Mediacenter: Vista of Linux?

Gestart door TubeKees, september 10, 2007, 11:27:56

Vorige topic - Volgende topic

norman

Citaat van: Raphie op september 12, 2007, 11:38:49
Maar jij speelt op 720p? ik heb het over afspelen op 1920 * 1080 ;)
1080p spelen doen ze allemaal wel op 1280 * 800, het wordt pas moeilijk op het moment dat de PC het tevens op 1920 * 1080 moet gaan weergeven.

Daar onstaat ook vaak de spraakverwarring omdat mensen dan zeggen: ja hij speel h264 1080p perfect af. (vergeten er dan bij te vermelden dat ze dit op een 640 * 480 projector bekijken  ;D )

Nee als je in me signature kijkt heb ik een 1080p projector ... en kijk dus ook op 1080p ....  :)
Zoals ik zei ... hij speelt 1080p perfect af :)
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

Raphie

JBL PRX Power!

Erik

Zag pas nog wel iets over ati drivers vrijgeven voor opensource. Toen dacht ik nog als nu een handige mediaplayer programmeur even weet te regelen dat hij ook X264 hardwarematig afspeelt dan zou het ng mooi kunnen worden op linux.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

TubeKees

Op de ene PC draai het als een trein. Op mijn andere PC krijg ik de schermresolutie maar niet hoger dan 800x600 op een NVidia 8600GTS videokaart.

Wie weet of kan aangeven hoe ik NVidia drivers moet installeren in Ubuntu? + aanpassingen maken naar een plasma 720p scherm?

Tube-freak

Ik gebruik zelf Linux als besturings systeem.  Ik vind het wel erg lastig om HD matriaal aan de praat te krijgen.  Zelfs met VLC lukt het niet.
Wat dat betreft gaat het in Windows XP allemaal een stuk makkelijker met Media Player 10 of 11.

Ik krijg bijvoorbeeld met geen mogelijk heid VC1/wmv bestanden in HD aan de praat onder Linux.  Het zou wel moeten kunnen geloof ik maar het vergt mij allemaal teveel knutsel werk om het voor elkaar te krijgen. Ben op zich wel fan van Linux maar het Media/video codec deel dat zit allemaal een beetje knullig in elkaar.

Eigenlijk wil ik gewoon WIndows Media Player voor Linux, maar dat zal er wel nooit van komen natuurlijk.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

dijle

Citaat van: TubeKees op september 13, 2007, 14:34:41
Wie weet of kan aangeven hoe ik NVidia drivers moet installeren in Ubuntu? + aanpassingen maken naar een plasma 720p scherm?

Ikzelf draai Debian, maar ben bij deze manual uitgekomen voor het rechtstreeks installeren van de nvidia drivers onder ubuntu.  Volgens deze pagina kan je jammergenoeg geen gebruik maken van de nvidia packages die in ubuntu zitten, aangezien de 8600GTS te nieuw is  >:( .

Ter informatie:  hier is de xorg.conf die ik gebruik op m'n HTPC met GeForce 5600 kaartje die via DVI-HDMI is aangesloten op een Päna 37pv70.

Citaat van: xorg.conf
### BEGIN DEBCONF SECTION
# XF86Config-4 (XFree86 server configuration file) generated by dexconf, the
# Debian X Configuration tool, using values from the debconf database.
#
# Edit this file with caution, and see the XF86Config-4 manual page.
# (Type "man XF86Config-4" at the shell prompt.)
#
# If you want your changes to this file preserved by dexconf, only make changes
# before the "### BEGIN DEBCONF SECTION" line above, and/or after the
# "### END DEBCONF SECTION" line below.
#
# To change things within the debconf section, run the command:
#   dpkg-reconfigure xserver-xfree86
# as root.  Also see "How do I add custom sections to a dexconf-generated
# XF86Config or XF86Config-4 file?" in /usr/share/doc/xfree86-common/FAQ.gz.

