Richi's stereo set

Gestart door Richi, mei 16, 2007, 09:39:58

« vorige - volgende »

brt

Citaat van: Rob_Dingen op augustus 12, 2024, 12:59:46Ik weet niet precies hoe dat werkt dat verteld hij niet ik luister alleen.
Maar het resulteert als het een verbetering is in meer rust en meer detail en ruimtelijkheid.
Weet niet waar die wijsheid vandaan komt maar DSP geeft verlies in detail en ruimtelijkheid.
En wat mij betreft kun je niet teveel detail hebben.
Dat is de enige reden waarom ik het niet in mijn stereo set gebruik, voor mijn HT is het super.
Roon klinkt iets minder als de software die ik gebruik Jplay.
Maar ben het wel eens met de DSP in Roon dat is niet verkeerd als je het met mate gebruikt.
Ik weet niets van verschillen in updates van Roon omdat ik het weinig gebruik, maar kan me best voorstellen dat er iets te halen valt.

Rob

Mbt de dsp in Roon, wat is dat 'met mate'? Gaat dat vooral over tot een bepaalde frequentie of ook hoeveel correcties tót die frequentie worden ingezet?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

DofN

Zet je in Roon de PEQ functie aan (DSP) dan pakt hij het signaal van A tot Z. Je kan dan zelf bepalen welke correcties je doorvoert. Verstandig is om beneden de Schroeder-frequentie van je luisterruimte te blijven.

Het is geen feit dat een DSP de ruimtelijkheid en details inperkt. Dat is maar gewoon een mening. Nooit aangetoond. Een beetje wat je wil horen. Het is ook wel verklaarbaar omdat DIRAC standaard een paar dB headroom inpikt bij een aan/uit vergelijking. Dit lagere volume hoor je direct terug in minder details en ruimtelijkheid.

Lyngdorf RP staat er bij sommige gerenommeerde luidsprekerbouwers in Nederland om bekend een vorm van DSP te zijn die het hoog op geen enkele manier aantast (Daudio, Solosound).  Onze oren laten zich erg makkelijk bedriegen door vooroordelen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

simsalabim

Dat geloof ik dat onze oren dat doen, maar aan de andere kant zijn het wel onze oren die registreren, wat dat betreft kun je eigenlijk pas echt zeggen of iets wel of niet 'beter' is als je een abx er op los laat.

Aan de andere kant zijn er namelijk ook mensen met gedegen kennis (zoals Rob) die zeggen dat het wel wat uit kan maken voor stereo dsp, alleen weet ik niet of hij daar bedoelde het hele spectrum of uitgezonderd het hoog zoals jij aangeeft (wat Jeroen van Daudio dus zegt)
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

dre73

Ik heb zelf de Lyngdorf RP,maar daar hoor ik ook een kleine/minimale waas over het mid/hoog komen.
Wel een mooi apparaat trouwens,kan echt fraaie dingen. 8)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

DofN

Citaat van: simsalabim op augustus 13, 2024, 16:26:45Dat geloof ik dat onze oren dat doen, maar aan de andere kant zijn het wel onze oren die registreren, wat dat betreft kun je eigenlijk pas echt zeggen of iets wel of niet 'beter' is als je een abx er op los laat.

Aan de andere kant zijn er namelijk ook mensen met gedegen kennis (zoals Rob) die zeggen dat het wel wat uit kan maken voor stereo dsp, alleen weet ik niet of hij daar bedoelde het hele spectrum of uitgezonderd het hoog zoals jij aangeeft (wat Jeroen van Daudio dus zegt)

Daar heb je wel een punt, een ABX is het meest betrouwbaar. Maar er is geen logische (technische) verklaring voor wat Rob hoort. Ook is het niet logisch dat DSP echt zo slecht zou zijn aangezien praktisch iedere opname in de studio door de DSP-mangel gaat. Dus naast dat het niet logisch is, niet onderbouwd wordt, zijn er ook nog heel veel mensen die geen verschil horen. Als Rob wel verschillen hoort en hij wil het als feit poneren dat DSP de oorzaak is (en niet zijn oren) dan moet hij het aannemelijk maken, of aantoonbaar. En anders is het gewoon een mening waar je wel of geen waarde aan hecht.

