Advies gevraagd: Stille (budget-)HTPC voor o.a. HD

Gestart door Martijn76, juli 19, 2007, 13:22:41

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Deleted member

Ai, dat is altijd zwaar balen!  :'( Waarschijnlijk is je voeding, mainboard of cpu niet goed of een aansluitfout. Weet je zeker dat de CPU koeler goed geplaatst is en goed contact maakt? En zo ja, heb je wellicht nog een andere ATX voeding liggen waar je even mee kan testen? Ook niet de 12V 4 pins ATX connector vergeten aan te sluiten op 't mainboard? En ook alle 24 pins van de voedingskabel aangesloten op 't mainboard?

Micha2

andere voeding zat ik al aan te denken maar die heb ik niet. Aansluitingen heb ik al 3 keer nagelopen. ook de 4 pins 12v. Vanavond komt iemand langs om even alles na te meten. Maar omdat alles wel aanslaat en spanning krijgt dat het daar eigenlijk niet aan kan liggen. Voordeel is wel dat hij niet eens naar de bios gaat. Dus het zit wel echt in de basis tussen de processor, voeding en moederbord. En misschien nog geheugen? Maar irritant is het zeker, aangezien er ook weer ouderwetse TPG problemen aan vooraf gingen.
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

Hakker

ok geen warnings gehoord?

Cpu kan alleen defect zijn als hij gewoon letterlijk niks doet en de CPU dus zelf kapot is contact tussen cpu en koeler is het niet want dan zou je minimaal kunnen booten en zou hij zich automatisch resetten omdat het te heet zou gaan worden.

Moederbord krijgt iig stroom dus ik durf vrijwel zeker te zeggen dat er niets mis is met je voeding.

ik zou zeggen luister voor de warning geluiden zo niet dan denk ik dat het de moderbord is.

PjotrrrNL

Flink balen, lijkt inderdaad een mobo DOA (death on arrival) kwestie...

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Micha2

we gaan er morgen weer mee verder. We hebben nu ook een ander voeding aan gehad en het blijft hetzelfde. Dus ik verwacht dat bios de processor niet herkend. Geluiden, warnings en leds doens niks. Alleen maar rebooten contstant. Dus het is een hardware fout moederbord of bios probleem.
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

bart_nl

Citaat van: Micha2 op augustus 26, 2007, 18:11:32
we gaan er morgen weer mee verder. We hebben nu ook een ander voeding aan gehad en het blijft hetzelfde. Dus ik verwacht dat bios de processor niet herkend. Geluiden, warnings en leds doens niks. Alleen maar rebooten contstant. Dus het is een hardware fout moederbord of bios probleem.
bios al gereset en jumper daarna goed gezet?

Micha2

#182
? hoe doe je dat?
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

PjotrrrNL


kaajee

#184
Citaat van: Micha2 op augustus 26, 2007, 18:49:39
? hoe doe je dat?

RTFM!  ;D ;) ;D (pag. 2-26):




En geheugen gecheckt? Probeer anders eens eerst met slechts 1 bank. Of met ander geheugen uit wellicht een andere pc......Wellicht verkeerde bankjes in verkeerde slots?

Micha2

ik heb wel even naar die bladzijde gekeken. Werd er alleen niet wijs uit wat dat zou kunnen doen voor de pc. Maar ik zal het morgenavond even proberen. Geheugen heb ik al naar gekeken en verschillende manieren geprobeert.
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

Micha2

Ik ga vanavond dat restten proberen en anders morgen met het zaakje langs de leverancier. Hoe dan ook morgenavond gaat het draaien
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

Martijn76

#187
En is zo'n barebone (n)iets?

zoiets als: of de
Deze heeft alleen weer een andere grafische chipset zie ik, de keuze is nu, bij onboard video, tussen ATI X1250, bovenstaand 1e model (Intel GMA 3100) of de 2e met een nVidia GeForce 7050PV/nForce 630a

PjotrrrNL

Nadeel van die kleine Shuttles is een kleine voeding met een kleine sneldraaiende fan er in....
In de kast die ik voor slechts 55 euri bij Eynstein heb gekocht zit standaard een stille 600W voeding met een grote fan...

Ben ook heel tevreden met mijn setup met onboard X1250 graphics en een Athlon 64 X2  4000.
Ook 1080p HD.wmv's draaien soepel....

Voor afspelen van BluRay/HD-DVD wordt overigens een X2 4200 geadviseerd.

Hakker

De kans dat de bios de processor niet herkend is heel klein, want in het ergste geval zet hij de processor op de laagste setting. Ik blijf bij het punt dat ik denk dat je moederbord gaar is.

Erik

ik heb ook een barebone met kleine voeding maar die draait alleen snel als het echt nodig is, anders hoor je hem niet.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Micha2

nou bios resetten was het niet.... op naar stap 3000
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

PjotrrrNL

Citaat van: Erik op augustus 27, 2007, 17:16:54
ik heb ook een barebone met kleine voeding maar die draait alleen snel als het echt nodig is, anders hoor je hem niet.

Klopt, maar een grotere fan kan altijd langzamer draaien met dezelfde luchtverplaatsing en is daarmee stiller...

