 / Apple TV4K

BarcoCRT

Is je sensor wel geschikt voor plasma?
Verder ken ik de software die je gebruikt niet.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

J.A.F._Doorhof

De DTP94 is een analyzer die bij Eizo monitoren mee geleverd word.
Die is ABSOLUUT niet geschikt voor een plasma, dat is een totaal ander ding als een LCD monitor.
De gehele gamma curve is totaal anders.
Ik denk dat je zelfs de grayscale niet 100% krijgt met dat ding op een plasma.

We gebruiken zelf een spectrum radio meter voor plasma omdat ik vind dat mijn andere analyzer (en dat is ook een dure :D) gewoon teveel afwijkt, kun je nagaan wat een DPT doet :D

Wat je gebruikt is een analyzer die bedoelt is voor colorprofiling van een PC monitor, dat is echt radicaal ander werk dan een plasma calibreren, dat is ook al eerder aanbod geweest, sorry :(
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

charlez

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 19, 2007, 08:50:12
Wat je gebruikt is een analyzer die bedoelt is voor colorprofiling van een PC monitor, dat is echt radicaal ander werk dan een plasma calibreren, dat is ook al eerder aanbod geweest, sorry :(

Ik geloof best wat je zegt, maar blijkbaar zijn er andere (avsforum)die met de zelfde sensor er wel in slagen een plasma te calibreren.
Een spectrum meter is toch net iets te duur om zelf een beetje te liggen proberen. Als je dit als job doet, ok dan.
Zit dus waarschijnlijk niks anders op dan te laten calibreren of een calibratie dvd gebruiken.

J.A.F._Doorhof

Er zijn mensen die BEWEREN ermee te calibreren omdat ze vooruitgang zien :D
Feit blijft dat dat soort analyzers feitelijk speelgoed zijn (en dat bedoel ik niet negatief), je kan eigenlijk niet verwachten dat ze een 100% correct gamma curve kunnen meten jammer genoeg.
Custom installer

charlez

Welke vallen dan niet in het speelgoed 'gamma' ?

J.A.F._Doorhof

www.sencore.com
Of bv de Eyeone beamer van Gretag.

Al die units kosten echter tussen de 3000,00 en 10.000,00 euro.
Custom installer

RCD

Hoi

Ik denk dat je er best mee kan calibreren ook al heeft hij misschien wat afwijking het is beter als niets.
Verlaag eens je contrast met de helft en meet hem nog eens.

Rob

charlez

Citaat van: Rob_Dingen op december 19, 2007, 21:54:45
Hoi

Ik denk dat je er best mee kan calibreren ook al heeft hij misschien wat afwijking het is beter als niets.
Verlaag eens je contrast met de helft en meet hem nog eens.

Rob

Denk wel dat ik dat al eens gedaan heb, maar zal nog eens proberen.

J.A.F._Doorhof

Beter dan niets is beperkt.

Vaak werken de colorprofilers met een profiel voor de analyzer.
Probeer bv maar eens een LCD monitor te calibreren als de analyzer staat op CRT of andersom.
Naast het feit dat de gamma curve verkeerd word aangepakt waardoor je enorme gaten krijgt in je graduates (solarizing achtige effecten) kloppen ook de kleuren niet.

Zet je hem op LCD en calibreer je een LCD klopt hij wel.

Dit zie je eigenlijk met bijna alle sensor analyzers gebeuren in die prijsklasse.
Pak je de eye one beamer is dit niet het geval, dan is ook netjes die optie uitgevinkt bij de hardware, alleen bij de software is hij aanwezig voor bepalen van de gamma curve (welke nog steeds wezenlijk anders is bij een LCD dan bij een CRT).

Modernere oplossingen die je bv bij de monitoren bijgeleverd krijgt zoals de blue-eyes etc. kunnen zelfs met een speciale offset een L curve calibreren welke voor LCD's gebaseerd is op de LAB waardes.
Feitelijk word er dan gewerkt met een offset file voor de analyzer.

Zou je dezelfde analyzer voor een plasma hangen dan krijgt hij een RADICAAL ander beeld binnen als een PC monitor, al helemaal qua lightoutput (de gemiddelde TFT word op de PC gecalibreerd op tussen de 120-130cmd2 een plasma haalt dat nooit niet.

