"iets waar al JAREN en JAREN zeer grote groepen van mensen onderzoek naar doen"

Gestart door dekkersj, november 19, 2007, 00:29:13

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

Dan hoop ik dat daarmee ook het laatste woord is gezegd en kabeldiscussie voortaan achterwege kan blijven. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

dekkersj

Je maakt jezelf maar wijs wat je jezelf wilt wijsmaken. Dat is geheel te uwer verantwoordelijkheid.

Deze draad ging over referenties mbt netsnoeren en die zijn uitgebleven.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

scrutinizer

Citaat van: dekkersj op november 26, 2007, 11:11:15
Je maakt jezelf maar wijs wat je jezelf wilt wijsmaken. Dat is geheel te uwer verantwoordelijkheid.

Deze draad ging over referenties mbt netsnoeren en die zijn uitgebleven.

Groet,
Jacco
Lijkt me enigzins voor jou ook frustrerend als je weet (gezien je opleiding) dat er elektrisch verschillen zijn en deze vervolgens niet kunt horen.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

dekkersj

"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

reMC

Nog even terugkomend op de opmerking dat veel klankbeschrijvingen afzonderlijk van elkaar op hetzelfde neerkomen/uitkomen. Zo is het met veel meer in de audio. Bijvoorbeeld gebruikte materialen voor bepaalde applicaties. Zo zijn er over de hele wereld, los van elkaar, mensen die papieren luidsprekerunits ontwerpen (deels) door oa. te luisteren hoe het papier klinkt als je het gewoonweg tussen je vingers beweegt/'krummelt' (je hoort wel/niet een bepaald soort verfijning). Als je naar die ontwerpen luistert die op een dergelijke manier tot stand zijn gekomen (hoewel het voorbeeld natuurlijk maar een deel is van hoe zo'n ontwerp uiteindelijk bepaalt wordt), hoor je dat ze ook een zelfde soort muzikale essentie bewaren, die blijkbaar gezocht is door de ontwerper... en is gevonden door die bepaalde werkwijze. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de 'kloptest' met hout. Je kunt redelijk inschatten hoe een bepaalde houtsoort in een luidspreker gaat klinken door eerst het hout zelf te 'beluisteren' door er op te kloppen.

Als je dit ziet (dezelfde benaderingen met een duidelijk doel voor ogen en een vergelijkbaar resultaat) dan kan je dat als ontwerper denk ik zien als een leuke bevestiging van "de goede weg". Je kunt er ook niets om geven natuurlijk en gewoon afzonderlijk doorgaan waar je mee bezig bent. Ik vind het zelf wel een aardig 'bewijs' (voor mijzelf) dat die ontwerpers niet gek zijn, integendeel ;) En ook dat de verschillen die ik hoor echt bestaan (anders zouden vele mensen ze afzonderlijk van elkaar ook niet horen).

Want hoe zeker een mens ook is, niemand vindt bevestiging vervelend ;)

Raphie

Is trouwens nu wel grappig te lezen dat Remc nu net zo enthousiast is over € 1,00 p/m Draka kabel als over € 100,00 p/m Furutech  ;D
Is het topic toch nog ergens goed voor geweest ;D
JBL PRX Power!

reMC

Citaat van: Raphie op november 26, 2007, 12:02:49
Is trouwens nu wel grappig te lezen dat Remc nu net zo enthousiast is over € 1,00 p/m Draka kabel als over € 100,00 p/m Furutech  ;D
Is het topic toch nog ergens goed voor geweest ;D

;D Maar als je eerder ook goed had gelezen wist je dat dat al een behoorlijk tijd zo was. Ook heb ik altijd al gezegd dat goed niet per sé duur hoeft te zijn (je moet gewoon heel goed zoeken), maar dat ik een relatief hoge prijs niet schuw als het het gewenste resultaat biedt ;)

Raphie

Citaat van: reMC op november 26, 2007, 12:06:24
;D Maar als je eerder ook goed had gelezen wist je dat dat al een behoorlijk tijd zo was. Ook heb ik altijd al gezegd dat goed niet per sé duur hoeft te zijn (je moet gewoon heel goed zoeken), maar dat ik een relatief hoge prijs niet schuw als het het gewenste resultaat biedt ;)
eens! is uiteindelijk het resultaat dat telt!  ;)
JBL PRX Power!

scrutinizer

Citaat van: dekkersj op november 26, 2007, 12:00:13
Als ze er niet zijn, kan ik geen verschillen horen.

