Hoe maak ik van 12v 5v?

Gestart door Raphie, november 17, 2007, 13:11:57

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raphie

Ik heb een 48 poorts 19" netwerkswitch waar 2 fans inzitten, deze fans gieren op 12v op een veel te hoog toerental (goed voor in een bloedheet rack in een serverruimte, maar niet echt noodzakelijk op een vrij bureau met maar 2pc's aangesloten in de home office.
Nu gaf Sander Sassen me al de hint om gewoon de rode draad van de van met een 5volts punt te verbinden. Maar de vraag is dus: waar vind ik een 5 volts punt waar ik vanaf kan tappen?
Natuurlijk kan ik ook 2 Zalman Fanmates kopen, maar dan moet ik er weer geld aan uitgeven.  :P
De Switch draait nu zonder fans en wordt na een week volledig te zijn uitgewoond door BitTorrent, nog steeds niet warmer dan 49c.
dus, hoe krijg ik goedkoop het toerental naar beneden. 1 fan uitschakelen is geen optie, want dan giert de andere nog steeds even hard door ;)
JBL PRX Power!

bart_nl

makkelijkste, goedkoopste en wat altijd werkt (als je fans op 6V sillen draaien) is om de beide fans in serie te zetten.

Raphie

ok en hoe doe ik dat?
beiden op 1 connector? (of is dat parallel?)
JBL PRX Power!

EdoE


SisterOfMercy

Ja, dat is parallel. De plus kant van de ene fan moet naar de min kant van de andere fan gaan, en verder nergens aan vast zitten. De overgebleven twee kabels frommel je in één aansluiting, zodat er over de twee fans 12 Volt staat, en per stuk dus 6 Volt.
The kissing and the colour come crashing down

Raphie

ehmmm ikke nie snappen

ik heb 2 fans: beiden hebben een - (zwart) een + (rood) en een pwm(geel voor rpm)
kan je het tekenen?
JBL PRX Power!

Raphie

#6
ok, de fans hebben beiden een eigen connector op het mobo
is het dan voldoende om de + uit de ene connector te trekken en bij de - van de andere connector erbij in te stoppen? (en verder alles aangesloten laten zitten?)
JBL PRX Power!

bart_nl

nee je moet één connector gebruiken. Daarvan knip je bijvoorbeeld de zwarte (kan ook de rode) ader naar de fan door. Op de zwarte ader van de fan sluit je dan de rode ader van de 2e fan aan en op de zwarte ader van de connector de zwarte ader van je 2e fan. Gele pwm ader sluit je alleen van de eerste fan aan.

Raphie

Citaat van: bart_nl op november 17, 2007, 13:36:27
nee je moet één connector gebruiken.
snap ik
Citaat van: bart_nl op november 17, 2007, 13:36:27
Daarvan knip je bijvoorbeeld de zwarte (kan ook de rode) ader naar de fan door.
snap ik ook

Citaat van: bart_nl op november 17, 2007, 13:36:27
Op de zwarte ader van de fan sluit je dan de rode ader van de 2e fan aan
dit ook
Citaat van: bart_nl op november 17, 2007, 13:36:27
en op de zwarte ader van de connector de zwarte ader van je 2e fan.

hier ben je me kwijt, ik gebruik toch maar éé'n connector?
JBL PRX Power!

bart_nl

#9
kleine schets. Van 2e fan gebruik je de PWM niet en heb ik ook niet getekend. Issezo hopelijk duidelijk  ;)

Raphie

yes  :-* , ik ga meteen aan de slag, tips hoe ik makkelijk 2 aders in 1 connector krijg?
JBL PRX Power!

Raphie

en ik kan natuurlijk wel de 2e pwm ader gewoon op de middelste pin van de andere connector zetten? (ander begint de switch te zeuren dater geen fan zit)
JBL PRX Power!

bart_nl

Citaat van: Raphie op november 17, 2007, 13:49:18
yes  :-* , ik ga meteen aan de slag, tips hoe ik makkelijk 2 aders in 1 connector krijg?
dat is helemaal niet nodig? Gewoon doorknippen en aansluiten (ter test in elkaar draaien) ? Of ben je bang dat, mocht het niet werken, je ze niet meer aan elkaar krijgt?
Connector 2e fan met alleen de PWM draad gewoon proberen. Misschien (ligt er aan hoe de switch printplaat psu layout werkt) moet daarvan dan ook de '-' aangesloten laten.

