Re: VAD Show 2007

Gestart door kippekop, augustus 20, 2007, 16:28:21

Vorige topic - Volgende topic

Gekoppelde gebeurtenissen

garmtz

Ik heb de beurs behoorlijk extreem 'gedaan', want was er vrijdag al en ben ook zondag en maandag (dealerdag) geweest. Mooiste vond ik zelf de MBL set: wat mij betreft is dit waar high-end over gaat: de set vergeten en compleet overdonderd worden door de muziek (o.a. Tool). Ik verwachtte een analytisch, hifi-erig geluid, maar kreeg het tegenovergestelde. Als ik het kon betalen... ;) Ik praat dan persoonlijk niet meer over hoog, midden, laag, maar over een belevenis, waar mijn hart letterlijk sneller van ging kloppen. Maargoed, blijkbaar heeft deze set de meningen nogal verdeeld.

Ook erg mooi vond ik de Sonore speakers. En niet ONDANKS de vM versterkers, want zo slecht zijn die echt niet. Een line-driver weet altijd de problemen in een kamer goed te omzeilen en dat was ook hier het geval. Goede muzikaliteit EN technische aspecten die klopten (vaak is het het een OF het ander). Ook de mooie zijige strijkers vielen hier positief op.

Derde positieve indruk maakten de WLM speakers. Ik blijf ze een rip-off vinden van Living Voice qua uiterlijk ;), maar qua innerlijk doen ze dingen heel erg anders (o.a. coaxiale driver). Ik herken het geluid van een gevoelige speaker aangestuurd door buizen, wat een heel ander geluid geeft dan een moeilijke speaker met een zware versterker.

Ook goed voor de prijs vond ik de Neat speakers met NAIM. Ongelooflijk diep laag uit zo'n kleine speaker en een mooie dynamische weergave. Wel vind ik de Neat Motive reeks een beetje een scherp hoog hebben. Maar kan met kabels vast wel verbeteren.

Ik vond zelf de Linn Majik set mooier klinken dan de Articulate set (die eigenlijk gewoon slecht klonk). Dat zal ongetwijfeld door de ruimte komen, ik stel me veel voor van de op stapel staande demo-shows bij de dealers, want ik hel de Linn speakers in andere gelegenheden wel mooi horen spelen.

Ik vond de Lyngdorf demo beter dan andere jaren. De dipool-speakers vond ik erg goed klinken. Hier staat voor een redelijk bedrag, maar lang niet zoveel als veel andere sets, die veel slechter klonken. Ook knap om zo'n dynamisch geluid (ook in het laag) neer te zetten in zo'n grote ruimte: typisch iets wat een 2.2 systeem erg goed lukt.

Dan de wat minder positieve sets (waarbij ik door de akoestiek heen PROBEER te luisteren) die me zijn bijgebleven omdat de verwachtingen positiever waren dan de werkelijkheid. PMC vond ik erg tegenvallen, had er meer van verwacht. Ik hoorde bij meerdere modellen (vooral de grote), een nogal terughoudend middengebied en weinig muzikale opwinding. Beetje PA dus, maar dan geraffineerder. Op eerdere shows vond ik de OB1 wel een mooie speaker.

Dan JK... Heel dure speakers met Thiel units, die werkelijk alle nadelen van die units naar voren brengen: een geluid met veel 'glare' en erg kunstmatig en 'hifi', zo grijs als wat.

Von Scheikert vind ik gewoon niet mooi op de KR versterkers, heb ik altijd gevonden. Het laag is er niet mooi op en het klinkt allemaal veel te lief.

Ook de Dynaudio Sapphire viel wat tegen: geluid plakte aan de speaker en was niet bepaald dynamisch. Wel neutraal, maar ook saai. Geef mij maar de Confidence C1, nog steeds de mooiste Dynaudio. Of zelfs de goedkope modelletjes, zowel de 42 en 52 als ook de Contour 1.4 en Special 25. Ik had het idee dat de speaker ook nog erg nieuw was en nog 'op zijn donder' moest krijgen. Alles zat wat vast.

