setje Dynaudio d28af, Focal 5n411 L gekregen, en nu? :)

Gestart door mimic, september 10, 2007, 22:12:38

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Interficior

Citaat van: mimic op oktober  7, 2007, 16:34:40
Komt dit niet gewoon door het gemis aan basspoort?
Dat weet ik niet, zoals ik zei weet ik niet of jij bas van pakweg onder de 1000 hz mist of bas van pakweg onder de 100 hz.
CitaatOvergens heb ik het gevoel dat de focal eerder zijn mond mag gaan houden, dit gevoel is niet gebaseerd op kennis of metingen hoor :). Ik zou dan in dit geval de hele spoel moeten vervangen?
Dat kan, je kunt ook een condensator parallel aan de woofer zetten.
CitaatP.s. die Seas past niet hoor :)
Ik bedoelde het meer als subwoofer eronder zetten, niet in hetzelfde gat. ;)
Citaat Is de diameter vrij simpel te bepalen van de bpoort? Stel dat dit zo is dan kan ik alvast een gat maken, om te horen wat er gebeurt.
De diameter mag je zelf kiezen. Hoe groter de diameter hoe langer de pijp.
Take it or lease it

mimic

Excuses, ik verwacht uit zon klein drivertje niet veel beneden de 100 hoor:). Maar het geluid klinkt wat " iel ". Over die seas, er onder gaat niet lukken mijn kast is maar 17 breed.

Dus ik kan vrij veilig een gat gaan maken aan de hand van een willekeurig te bestellen pijpje? In eerste instantie gaat het 18mm mdf als poortje fungeren ( hoop ik dan ). Een gokje, als er een gat in de kast zit, kan de focal " makkelijker " zijn uitslag halen, en dus heel anders gaan presteren?
KEF LS50W - Velodyne DD12

Interficior

Tja, als jij het hebt over dat het geluid wat iel is denk ik dat het de bafflestep is... Maar dat is nadeel van zulke subjectieve benamingen.

Tja, je moet wel zorgen dat je pijpje lang genoeg kan worden en dergelijke. Een 18mm poort is heel hoog afgestemd dus verwacht geen verbetering van je geluid. Hij heeft inderdaad geen tegendruk meer onder de tuningsfrequentie die heel hoog ligt dus kijk er niet van op als je daar dat gat opeens heel veel bas kwijt bent.
Take it or lease it

jeroen_d

#78
Eens met interficior, voor meer laag moet er een pijpje in. Een gat van 18mm dik gaat echt niet helpen. Wat is het volume van je kast nu? Dan kan ik een pijpje voor je berekenen.

Wat het filter betreft, het zou kunnen dat de spoel toch wat hoger dan 1.8mH moet, maar laten we het eerst proberen met onderstaand filter. Dat betekent een condensator van 15uF (C2) en een weerstand van 1ohm (R3) erbij. Ook de tweeter waarschijnlijk in fase aansluiten, echter met dit filter zal het vrij arbritrair worden en zullen luistertesten vooral bepalend worden of de tweeter in of uit fase moet.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

mimic

Ik zit nu op 17 liter. Ik heb overgens alvast een gat gemaakt voor de basspijp, dit scheelt toch wel iets vanmiddag even een basspoortje halen, ik hoop dat 50mm een juiste keuze was :)

De aanpassing van het filter is vrij simpel zo te zien, wat is de functie van de C2 en R3?
KEF LS50W - Velodyne DD12

jeroen_d

#80
C2 zorgt ervoor dat de Focal flink wat minder hoge tonen weergeeft. Deze units klinken heel mooi maar willen nogal eens fel zijn boven 2000Hz waar ze opbreken. Dit is veel beter onder controle met een tweede orde filter, dit krijg je met C2 erbij. R3 dempt ietsje, om te voorkomen dat er opslingeringen in het filter ontstaan. Dit heeft te maken met de oplopende impedantie in het hoog van de Focal. Varieren in de waarde van R3 is ook mooi om gehoormatig te varieren. R3 gelijk aan 6,8 ohm, zoals Scrutinizer voorstelde, geeft vooral impedantiecorrectie van de oplopende impedantie van in het hoog van de Focal. Lagere waardes van R3 maken er steeds meer een 2de orde filter van. Neem voor C2 liever geen elco, een MKT/160V exemplaar is wat duurder maar behoudt eeuwig zijn waarde en vervormt minder. Elco's vervormen het signaal nogal en verliezen in de loop der jaren hun waarde (geen 15uF meer maar bv 12uF).

