Constant Image Height projectie

Gestart door jaco, november 10, 2007, 13:51:33

Vorige topic - Volgende topic

jaco

Citaat van: williams op november 22, 2007, 17:15:57
het gaat om de expansie factor die moet 1,33 zijn
volgens mij is de expansie factor in bioscoop anders want ik dacht dat het basis plaatje 4 bij 3 is
ik weet niet hoe groot deze lens is maar zo te zien is de achter kant te klein dus ik denk dat je op de behuizing gaat projecteren
deze lensen zijn gemaakt om op de bestaande bioscoop lensen te schroeven
ik zal dit vanavond voor de zekerheid is bij mijn broer navragen ,deze heeft namelijk jaren met een 35 mm projector gedraaid
afz williams
In de bisocoop is de expansie factor 1.5x voor zover ik heb kunnen vinden.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

williams

Citeervolgens mij los je de pincussion fout op door een curved screen.
Ook wordt door een curved screen het beeld egaler qua lichtopbrengst.
Ga maar na, aan de zijkanten ketst het licht (non curved screen) niet meer richting kijker maar meer richting zijmuur.
Bij een curved screen heb je daar geen last van.
dit klopt ik heb zelf de iso 2 en heb daarom een curved screen hangen
bij de prisma's is het niet nodig om een curved screen te nemen puncussion is dan niet of nauwlijks aanwezig
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

J.A.F._Doorhof

Niet helemaal, een curved screen zal weer problemen met focus opleveren, en vaak is het pincushion effect maar heel minimaal.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

kermit

Citaat van: J.A.F._Doorhof op november 24, 2007, 09:27:10
Niet helemaal, een curved screen zal weer problemen met focus opleveren, en vaak is het pincushion effect maar heel minimaal.

Het hangt ervanaf wat voor lens je kiest.Als je prismasonic neemt heb je geen last van pincushion.Als je een cilindervormige lens neemt heb je wel last van een beetje pincushion.

neptune

Interessant topic!

De HD-1 staat niet in het lijstje, kan die echt geen vertical stretch doen?
zet hier iets neer

kermit

Citaat van: hielco op november 24, 2007, 16:17:33
Interessant topic!

Helaas niet.

astrobart

donaldk

Dit is een enkelvoudige kromming scherm, ze leveren ook een torus, dus een scherm met een parabolische kromming in horizontale en verticale richting. Ten minste ze leveren plywood voor simulatoren, e.d. en een kunstof/aluminium/brandvertragend karton scherm voor HT, aldus Cineramax op AVS.

DickVD

gebogen schermen lijken mij ook nutvol, als je gewoon 16:9 projecteerd  ::) ???
groetjes van Dick van Dijk uit Woerden.
Mijn huidige hardware:
Epson: EH‑TW9300; LG-OLED55C6V =55inch UHD-3D-TV; Velodyne SPL-1200 Ultra; Reciever: Pioneer VSX-1131: 7.2/5.2.2; Fronts: Magnat Monitor Supreme 2002; Center: Artsound TUTTO 2/4.1; Surrounds: Magnat Shadow 203 op standaards; Surroundback: Artsound TUTTO 2/4.1; Atmos-plafond: Magnat Symbol Pro; 3D-bluray speler: Philips BDP7750; DVR: Humax iHDR-5050c; Asus Laptop =ROG G751JY-T7136H= i7 4860HQ 16Gb 17" Nvidia GeForce GTX 980

astrobart

DickVD

Citaat van: astrobart op november 25, 2007, 19:42:04
zie mijn avatar (torusje)

Ziet er leuk uit! is die in 2 richtingen gebogen? ik neem aan dat je dan geen doek kan gebruiken ::)
Hoe groot en watvoor beeldverhouding is jouw exemplaar? wat heb je ervoor betaald, bij wie?
Ik neem aan dat als je dit wil toepassen met CIH-projectie, dat je dan wel vantevoren je gewenste hoogte moet gaan bepalen?