De rest is me niet in positieve of negatieve zin opgevallen, gewoon ergens tussen matig en redelijk... ;)

TheSpeedSkater

Hadden jullie geen interesse om op de beurs te staan met de merken waarvan jullie importeur zijn?
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Tube-freak

Volgens mij konden ze her en der wel een Velodyntje gebruiken geloof ik.   >:D
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

GPO

Citaat van: garmtz op oktober 23, 2007, 11:15:28
...
Ik heb de beurs behoorlijk extreem 'gedaan', want was er vrijdag al en ben ook zondag en maandag (dealerdag) geweest. Mooiste vond ik zelf de MBL set: wat mij betreft is dit waar high-end over gaat: de set vergeten en compleet overdonderd worden door de muziek (o.a. Tool). Ik verwachtte een analytisch, hifi-erig geluid, maar kreeg het tegenovergestelde. Als ik het kon betalen... ;) Ik praat dan persoonlijk niet meer over hoog, midden, laag, maar over een belevenis, waar mijn hart letterlijk sneller van ging kloppen. Maargoed, blijkbaar heeft deze set de meningen nogal verdeeld.
...

Ik vond het ook gewoon leuk dat ze gewoon de muziek die mensen meegebracht hadden draaiden. Veel exposanten willen dat niet, of staan er niet open voor (zeker bang dat hun setje door de mand vallen met 'gewone' muziek :):) )

Bij deze set klonk mijn Metallica nummer ook gewoon goed en dat kan lang niet altijd gezegd worden van veel high-end setjes die soms nog best wel moeite hebben met rock/metal en het snellere en zwaardere drum/gitaar geweld. In dat opzicht een groot compliment aan de deur van MBL....

::)

GPO
Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV 4K

garmtz

Volgens mij speelt de MBL set gewoon zo'n beetje alles... :)

Wellicht dat we in komende shows wel hier en daar Velodyne in gaan zetten. Aangezien het een geisoleerd product is en je een hele set nodig hebt om alleen de subwoofer te demonstreren, zou het een beetje raar zijn om daar een hele stand voor te huren (je promoot dan meer de rest dan alleen de subwoofers zelf). Voor Living Voice hebben we gewoon nog een heel beperkt aantal dealers, dus pas als dat echt gaat lopen, zullen we zo'n show overwegen.

tiptop

Hoi Garmt,

Ik ben nog even bij JVC gaan kijken en vond het beeld idd heel erg mooi. Niet in de zin van spectaculair, maar juist natuurlijke kleurstelling en snelle en moeilijke passages bleven ook perfect zonder kunstmatigheden. Goede callibratie dus schijnbaar 8) ;)

Qua muziek vond ik het idd ook al een stuk beter dan voorgaande jaren. Dat ze niet alles willen draaien wat mensen meenemen begrijp ik trouwens ook wel van ze . Veel (vooral commerciele) CD's zijn crappy opgenomen. Als je dat op een goed systeem afspeeld kan het soms toch nog redelijk klinken, maar ook juist nog slechter en dat is natuurlijk geen reclame.

Grappig dat iedereen ook weer een andere mening heeft over bepaalde opstellingen op de beurs. Onze oren luisteren toch heel verschillend blijkt weer. Mijn favoriet met stip was toch nog steeds Manley en WLM. Absoluut een sterke neiging naar natuurlijk en live. :)

Helemaal vergeten te zeggen idd..... De foto's zien er profi uit Spacebass 8) :-*

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

W

Mooie foto's Space! Wat voro gear gebruik je :o

Joep

Citaat van: WyGo op oktober 23, 2007, 13:00:00
Mooie foto's Space! Wat voro gear gebruik je :o

Met een beetje geoefend oog, kan je dat op één van Audiofiels foto's zien! ;D Maar het is vooral de persoon àchter de gear die de foto maakt.  ;)

garmtz

Citaat van: tiptop op oktober 23, 2007, 12:52:33
Hoi Garmt,

Ik ben nog even bij JVC gaan kijken en vond het beeld idd heel erg mooi. Niet in de zin van spectaculair, maar juist natuurlijke kleurstelling en snelle en moeilijke passages bleven ook perfect zonder kunstmatigheden. Goede callibratie dus schijnbaar 8) ;)

De calibratie was wel nodig... Duidelijk een pre-productie exemplaar. Maar na calibratie zag het er inderdaad erg strak uit. In de tijd die ik had was dat het maximum wat ik eruit kon persen.