En dan nog wat: Rob is wel zowat de enige die nog enige kennis heeft over het onderwerp, maar laten we wel wezen: toch een beetje koning eenoog in het land der blinden en hij zit er regelmatig ook net naast. De mensen die echt kennis hebben over weergave, DSP en akoestiek zijn al lang en breed van dit forum vertrokken.

DofN

Citaat van: dre73 op augustus 13, 2024, 16:35:01Ik heb zelf de Lyngdorf RP,maar daar hoor ik ook een kleine/minimale waas over het mid/hoog komen.
Wel een mooi apparaat trouwens,kan echt fraaie dingen. 8)

Je hebt mensen die dat dan horen, en mensen die het niet horen en nog even los van hoe serieus je iedereen neemt, en sets en de omstandigheden: daarmee is het nog steeds geen feit dat dit door DSP komt.

simsalabim

ah okee, zo kun je het ook stellen.
Leest alleen een beetje als een harde stelling, je kunt toch ook gewoon prima accepteren als iemand wel dat verschil hoort, geen man overboord lijkt me?

(het is maar een mening?)
Als er feiten worden geponeerd dan kun je idd verwachten dat er aan getwijfeld kan worden en dan zou een abx wel uitkomst kunnen bieden

DofN

Citaat van: simsalabim op augustus 13, 2024, 16:44:25ah okee, zo kun je het ook stellen.
Leest alleen een beetje als een harde stelling, je kunt toch ook gewoon prima accepteren als iemand wel dat verschil hoort, geen man overboord lijkt me?

(het is maar een mening?)
Als er feiten worden geponeerd dan kun je idd verwachten dat er aan getwijfeld kan worden en dan zou een abx wel uitkomst kunnen bieden

Nee ik vind het prima als iemand iets wel of niet hoort. Het zijn niet mijn oren. Als iemand verschillen hoort tussen kabels, of hoort dat een DSP bij hem inlevert op details.. prima. Of voor een waasje zorgt... Je hoort wat je hoort. Maar je kan het wel hebben over de oorzaak. Ook niet alle oren zijn hetzelfde, zoals Minplus al zo vaak uitlegde.

simsalabim

Citaat van: DofN op augustus 13, 2024, 16:50:07Nee ik vind het prima als iemand iets wel of niet hoort. Het zijn niet mijn oren. Als iemand verschillen hoort tussen kabels, of hoort dat een DSP bij hem inlevert op details.. prima. Of voor een waasje zorgt... Je hoort wat je hoort. Maar je kan het wel hebben over de oorzaak. Ook niet alle oren zijn hetzelfde, zoals Minplus al zo vaak uitlegde.

:thumbs-up:

En als je echt graag wilt weten of er verschillen zijn, dan kun je toch een ABX organiseren?
Dan kunnen we dat issue ook weer afstrepen.

Doet dsp wel of niet iets met de weergave.
Lijkt me niet heel moeilijk, tot die tijd heeft iedereen gelijk lijkt me (tot het tegendeel bewezen is) de bewijslast ligt net zo goed bij de verdediging als bij de 'aangeklaagde' toch?

Mij lijkt het iig leuk zoiets bij te wonen, verder bijdragen kan ik niet want heb geen dsp apparaten. (ik geloof namelijk dat die mijn geluid verzieken (grapje))

Rob_Dingen

Citaat van: brt op augustus 12, 2024, 18:45:13Mbt de dsp in Roon, wat is dat 'met mate'? Gaat dat vooral over tot een bepaalde frequentie of ook hoeveel correcties tót die frequentie worden ingezet?
Inderdaad zo min mogelijk correcties.

Rob

Rob_Dingen

Citaat van: DofN op augustus 13, 2024, 16:36:48Ook is het niet logisch dat DSP echt zo slecht zou zijn aangezien praktisch iedere opname in de studio door de DSP-mangel gaat.
Ik zeg nergens dar DSP zo erg slecht is alleen dat het impact heeft op het geluid.

Citaat van: DofN op augustus 13, 2024, 16:36:48Als Rob wel verschillen hoort en hij wil het als feit poneren dat DSP de oorzaak is (en niet zijn oren) dan moet hij het aannemelijk maken, of aantoonbaar.

