Chamber of Dreams

Gestart door HTip, mei 29, 2007, 22:36:32

Vorige topic - Volgende topic

HTip

Dus wat je zegt is dat ik beter op 25Hz kan blijven, vanwege de grootte van de ruimte?
Die is trouwens "slechts" 5,5 x 4m ::)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

advr

In een kleine afgesloten ruimte (zoals een kamer of een auto) zal de golflengte van het geluid bepalen welke laagste frequentie op een goede manier hoorbaar gemaakt kan worden. Er is een eenvoudige natuurkundige formule voor. De geluidssnelheid gedeeld door tweemaal de frequentie bepaalt hoe groot de vrije uitstraling moet zijn om staande golven te vermijden. Om bijvoorbeeld een toon van 20 Hz betrouwbaar hoorbaar te maken is van wand tot wand 8,35 meter nodig. In een kleinere kamer zal een box die tot 16 Hz gaat (de laagste tonen van een kerkorgel) dus geen geluidsweergave zonder staande golven kunnen opleveren.

heb zelf akoestiek gestudeerd maar op wikipedia staat ook genoeg te lezen. 8)
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

HTip

Weer wat geleerd 8)

In mijn ruimte dus onder de 25Hz tunen heeft weinig zin. Want die veroorzaakt al genoeg staande golven ::)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

celerontje

Philip, je kent de film Madagascar toch wel?
Op sommige momenten zegt pinquin-leider Skipper ''progress report?''
Zou je je dit even heel persoonlijk aan willen trekken? ;D Dan begrijp je mijn vraag. ;)
Dus wat ga je dit weekend doen in je HT?

Ik ben bij mijn M&G bij Audioloog ook een heel verhaal over staande golven te horen gekregen, dus ik kan de theorie alleen maar bevestigen.

Vraagje: Als de gordijnen straks open zijn, is de witte rail dan ook zichtbaar?
Want als je die niet wegwerkt, zal het denk ik aardig reflecteren.

En dan nog een tip in de zin van ''Het hoort met een koord ;D''
Als de gordijnen open zijn, heb je zoals je al zei, geen stof achter de center.
Tip: Naai van een stuk gelijke gordijnstof een soort van kort gordijntje, met gelijke plooien als de grote gordijnen, rijg er aan de bovenkant een koord doorheen dat een beetje elastisch is, en span dit onder het scherm aan de 2 muren, m.b.v. haakjes of oogjes.
Dus iets breder dan de ruimte die je hebt tussen de 2 open gordijnen, en tot aan de vloer, gelijk aan de normale gordijnen.
Ideetje?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

HTip

Citaat van: celerontje op oktober 17, 2008, 21:18:00
Philip, je kent de film Madagascar toch wel?
Op sommige momenten zegt pinquin-leider Skipper ''progress report?''
Zou je je dit even heel persoonlijk aan willen trekken? ;D Dan begrijp je mijn vraag. ;)
Dus wat ga je dit weekend doen in je HT?
;D Het is erg druk geweest op het werk. 's Avonds ook nog zaken moeten uitwerken. Daardoor ook te moe geweest om over de vloer te kruipen en de cementsluier op te ruimen. Gaan we vandaag doen. Wil ik ook graag weten hoe het gordijn gaat uitkomen.

Ik ben bij mijn M&G bij Audioloog ook een heel verhaal over staande golven te horen gekregen, dus ik kan de theorie alleen maar bevestigen.
Heb er inmiddels al veel over gelezen en gezien. Het is ook nog zo dat op verschillende hoogtes en posities de ruimte compleet anders kan klinken. Maar er zijn maar 5 posities waar het goed moet klinken en dat zijn de 5 zitplaatsen met natuurlijk het accent op de 2 voorste ;)

Vraagje: Als de gordijnen straks open zijn, is de witte rail dan ook zichtbaar?
Want als je die niet wegwerkt, zal het denk ik aardig reflecteren.
Hangt een beetje af of de rail tegen het plafond aan kan worden gemonteerd of dat er een lat onder moet. Ik hoop in ieder geval dat de lat waar het profiel voor het plafond opkomt de rail volledig verbergt.