CiteerGrappig dat iedereen ook weer een andere mening heeft over bepaalde opstellingen op de beurs. Onze oren luisteren toch heel verschillend blijkt weer. Mijn favoriet met stip was toch nog steeds Manley en WLM. Absoluut een sterke neiging naar natuurlijk en live. :)

Ben ik met je eens! Mooie spullen!

W

Citaat van: Proprius op oktober 23, 2007, 13:04:35
Met een beetje geoefend oog, kan je dat op één van Audiofiels foto's zien! ;D Maar het is vooral de persoon àchter de gear die de foto maakt.  ;)

Dat is waar natuurlijk! Maargoed, nog maar wat meer oefenen met m'n D70s als die weer terug is van reperatie, al twee weken weg.

Ejorne

Citaat van: Proprius op oktober 23, 2007, 13:04:35
Maar het is vooral de persoon àchter de gear die de foto maakt.  ;)

Inderdaad, in tegenstelling tot muziek is het bij fotografie de fotograaf die het eindplaatje bepaald, de gebruikte gear is hierbij vrijwel weg te strepen. Een goede fotograaf maakt ook een mooi plaatje met een wegwerp camera. Hoewel technisch gezien wel belemmeringen aanwezig zijn bij beperkte gear, zoals bijvoorbeeld de (on)mogelijkheden tot een kleine schepte diepte of de lichtgevoeligheid van de gebruikte gear. Maar een goede fotograaf is de fotograaf die met beperkte gear toch een goed plaatje weet te schieten...

Bij muziek is het natuurlijk voornamelijk de gear die het eindplaatje bepaald en niet diegene die op play/pauze drukt...  :P Hoewel... ook daar valt natuurlijk weer wat op te zeggen. Het is diegene die de set samenstelt die bepaald of de set als geheel ook goed klinkt. En het is de opstelling die de persoon neerzet zodat de set ook goed klinkt...  :D

Lekker offtopic ben ik weer bezig zeg...
sorry  :-[

Audiofiel

Ook de Dynaudio Sapphire viel wat tegen: geluid plakte aan de speaker en was niet bepaald dynamisch. Wel neutraal, maar ook saai. Geef mij maar de Confidence C1, nog steeds de mooiste Dynaudio. Of zelfs de goedkope modelletjes, zowel de 42 en 52 als ook de Contour 1.4 en Special 25. Ik had het idee dat de speaker ook nog erg nieuw was en nog 'op zijn donder' moest krijgen. Alles zat wat vast.

Tsja, overdrijven is ook een vak. De Sapphire kan prima je smaak niet zijn en je kunt Dynaudio best saai vinden (dat wordt neutraal trouwens vaker genoemd), maar de Audience serie klinkt van zijn leven niet beter... dat is regelrechte onzin. Zoals ik al zeg, overdrijven is een vak. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

R

Het is maar een mening..

Citaat van: Audiofiel op oktober 23, 2007, 15:59:29
Tsja, overdrijven is ook een vak. De Sapphire kan prima je smaak niet zijn en je kunt Dynaudio best saai vinden (dat wordt neutraal trouwens vaker genoemd), maar de Audience serie klinkt van zijn leven niet beter... dat is regelrechte onzin. Zoals ik al zeg, overdrijven is een vak. ::)

bmateijsen

Waarom dit als onzin verklaren, het is zoals hij het beleefd heeft en niets anders. Ik vind de C1 ook een zeer gave speaker, en de rest van Dynaudio ook niet echt interessant...

