Aankoop advies voor televisies (MIJN mening, dus geen algemeen topic :-))

Gestart door J.A.F._Doorhof, januari 31, 2002, 12:52:21

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

J.A.F._Doorhof

Even aanvullen.
dit is met een direct vergelijk tussen een kleine beeldbuis en een grote.
Probeer het maar eens met je projector, zitafstand niet veranderen maar het beeld 2x kleiner maken, het is veel dynamischer en scherper.

En nog een aanvulling.
Na een paar weken word de plasma sowieso wat donkerder, nieuw uit de doos is de lightoutput vaak enorm, met een paar weken is dit vaak al behoorlijk minder om daarna stabiel te blijven voor een flinke tijd waarbij het heel langzaam aan steeds iets minder word.
Vandaar ook dat we de calibraties vaak pas na 200 uur adviseren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

qapla

Een projector heb ik niet, maar hoe kleiner het beeld des te scherper begrijp ik. Dus mijn gevoel was juist, dat de panasonic een stuk donkerder is geworden. Dat is dus normaal. Hij zal hier iig geen jaren staan. Ik heb nu een crt, lcd en een plasma gehad en ze hebben allen voordelen en nadelen. Ik ben nog steeds blij dat ik alles kan afspelen. Series in hd enzo. Het enige minpunt is digitale tv. Gelukkig kijk ik dit niet vaak :)
Bedankt voor de info.

J.A.F._Doorhof

Ik zou zeer zeker ook eens naar LED kijken, wat ik daar tot nu toe van heb gezien zou het wel eens het beste van 2 werelden kunnen zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jasjenl

Citaat van: J.A.F._Doorhof op april 10, 2008, 15:22:31
Ik zou zeer zeker ook eens naar LED kijken, wat ik daar tot nu toe van heb gezien zou het wel eens het beste van 2 werelden kunnen zijn.
Ik neem aan dat je met LED bedoelt: LCD tv's met LED backlight. Zo'n scherm heeft dan misschien wel betere zwartwaarden, omdat ze lokaal de verlichting kunnen dimmen, maar verder blijft het toch een LCD, met alle nadelen vandien (kijkhoek, response time etc.). Wat mij persoonlijk veel interessanter lijkt dan zowel LCD als Plasma is OLED. Dat lijkt, op papier althans, alleen maar voordelen t.o.v. andere technieken te gaan bieden. Nu alleen hopen dat het op niet al te lange termijn in een beetje interessante formaten op de markt gaat komen, want dat mini OLED schermpje dat Sony nu voor iets van 2500 euro op de markt brengt, is natuurlijk nog niet echt HT waardig  ;)
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

Prijs is inderdaad een ramp van Oled.
LED backlights inderdaad.
De beelden zijn inderdaad harder dan een plasma, maar ik was toch wel onder de indruk van de toestellen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

qapla

Led lcd voor mij pas intressant als het ook in de kleinere schermen toegepast wordt. Maximaal 40 inch.

Tube-freak

Ik heb zelf een crt tv van samsung, inclusief HD-TV.   Het is niet de perfecte tv (Vervormigen enzo)  maaar weet zeker dat het de meeste LCD tv's overtreft.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RaymondG

Citaat van: J.A.F._Doorhof op april 10, 2008, 14:32:15
Probleem is dat SD materiaal eigenlijk niet bedoeld is om zo groot op te blazen.
TENZIJ de source goed is zoals DVD, schotel, etc. dan ziet het er nog wel goed uit.



Dat kan ik voor projectie grootte niet beamen. SD materiaal, zelfs het hele goede (POTC bijv.) ziet er wazig uit terwijl Blu Ray superstrak is.
Voor TV grootte is SD kwaliteit goed om aan te zien (tot ongeveer 50'') vind ik. Ik zie mezelf dan ook steeds vaker op de plasma DVD's kijken om de projector eigenlijk alleen maar op te starten voor HD content...
Daar had ik met mijn vorge projector (een VGA beamer) dus geen last van. Daar zag SD er een stuk beter op uit maar toen lag de standaard natuurlijk ook veel lager omdat Blu Ray nog niet bestond  O0

J.A.F._Doorhof

Ik zeg nergens dat het er niet uit ziet :D
Ik zeg wel dat van origine SD materiaal bedoeld was voor TV's tot ongeveer 22-26"
Toen de veel grotere TV's kwamen werd er al snel naar andere vormen gezocht, zoals bv laserdisc en MPEG2 waarbij je meer horizontale resolutie kwijt kon dan het composiet signaal.

Maar nog steeds is een TV uitzending in SD gewoon goed te bekijken op een groot scherm (zelfs op projectie), echter verwacht er geen wonderen van.
Waar mijn verhaal meer over gaat/ging is dat veel mensen een TV beeld vergelijken met een projector en dan "klagen" dat de beeldkwaliteit van de projector slecht is, terwijl ze feitelijk gewoon de beperkingen van het signaal zien.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

Hier Dreambox DM800 met Pioneer LX508D, geeft via HDMI echt een superplaatje...... zowel bijv BBC HD op SD zenders met een hoge bitrate is het beeld nagenoeg perfect. Alleen jammer dat het C+ NL bouqet nog steeds een (te) lage bitrate heeft.
JBL PRX Power!

jantje112

Ik zit ook maar naar die dreambox te staren. Is er nog een reden om te wachten op de 8000?

donaldk


Raphie

Citaat van: jantje112 op mei 29, 2008, 20:03:24
Ik zit ook maar naar die dreambox te staren. Is er nog een reden om te wachten op de 8000?
als je eenNAS hebt niet, of je moet willen opnemen terwijl je een andere zender kijkt.
(maar de gemiddelde dreambox bezitter heeft zo veel PPV tot z'n beschikking dat dat oerhollandse "videorecorder gedrag" niet meer nodig is.  ;D
JBL PRX Power!

SV..S

even een ''domme'' vraag, wat is ''sd'' materiaal.
dus waar staat die afkorting voor :-[




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SV..S

Citaat van: J.A.F._Doorhof op april 10, 2008, 13:57:48

Probleem is dat mensen vaak een 28" CRT gaan vergelijken met een 42" plasma en er geen rekening mee houden dat de resolutie van de source gewoon laag is en blijft.


als ik dan toch deze vergelijking wil maken, en ik neem mijn gecalibreerde loewe cantus als voorbeeld,
kan ik dan dezelfde of hogere kwaliteit verwachten? en zoja, in welke prijsklasse zit ik dan?
met als source sd tv uitzending.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

J.A.F._Doorhof

Als je met SD materiaal gaat vergelijken zal een grotere display altijd minder scherp zijn.
Helemaal met een Loewe :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SV..S

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juni 15, 2008, 06:41:31
Als je met SD materiaal gaat vergelijken zal een grotere display altijd minder scherp zijn.
Helemaal met een Loewe :D
daar zal de vrouw blij mee zijn met dit antwoord ;D
nou ja, het geld was toch weer op >:D

Frank, bedankt voor je reactie :)




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Ed13

Nadeel van LED is dat het welliswaar lokaal aan of uit te schakelen valt, maar het gebeurt altijd in clusters van meerdere LED's in een vierkant patroon. Heb je een zwart beeld waar een lichter object vanaf de rechterkant het beeld in komt, dan is het net alsof voor dat object aan de zon opkomt. Je ziet de LED's voor het object aan oplichten, dit geeft een heel lelijk effect.

hummest

Citaat van: J.A.F._Doorhof op april 10, 2008, 15:49:03
Prijs is inderdaad een ramp van Oled.
LED backlights inderdaad.
De beelden zijn inderdaad harder dan een plasma, maar ik was toch wel onder de indruk van de toestellen.

Ik heb op internet gegoogled naar LED backlight, maar kan er eigenlijk niets van terugvinden, ook niet op de sites van bijvoorbeeld Philips en Samsung....
Hebben de meeste LCD TV's tegenwoordig deze LED's of zijn het nog steeds alleen de topmodellen ??
En weet iemand als we het dan over Samsung hebben welke type's hierover beschikken ??
Ik heb van het weekend de 6-serie van Samsung bekeken, maar moet zeggen dat ik dit wel een erg mooi beeld vond neerzetten : beschikken deze toestellen al over LED backlight of niet ??

Mr_Parker

#746
Samsung heeft enkele modellen met LED backlight, met name de wat grotere.
Het best kun je zoeken op bijv. de UK site van samsung.
Op de UK site staat itt op de nederlandse site wel het type backlight vermeldt bij de specs.

LED backlight is nog niet "standaard" omdat er heel wat complicaties zijn. Daarnaast zijn er verschillende wijzen van LED backlighting.

Hoofdprobleem bij de makkelijkste variant, CCFL's vervange door (vele) LED's:
Een led kan niet zomaar wit licht uitstralen, pas recent is het een Amerkiaans onderzoeker gelukt om een led direct uitzichzelf wit te zijn. De meeste huidige witte led's zijn eigenlijk RGB. Doordat ze RGB zijn is het moeilijk om ze allemaal het zelfde kleurtje wit te laten zijn. Heb je maar 1 LEDje dan valt dit niet zo op, heb je diverse op een rij (bijv Ambilight van Philips)  zie je al gauw dat de een led wat meer naar rood neigt, dan ander meer naar blauw of groen. Bij een backlight systeem zou dit deels door het rgb kleuren filter opgevangen kunnen worden, maar je krijgt wel verschil in licht intensiteit (vlekken).
Bij nieuwe LED lampen met normale fitting voor in je woonkamer lost Philips dit heel geniepig op, ze maken de lamp instelbaar in 4 warmte kleuren, ze voegen een hoop led's samen en sturen ze bewust iets roder of blauwer aan waardoor het onderlinge verschil nog maar nauwelijks bemerkt wordt.
Een ander type witte led is een led voorzien van een fosfor coating, a la CCFL dus. Nadeel hier is het rendement dat drastisch daalt.

Een wat kleiner probleem bij dit type is dat LED's niet veel licht opbrengst hebben, wel veel in punt maar niet zoveel in verstrooiing zoals CCFL's. Dit wordt opgelost door een apartere lens op de led's toe te passen die het licht dus wat verspreidt en voldoende led's bij elkaar te plaatsen, maar effecten zijn toch wel eens waar te nemen. Hierom wordt nog wel eens een echter diffusie prisma toegepast.

Dan is er een alternative variant voor LED backlight, namelijk langs de rand een rij leds in een "prisma" llaten schijnen welk het licht dan vervolgens verdeelt over een oppervlak.
Nadeel: Oppervlak kan niet te groot worden. Anders krijg je in het midden een duidelijk donkerder beeld en is het totale licht opbrengst te laag. Dit type wordt wel eens bij laptops en dergelijke toegepast.

Dan is het de RGB / DLP achtige optie. Deze is zover ik weet nog alleen in test / ontwikkeling.
Bij deze variant heb je geen kleurenflter meer. Er worden echte rode, blauwe en groene led's gebruikt als backlight maar deze worden per kleur om de beurt geschakeld. Hierdoor krijgt men in theorie net als bij een dlp beamer een zeer mooi beeld. Nog dicht er bij crt / plasma. Waarom de kleuren niet tegelijk geschakeld worden, elk met hun eigen instructie uiteraard durf ik niet te zeggen, in de specs die ik hierover vond stond in ieder geval dat ze om beurt geschakeld werden.
Nadeel is de grote kans op het regenboog effect dat bij dlp hoort, je bent er gevoelig voor of niet.

Link naar het spec blad van het Philips model (42PFL9803H/10) dat er aankomt met LED backlight.

tekke

Hallo Frank,

Ik zou graag jou mening horen over het volgende:

Ik ben op zoek naar een nieuwe TV van 42". Momenteel heb ik een 32" LCD van Sony. Nu heb ik veel zitten lezen op het internet over de discussie tussen Plasma en LCD en ben vervolgens maar eens zelf gaan kijken wat ik mooier vind.

Ben uiteindelijk bij 3 gegadigden uitgekomen:

Plasma:
Pioneer XD4280 of 428XD (XGA)
Panasonic 42PZ800 (Full HD)

LCD:
JVC LT-42S90 (Full HD) (Slimline)

De nieuwe Sony's vind ik zeker ook mooi maar die hebben op dit moment helaas alleen 40" en 46" en geen 42"  :-\

Nu heb ik echter van pioneer alleen de grotere 50" versies gezien zowel de HD ready als de Full HD versies. Ik moet helaas toegeven dat ik de zwartwaarden en kleuren van deze pioneer's inderdaad mooier vond dan de Full HD 50" Panasonic die ernaast stonden.

Qua beeld is de volgorde voor mij dus Pioneer, Panasonic, JVC

Maar qua design vind ik die JVC juist weer heel erg mmoi met dat hele dunne randje eromheen. Het design van Pioneer vind ik ook erg mooi allen die is dus weer niet Full HD  :-\.  Het design van de panasonic valt hierbij wat tegen; ik vind het one-sheetglas gebeuren wel mooi strak maar dat "spiegeltje" eronder is een beetje jammer.

Jou mening vwb de Pioneer en panasonic heb je hier al uitvoerig kenbaar gemaakt, en ook je voorkeur voor plasma, waar ik het eigenlijk wel mee eens ben qua contrast en zwartwaarden. Design is voor iedereen persoonlijk.
Maar over JVC lees ik hier niet zo veel, dus ik was benieuwd wat je daarvan vond en of deze ook dmv een ISF calibratie nog te verbeteren zijn??

Ik twijfel vnml ook aan de XGA spec van de Pio. Ga ik de details in vergelijking met een Full HD scherm niet missen? en ook met het oog op de aanschaf van een BlueRayspeler in de nabije toekomst?

Wat zou je me aanraden/adviseren?

Ik ben helaas beperkt in de hoogte van de TV (max 70cm) anders zou ik het wel weten en werd het een Full HD 50" Pio  :D

oh ja en ik kijk op ongeveer 3.5meter


Ben benieuwd naar je reactie.

groeten Tekke
Woonkamer
Panasonic: TX-P42G10E (Gecalibreerd door Frank) | ThemeScene HD700  | ONKYO PR-SC886  | ARCAM FMJ P7  | Denon DVD-3800BD  | Sony PS3  | HDX-1000  | B&W DM603s3 / DM601s3 / LCR60s3 | Canton Sub
Slaapkamer
Sony KDL-32MRX1 / BDP-S550

Ghosty J

Frank, ondertussen zijn we al een kleine 6 jaar verder en heb je denk ik de nodige tv's mogen caliberen.
zou je misschien net zo iets als je startpost uit 2002 vol met tips over de merken die nu te koop zijn ook weer zo iets kunnen posten ? ;D
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

J.A.F._Doorhof

@Ghostly, de thread is continue aangepast en uitgebreidt dus gewoon even alles doorkijken :D

@Tekke, als je het budget hebt altijd full HD aanschaffen.
Ik zou geen JVC adviseren, als je perse LCD wilt kijk dan naar Samsung met de led backlights of eventueel de nieuwe Sony.
Op plasma gebied Pioneer of Panasonic inderdaad.
Panasonic vind ik PERSOONLIJK beter, Pioneer heeft wat blackcrunch maar wel dieper zwart (mede daardoor).
Het is dus erg persoonlijk, Pioneer en Panasonic zijn beide gewoon goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"