Maar weer eens een subwoofertje...

Gestart door fgroen, oktober 18, 2007, 10:30:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Interficior

Ikzelf heb commandant 3, 4 en 7 liggen. Ik moet eigenlijk nog even mijn collectie wat completer maken met 5. (6 lijkt niet te bestaan?) Maar pas op met die commandant dat je niet te hard over de hoeken heengaat, want je ben zo door je verflaag heen!
Take it or lease it

guitarman

t wordt al wat.. ben benieuwd naar het optische en akoustische eindresultaat
Marantz SR8500, Marantz DV7600, B&W ASW750 sub, 5 x B&W VM1, Epson TW620 ISF, Projecta Cinelpro.

Interficior

Wat voor pootjes komen eronder? Spikes of iets zachts?
Take it or lease it

fgroen

Heb ik nog niet over nagedacht. Het is zeker geen optie om het ding (al dan niet met een sokkel) plat op de grond te leggen...  :-X

De ruimte waarvoor hij bedoeld is, heeft hoogpolig tapijt op een houten vloer (oud huis). Mijn Avaclones staan ook gewoon plat op de vloer, zonder enig probleem (maar ja, die wegen dan ook 100kg per stuk).

Misschien dat ik er wel spikes in monteer. Anders rubber voetjes, hoewel dat op het tapijt weinig uit zal halen...

Zouden ronde houten pootjes een optie zijn (gewoon 3 of 4 stuks uit een stuk rond hardhout verstek zagen)?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Interficior

#29
Tuurlijk. Je kunt ook bij de Gamma/Praxis van die RVS poten halen. Maar het gaat meer om de estethiek natuurlijk. Plat op de grond heeft niet zoveel charme. Mijn Peerless XLS 10 met slave zet ik ook niet op spikes, omdat dat alles onder zich sloopt. Een paar pootjes bij Raymen bestellen is mooi maar natuurlijk niet super cheap itt een harksteel verzagen en deze beitsen. Of uit hardhout is wel wat netter haha. Bij speaker en co liggen van die mooie ronde voetjes trouwens die zacht zijn.

Edit: Deze dingen dus:

Take it or lease it

fgroen

Hmmm... Ik kijk wel. Bij mijn sub zal het niet zo heel ongunstig uitkomen voor het oog, omdat er nog een stukje kast onder de woofer zit. Dat "tilt" de woofer ahw al een beetje van de vloer. O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Interficior

Ah. Lichtjes eronder voor het ambilight-effect. 8)
Take it or lease it

fgroen

Citaat van: Interficior op oktober 23, 2007, 17:46:47
Ah. Lichtjes eronder voor het ambilight-effect. 8)

"Pimp my sub"...



Moet-ie eigenlijk op magnetische levitatie staan voor het ultieme Darth Vader effect.  :D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Kleine update. Ik heb hem nu in de MDF grond (dat 2 in 1 spul van Alabastine) staan. Lijkt nu meer op een wasmachine.  ;D




Goed spul denk ik, het is behoorlijk dik, en moet de zuiging van het MDF stoppen. Ik heb de fasen (de schuine kantjes) extra dik ingesmeerd, want die zuigen het hardst.

Ik moet nu even met korreltje 240 schuren, want de hele kast is harig geworden door alle vezels die overeind zijn gekomen.  ::)

Daarna spuit ik er nog een laag spuitplamuur overheen. Volgens mij heb ik daarna wel een mooi oppervlak om af te lakken.  8)

Ik wil er uiteindelijk drie lagen lak op zetten (met tussendoor licht schuren) om voldoende laagdikte te hebben voor het polijsten.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

El Penumbra

Citaat van: fgroen op oktober 25, 2007, 10:44:58
Kleine update. Ik heb hem nu in de MDF grond (dat 2 in 1 spul van Alabastine) staan. Lijkt nu meer op een wasmachine.  ;D


Er kan zo een Miele sticker op.  ;)

PaulSQ

Met een houten vloer probeer je toch zoveel mogelijk te isoleren van de vloer om meetrillen te voorkomen?

Dan zou een rubberen sokkel (eventueel met tactisch aangebracht houten randje) het beste zijn...