Voor het pijpje citeer ik even Walter_PPK:
Citaat van: Walter_PPK op september 14, 2007, 10:25:48
Wat dacht je van een bassreflex kastje (vloerstaander) van 16 liter getuned op 47hz -3dB@43hz max spl iets van 96db?
Ik denk dat je met pijpje erin en drivers erin netto nu zo'n 16 liter overhoudt. Voor tunen op 47 Hz moet je dan een pijplengte van 13cm nemen als hij 5cm doorsnee is. Heb je trouwens al dempingsmateriaal in de box zitten? De goedkoopste en een effectieve methode is vullen met BAF matten op maat geknipt. Ik denk dat je met 1 mat van 50x100cm al een heel eind komt om beide boxen te vullen.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

mimic

Oke, voor c2 kan ik net zoals c1 audiocap mkp nemen? ( andere waarde natuurlijk ), en r3  6.8 ohm.

Ik heb de kasten inderdaad voorzien van BAF, ik kon mij niet beheersen en de speaker is nu dichtgelijmd en kan er dus niet veel meer aan veranderen. Het filter kan ik uiteraard wel bij. Klein probleempje, de 5cm gaten zijn gezaagd helaas niet goed gerekend en het gat in de rechter luidspreker zit 1cm te laag. Optisch niet zon probleem, maar ik kom net tegen een stuk behuizing aan waardoor een pijp er niet in wil! ( scheelt 5mm ). schuren of veilen is geen optie ( stuk behuizing bestrijkt de hele bodem om op gewenste volume te komen ). Ik denk dat ik refrect pas een nieuw rondje mdf in ga lijmen en daarna opnieuw de 7gatenboor pak.

Ik heb als test in de linker speaker de achterste 13cm van een lege kit bus gepakt ( 4,8 cm doorsnee ), wat een verschil! Meer laag, minder opvallen mid ( wat ik ervaar als plat/ flets? ). Nu het aanpassen v.h. filter nog en dan ben ik een heel eind volgens mij.
KEF LS50W - Velodyne DD12

jeroen_d

Audyn Cap MKP QS is ook prima, maar natuurlijk wel duurder voor zo'n waarde van 15uF. Als je de andere weerstandswaarden al hebt (reeks van 1 ohm tot 4,7 ohm) dan hoef je voor het experimenteren alleen nog 5,6 en 6,8 ohm bij te kopen. Maar eerlijk gezegd zou ik eerst gewoon 1 ohm voor R3 nemen, ik schat in dat dat het mooiste klinkt.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

mimic

Vrijdag de onderelen halen! :) ben benieuwd.

Ik wil de speakers laten kantelen naar achteren,ik zag er een plaatje van en vond dat heel mooi! De boven/ onderkant in de juiste hoek maken moet lukken. Eigenlijk helemaal voor de optiek maar ook een beetje om de tweater wat meer op oorhoogte te krijgen, deze zit nu op 58cm das een heel stuk onder mijn oor. Heeft dit nog na (of voor )-delen ivm afstraling/ bafflestep?


Overgens maak ik mij wat zorgen om 1 lijmverbinding in de achterzijde, ondanks dat alles 90graden is gezaagd zit er een redelijke kier. Ik heb dit tijdens het lijmen op proberen te vangen door het overdreven gebruik van houtlijm maar ben niet zeker van een luchtdigte verbinding. Kan ik dit opvullen met plamuur?
KEF LS50W - Velodyne DD12

jeroen_d

#84
Citaat van: mimic op oktober 10, 2007, 21:31:39
Vrijdag de onderelen halen! :) ben benieuwd.