Ik moet natuurlijk helemaal niks en doe ermee wat je wil, of je dat wel of niet serieus neemt maakt mij persoonlijk niets uit.

Citaat van: DofN op augustus 13, 2024, 16:36:48En dan nog wat: Rob is wel zowat de enige die nog enige kennis heeft over het onderwerp, maar laten we wel wezen: toch een beetje koning eenoog in het land der blinden en hij zit er regelmatig ook net naast.

Kun je daar wat voorbeelden van geven.
Heb geen problemen mijn fouten te erkennen zeker als ik er nog iets van kan leren.

Citaat van: DofN op augustus 13, 2024, 16:36:48De mensen die echt kennis hebben over weergave, DSP en akoestiek zijn al lang en breed van dit forum vertrokken.

Wie zijn dat dan die kennis van DSP hebben en weg zijn?
Van audio akoestiek ken ik alleen Toine Dingemans en voor Studio akoestiek Bert Stoltenborg die hier gezeten hebben.

Rob

brt

Citaat van: Rob_Dingen op augustus 13, 2024, 21:38:26Inderdaad zo min mogelijk correcties.

Rob

Wanneer begin je het aantal correcties dan te horen? Vijf per kanaal, 15, of 2 al?

Ik corrigeer zelf tot maximaal 400hz en hoor geen verschil in het midden en het hoog in de Roon dsp. Het gaat dan om zo'n 6 a 7 correcties onder die frequentie in totaal

Tabcam

Citaat van: DofN op augustus 13, 2024, 16:17:39Zet je in Roon de PEQ functie aan (DSP) dan pakt hij het signaal van A tot Z. Je kan dan zelf bepalen welke correcties je doorvoert. Verstandig is om beneden de Schroeder-frequentie van je luisterruimte te blijven.
Waarom kan je PEQ wel lager dan de schroederfrequentie toepassen en niet hoger? Wat maakt dat een PEQ hoger niet goed werkt?

Citaat van: DofN op augustus 13, 2024, 16:17:39Het is geen feit dat een DSP de ruimtelijkheid en details inperkt. Dat is maar gewoon een mening. Nooit aangetoond. Een beetje wat je wil horen. Het is ook wel verklaarbaar omdat DIRAC standaard een paar dB headroom inpikt bij een aan/uit vergelijking. Dit lagere volume hoor je direct terug in minder details en ruimtelijkheid.
Lager volume hoor je inderdaad direct terug daarom is volumelevellen met en zonder DSP vergelijken ook zo belangrijk. Ik denk ook dat bij verkeerd gebruik van ruimtecorrectie en/of DSP je dat zeker verlies hebt maar evenzo bij goed gebruik juist meer ruimtelijkheid kan horen.

Citaat van: DofN op augustus 13, 2024, 16:17:39Lyngdorf RP staat er bij sommige gerenommeerde luidsprekerbouwers in Nederland om bekend een vorm van DSP te zijn die het hoog op geen enkele manier aantast (Daudio, Solosound).  Onze oren laten zich erg makkelijk bedriegen door vooroordelen.
Ik heb ooit RP getest en zal het in mijn huidige huiskamer verkeerd gebruikt hebben want verlies in het hoog, goed te horen met trompetten.[/quote]
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

morca

Een goeie ouderwetse equalizer ertussen.
Komt meer muziek uit imo.
Speelt veel vloeiender en zuiverder.

Die versmering vd hoge tonen,hoor je over alles in de muziek.

Richi

Citaat van: morca op augustus 14, 2024, 00:46:57Een goeie ouderwetse equalizer ertussen.

Met DSP kan je veel fijnmaziger ingrijpen omdat je de frequentie, sterkte en breedte van de aanpassing kan instellen. En je doet dat alleen op de frequenties waar het nodig is.

Versiering van hoge tonen heb ik nog niet gehoord na het activeren van DSP.
Woonkamer stereo Naim Atom HE • Philips BDP-9700 • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • Audioquest Niagara 1200 • Focal Elegia & Elear
Zolder HT (in aanbouw) Classé CP-800mkII (verwacht) • Classé CA-2300 (verwacht) • Classé SSP-600 • Oppo BDP-93EU • Elac Debut 6.2 C+SL+SR

DofN

Citaat van: Tabcam op augustus 13, 2024, 22:33:10Waarom kan je PEQ wel lager dan de schroederfrequentie toepassen en niet hoger? Wat maakt dat een PEQ hoger niet goed werkt?

