SUBWOOFER dubbele kast

Gestart door mr TC, december 8, 2007, 22:44:24

Vorige topic - Volgende topic

apiehapy

O0 Het word wel wat zo TC en omtrent de muur "Onder het toeziend oog van de man met ervaring, mijn goede vriend Arnold" kan die je eventueel bijstaan.Ben zeer benieuwd hoe het klinkt! Waar ga je mee testen muziek of film?  O0

mr TC

Voor testen heb ik het weekend een afspraak met Jack.
En dan zullen we beginnen met toongenerator , db-meter en scoop.

De uiteindelijke afstelling zal op het gehoor gebeuren met muziek cd's.
Hier hebben we een aantal cd's voor die we allebei goed kennen en elke keer voor dit soort werk gebruiken, er komt alleen af en toe een cd bij.
Dit keer in ieder geval, Shirley Horn/Loving you .... voor: The Man You Were.
En met de gehoor kwaliteiten van Jack gaat dat helemaal goed komen.

Ik gebruik geen films om af te stellen, toe nu toe was het zo dat wanneer het signaal bij kwaliteits cd's een mooi natuurlijk verloop had, dat het bij flims ook wel goed zat.
Ik heb nutuurlijk wel een aantal films om dat te controleren, bv de laatste Ratatouille en dan in het begin wanneer oma begint te schieten.

En daarna stofzuigen in de gang. ;D ;D
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

Kan iemand mij helpen aan een correctie tabel van de Voltcraft SL-50 (db-meter)?

Bij voorbaat dank.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

apiehapy

En daarna stofzuigen in de gang.  ;D ;D  O0 Als er nog wat te redden valt natuurlijk!  O0

scrutinizer

Teun, is het tot zover allemaal gelukt? ... 'a piece of your brain' over je 'eerste' klankmatige indrukken??

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

mr TC

Hoi Anton,

Het is gelukt!!
Van 's morgens 8.30 bezig geweest tot 1.30 's nachts.
Op het laatste moment toch weer wat aanpassingen moeten doen.
De siliconenkit van de opnieuw getaped koppeling liet los, is nu aan de voorkant vastgelijmd met 2 componenten metaallijm en aan de achterkant met een aantal ringen via de aansluiting van de lucht slang.
Het netjes plaatsen van de driver ging erg moeizaam en 1 van de bouten had problemen om de inslag moer te vinden.
Er zit nog geen poort in en ook nog geen zand.
Ik heb al verschillende poorten klaar liggen die we gaan uit proberen.
De kast heeft zich vannacht goed gehouden, geen verzakkingen dus vandaag gaat het zand erin.

De eerste geluids indrukken zijn dat er nu al meer body in zit, vooral bij een lage volume stand zit er meer energie in.

Foto's worden zo snel mogelijk geplaatst!!!

Zondag beginnen we met afstellen.

mr TC

De foto's van de werkzaamheden op donderdag.

Sokkel op zijn definitieve plaats waterpas gezet.

Kabel van de driver gefixeerd i.v.m. trekontlasting.
Een ring luchtdicht pakkingmateriaal aan de achterkant van de driver geplaatst om eventuele kleine hoogte verschillen te compenseren. 

mr TC

Kabel doorvoer.

mr TC

Driver vast gezet.

En de kast verplaatst.

mr TC

Systeem op druk gezet.

mr TC

En +/- 100kg zand erin!!!

tijse400

en nu verdichten, dat zand :p
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

-madison-

Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

robbie73

apiehapy

mr TC

Citaat van: tijse400 op augustus  2, 2008, 10:14:57
en nu verdichten, dat zand :p

Ik heb tijdens het vullen de sub schuin gezet door de luchtbalg onder het vulgat meer druk te geven en de andere wat minder.
Zodat het vulgat het hoogste punt is.
Op de foto van de emmer is te zien wat ik nog van de 100kg over heb.

Af en toe controleren en eventueel bijvullen.