Ik wil de speakers laten kantelen naar achteren,ik zag er een plaatje van en vond dat heel mooi! De boven/ onderkant in de juiste hoek maken moet lukken. Eigenlijk helemaal voor de optiek maar ook een beetje om de tweater wat meer op oorhoogte te krijgen, deze zit nu op 58cm das een heel stuk onder mijn oor. Heeft dit nog na (of voor )-delen ivm afstraling/ bafflestep?
Hij zal iets anders klinken in het middengebied, het tunen van het filter (spelen met de waarden van R1 en R3) moet je dus wel doen in de uiteindelijke situatie. Ik vind het zelf het mooist als de tweeter iets boven oorhoogte zit.

De kier moet absoluut luchtdicht zijn, dit heeft veel invloed op de bas. Plamuur is prima, ik heb laatst door dre 2-componentenplamuur ontdekt, dat is waanzinnig goed spul.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

mimic

Zo filter aangepast, dit lijkt idd het gewenste effect te hebben. Moeilijk om te beoordelen voor mijn leken oor. De vocal houd eerder zijn mond, maar krijg ik dat ook niet gewoon door een andere spoel te plaatsen?

Ovrgens heb ik nog even niet gezaagd aan mijn baspoortjes, die zijn nu 14 cm, krijg ik door het inkorten naar 13 meer of minder laag?
KEF LS50W - Velodyne DD12

Interficior

Je legt je tuningsfrequentie hoger, dus op een hogere frequentie krijg je meer laag, maar lager krijg je minder, en in totaal gaat het dus minder diep.
Take it or lease it

jeroen_d

#87
Eerste vraag: ja dat is zo maar dat geeft vooral meer bas. Met een grotere spoel verzwak je ook het hele middengebied extra. De condensator van 15uF zorgt voornamelijk dat de Focal geen hoge tonen meer weergeeft en houdt het middengebied intact.

Tweede vraag: Een langer pijpje geeft wat dieper laag maar het laag als geheel zal zachter zijn (-edit-ik zie dat interficior een antwoord van gelijke strekking heeft gegeven). 14 of 13 cm maakt trouwens niet zoveel uit hoor. Als je nog steeds te weinig bas hebt zal je met je spoel toch richting 2,2mH of de 2,7mH van interficior moeten. Op het gevaar af dat je dan wel meer bas hebt maar dat het geheel te wollig en met te weinig detail zal klinken. Het blijft natuurlijk een 2-wegje met 13cm woofer, dat zal nooit een basmonster worden ;)
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Interficior

Jeroen_d: Is het niet mogelijk om een los circuitje aan de woofer te hangen dat je met The Edge berekend? Want wat ik inderdaad ervaar dat als je er wel wat bas uit wilt peuteren dan knip je een stuk van het midden weg, maar als ie op zijn mooist klinkt heb je geen laag (= bafflestep).
Take it or lease it

scrutinizer

Citaat van: jeroen_d op oktober 13, 2007, 00:00:45
Eerste vraag: ja dat is zo maar dat geeft vooral meer bas. Met een grotere spoel verzwak je ook het hele middengebied extra. De condensator van 15uF zorgt voornamelijk dat de Focal geen hoge tonen meer weergeeft en houdt het middengebied intact.

Tweede vraag: Een langer pijpje geeft wat dieper laag maar het laag als geheel zal zachter zijn (-edit-ik zie dat interficior een antwoord van gelijke strekking heeft gegeven). 14 of 13 cm maakt trouwens niet zoveel uit hoor. Als je nog steeds te weinig bas hebt zal je met je spoel toch richting 2,2mH of de 2,7mH van interficior moeten. Op het gevaar af dat je dan wel meer bas hebt maar dat het geheel te wollig en met te weinig detail zal klinken. Het blijft natuurlijk een 2-wegje met 13cm woofer, dat zal nooit een basmonster worden ;)
Bafllestep ok, maar dit is een van dik hout zaagt men planken methode. Jeroen, ik denk dat je laatste regel genoeg zegt, dit gaat grof ten koste van zowel nom. rendement als het midden gebied. Mits het laag alleen van belang is natuurlijk.......... ;D
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