Groet,
Jacco

Gezien jouw achtergrond, erg kort de bocht. Maar zoals je dat zelf al aangaf:
Citaat van: dekkersj op november 26, 2007, 11:11:15
Maak jezelf maar wijs wat je jezelf wilt wijsmaken. Dat is geheel te uwer verantwoordelijkheid.
Mijn inziens op jou dus ook van toepassing.

Groet,
Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

dekkersj

Citaat van: scrutinizer op november 26, 2007, 12:24:20
Gezien jouw achtergrond, erg kort de bocht. Maar zoals je dat zelf al aangaf:Mijn inziens op jou dus ook van toepassing.

Groet,
Anton
En wat was jouw relevante technische kennis ook al weer?

Groet,
Jacco

Audiofiel

Citaat van: dekkersj op november 26, 2007, 12:27:43

Het ging toch over netsnoeren? Of is dit het grote diploma-topic? ::) :-X
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

dekkersj

Citaat van: Audiofiel op november 26, 2007, 12:29:18
Het ging toch over netsnoeren? Of is dit het grote diploma-topic? ::) :-X
Als iemand mij aanspreekt over of ik mijzelf iets zou wijsmaken, vraag ik tegenwoordig eerst even na wie ik voor me heb. Dan weet ik of ik er mee moet doorgaan of niet.

Groet,
Jacco

Audiofiel

Citaat van: dekkersj op november 26, 2007, 12:34:53
Als iemand mij aanspreekt over of ik mijzelf iets zou wijsmaken, vraag ik tegenwoordig eerst even na wie ik voor me heb. Dan weet ik of ik er mee moet doorgaan of niet.

En je weet pas wie je voor je hebt als je naar zijn diploma hebt gevraagd? ::)

edit: Dan zal ik jouw regels even toepassen op jouzelf. Het was immers je eigen uitspraak over "jezelf iets wijsmaken", dus ik zou graag even willen weten wie ik nu voor mij heb. Kun je misschien even de gevraagde gegevens verstrekken en diploma's/getuigschriften overleggen zodat we weten of we met je moeten doorgaan of niet? ;D

Raphie

jongens, kom op nou....
Hier doen we het toch niet voor, of wel ?!?  ???
JBL PRX Power!

dekkersj

Ik niet. Inhoudelijk ga ik niet discussiëren met mensen die er geen verstand van hebben. Dat hoeft niet op een diploma te staan, dat kan ook door de inhoud van je postings. Als dat laatste uitblijft, ga ik vragen stellen. Voor ik het weet moet ik me een doorgang banen door rookgordijnen en andere flauwekul en daar heb ik geen zin meer in.

Groet,
Jacco

hifiman

Citaat van: reMC op november 26, 2007, 12:01:57
Zo zijn er over de hele wereld, los van elkaar, mensen die papieren luidsprekerunits ontwerpen (deels) door oa. te luisteren hoe het papier klinkt als je het gewoonweg tussen je vingers beweegt/'krummelt' (je hoort wel/niet een bepaald soort verfijning).

Citaat van: reMC op november 26, 2007, 12:01:57
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de 'kloptest' met hout. Je kunt redelijk inschatten hoe een bepaalde houtsoort in een luidspreker gaat klinken door eerst het hout zelf te 'beluisteren' door er op te kloppen.

En een DAC van 10 hoog naar beneden gooien en horen hoe het klinkt als tie neerkomt  ???

Sorry, maar ik zie het verband totaal niet bij deze twee door jou genoemde voorbeelden  :P

reMC

Citaat van: Audioloog op november 26, 2007, 12:55:34
En een DAC van 10 hoog naar beneden gooien en horen hoe het klinkt als tie neerkomt  ???

Sorry, maar ik zie het verband totaal niet bij deze twee door jou genoemde voorbeelden  :P

Ik had bij het laatste voorbeeld moeten zetten dat er ook met die methode veel luidsprekerbouwers bezig zijn en vervolgens onafhankelijk van elkaar bij bepaalde, dezelfde, eindresultaten uitkomen die 'meters' denk ik minder tegenkomen ;)

Maar je hebt gelijk, die tweede staat er zonder deze toelichting een beetje gek bij. Maar het eerste voorbeeld is ook de belangrijkste ;)

Audiofiel

Citaat van: dekkersj op november 26, 2007, 12:51:10
Ik niet. Inhoudelijk ga ik niet discussiëren met mensen die er geen verstand van hebben. Dat hoeft niet op een diploma te staan, dat kan ook door de inhoud van je postings. Als dat laatste uitblijft, ga ik vragen stellen. Voor ik het weet moet ik me een doorgang banen door rookgordijnen en andere flauwekul en daar heb ik geen zin meer in.

