SUBWOOFER dubbele kast

Gestart door mr TC, december 8, 2007, 22:44:24

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Misschien omgevingstemperatuur....anders dan de verftemperatuur....dus misschien een soort condensvorming ???

Is de verf op temperatuur....het liefst een graad of 20....

Ik roep ook maar wat dingen die mij te binnen schieten... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

R

#276
Rollen met vacht? niet te snel ook.

mr TC

#277
Citaat van: Erik van Voorst op april 17, 2008, 14:00:30
Misschien omgevingstemperatuur....anders dan de verftemperatuur....dus misschien een soort condensvorming ???

Is de verf op temperatuur....het liefst een graad of 20....

Ik roep ook maar wat dingen die mij te binnen schieten... ;)

Gewoon blijven roepen Eric, iedere invalshoek is er een.
Zoals je op de foto's kunt zien bouw ik mijn sub in de woonkamer, ook de lak staat in de woonkamer, dus de temperatuur van de kast en de lak moet het zelfde zijn, zo rond de 20 graden.

Citaat van: R op april 17, 2008, 15:28:29
Rollen met vacht? niet te snel ook.

Ik heb verschillende kwasten en rollers geprobeerd maar daar geen verschil in geconstateerd.
Het is mij wel opgevallen dat het steeds erger wordt.
De volgende tactiek is om verder te gaan met een nieuwe pot verf en geen restjes meer terug doen zodat ik de verf " maagdelijk" hou.
Ook ga ik morgen wat testjes doen met een andere terpentine.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Godtoh

En welk resultaat heb je met een kwast?
Misschien heel stom gezegd hoor, maar bij mij lijkt een kwast een mooier resultaat te geven.
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

tijse400

hij doet het ook met een kwast. misschien moe je de lak minder dik opzetten
luchtbelletjes zijn op zich niet erg als ze maar weg kunnen trekken voordat het bovenste laklaagje is verhard. misschien te droge lucht?

ik had ook hetzelfe met gewone planken voor in een rek. ik baalde me  dood. ik heb het niet gepolijst. ik geloofde het op een gegeven moment wel. elke keer weer schuren op je balkon van 1 meter breed is ook niet alles. voordat je die rot bubbeltjes er uit hebt ben je ook wel ff bezig..

ik deed het wel met een roller en had ook het idee dat het steeds erger werd...

was lak op terpentine basis en geen watergedragen lak, daarmee zu het probleem nog erger moeten zijn heb ik gehoord, en met hoogglans lak ook sneller last van
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

mr TC

Citaat van: Godtoh op april 17, 2008, 21:42:19
En welk resultaat heb je met een kwast?
Misschien heel stom gezegd hoor, maar bij mij lijkt een kwast een mooier resultaat te geven.

Ik ben met de kwast begonnen, maar omdat er telkens meer belletjes inkwamen heb ik ook verschillende rollers geprobeerd.
Ook bv met de roller de verf opzetten omdat je dan de verf snel over een groot vlak kan verdelen en daarna met de kwast uitstrijken.

Citaat van: tijse400 op april 17, 2008, 22:44:08
hij doet het ook met een kwast. misschien moe je de lak minder dik opzetten
luchtbelletjes zijn op zich niet erg als ze maar weg kunnen trekken voordat het bovenste laklaagje is verhard. misschien te droge lucht?


Ik heb het ook geprobeerd met minder dik opzetten.
Voordat ik ga lakken nevel ik altijd met een waterspuit om de stof zoveel mogelijk uit de lucht te halen, dus ik denk dat het met de luchtvochtigheid wel meevalt.
Het kost ff wat meer tijd maar ik krijg het wel goed.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Fredsan

#281
Ik heb ook dit soort problemen gehad jaren geleden. Hoe meer lagen verf er op zaten hoe meer problemen ik kreeg. Steeds maar weer schuren en opnieuw lakken en weer luchtbellen. Het bleek dat de verf reageerde met de onderliggende lagen. Ook al had ik de onderliggende lagen goed laten drogen. Soms moet je 2-3 weken wachten voordat je weer nieuwe lagen aanbrengt.

Ik kwam er achter toen ik een keer hammerite gebruikte (soms helpt het als je leest wat er op het blik staat). Met die verf kun je rustig 4-5 lagen opbrengen, maar dat moet je dan wel totaal binnen 8 uur doen. Als je daarna nog meer lagen wilt aanbrengen dan moet je minstens een dag of 20 wachten, anders krijgen je luchtbellen, de onderliggende lagen komen los etc.

Het maakt niet uit of je de verf met een kwast of roller aanbrengt, ik had steeds de zelfde problemen. Ik heb wel geleerd dat ik kwasten en rollers niet uitspoel maar na gebruik weggooi en elke keer een nieuwe gebruik voor een netter resultaat.