Vandaar dat je dus behoorlijke afwijkingen krijgt.
Heb je daarnaast een meegeleverde analyzer bij een monitor zijn die vaak gebaseerd op de monitors lab waardes en meet hij dus vanuit de monitor (maw hij gaat ervanuit dat de monitor een X gedrag vertoond).
Als je plasma dat niet doet gaat hij je waarschijnlijk de verkeerde kant op sturen.

En dan kan soms NIET calibreren dus beter zijn.

Maar goed veel theorie en praktijk vallen soms in de ECHTE praktijk anders uit :D
Je kan altijd een keer overwegen om met je display naar Emmeloord te komen zodat we hem na kunnen meten, de kosten zijn niet zo hoog en dan weet je het zeker.
Custom installer

charlez

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 20, 2007, 01:04:59
Je kan altijd een keer overwegen om met je display naar Emmeloord te komen zodat we hem na kunnen meten, de kosten zijn niet zo hoog en dan weet je het zeker.

Spijtig dat het zo ver is.

KillerbeeNL

Citaat van: charlez op december 20, 2007, 12:05:37
Spijtig dat het zo ver is.

1e post van mij op dit forum en gelijk een lange..hallo allemaal :D........

Hallo,

Toch vind ik dat wanneer het woordje spyder of in dit geval een andere sensor DTP94 (speciaal voor eizo maar toch ook voor elk willekeurigr CRT buis?) in een post voorkomt dat deze goedkopere apparaten
keihard onderuit worden geschopt en dat vind ik jammer :'( (ga aub geen 3000 of meer apparaat vergelijken
met een zeer nette meter zoals de spyder2 of iets vergelijkbaars)
Het is me alleen telkens TE negatief als ik dit forum doorlees.

Elke doe-het-zelver (net zoals ik) begint met een DVE dvd en ziet wanneer je er een beetje oog voor hebt
en geduld ;D dat je als hobbyist een aardig resultaat kan krijgen ten opzichte van de fabrieksinstellingen ::)

Nu zit ik op een pakketje te wachten  ;D en dat is mijn volgende stap.. jawel een goedkoop speelgoed dingetje genaamd SpyderTV.  aaaahhh ik hoor Frank denken deze kan geen grayscale nee dat klopt
dat kan ook niet met de software die erbij zit maar daar hebben we HCFR voor (wie het niet kent google maar ff) en ja in de lage IRE is deze meter niet goed in (30IRE en lager) maar als ik de forums mag geloven
is deze Spyder2 helemaal niet zo slecht als soms beweerd wordt.

Maarrrr het is zo leuk om als beginnende hobbyist net dat beetje meer uit je tv te halen met je eigen middelen en brein en door VEEL te lezen op forums zelf tot een beter resultaat te komen.
Noteren van de fabriekswaarden in het service menu en alleen wat experimenteren met de drive/cutoff waarden en kijken wat er gebeurd is echt de moeite waard (de rest niet aankomen of eerst VEEL lezen op het WWW)

Als de goedkopere werkelijk zo slecht  waarom zijn deze dan op de markt gebracht??
Tja eentje van 3000 euro of duurder ga ik niet aanschaffen want dat gaat me te ver.

Ik zie het zo:

van beste naar minste resultaat(kijk.. ik noem het niet slechtste maar gewoon minste resultaat;

-ISF calibratie door Frank (of wie dan ook)
-Eigen meter zoals de spyder of de duurdere die ook de lage IRE aankan (vul zelf maar in)
-DVE,AVIA etc.

Dit is gewoon MIJN visie op het hele DIY gebeuren en ik weet zeker dat Frank ook op deze manier is begonnen
want als je de drive/interesse hebt om e.e.a te tweaken kom je zeker ver maar het kost veel geduld en lees werk maar dat vind ik nou het leukste wat er is (minder leuk is dat het ALTIJD beter kan ;D)

Groeten,

Danny
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

jantje112

Nadeel is dat "even wat sleutelen aan de drive en cut off" niet door iedereen met een goed einde word gedaan..

KillerbeeNL

Citaat van: jantje112 op december 28, 2007, 23:11:34
Nadeel is dat "even wat sleutelen aan de drive en cut off" niet door iedereen met een goed einde word gedaan..

Gewoon de orginele waarden opschrijven en niet overdrijven met wat je veranderd (als je dat "vergeet" ben je geen hobbyist maar een prutser).