jeroen_d

Citaat van: Interficior op oktober 13, 2007, 00:10:45
Jeroen_d: Is het niet mogelijk om een los circuitje aan de woofer te hangen dat je met The Edge berekend? Want wat ik inderdaad ervaar dat als je er wel wat bas uit wilt peuteren dan knip je een stuk van het midden weg, maar als ie op zijn mooist klinkt heb je geen laag (= bafflestep).
Nee, dit helpt niet echt. Het zal gewoon een compromis blijven met een kleine 2-weg. Of je hebt een mooi helder klinkende monitor, een spoelwaarde van 1,8mH is heel gangbaar dan. Of je gaat er veel bas proberen uit te knijpen wat ten koste gaat van het rendement en helderheid.

Het is niet voor niets dat het beste compromis voor een 2-weg die als full range wordt gebruikt uitkomt op een 17 of 18 cm woofer. Daarvan zijn er dus ontelbaren gemaakt. Neemt niet weg dat met een 13cm woofertje het mid mooier klinkt. Het is net wat je wilt.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

mimic

Ik heb nog eens even zitten luisteren, nu denk ik juist weer wat mid te missen. Vooral stemmen klinken iets eh "geknepen". Mischien een tussenweg tussen het eerste en het 2e filterontwerp van jeroen?  kan ik dat realiseren door bv allen de 15uF condensator of alleen die weerstand te houden ?
KEF LS50W - Velodyne DD12

jeroen_d

#92
Nee, dat kun je nu juist mooi met R3 tunen. 15uF gewoon laten zitten. Hoe groter R3 wordt, hoe meer mid je terug krijgt (niet hoger dan 6,8ohm nemen). Probeer ook elke keer de tweeter omgekeerd aan te sluiten om te kijken wat het mooiste is.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Walter_PPK

Reken het volume nog een keer goed na en kies bv bij conrad een baspijp dan kan ik de lengte bepalen.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

mimic

Oke gigantische tegenslag nog geen 10 minuten geleden!

Voor een nieuwe schuurbeurt heb ik de units en het filter verwijderd, ook de baspoort moest er weer uit. Deze zat zo vast dat ik via de achterkant hem er uit heb proberen te tikken met een hamer en blokje resthout. Resultaat, de hele ondekant van de ( reeds verlijmde ) baffle gescheurd!!! Beyond repair ben ik bang, wat vooralsnog inhoud dat ik de kast opnieuw kan gaan maken. Om van een nood een deugd te maken, de speakers zouden iets smaller en hoger mogen zijn. Ook wil ik de speaker in het nieuwe ontwerp iets achterover laten hellen...

tja ik verzin ook maar wat om het gebeuren beter te kunnen verwerken :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

jeroen_d

Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

dre73

houtlijm er tussen spuiten met een dikke injectienaald,paar dikke klemmen erop en je zult versteld staan hoe ze weer worden ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

mimic

Ik heb het inderdaad geprobeerd te lijmen, maar zal een heleboel schuur en plamuurwerk worden ben ik bang! Ik had mijn zinnen al gezet op een nieuwe kast maken... hmzzz.

Overgens mijn vriendin heeft net een verlijmde massiefe eikenhouten tafel gekocht. De mooi kleurverschillen in de verlijmde delen brachten mij op een idee, zou dit soort matriaal ook te gebruiken zijn voor luidsprekers? Je hoeft dan en niet te fineren, en je kunt toch mooie afgeronde hoeken maken :)

Zie foto :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

dre73

mooie aanrechtbladen van de ikea worden er wel vaker voor gebruikt ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

fgroen

Citaat van: mimic op oktober 16, 2007, 21:03:35
Overgens mijn vriendin heeft net een verlijmde massiefe eikenhouten tafel gekocht. De mooi kleurverschillen in de verlijmde delen brachten mij op een idee, zou dit soort matriaal ook te gebruiken zijn voor luidsprekers? Je hoeft dan en niet te fineren, en je kunt toch mooie afgeronde hoeken maken :)

Ja hoor. Kijk maar eens hier of hier.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.