Dat vind je het vast niet erg dat anderen hetzelfde doen. 8)

dekkersj

Citaat van: Audiofiel op november 26, 2007, 13:03:45
Dat vind je het vast niet erg dat anderen hetzelfde doen. 8)
Nee, dat vind ik niet erg. Ik moet alleen nog mensen tegenkomen die dat gegrond doen.

Groet,
Jacco

hifiman

Citaat van: reMC op november 26, 2007, 13:01:21
Ik had bij het laatste voorbeeld moeten zetten dat er ook met die methode veel luidsprekerbouwers bezig zijn en vervolgens onafhankelijk van elkaar bij bepaalde, dezelfde, eindresultaten uitkomen die 'meters' denk ik minder tegenkomen ;)

Maar je hebt gelijk, die tweede staat er zonder deze toelichting een beetje gek bij. Maar het eerste voorbeeld is ook de belangrijkste ;)
Ik had dat nog nooit gehoord, als dat zo is dan zal er wel logica achterzitten. Mijn excuses dan voor de wat "botte" reaktie.  :-*

Het leek mij een beetje in de categorie van: Wikkel zijde om je kabel en je hebt een zijdezacht hoog  ;D

Audiofiel

Citaat van: dekkersj op november 26, 2007, 13:16:59
Nee, dat vind ik niet erg. Ik moet alleen nog mensen tegenkomen die dat gegrond doen.

Ik zal dit keer geen verwijzing geven naar het volgende criterium. ;)

reMC

Citaat van: Audioloog op november 26, 2007, 13:17:47
Het leek mij een beetje in de categorie van: Wikkel zijde om je kabel en je hebt een zijdezacht hoog  ;D

Ik bedoelde meer in de categorie (voor de hand liggend voorbeeld): geef tien vioolbouwers een plank MDF en een plank Sitca Spruce en laat ze kiezen ;)

hifiman

Citaat van: reMC op november 26, 2007, 13:36:42
Ik bedoelde meer in de categorie (voor de hand liggend voorbeeld): geef tien vioolbouwers een plank MDF en een plank Sitca Spruce en laat ze kiezen ;)
Nu snap ik waarom de Gamma geen violen verkoopt  ;D  ;)

Raphie

Citaat van: reMC op november 26, 2007, 13:36:42

moet de eerste MDF viool nog tegenkomen ;D ReMC je slaat de spreekwoordelijke plank weer eens heerlijk mis  ;D
Wat een op ambachtelijke sentiment leest geschoeide Pseudo wetenschap bral je weer uit.............  :P
JBL PRX Power!

scrutinizer

Citaat van: dekkersj op november 26, 2007, 12:27:43

Als een elektrotechnisch ingenieur mij vertelt dat er door het te veranderen van de capacitieve, inductieve en/of weerstandswaarden van een kabel geen elektrisch verschil te zien is.
Citaat van: dekkersj op november 26, 2007, 12:00:13
Als ze er niet zijn, kan ik geen verschillen horen.

Vind ik dat nogmaals kort door de bocht of anders vertaald, niet spreken van een gedegen technische onderbouwing, welke ik verwacht van jou, gezien je er prat op gaat.

Voor wat betreft het verschil kunnen horen; heeft mijn inziens meer te maken met wat je over de jaren aan luister-(of leer) ervaring heb opgedaan. En dit dan ook nog door veel uiteenlopend materiaal te gebruiken in verschillende akoestische omgevingen.
Dat gezegd hebbend: Kan het ook geen kwaad zelf opnames te hebben gemaakt, of aktief bijgewoond te hebben, om vervolgens het resultaat (ondanks het korte akoestisch geheugen van een mens) als vorm van een referentie daarin te gebruiken.

Wat betreft je vraag: Meer dan 25 jaar ervaring in de audiobranche, reparaties aan en onderhoud van uiteenlopend audio materiaal, naast een dwangmatige passie voor muziek en de reproductie ervan.

Groet,
Anton