Citaat van: Audiofiel op oktober 23, 2007, 15:59:29

Audiofiel

Citaat van: bmateijsen op oktober 23, 2007, 16:26:45
Waarom dit als onzin verklaren, het is zoals hij het beleefd heeft en niets anders. Ik vind de C1 ook een zeer gave speaker, en de rest van Dynaudio ook niet echt interessant...

Waarom het onzin is, dat snap je zelf toch wel... ::)

De Audience kastjes zijn van het slapste materiaal, de filters van het minst doordachte ontwerp en de filtercomponenten van ongeveer de slechtste kwaliteit... dat terwijl de drivers gelijk zijn...

Hoe kun je dan met droge ogen beweren dat een luidspreker met een filter van 4 euro in een slap kastje beter klinkt dan een uitgekiend ontwerp in een echt goede kast met een filter van meer dan 150 euro? Dan heb je ofwel een probleem met je oren, ofwel zit je gewoon zwaar te overdrijven om een bepaald punt te maken. :-X
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Spacebass op oktober 22, 2007, 23:20:42
En dan ook nog de prachtige serie van Audiofiel 8) Wellicht dat er toch nog wat dubbel in geslopen is  :(

Thanks. :D

Ik heb zeer genoten van jouw serie, Spacebass. Mijn lievelingen zijn de zwart/wit foto's. Erg smaakvol. ;)

Ejorne

Citaat van: Audiofiel op oktober 23, 2007, 16:54:56

De Audience kastjes zijn van het slapste materiaal, de filters van het minst doordachte ontwerp en de filtercomponenten van ongeveer de slechtste kwaliteit... dat terwijl de drivers gelijk zijn...

Hoe kun je dan met droge ogen beweren dat een luidspreker met een filter van 4 euro in een slap kastje beter klinkt dan een uitgekiend ontwerp in een echt goede kast met een filter van meer dan 150 euro? Dan heb je ofwel een probleem met je oren, ofwel zit je gewoon zwaar te overdrijven om een bepaald punt te maken. :-X

Tja, als iemand iets beter vindt klinken, wie ben jij dan om dat als onzin af te doen. Stel dat jij gelijk hebt wat betreft het zeer ondoordachte filter ontwerp (minst doordacht, schrijf jij. Dus uiterst ondoordacht mag ik dan wel schrijven in plaats van zeer ondoordacht) en de kastjes zouden van het slapste materiaal zijn... (om maar over overdrijven te zwijgen...  :-X )

Dan nog kun jij mijns inziens helemaal niets zeggen van wat iemand anders ervan vindt. Misschien maakt het 'meezingen' van de kast (welke schijnbaar van het slapste materiaal is gemaakt) wel dat hij ze beter vindt klinken dan de waarschijnlijk meer 'dode' kast van de duurdere serie...

Ik wil hiermee niet stoken of trollen, ook wil ik niet verkondigen dat ook mijn mening is dat een van beide zozeer beter moet klinken. Dat ze beide anders klinken wil ik graag geloven, maar daarmee kun je niet iemands mening als onzin afdoen...

kippekop

Volgens mij wordt er toch nergens gezegd dat ze beter zijn dan de sapphires... gaat volgens mij meer om het idee dat Garmt de opzet van deze speakers beter geslaagd dan de sapphires vindt (hoe oneens ik het daar ook mee ben, ook de contour 1.4 vind ik juist één van de mindere speakers bij dynaudio).

Vond dat "liefe" bij von schweikert heerlijk, maar smaken verschillen gelukkig!
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Mariusz

Ik ken ook de andere Dynaudio speakers en ben het met Audiofiel eens dat deze niet in de buurt komen van de Sapphire. Ik was er juist erg enthousiast over! De C1 (en de C4 trouwens ook!) zijn echter ook erg fijne weergevers.
Stereo 'HT': Marantz PM8003 - Marantz UD5005 - Sonus Faber Cremona Auditor Graphite
Stereo: Yamaha A-S2100 - Topping E30II DAC - B&W 804D

bmateijsen

Waarom maak je hier nu net een groot punt van Audiofiel? Ik begrijp echt niets van jou......