Section "Files"
#   FontPath   "unix/:7100"         # local font server
# if the local font server has problems, we can fall back on these
   FontPath   "/usr/lib/X11/fonts/100dpi/:unscaled"
   FontPath   "/usr/share/fonts/X11/misc"
   FontPath   "/usr/lib/X11/fonts/misc"
   FontPath   "/usr/share/fonts/X11/cyrillic"
   FontPath   "/usr/lib/X11/fonts/cyrillic"
   FontPath   "/usr/lib/X11/fonts/75dpi/:unscaled"
   FontPath   "/usr/share/fonts/X11/Type1"
   FontPath   "/usr/lib/X11/fonts/Type1"
   FontPath   "/usr/lib/X11/fonts/Speedo"
   FontPath   "/usr/share/fonts/X11/100dpi"
   FontPath   "/usr/lib/X11/fonts/100dpi"
   FontPath   "/usr/share/fonts/X11/75dpi"
   FontPath   "/usr/lib/X11/fonts/75dpi"
EndSection

Section "Module"
   Load   "bitmap"
   Load   "dbe"
   Load   "ddc"
   Load   "extmod"
   Load   "freetype"
   Load   "glx"
   Load   "int10"
   Load   "pex5"
   Load   "record"
   Load   "type1"
   Load   "vbe"
   Load   "xie"
   load   "v4l"
EndSection

Section "ServerFlags"
Option "blank time" "5"
Option "standby time" "10"
Option "suspend time" "15"
Option "offtime" "20"
Option "AllowMouseOpenFail" "true"
EndSection

Section "InputDevice"
   Identifier   "Generic Keyboard"
   Driver      "keyboard"
   Option      "CoreKeyboard"
   Option      "XkbRules"   "xfree86"
   Option      "XkbModel"   "pc105"
   Option      "XkbLayout"   "be"
EndSection

Section "InputDevice"
   Identifier   "Configured Mouse"
   Driver      "mouse"
   Option      "Device"      "/dev/psaux"
   Option      "Protocol"      "imps/2"
   Option      "ZAxisMapping"      "4 5"
EndSection

Section "Device"
   Identifier   "MSI 5600"
   Driver      "nvidia"
   Option          "NvAGP" "1"
        Option "ConnectedMonitor" "DFP"
EndSection

Section "Monitor"
        Identifier  "37pv70"
EndSection

Section "Screen"
        Identifier  "TV"
        Device      "MSI 5600"
        Monitor     "37pv70"
        DefaultDepth 24
        DefaultFbbpp 32
        Subsection "Display"
          Depth 24
        Modes "1280x720_60"
        EndSubsection
EndSection

Section "ServerLayout"
   Identifier   "Default Layout"
   Screen      "TV"
   InputDevice   "Generic Keyboard"
   InputDevice   "Configured Mouse"
EndSection

Section "DRI"
   Mode   0666
EndSection

### END DEBCONF SECTION

FFF

Wat je kies zou je eigen keuze moeten zijn.

het enige wat ik toe wil voegen is: Als je voor vista kiest, neem dan minimaal 2gb intern geheugen, en bij voorkeur tenminste een core2duo processor.

Draai ik mee en draait super, nooit problemen, onvoorwaardelijk stabiel en natuurlijk een prachtige layout en zeer gebruiksvriendelijk. (heb windows vista home premium 64bit).

Ik zie op veel langzamere computers en voroal laptops heel veel vista problemen.

Heb je dus een "oud" lees tegenwoordig ouder als 1-2 jaar pctje staan wat je in HT setup wil gebruiken, dan zou ik zeker voor linux gaan.

Helaas kan ik weinig specifieks zeggen omdat mijn laatste korte linux ervaring alweer dateerd van jaren terug.

TubeKees

Het is idd een heel gepuzzel om de 8600GT aan de praat te krijgen. Het is idd ook nog niet gelukt. Op een oudere PC met bejkende hardware loopt Ubuntu mega geweldig.