Sommige hobbyisten weten meer van treinen dan het treinpersoneel zelf ;)
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

Jantje slaat de spijker op de kop.

Daarnaast word vergeten dat spyders met zgn profielen horen te werken.
MAW ze zijn van zichzelf NIET nauwkeurig, door een profiel te gebruiken kunnen ze een offset programeren.
Als jouw TV in het rijtje voorkomt heb je mazzel, anders maak je waarschijnlijk het beeld er niet beter op.

Dat is wat ik tegen de spyders heb.

Je moet goed onthouden dat wij als BEDRIJF met calibraties bezig zijn op een best wel extreem hoog niveau, ik hecht er enorm veel waarde aan dat alles goed gebeurt, vandaar dat we ook 3 analyzers op dit moment gebruiken, allemaal met andere eigenschappen en toepassingen.

Voor PC systemen zijn de spyders echt redelijk goed (hoewel ik de voorkeur geef aan de Xrite/Gretag units).
Vergeet echter niet dat een PC monitor vaak maar sRGB weergeeft en je TV een gemiddeld gamout heeft dat veel hoger ligt.
De spyders zijn daar simpel weg niet op berekend.
Nu kun je zeggen dat de grayscale in het midden ligt van het gamout en dus niet in de uiterste.
Toch moet er terug gerekend worden vanuit de primaries en secondaries, en daar kunnen/zullen gewoon fouten in gemaakt worden.

Mijn mening is dat een toestel uit de doos slecht is, maar vaak wel in BALANS.
Als je VERKEERD calibreerd is het toestel vaak UIT balans, wat leidt tot bij sommige films een goede look en bij andere catastofaal.

Begrijp me goed, ik zie ENORM veel DHZ werk en ben er nog maar 2 tegen gekomen die redelijk in de buurt zaten, de rest lag er vaak erger af dan de optimale instellingen die je vaak van mij krijgt (cinema, warm etc.).

MvrGr.
Frank
Custom installer

KillerbeeNL

[/quote] Mijn mening is dat een toestel uit de doos slecht is, maar vaak wel in BALANS.
Als je VERKEERD calibreerd is het toestel vaak UIT balans, wat leidt tot bij sommige films een goede look en bij andere catastofaal.

Begrijp me goed, ik zie ENORM veel DHZ werk en ben er nog maar 2 tegen gekomen die redelijk in de buurt zaten, de rest lag er vaak erger af dan de optimale instellingen die je vaak van mij krijgt (cinema, warm etc.).

MvrGr.
Frank
[/quote]

Sorry nog even offtopic w.b gamma op een plasmascherm maar:

Toestel uit de doos is SLECHT (gecalibreerd?) maar wel IN balans
Toestel verkeerd gecalibreerd en dus UIT balans
Spreekt het ene het andere niet tegen  ???

DHZ kan leuke resultaten (mits je een goed oog voor detail hebt) opleveren maar in cijfers uitgedrukt zal het allemaal niet 99,999% (lukt jou ook niet) zijn maar we kijken met onze ogen en niet met een sensor naar onze tv.

Mijn ogen/hersenen houden mij misschien voor de gek maar mijn zwart/grijs waardes en kleuren zijn ZEER natuurgetrouw na heel wat uren (in de afgelopen 2 jaar) tweaken.
GEEN groene zweem in zwarte/donkergrijze en gele vlakken te zien en ik ben misschien wel je 3e persoon ;)
die jij (nog niet) bent tegengekomen.

Toch heb ik uit nieuwsgierigheid nu een SpyderTV besteld om te kijken of ik het voor mijn maatstaven NOG beter
kan krijgen en zal daar de komende weken/maanden wel druk mee zijn maar ach het blijft een hobby ;)

Dat een spyder met profielen werkt bedoel je daarmee de monitor-profielen die de spyder voor een PC monitor
aanmaakt (software calibratie)?
Een spyder geeft toch alleen zijn waardes door die hij meet op het scherm aan het programma spyderTV/PRO/suite of in dit geval HCFR die de sensor uitleest via een windows DLL file?

Ben nog een beginnende hobbyist maar heb al veel gelezen sinds ik in 2005 de zin "tv calibratie" ooit in Google heb getikt.

groeten,

Danny

J.A.F._Doorhof

Wat ik bedoel met in balans is het volgende.

