[AC3] tikken in ac3 stream van DVD op DD receiver

Gestart door Hein, maart 30, 2003, 14:27:47

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hein

Mijn SBlive 5.1 player zit met een 10 meter lange coaxkabel digitaal aangesloten op m'n DD receiver (Onkyo TX-SR500E). Als ik nu films met ac3 geluid ingebakken (divx/xvid) afspeel vanaf de harde schijf hoor ik voornamelijk in "drukke" scènes (met veel geschiet bijvoorbeeld) harde schelle tikken in het geluid uit de fronts en center komen, van vervorming in het geluid is echter GEEN sprake.

Ook bij de DVD van The Matrix heb ik er last van, met name dan in de Lobby scène. De DVD speel ik af op een Toshiba SD m-1612 dvd-romspeler.

Ook op stero mode (alleen 2 fronts ingeschakeld) ipv surround blijven de tikken hoorbaar.

Nou vraag ik mij dus af hoe dit komt, zijn/is het de:

A. Speakers? (nieuwe Canton Movie CD 1 set)
B. Receiver? (nieuwe Onkyo TX-SR500E)
C. Geluidskaart? (SBlive 5.1)
D. Software (AC3filter v0.66b, gepatchte powerdvd 4.0)?
E. Treurige kwaliteit van de films zelf of van het rippingproces?

Overigens, stereobronnen en ac3 testfiles worden gewoon goed weergegeven, ook op hoog volume...

Heeft iemand hier een antwoord op?  :-\

SBlive 5.1 drivers van 17-07-02 ('digital output only' aangevinkt)
AC3filter v0.66b; Powerdvd 4
Windows XP SP1 Pro
Via chipset (KT266a), Via 4in1 v4.43, geen latency patch e.d.
Directx 9.0a
(de SBlive deelt zijn IRQ 18 niet met andere harde zaken)

J.A.F._Doorhof

Hi,

Wat doet hij zonder het AC3 filter, maw met het standaard filter.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

hein

ook zonder dit filter nog steeds hetzelfde euvel. In mplayer 6.4 kun je kijken welk filter er wordt gebruikt, als ik de prioriteit van het ac3filter 0.66b verlaag wordt het  Cyberlink filter (van Powerdvd 4) gebruikt in mplayer ipv het ac3filter 066b, maar het maakt geen enkel verschil. (dit dus bij een Divx met ac3 5.1 geluid)

Ik las overigens op de ALive! site dat de SPDIF implementatie op de sblive niet helemaal conform de regels is, had iets te maken met het spdif output voltage (?), kan dat er iets mee te maken hebben?

De kaart in een ander pci slot stoppen en spelen met de latencies heeft ook geen enkel effect.

Zou de Audigy 2 met z'n 96Khz/24 bit DAC (ook ondersteund door mijn receiver) de oplossing kunnen brengen?

verder nog ideeën?

brommel

Hoi Hein,

Bij divx/xvid files met AC3 track zou het aan de gebruikte mux-software kunnen liggen ( zie http://forum.doom9.org/showthread.php?s=2ab73c9112085aa2f37632da184b30c4&threadid=18318 punt 7), maar dat verklaart het nog niet bij DVD playback. Ik kreeg het zelf ook niet aan de praat met een SB Live 5.1 en heb vervolgens een goedkoop Philips kaartje gekocht met digital out. Dit werkte aanvankelijk prima (onder een net geinstalleerd XP), maar na installatie van een aantal andere prg's kreeg ik dezelfde soort problemen als die jij omschrijft.

Hou ons op de hoogte als je een oplossing vindt!

groeten Romke

movieaddict

Denk dat dit eerder gezocht moet worden in de gebruikte kabel . dit is dus typisch jitter.
10 meter is nogal wat, en als je dan geen goede coax gebruikt kan de sblive coax uit het niet meer aan. Andere kaarten hebben hier al last van bij een meter of 3.
Ikzelf gebruikt de audigy en daar krijg ik bij 8 meter ook tikken. nu is de kabel slechts 5 meter en zijn er geen problemen meer.
Inspectie met de scoop leverde inderdaad jitter op, en bij ac3 is dat helemaal funest.
Wat dat betreft moet ik frank wel gelijk geven dat de spdif uitgang van veel standalone speler beter is ( qua signaal kwaliteit) dan die van de gemiddelde geluidskaart. dit HOEFT echter geen invloed te geven op de geluidskwaliteit zolang het signaal zich maar binnen bepaalde toleranties bevindt.

Hein

heb 't vanmiddag geprobeerd met een coaxkabel van 5 meter, geen verbetering. Begin nu toch echt te denken dat het aan m'n geluidskaart ligt.

Toch maar een Audigy2 aanschaffen, heb eigenlijk liever een M-audio Revolution, maar waar koop je die? In de USA: $99, bij de importeur hier Euro 147, das dus geen optie... :-\

ub4b

Enkele TIPS die werken :

Installeer de latency patch (heb ook zo'n rotte VIA set). Voor de patch was enkel MP3 luisterbaar, Dolby Digital passthrough had overal dropouts als er video bij te past komt. Ik heb een Abit KT7A (met KT133A) met Audiophile 24/96. Als je bios sectie van de Abit site een beetje volgt dan staat zo te lezen dat er een soundblaster + VIA issue was.

De latency patch lost je DD probleem op, je hoeft niet wakker te liggen van de lengte van je kabel, ik gebruik zelf ook 10m SP/DIF.

Opgelet : als je het beeld stuttervrij wilt, dan moet je reclock installen. Windows synced video op de audiostroom en als er hier timing problemen in zitten zal je het ook in het beeld zien.


hein

nee helaas, lost niks op (gebruik patch 0.19).

ik heb overigens een msi ms-6380 v2.0 met de via k7t266a chipset. latency in bios = 64 en pci delay uit of aan maakt ook niet uit.

hein

overigens, die tikken in het geluid gebeuren niet willekeurig, maar doen zich altijd op dezelfde momenten in de film voor, kan dus niks te maken hebben met storingsinvloeden van buiten (op de kabel of kaart) toch?

J.A.F._Doorhof

Hi,

Kijk eens wat je bitrate op die momenten doet.
Ik ben een beetje een tegenstander van VIA, maar we hebben er wel veel ervaring mee (jammer genoeg).

probeer eens de nieuwe 4 in 1 drivers van de VIA site, die doen soms wonderen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"