Ook een foto van de dopjes die heb gekregen voor op de ventielen.
Gekregen van mijn maat Arnold die tijdens dit project zo vaak bij mij was dat zijn vrouw automatisch mij belde als ze hem kwijt was.

Volgende week ga ik naamplaatjes laten maken.

Iedereen bedankt voor de complimenten, binnen kort zal ik nog wat foto's plaatsen waar de sub er in zijn totaal opstaat.

daxie

ik ben vooral benieuwd naar de responsmetingen :)

WMC

Leuk project, lees al wat langer mee, vooral het schilderwerk is interessant.

Die respons ben ik ook wel benieuwd, naar. Ook ben ik wel benieuwd naar een trillingsmeting (met een versnellingsmeter). Vooral omdat ik de stijfheid van de luchtbalgen niet heel groot inschat, waardoor de complete kaste misschien een eigen frequentie bezit die de unit aan kan stoten. De hoge massa werkt dan juist in je nadeel.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

mr TC

Citaat van: daxie op augustus  2, 2008, 19:17:56
ik ben vooral benieuwd naar de responsmetingen :)

Ff geduld ze komen er aan.
Ik wil hier wel bij aantekenen dat ik aan een responsmeting geen absolute waarde verbind, je meet tenslotte niet alleen de sub maar ook de akoestische interactie met de kamer (staande golven)

Citaat van: WMC op augustus  2, 2008, 20:25:55
Leuk project, lees al wat langer mee, vooral het schilderwerk is interessant.

Die respons ben ik ook wel benieuwd, naar. Ook ben ik wel benieuwd naar een trillingsmeting (met een versnellingsmeter). Vooral omdat ik de stijfheid van de luchtbalgen niet heel groot inschat, waardoor de complete kaste misschien een eigen frequentie bezit die de unit aan kan stoten. De hoge massa werkt dan juist in je nadeel.

De stijfheid van de balgen in relatie tot eigen frequentie kast zie ik toch iets anders.
De balgen staan onder een druk van 5bar en dat maakt ze volgens mij behoorlijk stijf.
Wat er overblijft is de eigen frequentie van het materiaal, van de balg.
En die is 3,24Hz, 2Hz ervoor of erna heeft de balg zijn volledige demping.
Volgen mij een veilig gebied.
Dat de massa in het nadeel zou werken zie ik ook anders, volgen mij heeft een hogere massa altijd een grotere traagheid.
En waar komt de energie vandaan voor de eigen frequentie van de kast, dat kan toch alleen maar de driver zijn, en daarvan is de frequentie variabel.

Ik kan ernaast zitten en/of je verkeerd begrijpen.

Wanneer ik de sub hebt afgesteld ben je van harte welkom om bij mij metingen te komen doen.
Zelf heb ik geen trillingmeter, wel heb ik op de sub (via een dikke katoenen doek) een schaal met een laagje water gezet, en bij een behoorlijk volume zie je het oppervlakte van het water licht trillen op de maat van de bas.

Teun.

WMC

De balg zou je kunnen zien als een veer met zijn stijfheid. Nu staan er dus vier veren parallel, die je weer als een enkele veer kunt zien.  Ik ben wel benieuwd wat die stijfheid nu is. Je zou dit kunnen testen door er een bepaald gewicht op te zitten. Stijfheid is kracht gedeeld door uitwijking. Kracht is massa maal 9,81.

De grotere massa kan in je nadeel werken, immers Fres = 1/2pi * wortel(stijfheid / massa). Een hogere massa betekent dus een lagere resonantie frequentie. Onafhankelijk van de stijfheid van de balgen breng je met het verhogen van de massa de resonantie frequentie van het systeem naar beneden, mogelijkerwijs in het gebied waarin de sub werkt.