@alle:
Ik heb even gekeken naar een paar fabrikanten van gebogen schermen met horizontale/vertikale masking (variabel zwart kader), maar (nog) geen prijzen gevonden, iemand die prijzen weet?
Ik neem aan dat je met een AB, er behoorlijk diep in de buidel moet tasten, netzo als een kwaliteit anamorph-lens, dus de prijs zal wel bijna de 1080p beamer benaderen of zelfs ruim overtreffen?  ???
Mijn huidige hardware:
Epson: EH‑TW9300; LG-OLED55C6V =55inch UHD-3D-TV; Velodyne SPL-1200 Ultra; Reciever: Pioneer VSX-1131: 7.2/5.2.2; Fronts: Magnat Monitor Supreme 2002; Center: Artsound TUTTO 2/4.1; Surrounds: Magnat Shadow 203 op standaards; Surroundback: Artsound TUTTO 2/4.1; Atmos-plafond: Magnat Symbol Pro; 3D-bluray speler: Philips BDP7750; DVR: Humax iHDR-5050c; Asus Laptop =ROG G751JY-T7136H= i7 4860HQ 16Gb 17" Nvidia GeForce GTX 980

bmateijsen

Dan moet je naar de HD-100 gaan.

Citaat van: hielco op november 24, 2007, 16:17:33
Interessant topic!

neptune

Citaat van: bmateijsen op november 30, 2007, 11:41:08
Dan moet je naar de HD-100 gaan.

Bedankt voor de tip, maar die is qua budget niet zo interessant (op dit moment).
zet hier iets neer

DickVD

wie herkent hier het type anamorhplens, ik zoek n.l. de EU-prijs:
http://www.epson.com/cgi-bin/Store/ProductQuickSpec.jsp?BV_UseBVCookie=yes&oid=63070517&category=

zou voor de TW1000 te gebruiken zijn,samen met een video processor, ik neem aan dat die lens ook geschikt is voor de TW2000 of kan je in principe iedere lens toepassen ???
[edit] het is misschien deze:
http://www.panamorph.com/Products.html
de UH380 en M380, bij elkaar bijna $6000,- :o
Of zou het een ander type zijn?
[/edit]
Mijn huidige hardware:

jaco

Citaat van: DickVD op november 30, 2007, 23:10:35
http://www.epson.com/cgi-bin/Store/ProductQuickSpec.jsp?BV_UseBVCookie=yes&oid=63070517&category=
Inderdaad de panamorph 380.
Zij werken met meerdere fabrikanten samen volgens mij.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

DickVD

Citaat van: jaco op december  1, 2007, 11:31:45
Inderdaad de panamorph 380.
Zij werken met meerdere fabrikanten samen volgens mij.
Hoi Jaco,

op de panamorph-site zeggen ze dat je trowratio niet te klein moet zijn, want dan geeft de anamorphlens teveel afwijkingen, is dat niet grotendeels op te heffen met een gekromd scherm, dat een straal heeft in 2 richtingen, zeg maar een soort schotel-antenne ?
Op de site van panamorph heb ik nog niets gevonden over curved screens ::)

alvast bedankt voor antwoordt ;)
Mijn huidige hardware:

jaco

Citaat van: DickVD op december  1, 2007, 11:42:44
op de panamorph-site zeggen ze dat je trowratio niet te klein moet zijn, want dan geeft de anamorphlens teveel afwijkingen, is dat niet grotendeels op te heffen met een gekromd scherm, dat een straal heeft in 2 richtingen, zeg maar een soort schotel-antenne ?
Volgens mij is het zo dat als de projector verder weg staat je iets meer door het midden van de lens projecteerd (minder ingezoomed) en dus iets minder last hebt van issues met pincushin etc.

Bij Prismasonic hebben ze een calculator, en daar staan dan indicatoren van hoe goed de diverse apecten nog zijn bij een bepaalde opstelling van de projector.

J.A.F._Doorhof

Zijkanten zijn altijd meer gevoelig voor pincushion/CA/sherpteverlies inderdaad.
Als je al dit soort lensen gebruikt zou ik ook willen adviseren de projector zo ver mogelijk weg te zetten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

astrobart

Citaat van: DickVD op november 30, 2007, 11:39:30
Ziet er leuk uit! is die in 2 richtingen gebogen? ik neem aan dat je dan geen doek kan gebruiken ::)
Hoe groot en watvoor beeldverhouding is jouw exemplaar? wat heb je ervoor betaald, bij wie?
Ik neem aan dat als je dit wil toepassen met CIH-projectie, dat je dan wel vantevoren je gewenste hoogte moet gaan bepalen?