Heb op de nieuwere PC maar weer Vista gezet. Wat ik op Vista mis is echt het geweldig Rhythmbox music beheer/afspeel programma. Waarom is zoiets nou gewoon niet beschikbaar voor Vista .... UItgebreider hoeft van mij niet.

Heeft er iemand toevallig een site waar zo'n beetje alle musicplayer/management programma's staan of een idee mbt  vervanging van Rhythmbox in een Windows applicatie?

TubeKees

Inmiddels is het aardig gelukt met de nieuwe (beta) versie van Ubuntu, Gutsy Gibbon. Hierin wordt mijn videokaart gewoon ondersteund! Ik zit alleen nog met het feit dat de randen van mijn Panasonic Plasma vallen. Dit is denk ik niet zomaar op te lossen..... Verder loopt het als een trein.

dijle

Citaat van: TubeKees op september 15, 2007, 16:47:38
Inmiddels is het aardig gelukt met de nieuwe (beta) versie van Ubuntu, Gutsy Gibbon. Hierin wordt mijn videokaart gewoon ondersteund!

Tof!

Citeer
Ik zit alleen nog met het feit dat de randen van mijn Panasonic Plasma vallen. Dit is denk ik niet zomaar op te lossen..... Verder loopt het als een trein.

In mythtv (wat ik gebruik), kan je de gui hierop aanpassen, zodat-ie rekening houdt met de overscan van de televisie.  Ik weet niet welke pana plasma jij hebt, maar ik hier op het forum al diverse malen gelezen dat pjotrrrNL via het servicemenu van zijn pana 42pv70 de overscan verminderd heeft voor de HDMI, waarop z'n pc staat aangesloten: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=61950.msg960986#msg960986

Blijbaar zou er ook een optie "overscan" bestaan die je in de device sectie van je nvidia kaart kan gebruiken, waarmee je kan spelen om de overscan te verminderen (die 0.5 moet je aanpassen aan je eigen behoefte/plasma):

Citeer
Section "Device"
    Option    "TVOverScan"    "0.5"

Zoals reeds gezegd, ik gebruik de overscan optie in myhtv, dus deze laatste twee heb ik zelf nog niet geprobeerd.

addy

Je vraagt er niet om, maar ik zou apple nemen !
Heb nu de 24 inch apple imac binnen met hun mediacenter, is schitterend, al je cd hoezen erin, afstandbediening, moet je eens zien !

Gr Ad

Tube-freak

Is het niet handiger om gewoon de cd er in te doen ipv de hoes?? ;D ;D
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

addy

Das een geintje, begrijp ik.
Tis echter wel mooi om ook alle hoesafbeeldingen van je ingevoerde cd en dvd's te zien.

Gr Ad

-madison-

Citaat van: addy op september 17, 2007, 17:00:21
Das een geintje, begrijp ik.
Tis echter wel mooi om ook alle hoesafbeeldingen van je ingevoerde cd en dvd's te zien.

Gr Ad
Zoiets als dit?

Ik snap niet echt wat je er bijzonder aan vind, bij windows is dat toch ook standaard?
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

addy

Nop, is niet te vergelijken, kijkt heel anders.
Zul je toch eens een apple shop binnen moeten stappen, maar pas op dat je je niet laat grijpen door hun design maar vooral ook hun gebruiksvriendelijkheid.

Gr Ad

kaajee

Dat vorige screenshot van Windows Media Player vond/vind ik ook niet echt representatief voor een Windows based HTPC.  :P

Deze lijkt al al veel meer in de richting komen..............toch?  ;D

trat

Ik zou gewoon een Mac kopen. Veel makkelijker allemaal.