En dan nog een tip in de zin van ''Het hoort met een koord ;D''
Als de gordijnen open zijn, heb je zoals je al zei, geen stof achter de center.
Tip: Naai van een stuk gelijke gordijnstof een soort van kort gordijntje, met gelijke plooien als de grote gordijnen, rijg er aan de bovenkant een koord doorheen dat een beetje elastisch is, en span dit onder het scherm aan de 2 muren, m.b.v. haakjes of oogjes.
Dus iets breder dan de ruimte die je hebt tussen de 2 open gordijnen, en tot aan de vloer, gelijk aan de normale gordijnen.
Ideetje?
Zeker!! Bedankt. Misschien is het niet nodig, maar dat zal de test met èn zonder gordijn moeten aantonen.
Showcase - Topic

HTip

De vloer is weer helemaal schoon. Cementsluier met een speciaal schoonmaakmiddel verwijderd (wat een troep komt er dan nog van de tegels af :o). Dus de vloer is klaar (alleen nog wat tegel zagen voor bij de deur, maar dat komt nog...)

Daarnaast nog de schoorsteen geveegd...

Mijn angst overwonnen en het dak opgeklommen (klauteren in de bergen vind ik minder eng ::)). Stabiele constructie gemaakt met een ladder op het dak, wat eenvoudiger leek dan het was. Dat heeft ook de meeste tijd gekost. Ik zag er na afloop trouwens net uit als zwarte piet ;D

Dus nu kunnen we weer genieten van onze houtkachel zonder risico op schoorsteenbrand ;)

Nog een pluspuntje. Wat een uitzicht van daarboven :o :o :o
Showcase - Topic

PjotrrrNL

HTip

Citaat van: PjotrrrNL op oktober 18, 2008, 17:05:05
Is die HT nou nog niet af?   >:D
;D Nee, helaas nog niet :-[ Heb ook alle tijd ::)

Moet trouwens nu nog de bladeren van het gras gaan opzuigen. Daarna zal ik wel redelijk moe zijn en dus vanavond lekker voor de TV ploffen en lekker niks doen >:D
Showcase - Topic

celerontje

Tja, Sinterklaas komt eraan, dan moet die schoorsteen wel voorrang krijgen, helaas! ;D

Komt het IR lichtgebeuren ook nog deze week klaar?
Ik ben wel razendbenieuwd of het allemaal werkt. :D
Trouwens, bij bouwmarkten verkopen ze draadloze videozendertjes, waar ook een 433 mhz IR extender inzit! :D
En het mooie is, die setjes hebben vaak op de ontvanger een aansluiting voor plak-IR diodes, die erbij zitten.
Die kan je eventueel gebruiken voor de gordijnrail.
En nog mooier, die zendertjes/ontvangertjes zijn vaak heel plat, ze passen zelfs in je plafond!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

HTip

Citaat van: celerontje op oktober 18, 2008, 17:16:56
Tja, Sinterklaas komt eraan, dan moet die schoorsteen wel voorrang krijgen, helaas! ;D
;D Inderdaad, dat duurt niet lang meer. En nu was het goed weer ;)

Citaat van: celerontje op oktober 18, 2008, 17:16:56
Komt het IR lichtgebeuren ook nog deze week klaar?
Ik ben wel razendbenieuwd of het allemaal werkt. :D
Trouwens, bij bouwmarkten verkopen ze draadloze videozendertjes, waar ook een 433 mhz IR extender inzit! :D
En het mooie is, die setjes hebben vaak op de ontvanger een aansluiting voor plak-IR diodes, die erbij zitten.
Die kan je eventueel gebruiken voor de gordijnrail.
En nog mooier, die zendertjes/ontvangertjes zijn vaak heel plat, ze passen zelfs in je plafond!
Voor de gordijnrail heb ik geen extender nodig. Dat oogje kan ik prima wegwerken. Ik heb alleen een IR->RF omzetter nodig voor de bediening van het licht. Gaat echt wel gebeuren, maar jullie moeten toch ècht wat geduld hebben >:D
Showcase - Topic

PjotrrrNL

Rustig aan hoor, doe ik ook... ;)
't HTtje hier is ook nog lang niet af....