Ik heb ook problemen gehad met verf uit spuitbussen. Elke dag een nieuwe laag aanbrengen. Maar als de vorige laag droog was, en ik spoot er een nieuwe laag op, zag ik de vorige laag voor m'n ogen barsten.

mr TC

Beste Fredsan,

Bedankt voor je reactie, weer een invalshoek die ik kan onderzoeken.
Hierbij foto's van de lak, gebruiksaanwijzing, oppervlak met belletjes en een stukje gepolijst.
Omdat de belletjes alleen aan het oppervlakte van de nieuwe laag liggen denk ik niet dat het aan een reactie ligt van de lagen onderling.
Ik hou me ook aan de gebruiksaanwijzing, schuren na 2 dagen en dan laat ik laat ik het een dag met rust voordat ik de volgende laag erop doe.

Ik ga een stukje van het oppervlak met belletjes, lakken met lak uit de nieuwe pot, dan moet ik kunnen zien of de oude lak 'besmet" is geraakt, of dat het een reactie van de lagen onderling is.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

Gebruiksaanwijzing.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

Belletjes. >:D >:D
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

gepolijst!!
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

tijse400

dat het een reactie met de verflaag eronder is klinkt mij tenminste erg plausiebel. vooral als je tussendoor schuurt ( en dat doe je natuurlijk) leg je in principe de laag verf die nog aan het uitharden is bloot, waar je weer overheen verft. dat je dan een reactie krijgt lijkt me waarschijnlijk. de ongeschuurde laklaag is een laag die afsluit, en die haal je dan juist elke keer weg. doordat deze laag afsluit kan de verf eronder heel langzaam uitharden, omdat het verdampende oplosmiddel maar heel langzaam weg kan en in de lucht kan oplossen.
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

-madison-

Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

mr TC

#288
Iedereen bedankt voor zijn reactie op het belletjes probleem.

Hierbij een foto van het oppervlak wat eerst vol met belletjes zat.
De belletjes weggeschuurd en opnieuw gelakt.
Nu met nieuwe verf en een nieuwe kwast en een nieuw verfbakje.
De verf is net onverdund opgezet, dus moet nog wat uitzakken.

Een stuk minder belletjes, dit is zo weggeschuurd.
Wanneer dit zo blijft ben ik niet ontevreden. :)
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Ed-S

Citaat van: mr TC op april 20, 2008, 13:25:23
Een stuk minder belletjes, dit is zo weggeschuurd.
Wanneer dit zo blijft ben ik niet ontevreden. :)

Vraagje, waar schuur jij het mee weg, wordt het niet dof en/of vol met hele licht krassen dan?
Hoe krijg je dan uiteindelijk die mooie hoogglans finisch?

Onkyo  TX-DS676 | Pioneer DV-444 | Panasonic DMR-EH50
Optoma HD800X | PS3
Vifa Carrat Fronts en Center | Vifa Korrekt Back
Hepta Seas Sub - HS 130 amp

mr TC

Citaat van: Ed-S op april 20, 2008, 13:30:44
Vraagje, waar schuur jij het mee weg, wordt het niet dof en/of vol met hele licht krassen dan?
Hoe krijg je dan uiteindelijk die mooie hoogglans finisch?

Ik begin met korrel 400 om de belletjes en zakkers weg te halen, dan verder egaliseren met korrel 1000(waterproof) en daarna met korrel 2000(waterproof).
Als laatste met 3M finishing poetsmiddel.
Poetsdoek dubbel gevouwen op maat knippen en dan in een vlakschuur machine.
Dit haalt alle krasjes weg en zorgt voor een mooie, diepe glans.
3M is eigenlijk voor auto lak, maar ik doe er alle lakken mee, tot nu toe geen problemen.
Zelfs kleine krasjes op cd/dvd kan ik hiermee weg poetsen.
Er zit geen siliconen in zodat je er ook overheen kunt lakken.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Ed-S

Citaat van: mr TC op april 20, 2008, 14:32:13
Ik begin met korrel 400 om de belletjes en zakkers weg te halen, dan verder egaliseren met korrel 1000(waterproof) en daarna met korrel 2000(waterproof).

Top, bedankt voor je uitleg.
Ik zelf fheb semi glans en wordt wel eens gek van die kleine belletjes (misschien wel een klein beetje stof) ik hen het nooit aangedurft om het weer te schuren, dus ging ik weer opnieuw lakken totdat het resultaat bevredigend was.

enige vraag is nog, schuur je met die 2 waterproof ook met water en droog?

thanks.