Voor een goed functionerend toestel moeten er een paar dingen in orde zijn:

Grayscale moet RECHT zijn, op zich is een afwijking niet meteen dodelijk maar hij moet recht zijn.
Gamma moet tussen de 2.10 - 2.40 liggen (2.20 is vaak aangeduidt als ideaal)
Primaries en secondaries moeten met elkaar verbonden zijn DOOR het GEKOZEN witpunt.

Als je met het oog gaat lopen spelen dan is het bijna onmogelijk dat je dit goed hebt.
Het ziet er voor jouw ogen misschien goed uit maar dat is hetzelfde als een kledingontwerpen die kleurenblind is, in ZIJN ogen ziet het er goed uit, simpel weg omdat HIJ dit zo gewend is.

Mensen zijn tegenwoording gewend aan een VEEL en VEEL te blauw beeld, een oververzadigt groen en een S vormige Gamma (lekker opgefokt).
Daar doe je weinig aan.
Als je een calibratie laat uitvoeren zal waar mogelijk het toestel gezet worden in de standen die CORRECT zijn volgens de STANDAARD.
Voor veel mensen is dit even wennen.
het beeld is vaak wat vlak (door de goede gamma curve), het beeld is wat warmer (de grayscale) en groen is vaak weer terug gebracht naar normale waardes.

Na een kleine week is er bijna niemand meer (op één hand te tellen) die NIET de voorkeur geeft aan de calibratie.
Sommige mensen willen alsnog terug naar de S vormige gamma omdat ze dat mooier vinden maar merken dan wel dat ze detail in wit en zwart missen (concessie).

Wat ik bedoel met profielen is het volgende.
Een spyder is een analyzer bedoelt voor kleurprofileren van een monitor, en dat doen ze redelijk.
Of wel ze zijn gemaakt om rood uit te lezen en een offset te bedenken voor rood.
ECHTER dit is vaak in het sRGB gebied.
Je TV zit in een heel andere colorgaumout namelijk een HDTV gaumout.
De simpele analyzers kunnen niet alles meten, maar hebben een beperkt zichtsveld.
MAW als je wilt dat je grayscale correct gemeten word moet je een analyzer gebruiken die overweg kan met diepere kleuren.

(oversimplistisch uitgelegt trouwens)

Ik gebruik zelf een Xrite als goedkope analyzer om te testen.
Een spectrum radio meter van Gretag voor de plasma/LCD's etc.
Een molori pod voor CRT's en sommige dingen bij projectoren.

Als ik een CRT TV neem dan doen alle 3 de analyzers een redelijk gelijk werk.
Alleen wijkt de Xrite tot 50 IRE licht af.

Als ik een monitor profileer doet de Gretag het iets beter dan de Xrite maar niet veel (vooral goed te zien in de secondaries en wat daar tussen ligt), de milori doet niets (geen ondersteuning).

Als ik nu een LCD TV of Plasma pak dan word het verhaal HEEL anders.
De Xrite maakt er een rommeltje van, de grayscale loopt scheef en ik mis aan de onderkant rood, en aan de bovenkant heb ik teveel blauw.
De Milori maakt hem wel recht maar ik mis wat rood of blauw (wisselt).
De Gretag maakt de grayscale volledig recht (indien mogelijk).

Welke is nu correct ?
De Gretag is correct.
Deze kijkt namelijk niet naar vooringesteld rood/blauw/groen maar die meet puur het spectrum van wat hij ziet en corrigeert dat.
MAW hij kan meten wat buiten het gaumout ligt dat normaal is.
Zelfs als een toestel niet in balans is (bv een verschoven magenta of groen).

Sorry voor de lange uitleg, en nogmaals het is ZWAAR te simpel neergezet maar ik hoop dat je snapt waarom een analyzer gewoon duur is.
Plasma's en LCD's zijn zeer specifieke units en veel goedkope analyzers zijn nog steeds GEBASEERD op de CRT techniek waar de primaries en secondaries allemaal op vaste plekken stonden.
Custom installer

RCD

Hoi Danny

Allemaal dat geneuzel over wel of niet goed.
Ik stel het volgende voor.
Als jij de spyder en software voor elkaar hebt en thuis veel geoefend hebt,mag je bij me langs komen om mijn plasma te meten en meet ik hem met mijn analizer na.
Dan weten we allemaal hier op het forum hoe het zit.