Heeft ook geen haast, we kunnen tenslotte al genieten van beeld en geluid.  ;D

celerontje

Oke, ik zal geduldig wachten, ik voel me alleen een beetje opgeLICHT ;D .
Ik ben benieuwd als de gordijnen hangen, dat een gast zegt: ''Huh? ga je op die stof projecteren ;D''
of ''Zal ik de gordijnen alvast opendoen ;D''

Over onze houtkachel gesproken, de schoorsteenveger is al heel lang niet langsgeweest, maar we gebruiken dat ding ook niet zo vaak.
(Neder)Belgen zeker meer, voor ''Bourgondische gezelligheid'' ;)

Nu we het toch over staande golven hebben, heb jij te maken met een enorme piek in je laag?
Omdat je ruimte niet zo groot is.
Zou je kunnen omschrijven hoe een crossover-sweep bij jou klinkt?
Is het keurig Ieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeueuuwwwwwwwwwwwwwwwwwwuuuuuuuuuuuuuuuuuu
of meer Ieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeewuuuuuuuuuuuuiehuuuuuuuhiewuuuuuuuuuuuuuuuuuuu?
Sorry voor mijn Teletubbie-taal, maar ik kon het niet anders omschrijven.

HTip

Citaat van: PjotrrrNL op oktober 18, 2008, 17:31:17
Rustig aan hoor, doe ik ook... ;)
't HTtje hier is ook nog lang niet af....

Heeft ook geen haast, we kunnen tenslotte al genieten van beeld en geluid.  ;D
Doe ik ook ;) Dat we (jij dus ook) er nu al van kunnen genieten is het belangrijkste :D

Alleen zijn er van die forumleden die het sneller af willen zien ;D ;D ;D
(Let op de hoeveelheid smilies!!!)
Showcase - Topic

celerontje

Ik ben soms een beetje ongeduldig, maar ik vind dit zo'n mooi project, dat ik niet kan wachten... :-[ :-\ ;)

Maar andere zaken zijn ook belangrijk, natuurlijk, de schoorsteen mag immers niet in de fik vliegen. (Al blijft bij een brand je HT denk ik wel grotendeels behouden, omdat het een kelder is ;) )

En je hebt plannen voor een extra groep, las ik.
Ligt de kabel er al?
Je wilde toch een stopcontact in de meterkast maken en dan met Lapp kabel naar je stekkerdoos?
Voldoet dit aan de officiele eisen?

HTip

Citaat van: celerontje op oktober 18, 2008, 17:33:20
Oke, ik zal geduldig wachten, ik voel me alleen een beetje opgeLICHT ;D .
Ik ben benieuwd als de gordijnen hangen, dat een gast zegt: ''Huh? ga je op die stof projecteren ;D''
of ''Zal ik de gordijnen alvast opendoen ;D''
;D LOL ;D En dan ik: "Nee!! Dat mag je niet!! Dat gebeurt zometeen geheel automatisch" :P

Over onze houtkachel gesproken, de schoorsteenveger is al heel lang niet langsgeweest, maar we gebruiken dat ding ook niet zo vaak.
(Neder)Belgen zeker meer, voor ''Bourgondische gezelligheid'' ;)
Het heeft meerdere redenen. Eén is warmte, want hout is gratis, twee is de gezelligheid. Heerlijk om lekker voor de kachel te zitten met iets te eten of te drinken.

Nu we het toch over staande golven hebben, heb jij te maken met een enorme piek in je laag?
Omdat je ruimte niet zo groot is.
Zou je kunnen omschrijven hoe een crossover-sweep bij jou klinkt?
Is het keurig Ieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeueuuwwwwwwwwwwwwwwwwwwuuuuuuuuuuuuuuuuuu
of meer Ieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeewuuuuuuuuuuuuiehuuuuuuuhiewuuuuuuuuuuuuuuuuuuu?
Sorry voor mijn Teletubbie-taal, maar ik kon het niet anders omschrijven.
Knap dat je het überhaupt kan omschrijven ;D

Geen idee hoe de sweep klinkt en of ik een piek in mijn laag heb. Maar ik zal als alles weer aangesloten is de DVE DVD eens laten klinken...
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: celerontje op oktober 18, 2008, 18:13:46
Ik ben soms een beetje ongeduldig, maar ik vind dit zo'n mooi project, dat ik niet kan wachten... :-[ :-\ ;)
Geen probleem hoor. Ik wil het ook graag zo snel mogelijk afhebben, maar ik moet ook realistisch zijn. Op het werk is het op dit moment superdruk. Gelukkig kan ik veel thuis doen, maar veel van mijn collega's zijn bezig met het testen van het nieuwe systeem en dat kan niet vanaf thuis. Die maken erg lange dagen op het werk.