@alle:
Ik heb even gekeken naar een paar fabrikanten van gebogen schermen met horizontale/vertikale masking (variabel zwart kader), maar (nog) geen prijzen gevonden, iemand die prijzen weet?
Ik neem aan dat je met een AB, er behoorlijk diep in de buidel moet tasten, netzo als een kwaliteit anamorph-lens, dus de prijs zal wel bijna de 1080p beamer benaderen of zelfs ruim overtreffen?  ???
juist in 2 richtingen gebogen, gewoon met doek bespannen, maar in een luchtdichte bak en 3 fans die zachtjes lucht afzuigen.
Prijs is priceless, ik heb hem zelf gefabriekt zie...... http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=54198.0  hmmm ik denk dat ik hem nu voor 150 euries in elkaar kan flansen ( doek is het duurst)

als je gewoon een curved screen maakt hoef je niet af te zuigen, gewoon de boel strakspannen

kermit

Citaat van: DickVD op november 30, 2007, 23:10:35

zou voor de TW1000 te gebruiken zijn,samen met een video processor, ik neem aan dat die lens ook geschikt is voor de TW2000 of kan je in principe iedere lens toepassen ???
[edit] het is misschien deze:
http://www.panamorph.com/Products.html
de UH380 en M380, bij elkaar bijna $6000,- :o
Of zou het een ander type zijn?
[/edit]
Als je naar een goedkope verticale lens zoekt heb ik er 1 voor je . De Prismasonic V200.

kermit

Optoma heeft een nieuwe future ontwikkeld voor hun projectors. Het is een goedkope manier van CIH maar dan zonder een voorzetlens. Deze future hebben ze toegepast op de nieuwste 720p projector.(Optoma HD65)

Hierbij :

HD65 uses this principle to achieve the "Constant Height, constant width" idea.

For 16x9 content, 5% top and bottom are masked to create a near 1280x640 2.0:1 image. So the image shown in this 2.0:1 ratio preserves the safe area information.

For 2.35:1 content, we cut off side info of the 2.35:1, to get the center-portion 2.0:1 image. The top/bottom of the 2.35 image are intact, while the sides have to cut off 7% each, slightly more than 5%, but the image still looks relatively wide. In fact, if one uses a HD CRT TV, one can measure the 2.35:1 content on the screen, it's much less than 2.35:1, most like 2.1:1 or less.

If a 2.0:1 screen is used, user will not see the "masked area", thus creating what Guitarman calls it "budget-minded Constant Height Theater" for 16x9 and 2.35:1 movies. If a 2.0:1 screen is not easily found, a product like Screen Goos or their new product Goos Toob can be used to create a 2.0:1 aspect ratio screen in DIY fashion.

If one does not like it, and would like to preserve all the info, simply disables this Super Wide on the OSD, then HD65 performs just like any 16x9 720p projector.

THe idea where it came from is that I helped my sister to install a H31 in her house, shooting out 120" image 2, 3 years ago. She enjoys it quite a lot, and feel her 50" PDP is too small now. But she constantly called me complaining that why some movies fill the screen, while some have top and bottom "black bars", is there something wrong with her projector, and so on. And she does not like the "black bars" citing inerfering her watching the movies. And I can't tell her that she needs to spend over $1000 to get a decent 16x9 lens, so I came up with the idea so that future entry 720p owners can enjoy the Constant height movie experiences easily.

De eerste foto is met zwarte balken

De tweede zonder de zwarte balken. Je ziet duidelijk dat er aan de zijkanten is gesneden. Maar wel beeldvullend en ben je de zwarte balken kwijt. Ook schijn je geen scherpte te verliezen.

donaldk

Waren we net overscan aan het uitbannen...

Gaan ze croppen  :o :o :o.

GTDesign

Ik ga het met deze lens eens proberen.

http://www.schneideroptics.com/ecommerce/CatalogItemDetail.aspx?CID=91&IID=851

Het mooie hiervan is dat ie mooi aansluit op de projector.

rijstfj

Citaat van: GTDesign op december  5, 2007, 00:23:44
Ik ga het met deze lens eens proberen.

http://www.schneideroptics.com/ecommerce/CatalogItemDetail.aspx?CID=91&IID=851

Het mooie hiervan is dat ie mooi aansluit op de projector.

Ook het prijskaartje, of vergis ik mij :o

astrobart