Audiences zijn op basis van hun prijs/ kwaliteit/ prestatieverhouding en zeker de 42 gewoon echt kicken. Natuurlijk is daar veel aan op te merken, maar gewoon de over-the-counter model is op basis daarvan erg leuk. 

Citaat van: Audiofiel op oktober 23, 2007, 16:54:56

DA BoSS

leuk om te lezen O0

ps; dit is wat je er in 2006 van vond ;D

Citaat van: garmtz op juni 13, 2006, 07:51:59
Omnidirectionele speakers betrekken heel erg de luisterruimte in de weergave. Die moet dus nog beter worden aangekleed en behandeld dan gebruikelijk. Heel mooi met natuurlijke opnames, beetje 'raar' met studio/pop/electronische opnames, hoewel die laatste heel erg ruimtelijk kunnen klinken.

Een omnidirectionele speaker kan echt de performer in de kamer brengen, maar moeilijk de akoestiek van de opnameruimte goed neerzetten, omdat de kamerakoestiek hier zoveel invloed heeft.
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Audiofiel

Citaat van: Ejorne op oktober 23, 2007, 17:29:27
Tja, als iemand iets beter vindt klinken, wie ben jij dan om dat als onzin af te doen. Stel dat jij gelijk hebt wat betreft het zeer ondoordachte filter ontwerp (minst doordacht, schrijf jij. Dus uiterst ondoordacht mag ik dan wel schrijven in plaats van zeer ondoordacht) en de kastjes zouden van het slapste materiaal zijn... (om maar over overdrijven te zwijgen...  :-X )

Ik overdrijf niet over het filter. Ik weet precies wat er in zit. Kijk hier maar eens. ;)

Audiofiel

Citaat van: bmateijsen op oktober 23, 2007, 17:44:49
Waarom maak je hier nu net een groot punt van Audiofiel? Ik begrijp echt niets van jou......

Dat is ook helemaal niet de bedoeling. ;)

CiteerAudiences zijn op basis van hun prijs/ kwaliteit/ prestatieverhouding en zeker de 42 gewoon echt kicken. Natuurlijk is daar veel aan op te merken, maar gewoon de over-the-counter model is op basis daarvan erg leuk. 

Daar ben ik het niet mee eens. Zeker, de Audience serie klinkt gewoon prima voor het geld. Goed zelfs qua prijs/kwaliteitsverhouding. Maar je hebt het hier wel over een totaal idiote verhouding van de onderdelen.

Bij Dynaudio zijn de driver steeds identiek. Dus laten we zeggen dat de Audience serie een Porsche is, maar dan een Porsche koets (de drivers) op de goedkoopste extra dunne Ceat bandjes (de kasten), met een motor van een Smart er in (het filter van hooguit 4 euro). Dat het een Porsche blijft, is duidelijk. Maar de verhoudingen zijn natuurlijk wel zoek. Er is een hoop potentie die er niet uit gaat komen met dat motortje en die bandjes. ;)

Overigens is de Audience 40 duidelijk beter dan de 42. Er wordt namelijk de Esotec tweeter gebruikt in plaats van de half zo dure D28/2 afgeleide van de nieuwere 42. 8)

garmtz

Kan wel even uitleg geven over de Sapphire... Voor 6000 euro per STUK verwacht ik gewoon een betere performance. De prijs/kwaliteit van de Audience en ook C1/Special 25 vind ik dan veel beter. Ik heb niet gezegd dat ik de goedkopere speakers beter vind klinken. Wel muzikaler ONDANKS hun 'brakke' crossovers en dus te prefereren om gewoon mee van muziek te genieten.

Ik luister met de Sapphire naar techniek, niet muziek: een zonde van veel high-end apparatuur.

Mijn mening, meer niet...

Audiofiel

Je vind ze minder muzikaal klinken. Okee...  :)

Maar toch knap dat je de speaker wel zo overtuigd 'negatief' durft te beoordelen terwijl...:
Ik had het idee dat de speaker ook nog erg nieuw was en nog 'op zijn donder' moest krijgen. Alles zat wat vast.

Tsja... ::)  Meer ga ik hier niet over zeggen. ;)