Raphie

Citaat van: trat op september 20, 2007, 14:33:11
Ik zou gewoon een Mac kopen. Veel makkelijker allemaal.

klopt, hoef je ook geen keuzes te maken, want naast iTunes is er verder niks >:D

H264 acceleratie Whoaaaa.........  ;D
BluRay? Whoaaaa............ >:D
HD-DVD Whoaaa..........  >:D

JBL PRX Power!

trat

Citaat van: Raphie op september 21, 2007, 07:30:44
klopt, hoef je ook geen keuzes te maken, want naast iTunes is er verder niks >:D
Jij is winamp gebruiker, duidelijk...

CiteerH264 acceleratie Whoaaaa.........  ;D
Whoaaaa, op je plastic pentium heb je dat misschien nodig maar ik zou bij god niet weten waar ik die acceleratie voor nodig heb, speelt en converteert h264 prima.
CiteerBluRay? Whoaaaa............ >:D
Whoaaa, http://fastmac.com/slim_bluray.php PWned, lijkt mij...
CiteerHD-DVD Whoaaa..........  >:D
Whoaaa http://digg.com/apple/Xbox360_HD_DVD_Player_is_Compatible_with_Mac Was al vorig jaar.

Maar serieus, wat moet je met die drives in je pc? Filmpjes afspelen? Daar heb je toch de (altijd betere) stand-alone players voor?

kaajee

Citaat van: trat op september 24, 2007, 11:41:00
.....................
Maar serieus, wat moet je met die drives in je pc? Filmpjes afspelen? Daar heb je toch de (altijd betere) stand-alone players voor?

En dan elk half jaar weer een nieuwe moeten kopen omdat er weer een nieuwe codec gebruikt is/standaard is/bedacht is.......?

Dat is nou juist de reden waarom de (meeste) mensen hier een PC gebruiken om video/audio materiaal af te spelen. Deze zijn zo flexibel en makkelijk aan te passen, danwel softwarematig danwel hardwarematig........

jowi

trat = trol... gewoon negeren... :-*

plind

Ik zit zelf te denken aan een Windows HTPC met Media Portal (http://www.team-mediaportal.com/). Lijkt alles te hebben wat je maar kunt wensen en meer. Iemand hier ervaringen mee?

Pascal.

bvhnl

Citaat van: TubeKees op september 10, 2007, 11:27:56
Wie heeft voorkeur voor welk besturingssysteem en waarom?

Brand maar los!

Ach, voor het gemak zit je met de Windows varianten vaak wel goed. Mits je voorzichtig bent van het installeren van de codecs.

De linux varianten zijn niet per definitie moeilijker als je er gelijkwaardige ervaring mee hebt als met Windows. Het enige wat je daar als issue kan krijgen is dat de ondersteuning wat minder is, ditto voor de Mac. Om een voorbeeld te noemen, bij mijn weten wordt voor de NVIDIA 8600/8700/8800GT(S) kaarten geen hardware ondersteuning gegeven op andere platformen dan Windows. Wat ik wel releaxed vindt met m'n fanloze videokaart en 2% CPU usage bij 1080p afspelen :)

Dus het is maar net hoeveel gehannis je wilt Windows kan makkelijk zijn (codecpack, zeer af te raden), Windows kan wat meer tijd kosten (handmatig codecs), Linux kost veel tijd en Mac geen idee; .MOV files vindt ik maar helemaal nix..  >:D
Sony KDL-40W2000, Onkyo AV TX-DS787, Onkyo DVD S535
Quadral Ascent 850, 450, Base
Silverstone GD01-MXR + ASUS EN8600GT SILENT/HDCP
Wii / PS2

plind

Ik zag op de Media Portal site overigens nog een link naar een review van wat Media Center software. Misschien wel aardig om eens door te lezen (in Duits): http://www.team-mediaportal.com/images/stories/files/reviews/opcz_6_06_test.pdf.

Pascal.

trat

Citaat van: bvhnl op september 28, 2007, 01:06:29
Wat ik wel releaxed vindt met m'n fanloze videokaart en 2% CPU usage bij 1080p afspelen.
11% op mijn macbook pro met 1080p film aan mijn HDTV en 12% aan mijn 30" ACD. Fans hoor ik niet tijdens de film.