Rob

KillerbeeNL

Citaat van: Rob_Dingen op december 29, 2007, 10:09:24
Hoi Danny

Allemaal dat geneuzel over wel of niet goed.
Ik stel het volgende voor.
Als jij de spyder en software voor elkaar hebt en thuis veel geoefend hebt,mag je bij me langs komen om mijn plasma te meten en meet ik hem met mijn analizer na.
Dan weten we allemaal hier op het forum hoe het zit.

Rob

gelukkig heb ik dus een CRT TV dus over de primairies/secundaries hoef ik me geen zorgen te maken. ;D
Ik heb hier de doos voor me liggen maar kan nog niet aan de slag,eerst ff winkelen met mijn vrouw en kids.

Rob,het zal nog een tijdje duren voordat ik het een beetje onder de knie heb dus die uitdaging ga ik nu
even (laf) uit de weg en bovendien "gedraagt" een plasma zich een beetje als een CRT maar om die af te stellen
met mijn spyder wordt weer een ander verhaal als mijn CRT van philips 32PW9520 (wat een lekkere tv is dit)

groeten,

Danny

RCD

Hoi Danny

Inderdaad laf dat je de daad niet bij het woord voegt.
Je mag mijn plasma niet afstellen alleen maar meten en dan word jou meting met die van mij vergeleken.
Aan die informatie zou de rest van het forum ook wat hebben.

Rob

J.A.F._Doorhof

Laf is een groot woord.
Ik kan me er wel wat bij voorstellen.
Maar waarom koop je zelf niet een spyder ?
Die dingen kosten haast niets, heb er hier ook een paar liggen voor test en spelen :D

Ze zijn leuk, vooral de nieuwe versies zijn voor calibraties van MONITOREN zeer goed geworden (voorkeur is zoals aangegeven de Xrite serie).
Voor CRT TV's zijn ze ook goed te gebruiken.

Plasma's en LCD's heb ik echter ZEER wisselende resultaten mee.
Maar goed zelfs de Milori pod laat steken liggen bij plasma en LCD, dus verbazen doet het me niet.
Custom installer

KillerbeeNL

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 30, 2007, 11:37:05
Laf is een groot woord.
Ik kan me er wel wat bij voorstellen.
Maar waarom koop je zelf niet een spyder ?
Die dingen kosten haast niets, heb er hier ook een paar liggen voor test en spelen :D

Ze zijn leuk, vooral de nieuwe versies zijn voor calibraties van MONITOREN zeer goed geworden (voorkeur is zoals aangegeven de Xrite serie).
Voor CRT TV's zijn ze ook goed te gebruiken.

Plasma's en LCD's heb ik echter ZEER wisselende resultaten mee.
Maar goed zelfs de Milori pod laat steken liggen bij plasma en LCD, dus verbazen doet het me niet.

Sterker nog,zoals eerder in mijn post is aangegeven heb ik er gisterenmiddag een binnengekregen.
SpyderTV voor 80 euro via marktplaats-punt-nl ,was volgens mij maar 1 keer uit de doos geweest en nergens
valschade etc.
Netjes met de bon erbij 199 euro incl verzending uit Engeland.

Maar ben toch even gaan stoeien met HCFR en ik moet zeggen na verkenning van het programma werkt
dit leuk.

Contrast en helderheid op 50 gezet (0-100)

Na alle drives (bias en cutoff) op nul ben ik met 50 IRE begonnen en zo gewisseld naar 30 IRE en 80 IRE
en na vele malen wisselen in de IRE's zit ik aardig goed w.b.t de RGB waardes.
De E lijn geeft een waarde van 1 tot +4 en zit redelijk op de D65 lijn.

Het was 02:30 dus alle waarden genoteerd en lekker het mandje in :)

Wordt nog vervolgd want na deze instellingen ga ik weer met contrast/helderheid aan de gang en dan
herhaal ik het bovenstaande weer.
Als ik het programma verder onder de knie heb post ik wel het resultaat.

Misschien iemand nog tips? dan zijn die welkom ;)

Groeten,

Danny

J.A.F._Doorhof

Als je klaar bent er mee langs komen in Emmeloord en kijken of het klopt en wat ik er eventueel meer uithaal :D
Wil het nog wel doen onder no cure no pay ook :D
Custom installer