Onkyo  TX-DS676 | Pioneer DV-444 | Panasonic DMR-EH50
Optoma HD800X | PS3
Vifa Carrat Fronts en Center | Vifa Korrekt Back
Hepta Seas Sub - HS 130 amp

hsantifort

Heb ook ge-experimenteerd met vacht rollertje, kwast en fijn-schuimrubber rollertje met de laatse had ik het beste resultaat maar dit was met zijdeglans lak (Histor perfect finish onverdund). In het begin zag je een paar kleine belletjes maar die waren de volgende dag weg, de lak vloeide geweldig over. Toch vreemd dat het bij jouw niet zo is.

Had je de vorige keer ook al het polijstmiddel gebruikt? Kan het niet zo zijn dat er een bepaald residu achter blijft wat de belletjes veroorzaakt?

Bij de laatste foto ziet het er zo te zien erg goed uit dus zal het toch eens moeten lukken, bedenk wel de aanhouder wint  :)

Maartje


Ik heb bij het maken van een speelgoedkast voor mijn dochter ook te maken gehad met belletjes
Dit loste ik op door na het rollen met een brede platte kwast heel licht een laatse streek er over heen te doen.

Prachtig resultaat !


BTW die bubbeltjes komen denk ik gewoon door de roller in combinatie met dunne verf.

Hugh Hefner died . . . .did he whent to a better place ? . .

mr TC

Citaat van: Ed-S op april 20, 2008, 18:56:42
enige vraag is nog, schuur je met die 2 waterproof ook met water en droog?

Korrel 2000 doe ik nat.

Belletjes kunnen op verschillende manieren ontstaan.
Het hout kan nog doorwerken, wanneer het bv in een vochtige ruimte heeft gestaan.
Te veel stof in de lucht.
Werking laklagen onderling.
De lak te snel opbrengen.
Aard kwast of roller.
Lak kan besmet raken door bv een schoonmaak middel wat je voor je kwasten gebruik.
De lak kan ook "vet" zijn waardoor er tijden het roeren belletjes ontstaan die heel langzaam het de oppervlakte komen.

Bij mij was het denk ik een combinatie van factoren.
De lak is "vet" en ik moet roeren voor gebruik dus een aantal belletjes zullen altijd blijven.

Hierbij een link van een andere zelfbouwer:
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3726&postdays=0&postorder=asc&start=25



Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Ed-S

Citaat van: mr TC op april 21, 2008, 14:09:03
Korrel 2000 doe ik nat.

Belletjes kunnen op verschillende manieren ontstaan.
Het hout kan nog doorwerken, wanneer het bv in een vochtige ruimte heeft gestaan.
Te veel stof in de lucht.
Werking laklagen onderling.
De lak te snel opbrengen.
Aard kwast of roller.
Lak kan besmet raken door bv een schoonmaak middel wat je voor je kwasten gebruik.
De lak kan ook "vet" zijn waardoor er tijden het roeren belletjes ontstaan die heel langzaam het de oppervlakte komen.

Bij mij was het denk ik een combinatie van factoren.
De lak is "vet" en ik moet roeren voor gebruik dus een aantal belletjes zullen altijd blijven.

Hierbij een link van een andere zelfbouwer:
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3726&postdays=0&postorder=asc&start=25


Thanks voor de uitleg, ga zeker mijn zelfbouw speakers en sub eens opnieuw lakken (vrouw en die mode kleuren)  ;D
Onkyo  TX-DS676 | Pioneer DV-444 | Panasonic DMR-EH50
Optoma HD800X | PS3
Vifa Carrat Fronts en Center | Vifa Korrekt Back
Hepta Seas Sub - HS 130 amp

mr TC

Ik doe nu vlak voor vlak, dan is het oppervlakte iedere keer horizontaal dus geen zakkers.
Iedere dag een kant, bovenkant plus 4 zijkanten, dus voordat ik weer bij het zelfde vlak ben zitten er minimaal 5 dagen tussen.
Na 3 dagen schuur ik een gelakt vlak zodat het daarna nog 2 dagen kan uitharden.

Ik heb nu duidelijk gezien dat nadat ik de lak geroerd heb het oppervlakte egaal is en er dan langzaam belletjes naar boven komen, die dan 1 voor 1 verdwijnen een proces van +/- 15min.

Dus gewoon ff wachten voordat ik begin met lakken.
De eerste keer dat ik dit zo meemaak.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

tijse400

Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

mr TC

Kast zit nu voor de tweede keer in de lak, bijna geen belletjes meer.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

apiehapy

Wow TC gaat er nu echt gelikt uit zien.
Nog FF en je kan je zelf er in spiegelen.
Groeten, ab O0