Trouwens, bedankt weer voor het compliment. Vind het zelf ook erg leuk om te doen :D

Maar andere zaken zijn ook belangrijk, natuurlijk, de schoorsteen mag immers niet in de fik vliegen. (Al blijft bij een brand je HT denk ik wel grotendeels behouden, omdat het een kelder is ;) )
Ik moet er niet aan denken dat we een schoorsteenbrand zouden hebben. De HT ligt inderdaad gelukkig in de kelder, maar voor de luchttoevoer van de kachel is wel een gat naar de kelder gemaakt.

En je hebt plannen voor een extra groep, las ik.
Ligt de kabel er al?
Je wilde toch een stopcontact in de meterkast maken en dan met Lapp kabel naar je stekkerdoos?
Voldoet dit aan de officiele eisen?
Er komt een speciale zekering (Siemens Cylindric Fuse Cartridge) in de groepenkast. Die wordt dan met Belden kabel (maatje tuinslang ;D) rechtstreeks verbonden met de Rittal verdeeldoos. Dat mag in Nederland niet, maar in België wel. Tenminste, ik heb niets kunnen vinden in het AREI ::) (Algemeen Reglement Electrische Installaties). En officieel moet ik de installatie na aanpassing laten keuren, maar dat schijnt hier niemand te doen. Dus ik ook niet ;D
Showcase - Topic

tiptop

Even een vraagje van andere aard.

Ga je ook nog morgen naar de beurs in veldhoven? :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

HTip

Citaat van: tiptop op oktober 18, 2008, 18:50:44
Even een vraagje van andere aard.

Ga je ook nog morgen naar de beurs in veldhoven? :)
Was ik niet van plan. Ik heb het ook te laat gezien. Misschien volgend jaar. Jij gaat wel begrijp ik?
Showcase - Topic

celerontje

Een kachel is ook gezellig, dat vinden onze viervoeters ook :D!
En wij hebben ook gratis hout, ook fijn.
En AREI klinkt stukken beter dan NEN1010, dat klinkt zo streng. ;D

En over die subwoofersweep gesproken, ik kan 'm ook precies met m'n stem nadoen.
Enig probleem is dat je raar aangeken wordt. (helaas bestaan er mensen die onze grote passie niet respecteren :( ;) )
Ik ben trouwens momenteel de full-bandwith pink noise aan het oefenen.
Wij hebben overgens een waterkoker gehad, die precies zo klonk als een pink noise die vanaf de 500 hz gaat, echt waar!

En wat doe je eigenlijk voor werk? In ieder geval een technisch beroep, maar wat precies? ICT'r?

HTip

Citaat van: celerontje op oktober 18, 2008, 19:27:32
Een kachel is ook gezellig, dat vinden onze viervoeters ook :D!
En wij hebben ook gratis hout, ook fijn.
We hebben nog geen moment van onze houtkachel gehad. Maar gratis hout is eigenlijk wel een vereiste. Ik heb een eigen kettingzaag en mag wel eens bij iemand wat bomen uitdunnen ;)

En AREI klinkt stukken beter dan NEN1010, dat klinkt zo streng. ;D
;D

En over die subwoofersweep gesproken, ik kan 'm ook precies met m'n stem nadoen.
Enig probleem is dat je raar aangeken wordt. (helaas bestaan er mensen die onze grote passie niet respecteren :( ;) )
Ik ben trouwens momenteel de full-bandwith pink noise aan het oefenen.
Wij hebben overgens een waterkoker gehad, die precies zo klonk als een pink noise die vanaf de 500 hz gaat, echt waar!
Kan me wel voorstellen dat mensen raar opkijken als je sweeps en pink noise nadoet. Zeker als men niet weet wat het is ::) ;D