Ik heb nu een 10 inch woofer in een 50 liter behuizing plat op de grond liggen en voel de vloer (héééél oud huis) meetrillen op redelijk volume, dat betekent dat ie ook geluid maakt en das eigenlijk ongewenst.. (behuizing is 40mm dik mdf & multiplex) 
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

NielsLu

Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

fgroen

Bij BMM hebben ze o.a. dit:



Lijkt een beetje op wasmachinedempers.  ;)

Ook handig als ik mijn sub een keer in de woonkamer wil zetten, dan mol ik niet meteen mijn parket.  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Interficior

Als je ze volledig wilt ontkoppelen heeft Intertechnik van die magnetische floating onderzetters, dan is hij volledig ontkoppeld. Jammer dat die dingen ca. 100 euro p/s kosten en er niet bijstaat voor welk gewicht zij het berekend hebben. :(
Take it or lease it

[email protected]

en soundcare superspikes werkt prima, moet je alleen van die busjes met schroefdraad inboren, ze zijn er in 6 en 8 mm
zelf heb ik mijn sub (Monilith) op de stalen pootjes staan op een grote betontegel, de betontegel weer op een rubber mat en dat op een zwevend gelegde houten vloer
werkt goed, vloer trilt totaal niet mee

fgroen

Dit week-end niet zo heel veel kunnen doen.. Alleen een bus Alabastine spuitplamuur en een bus Motip spuitplamuur erop leeggespoten.  O0 Ook wat diepere putjes weggewerkt met gewone smeerplamuur.

Hij is nu een beetje van kleur verschoten.  ;D



Ik weet niet, of die spuit plamuur nou eigenlijk wel zo geweldig is. Ik had het nog nooit gebruikt, dus het was wel een leermoment. Ik denk, dat met zuigend MDF je beter een aantal lagen kwastplamuur of een of andere soort vullende grondlak op kan zetten, met tussendoor wat plamuurwerk van oneffenheidjes, gecombineerd met het nodige schuurwerk. Misschien als laatste laag is het handig om en laag spuitplamuur aan te brengen, om een mooie egale ondergrond te krijgen.

Kwa uiteindelijke kleur is er nog wat discussie gaande.  ::) Als de vrouw ook iets te zeggen heeft, wordt besluitvorming ineens een heel ander verhaal.  :D ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

R

#41
Spuitplamuur is best mooi spul, maar het vullend vermogen is niet erg groot. Het laagje is ook niet echt heel dik. Voor mijn meubel heb ik ook menig spuitbus leeggespoten. Er is trouwens ook een filler van motip ( kwam ik later achter :-\). Die heeft wat meer vullend vermogen.

Overigens is de spuitplamuur wel extreem glad te schuren wanneer er voldoende op 'vlees' op zit.

http://www.motip.nl/?page=23&id=655

[email protected]

satijn zwart is erg fraai ::)

R

#43
Inderdaad. Dit is de motip satijnzwart uit de spuitbus over spuitplamuur (korrel 600 geschuurd). Op de foto moet ie nog wel een beetje uitharden. Overigens heeft ie daarna nog een laag blanke lak gekregen, dan gaat ie iets meer richting hoogglans.


fgroen

Gisteravond nog even een paar plekjes weggewerkt en een beetje geschuurd. Hij hiet er dus weer wat rabbiger uit dan met de mooi egale Motip spuitplamuurlaag.  ::)

Omdat de uiteindelijke vorm van het toekomstige HT nog niet vastgesteld is (ik heb als fronts nog een paar Dionysus speakertjes à la Edo op stapel staan, en weet nog niet of die als uiteindelijke fronts gaan dienen, waarbij ik dus een passende center moet gaan ontwikkelen, of dat ik toch een "full Hivi research" HT ga bouwen, met een MTM gebaseerd op M5a woofertjes en SS1-II tweeters als fronts en center. Mijn huidige enthousiasme neigt naar Hivi. In het geval van Hivi research wordt de boel zwart, in geval van Dionysus (Peerless HDS-Nomex) wordt de boel zilverkleurig.), heb ik besloten om de sub in elkaar te zetten, zodat hij in ieder geval kan spelen. Als tzt de kleur van het HT vaststaat, haal ik hem wel weer even uit elkaar om de afwerking compleet te maken. 

M5a:


SS1-II:


Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Uiteraard nog wat fotootjes geschoten.  8)

Assemblage compleet:





Ik heb de kast gevuld met drie BAF dekens (5cm dik, 50x70cm), waarmee de kast voor ongeveer 50-60% gevuld is.

Daarna de sub tussen de micro monitors gezet en via de lijnuitgang van de Dense B100 van signaal voorzien. Na wat spelen en afregelen (eerst scheidingsfrequentie zo laag draaien totdat de woofer aansloot aan de speakers en volume terugdraaien totdat hij niet meer "as such" hoorbaar was) en het was genieten. Ondanks dat hij nog niet in is gespeeld (volgens mij hoorbaar doordat hij nog een beetje staat te "one-noten" is het laag al erg strak en wordt er een soort fundament onder de muziek neergelegd waardoor de ruimtelijke perceptie naar een andere dimensie gaat. Als je kleine speakertjes hebt, is een CB sub een waardevolle aanvulling!









8) 8) 8)

Ik heb tijdens het experimenteren ook al gehoord, dat in een HT situatie deze sub veel keet kan gaan maken...  >:D

Zullen de buren leuk gaan vinden...  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.