Natuurlijk werkt een hogere massa wel meer tegen.

tijse400

3,24 HZ voor 1 balg, zou je ook kunnen zien als 3,24 hz voor 1/4 van het gewicht. ik weet het totaal gewicht niet maar meende dat het 200 kg was, dus per balg 50 kg
de ik weet niet wat je dan nog wilt voor de trilling van de kast, de eigen frequentie (de frequentie waarbij de kast zelf resoneert) of de frequentie waarop de bas werkt. die gaat wel laag natuurlijk, maar denk dat die nooit in de buurt van 3,24 hz zal raken? misschien bij testtonen, maar bij muziek ? en het is maar de vraag of de driver zo laag kan komen.

bij muziek geloof ik ook niet dt er 1,2,3 zulke lage tonen in zitten, en wanneer dat wel zo is, dan is dat even, verschillende amplitude, en waarschijnlijk niet voor tijden die seen seconde aanhouden, waardoor je nauwelijks hele golven zult hebben en er dan denk ik ook niet sprake kan zijn van resonantie.

ik weet niet hoe de patronen in het bakje water er uit ziet, maar als dat mooie kringen zijn komt dat eerder doordat de bovenkant van de kast zelf trilt, en niet de hele kast / massa van 200 kg.
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

mr TC

Beste WMC,

Ik heb 2x het schema van deze balg op mijn topic geplaatst en daar kan je enigszins de relatie gewichts verandering t.o.v. de uitzetting van de balg afleiden.
Ik ga nu natuurlijk niet zware gewichten op mijn kast zetten die ik na zoveel moeite zo netjes hebt gekregen. ::)
Een paar kg zal volgen mij geen meetbare verandering te weeg brengen.

Ieder object heeft een eigen resonantie frequentie, dus ook mijn kast, en deze frequentie zal een bepaalde invloed op de driver hebben, met of zonder balgen maar de mate waarin lijkt mij niet echt in verhouding staan tot bv invloed van de versterker(dempingfactor).

Jij komt met dit punt en ik wil een trillingsmeting toestaan voor jou omdat jij dit wil weten, maar verder ga ik niet. :)

Zo als de sub nu klinkt ben ik dik tevreden en daar gaat het bij mij om. ;)
En na het afstellen kan het alleen maar beter worden!!

Citaat van: tijse400 op augustus  3, 2008, 00:42:37
ik weet niet hoe de patronen in het bakje water er uit ziet, maar als dat mooie kringen zijn komt dat eerder doordat de bovenkant van de kast zelf trilt, en niet de hele kast / massa van 200 kg.

Gewicht kast met driver is 215kg.

Het zijn mooie kringen in het water, geen rare interferentie patronen.
Ik denk ook dat het allemaal wel meevalt. :)

Erik van Voorst (in memoriam)

Ziet er perfect uit...dan hoef je het vaak ook niet eens meer te horen.... :-X O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

WMC

Een eerste inschatting zul je overigens ook al kunnen maken als je een flinke duw er bovenop geeft. Je stoot dan in feite ook zijn eigen resonantie aan.

Mijn opmerkingen zijn overigens meer uit interesse dan uit kritische noten bij het project. Je ziet vooral subs die op spikes geplaatst worden met een hoge stijfheid. Vandaar dat ik benieuwd was wat het effect van deze relatief lage stijfheids ondersteuning.

Groeten,

Tom

mr TC

Hoi Tom,

Ook al was je kritisch geweest is dat geen enkel probleem, je kan tenslotte met een punt komen waar ik niet over heb nagedacht.
Gewichten op mijn sub.. dat gaan we natuurlijk niet doen!!! ;D ;D

Als je er eerder mee was gekomen, toen ik met de tegels bezig was om de balgen uit te testen had het geen enkel probleem geweest om te kijken hoe de uitzetting van de balgen veranderd met bv 2 lagen tegels minder.

Wanneer ik op 1 kant van de sub een druk uitoefen en hem loslaat gaat hij 2 a 3 keer heen en weer en is dan alweer gestabiliseerd ook wanneer ik er tegenaan duw. :)

Groeten,

Teun.