En wat doe je eigenlijk voor werk? In ieder geval een technisch beroep, maar wat precies? ICT'r?
Ik ben business consultant in de zorgsector, met als aandachtsgebieden informatiearchitectuur en BI/CPM (business intelligence/corporate performance management). Op dit moment zijn we bezig met het implementeren van een ERP systeem voor zowel de administratieve, zorgadministratieve als medische processen. Daarnaast wordt ook de complete infrastructuur vervangen. Is gelukkig niet zo'n groot project ;D
Showcase - Topic

eddy135

Ik ben business consultant in de zorgsector, met als aandachtsgebieden informatiearchitectuur en BI/CPM (business intelligence/corporate performance management). Op dit moment zijn we bezig met het implementeren van een ERP systeem voor zowel de administratieve, zorgadministratieve als medische processen. Daarnaast wordt ook de complete infrastructuur vervangen. Is gelukkig niet zo'n groot project ;D
[/quote]

Klinkt wel alsof het ''kopen'' van haardhout ook geen probleem zou zijn... ;)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

celerontje

Gelukkig hebben we iets gemeen wat we beiden snappen, HT! ;D
Wat een mond vol zeg, peformance management, implementatie van ERP etc. Kan je ook nog alle soorten atomen in de melkweg opsommen? ;D :D ;)
Maar jij zorgt/adviseert over het informatiegebeuren in de zorgsector? Heeft dat met patienten-informatie te maken, de juiste toepassing en verspreiding van informatie en andere data, geldzaken etc.
Maar is het IT werk op dat gebied? Advies geven?
Hoe leg je dit mensen op een verjaardag uit? ;)
Veel succes ermee, maar het blijft ingewikkeld, dus hopelijk kan je het één en ander verklaren.

Ik vind het wel grappig dat zakenwereldje, honderden termen waren buitenstaanders niks van snappen.
Hebben jullie een codetaal-complot ofzo? :D ;) ;D

eddy135

Ik begin steeds beter te snappen waarom de zorg zo duur wordt...
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

HTip

Citaat van: eddy135 op oktober 18, 2008, 23:18:55
Klinkt wel alsof het ''kopen'' van haardhout ook geen probleem zou zijn... ;)
Toch wel hoor. Ik heb geen geldboom in de tuin ;)
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: celerontje op oktober 18, 2008, 23:46:51
Gelukkig hebben we iets gemeen wat we beiden snappen, HT! ;D
;D LOL ;D

Citaat van: celerontje op oktober 18, 2008, 23:46:51
Wat een mond vol zeg, peformance management, implementatie van ERP etc. Kan je ook nog alle soorten atomen in de melkweg opsommen? ;D :D ;)
Maar jij zorgt/adviseert over het informatiegebeuren in de zorgsector? Heeft dat met patienten-informatie te maken, de juiste toepassing en verspreiding van informatie en andere data, geldzaken etc.
Maar is het IT werk op dat gebied? Advies geven?
Hoe leg je dit mensen op een verjaardag uit? ;)
Veel succes ermee, maar het blijft ingewikkeld, dus hopelijk kan je het één en ander verklaren.

Ik vind het wel grappig dat zakenwereldje, honderden termen waren buitenstaanders niks van snappen.
Hebben jullie een codetaal-complot ofzo? :D ;) ;D
Je begrijpt er meer van dan je denkt ;) Op verjaardagen praat ik niet over mijn werk. Moet ik al meer dan 40 uur per week ::)

Het lijkt er inderdaad op dat er een afkortingenboek is voor de zakenwereld ;D Ik zal proberen uit te leggen wat ik doe. Ik vertaal mede de wensen van eindgebruikers (op diverse niveaus) naar ICT-oplossingen, zodat de acceptatie beter verloopt en de ICT-oplossing beter aansluit. Daarnaast is het belangrijk dat alle ICT-systemen met elkaar kunnen praten. BI/CPM is een middel om de besturing van een organisatie te optimaliseren. Het is het een heel breed vakgebied, waar ik me zo breed mogelijk tracht te blijven ontwikkelen. ERP staat voor Enterprise Resource Planning en houdt eigenlijk simpel in dat alle bedrijfsprocessen (logistiek, personeel en geld) op elkaar zijn afgestemd. Ik hoop dat ik iets duidelijk heb gemaakt ::) ;)
Showcase - Topic