gerafelde ondertiteling

Gestart door Marius van Zanten, juli 23, 2007, 17:41:28

Vorige topic - Volgende topic

Marius van Zanten

Ik heb sinds 3 dagen een plasma van Panasonic, de 42-pv-70F, nu zie ik bij het afspelen van mijn dvd's dat de ondertiteling gerafeld is, met name in de rondingen en er zit meestal een schaduw achter.
De ondertiteling van uit mijn Humax is wel goed.

Mijn DVD speler is de Denon 1710 en ik heb deze component aangesloten. ook heb ik de instelling op de dvd speler in de progesive stand gezet.
Ook heb ik gekeken met alleen een scartkabel maar zonder resultaat.
Ook kan ik mijn dvd speler nog instellen op gamma correctie en scherpte en contrast ed.( weet iemand hoe je dit het beste kan doen?)

Weet iemand wat ik aan de rafelege ondertiteling kan doen?

Klopt het ook dat de ene zender scherper is als de andere zender?

Ik begreep dat je de eerste 200 uur moet kijken met een laag contrast, in heb hem in de cinema mode gezet, is dit goed?

verdere adviezen kunnen jullie ook doorgeven.

gr. ???

bmateijsen

Heb je de rafelige ondertiteling met alle dvd's of slechts met enkele? De ondertiteling bij de meeste dvd's is gewoon niet strak. Als je ze strak wil hebben, dan zou ik gaan overschakelen op HD-DVD, die zijn echt strak ;)

Marius van Zanten

spotmatic

Heb je eigenlijk wel een voorgaande ervaring met een plasmascherm? Een plasma is zo scherp dat je dan pas ziet hoe gerafeld de ondertiteling eigenlijk is. Alleen HD-DVD (en Blu-Ray?) heeft hier geen last van.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Marius van Zanten

nee het is mijn eerste plasma dus viel het erg op.
Maar bij film 1 is de ondertiteling wel strak, vandaar mijn vraag hierover. 8)

spotmatic

Citaat van: Marius van Zanten op juli 23, 2007, 19:00:59
nee het is mijn eerste plasma dus viel het erg op.
Maar bij film 1 is de ondertiteling wel strak, vandaar mijn vraag hierover. 8)

Het "probleem" is dat de ondertiteling van een DVD niet dezelfde resolutie heeft als de DVD zelf: die is lager, met als gevolg een blokkerige aanblik. Ik zie het zelf ook dagelijks op mijn plasma. Wij zijn net met de serie Rome bezig, en hoewel het beeld geweldig is zijn de ondertitels nog steeds blokkerig. Ik kan je dus ook alleen maar het advies geven om eraan te wennen.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

-Freek-

Citaat van: spotmatic op juli 23, 2007, 19:03:50
Het "probleem" is dat de ondertiteling van een DVD niet dezelfde resolutie heeft als de DVD zelf: die is lager, met als gevolg een blokkerige aanblik. Ik zie het zelf ook dagelijks op mijn plasma. Wij zijn net met de serie Rome bezig, en hoewel het beeld geweldig is zijn de ondertitels nog steeds blokkerig. Ik kan je dus ook alleen maar het advies geven om eraan te wennen.
...of gewoon geen ondertiteling meer kijken, want echt interessant lijkt het me niet ;D.

Marius van Zanten

nu, ik ben bij dat de gerafelde ondertitels een algemeen fenomeen is, en dat het niet  aan de aparatuur ligt. dus moet ik er maar aan wennen.

Graag ook nog aanvullingen of advies op mijn aanvullende vragen.
De instelling van de Pana. en van de dvd speler.

gr. ;D

Marius van Zanten

Hoe komt het dat de ondertiteling van uit de Humax wel scherp is en van de dvd niet?

Klopt het ook dat sommige programma's op tv erg veel ruis bevatten of onscherp zijn.
BV soap's en de wedstrijd van gisteren ( ajax glasgouw) op rtl 7.
Als je dan weer film1 bekijkt is het weer scherp.

Kan je hier nog wat aan doen? ;D

spotmatic

Citaat van: Marius van Zanten op juli 25, 2007, 10:00:56
Hoe komt het dat de ondertiteling van uit de Humax wel scherp is en van de dvd niet?

Om dit te begrijpen moet je weten dat de ondertiteling geen vast onderdeel is van een DVD. Je kunt een DVD vaak met of zonder ondertiteling bekijken. Ik had eerder al uitgelegd waarom een DVD-ondertiteling kartelrandjes heeft (lagere resolutie van de ondertiteling). Bij een TV programma zijn de ondertitels vast in het materiaal "gebrand": je hebt zelfs niet eens de mogelijkheid om deze weg te laten (zelfs als je dat zou willen). De ondertiteling is dan inderdaad van een betere kwaliteit.

Overigens ken ik wel DVD's met dezelfde kwaliteit ondertiteling als op TV, maar dan geldt dit ook DVD's waarvan de ondertiteling vast in het beeldmateriaal is opgenomen. Een voorbeeld is volgens mij American History X (althans de versie die ik heb). Kijk maar eens naar de screenshots van deze film op http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=71.

Marius van Zanten