SisterOfMercy

Dat is helemaal geen PWM draad, 't is draadje waarop 't toerental van de fan af te lezen is.
The kissing and the colour come crashing down

Raphie

Nou dat werkt prima!

geluidsniveau is weer acceptabel en temp is naar beneden van 49c naar 37c

één vraagje nog? hoe kan ik het best de blanke knotjes sealen?
heb er nu wat tape op gedaan, maar dat is niet erg netjes, kan even dippen in de blanke autolackstift of nagellak ook? of zijn daar andere huismiddeltjes voor?
JBL PRX Power!

hifiman

Citaat van: Raphie op november 17, 2007, 17:10:15
Nou dat werkt prima!

geluidsniveau is weer acceptabel en temp is naar beneden van 49c naar 37c

één vraagje nog? hoe kan ik het best de blanke knotjes sealen?
heb er nu wat tape op gedaan, maar dat is niet erg netjes, kan even dippen in de blanke autolackstift of nagellak ook? of zijn daar andere huismiddeltjes voor?
Krimpkous!

Raphie

aangezien de cooler draadjes erg dun en ik geen krimpkous in huis heb, ga ik ventielslang proberen, maar eerst de blanke lackstift van m'n autolak
JBL PRX Power!

bart_nl

krimpkous (slangetje dat bij opwarming krimpt) is inderdaad het mooiste. Als je dat niet hebt isolatietape. Andere dingen die je noemt zou ik niet aan beginnen ;)

hifiman

Citaat van: Raphie op november 17, 2007, 17:22:16
aangezien de cooler draadjes erg dun en ik geen krimpkous in huis heb, ga ik ventielslang proberen, maar eerst de blanke lackstift van m'n autolak
Waarom dan niet een stukkie isolatie tape?

Raphie

Citaat van: Audioloog op november 17, 2007, 17:24:41
Waarom dan niet een stukkie isolatie tape?
tape is lelijk (ja ik weet het, het is onder de kap, maar toch :P )
JBL PRX Power!

sj0er-D

Citaat van: Raphie op november 17, 2007, 17:33:32
tape is lelijk (ja ik weet het, het is onder de kap, maar toch :P )
OMG :o ;D

hifiman

Citaat van: Raphie op november 17, 2007, 17:33:32
tape is lelijk (ja ik weet het, het is onder de kap, maar toch :P )
Wat een zeikerd ben je zeg  ;D  ;)

In dat geval solderen met platinum soldeer en dan ingieten in goud ofzo met een diamanten omhulsel voor de stevigheid  >:D

ceesv

Citaat van: sj0er-D op november 17, 2007, 17:37:42
OMG :o ;D
De autohandel of Hal ford s  heeft toch van die mooie zwakstroom verbinders in allerlei vormen, kleuren en maten voor als het oog ook wat wil.

Anders in elkaar draaien, even de soldeerbout en krimpkous, ziet er ook mooi uit!

bart_nl

Citaat van: Raphie op november 17, 2007, 17:33:32
tape is lelijk (ja ik weet het, het is onder de kap, maar toch :P )
Als je onder de kap vorm voor functie laat gaan, alleen omdat je te beroerd bent om krimpkous te kopen, ben je niet goed wijs? Ik denk dat lak in feite gevaarlijk is omdat het in eerste instantie misschien isoleert maar later misschien bros wordt en beschadigd waardoor het niet werkt. Ventielslangetje lijkt mij lelijker dan net afgewerkt isolatietape.

Mijn advies, als je meent wat je schrijft, krimpkous kopen :D

Raphie

ik haal v/d week wel ff krimpkous, heb het nou met wat witte ventielslang en wat bisontix gedaan. werkt ook prima (kabel in de bisontix dippen, slang eroverheen schuiven > klaar  ;D )
ging mij erom dat ik het nu kon afmaken. en ben nu wel zeker dat het veilig vast zit ;D

Maar is een supertip, toerental is precies goed.
JBL PRX Power!