Martijn76

ga eens even kijken of ik vergelijk kan vinden van deze 3 onboard-video-varianten, m'n gevoel zegt nog steeds dat ik voor de Origen AE-kast met toebehoren moet gaan (ook al kost dat iets meer), maar misschien dat de uitslagen van eventuele tests me toch richting barebone laten kijken (sowieso leuk als vervanging voor de 'normale' PCs boven :)

kaajee

Citaat van: Martijn76 op augustus 28, 2007, 09:57:38
ga eens even kijken of ik vergelijk kan vinden van deze 3 onboard-video-varianten, m'n gevoel zegt nog steeds dat ik voor de Origen AE-kast met toebehoren moet gaan (ook al kost dat iets meer), maar misschien dat de uitslagen van eventuele tests me toch richting barebone laten kijken (sowieso leuk als vervanging voor de 'normale' PCs boven :)

Ik zou ook zeker niet voor de/een shuttle gaan, los van de herrie en de best wel uitgebreide uitrusting, denk ook even aan evt. uitbreidbaarheid. Het eerste waar ik aan denk ik het geval van een HTPC is dat je wellicht in de toekomst een andere video kaart wil. De uitbreidingsruimte in die Shuttle's in natuurlijk erg beperkt. Mn. als je er al een tuner in hebt en evt. een aparte geluidskaart.....
Een extra harddisk er in zal ook niet gaan......

FredBeamer

Citaat van: kaajee op augustus 28, 2007, 12:58:41
Ik zou ook zeker niet voor de/een shuttle gaan, los van de herrie en de best wel uitgebreide uitrusting, denk ook even aan evt. uitbreidbaarheid. Het eerste waar ik aan denk ik het geval van een HTPC is dat je wellicht in de toekomst een andere video kaart wil. De uitbreidingsruimte in die Shuttle's in natuurlijk erg beperkt. Mn. als je er al een tuner in hebt en evt. een aparte geluidskaart.....
Een extra harddisk er in zal ook niet gaan......

Inderdaad is de keuze van een barebone als HTPC geen goede keuze. De herrie voor het koelen van de processor maken deze kasten ongeschikt. Ik heb een Aopen EZ915 XCube. Leuke kast maar uitbreiden moet je niet aan denken bij deze kast. Als deze PC een MKV moet afspelen wil de Processor lekker warm worden en begint de koeler op volle toeren te draaien. En dat kan een behoorlijk aantal db veroorzaken.

Advies koop een goede HTPC kast.
JVC DLA-RS40 TVIX 4100 Sony PS3, Apple Mac Mini mediacenter, XBOX 360

Martijn76

Nou, wie ben ik om dit advies in de wind te slaan, het wordt dan toch maar de Origen-kast met bijbehoren, wordt alleen wel volgende maand ben ik bang (is ook al bijna natuurlijk), aangezien deze maand de nieuwe TV en receiver van de rekening worden afgeschreven ;)

FredBeamer

Citaat van: Martijn76 op augustus 28, 2007, 13:46:08
Nou, wie ben ik om dit advies in de wind te slaan, het wordt dan toch maar de Origen-kast met bijbehoren, wordt alleen wel volgende maand ben ik bang (is ook al bijna natuurlijk), aangezien deze maand de nieuwe TV en receiver van de rekening worden afgeschreven ;)

Ik ben ook bezig met het samenstellen van een HTPC. Wilde eerst mijn barebone daarvoor inzetten, zie de link hieronder.

http://xc.aopen.com.tw/CubeProduct_01.aspx?auno=13

Echter bij normaal gebruik niks mis mee maar als HTPC niet geschikt. Je hoort zelfs het pruttelen van de HD. Allemaal irritante geluiden in een HT.

Ik heb de Antec Fusion V2 zojuist besteld voor mijn HT.

http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=08742


Groet
JVC DLA-RS40 TVIX 4100 Sony PS3, Apple Mac Mini mediacenter, XBOX 360

Martijn76


Erik

#199
Citaat van: PjotrrrNL op augustus 28, 2007, 01:05:01
Klopt, maar een grotere fan kan altijd langzamer draaien met dezelfde luchtverplaatsing en is daarmee stiller...
Daar heb jij half gelijk in. Hij draait alleen bij 3D games hard. Voor bv HD films afspelen komt hij niet boven de 700 toeren (ondergrens) en is daarmee onhoorbaar. Sommige barebones bv de mijne hebben een hele slimme contructie om hitte af te voeren. Ze zijn er echt op gebouwd zeg maar. En de een is daar beter in dan de ander. Sommige zijn heel slecht, maar een beetje voorwerk voorkomt een hoop ellende. ik heb tenslotte ook een goede kast gevonden, maar het was wel even zoeken.

Daarnaast heb ik hem ook op hem mijn buro naast het scherm staan en dan heb ik liever een kast van 30x30x25 dan zo'n grote bak. Dat laatste vind ik alleen handig als je hele zware 3D kaarten en zware voedingen in je kast wil stoppen bv (dual) 8800GTS. Er kunnen 2 harddisken en een dvd/br, geluidskaart in en een 6600GT dus meer dan genoeg.

Mijn volgende HTPC wordt weer een barebone, als ze tenminste nog bestaan.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill