Chamber of Dreams

Gestart door HTip, mei 29, 2007, 22:36:32

Vorige topic - Volgende topic

celerontje

Citaat van: HTip op september  5, 2010, 22:07:55
Het zijn erg veel foto's en dat zou teveel ruimte innemen in de post. Ik wil ze best op 800x600 posten, maar dan moet er veel gescrolled worden ;)
Klopt, daarom zeg ik: maak er thumbnails van ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Madhouse

Wat ik me nu afvraag (je zult het vast al eens gezegd hebben ergens, maar kan het niet vinden), komt het podium ook weer terug of zet je nu je fronts en center op de grond neer?
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Jean Sibelius

Hoi Philip,

Ziet er weer goed uit! 8) Wat ik me afvraag, maar niet goed kan zien op de foto's... maken alle plaatsabsorbers gebruik van een en dezelfde ruimte of zijn dit allemaal gescheiden volumes?

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Etiennevh

Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Davey

Prachtig hoe je alles afwerkt Philippe, complimenten. Wat mij opviel is dat je houten platen gebruikt voor de afwerking van het glaswol. Ben je niet bang dat dat als een "klankkast" gaat fungeren? Waarom gebruik je geen gipsplaat of schroef je er helemaal niets tegenaan (of alleen een zwart doek)?

celerontje

Omdat Toine Dingemans het misschien beter uitgedacht heeft dan jij met jouw (goedbedoelde) advies? ;) ;D ;D ;D ;D
Deze hele wand is er volledig op ontworpen om de specifieke akoestiek van HTip's ruimte zo goed mogelijk te optimaliseren.

Gipsplaat is echt not done in een ruimte die demping nodig heeft.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

Davey

Citaat van: celerontje op september  6, 2010, 23:11:32
Omdat Toine Dingemans het misschien beter uitgedacht heeft dan jij met jouw (goedbedoelde) advies? ;) ;D ;D ;D ;D
Deze hele wand is er volledig op ontworpen om de specifieke akoestiek van HTip's ruimte zo goed mogelijk te optimaliseren.

Gipsplaat is echt not done in een ruimte die demping nodig heeft.

Duidelijk verhaal  :-X

celerontje

Veur de deudelijkheid: ;D
Al die houten plaatjes op de latten werken als membranen voor een bepaald frequentiegebied, waarna diens trillingen worden gedempt door de steenwol erachter.

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: Madhouse op september  6, 2010, 09:23:42
Wat ik me nu afvraag (je zult het vast al eens gezegd hebben ergens, maar kan het niet vinden), komt het podium ook weer terug of zet je nu je fronts en center op de grond neer?
Staat vast ergens in mijn topic, maar ik kon het ook niet zo snel vinden ;)

Het podium komt weer terug op zijn plaats. Alleen dus 15 cm meer de ruimte in. Hoe de speakers precies geplaatst gaan worden moet ik nog bekijken, maar de fronts komen op de grond en de center op het podium te staan.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: Jean Sibelius op september  6, 2010, 18:05:19
Hoi Philip,

Wat ik me afvraag, maar niet goed kan zien op de foto's... maken alle plaatsabsorbers gebruik van een en dezelfde ruimte of zijn dit allemaal gescheiden volumes?

Groeten, Jan

Hoi Jan,

De paneelabsorbers zijn niet intern gescheiden en delen dus de dezelfde ruimte. Volgens Toine maakte dat niets uit, of ik moet het verkeerd begrepen hebben ;) Het oppervlak van de membranen en de diepte van de module bepaalt de frequentie en werking. De bovenste is dus 15cm minder diep dan de overige.

Groeten, Philip
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: Davey op september  6, 2010, 22:48:44
Wat mij opviel is dat je houten platen gebruikt voor de afwerking van het glaswol. Ben je niet bang dat dat als een "klankkast" gaat fungeren? Waarom gebruik je geen gipsplaat of schroef je er helemaal niets tegenaan (of alleen een zwart doek)?

Hoi Dave, de houten platen zijn van 3mm triplex en bepalen samen met de steenwol (glaswol zou in mijn geval niet het gewenste effect hebben) de werking van de wand. Het moet triplex zijn, want de plaat moet kunnen meebewegen op de geluidstrillingen. Het is exact gebouwd volgens het ontwerp van Thingman (Toine Dingemans van SoundScape) en zou, samen met de basstraps (lattenabsorbers), een groot deel van het probleem met lage tonen moeten oplossen. De vorige versie deedt ook verbazingwekkend goed zijn werk, dus mijn verwachtingen zijn hoog gespannen...

@celerontje: Niet iedereen kent mijn topic zo goed van buiten als jij, dus een beetje meer respect naar de vragensteller zou niet verkeerd zijn ;)
Showcase - Topic

Madhouse

Citaat van: HTip op september  7, 2010, 07:41:03
Staat vast ergens in mijn topic, maar ik kon het ook niet zo snel vinden ;)

Het podium komt weer terug op zijn plaats. Alleen dus 15 cm meer de ruimte in. Hoe de speakers precies geplaatst gaan worden moet ik nog bekijken, maar de fronts komen op de grond en de center op het podium te staan.

Ben ook benieuwd hoe je speaker plaatsing gaat worden. Ik meen me te herinneren dat het nu al net ging met de deur? Misschien een idee om je deur naar buiten toe open te doen als je tegen problemen aan loopt. Center zal nu ook wel mooi precies onder het scherm uitkomen.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

celerontje

Citaat van: HTip op september  7, 2010, 07:42:02
@celerontje: Niet iedereen kent mijn topic zo goed van buiten als jij, dus een beetje meer respect naar de vragensteller zou niet verkeerd zijn ;)
Absoluut niet beledigend bedoeld, ik geef enkel op een ludieke manier aan dat er over nagedacht is. (en ik kan soms beetje snerend zijn, maar je kent me)

Lex Groningen

Weer een mooi stukje vakwerk. Ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Versterker: Yamaha A-S2100/ KEF R3 Meta notenhout/ 
Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: ?/ Element: Ortofon Quintet Bronze/
Streamer: ?/ DAC: ?/  Kabels: ?/
Platenwasmachine: Okki Nokki

HTip

Citaat van: Madhouse op september  7, 2010, 08:28:42
Ben ook benieuwd hoe je speaker plaatsing gaat worden. Ik meen me te herinneren dat het nu al net ging met de deur? Misschien een idee om je deur naar buiten toe open te doen als je tegen problemen aan loopt. Center zal nu ook wel mooi precies onder het scherm uitkomen.
Deur kon op zich ver genoeg open, maar dan moet je die wel met beleid openmaken ;) Deur naar buiten laten openen was geen optie, omdat aan de binnenkant dan een lastige opening zou ontstaan i.p.v. een vlakke wand. Verder zou ik veel meer moeite hebben moeten doen om dit goed geregeld te krijgen.

De center komt straks op exact dezelfde afstand als de fronts en zal dus erg mooi integreren.

Ik zal even de verschillenden ontwerpen opzoeken...
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: celerontje op september  7, 2010, 16:30:12
Absoluut niet beledigend bedoeld, ik geef enkel op een ludieke manier aan dat er over nagedacht is. (en ik kan soms beetje snerend zijn, maar je kent me)
Ik ken je zeker, maar dat geldt niet voor iedereen ;) Ludiek en snerend gaan overigens niet echt goed samen :-X
Showcase - Topic

celerontje

Precies, maar 't kan wel eens gebeuren dat je 't net een beetje ongelukkig zegt. ;)

Btw, al de verleiding gehad om vanaf je laptop een sweep af te spelen op de SVS om te horen hoe de ruimte nu klinkt? ;D

HTip

Citaat van: Alex Groningen op september  7, 2010, 16:46:34
Weer een mooi stukje vakwerk. Ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Bedankt Alex. Ik kan hier wel het eindresultaat laten zien, maar de ervaring beschrijven is wat moeilijker ;) Die moet je echt beleven :music:
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: celerontje op september  7, 2010, 16:54:02
Precies, maar 't kan wel eens gebeuren dat je 't net een beetje ongelukkig zegt. ;)
Ok, genoeg erover gezegd. Je weet nu hoe het moet :D

Citaat van: celerontje op september  7, 2010, 16:54:02
Btw, al de verleiding gehad om vanaf je laptop een sweep af te spelen op de SVS om te horen hoe de ruimte nu klinkt? ;D
Nee, zeker niet. Heeft denk ik ook weinig zin, omdat de absorber nog helemaal niet klaar is. Wel is het verschil in galm al te merken nu de wand dicht is met steenwol. Maar mijn stem gaat niet zo laag als een sub :D
Showcase - Topic

celerontje

Misschien een kerkorgel op de kop tikken voor zulke tests? ;D

HTip

Citaat van: celerontje op september  7, 2010, 17:13:17
Misschien een kerkorgel op de kop tikken voor zulke tests? ;D
Ja, da's een goed idee :crazy:

Afgelopen zaterdag bij de bruiloft in de kerk moest ik denken... Mijn DD18 kan straks veel lager :D
Showcase - Topic

HTip

Ter vergelijk heb ik de ontwerpen van de oude - en nieuwe projectiewand onder elkaar gezet. Zowel de kijk- als luisterafstanden zijn anders. Ander saillant detail... de grootte van de sub :o

Oude projectiewand

Nieuwe projectiewand

Theoretisch zouden de speakers op dezelfde plaats kunnen blijven staan. Echter, of dat goed klinkt, dat weet ik pas na het testen...
Showcase - Topic

Etiennevh

Hahaha.. ben je wel de eerste met een HT Orgel! :D:D:D

Is de ruimte achter je basstraps nu helemaal opgevuld of zit er nog een lege ruimte tussen? Dit kon ik zo een twee drie niet zien.
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

HTip

Citaat van: Etiennevh op september  7, 2010, 18:03:46
Hahaha.. ben je wel de eerste met een HT Orgel! :D:D:D
:D Hebben wel een piano, maar die komt in de bar/foyer :tongue2:

Citaat van: Etiennevh op september  7, 2010, 18:03:46
Is de ruimte achter je basstraps nu helemaal opgevuld of zit er nog een lege ruimte tussen? Dit kon ik zo een twee drie niet zien.
De ruimte achter de basstraps en de absorbers is hol, zodat de energie zich kan verspreiden, voordat die reflecteert van de muur en weer de absorber door moet.

Zo krijg je een beetje een idee...
Showcase - Topic