Ik heb ooit RP getest en zal het in mijn huidige huiskamer verkeerd gebruikt hebben want verlies in het hoog, goed te horen met trompetten.

Ervan uitgaand dat LS-filters voor de LS goed ontwikkeld zijn en dat het directe geluid dus goed
is (dat is wel de basis voor goed geluid en dat kan je alleen meten in de buitenlucht of in een dode ruimte en die filters kan je alleen bouwen op basis van die metingen), heeft de kamer boven de Schroeder frequency weinig invloed op dit directe geluid. Dat hoor je sowieso wel. Hier PEQs voor gebruiken verstoort het directe geluid. Je kan hier veel beter fysiek absorberen als je veel last hebt van reflecties.

DSP/EQ zoals RP, DIRAC, Audessey en die van minidsp zijn bedoeld om roommodes aan te pakken, en die heb je vooral beneden de Schroeder frequency.

Ik denk inderdaad dat er iets fout ging met jouw RP (misschien clipping) want er zijn voorbeelden te over waarbij het wel goed gaat.

Richi

Woonkamer stereo Naim Atom HE • Philips BDP-9700 • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • Audioquest Niagara 1200 • Focal Elegia & Elear
Zolder HT (in aanbouw) Classé CP-800mkII (verwacht) • Classé CA-2300 (verwacht) • Classé SSP-600 • Oppo BDP-93EU • Elac Debut 6.2 C+SL+SR

Tabcam

Citaat van: morca op augustus 14, 2024, 00:46:57Een goeie ouderwetse equalizer ertussen.

Ben benieuwd welke hoge tonen je met digitale PEQ versmeerd hoort en met analoge EQ niet? Ik denk zelf dat het grootste verschil in controle zit.

Zelf gebruik ik PEQ om driverproblemen weg te werken en ik zie alleen voordelen. Misschien in de toekomst naar volledig analoog maar voor het zover is kan ik niet eenvoudig vergelijken. Wel dat detail er steeds meer bij komt met dezelfde (digitale) methode.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

Citaat van: brt op augustus 13, 2024, 22:11:59Wanneer begin je het aantal correcties dan te horen? Vijf per kanaal, 15, of 2 al?

Ik corrigeer zelf tot maximaal 400hz en hoor geen verschil in het midden en het hoog in de Roon dsp. Het gaat dan om zo'n 6 a 7 correcties onder die frequentie in totaal
Daar durf ik geen getal aan te hangen.
En zoals ik al zij is het bij Roon nog niet zo slecht al heb ikzelf er maar met een correctie geprobeerd en hoorde ook geen verschil.
Wel is het zo zoals ik al eerder zijn klinkt Roon wel iets je minder als Jplay misschien is dat de rede dat je het minder snel hoort.
Veel speaker bouwers die maken de speaker units afzonderlijk eerst vlak voordat ze de filters maken dan krijg je behoorlijk veer correcties over heel het gebied waardoor de klank best wel een stuk minder gaat klinken.
Laatst bij iemand geweest met een ESS Heil tweeter waar hij behoorlijk wat correcties in heeft zitten.
Ik heb er alles uitgehaald en een correctie met een lage Q gebruikt en het klonk een stuk muzikaler en dat ging over een gebied van 1200Hz tot 10kHz waar de correcties zaten.
Ikzelf heb veel gewerkt met Hypex DLCP en de plate amps met DSP ook heb ik een MiniDSP die ik gebruik voor mijn HT en een Trinnov met DSP voor mijn HT.
Maar voor mijn audio set gebruik ik geen DSP al zou het wel makkelijk zijn maar voor mij persoonlijk is het compromis te groot.

Rob

Richi

Vandaag bij @audiosurfer een Oppo BDP-93EU opgehaald voor de toekomstige man cave op zolder. Heb ook nog een Philips BDP-9700 en t.z.t. bepaal ik welke boven en welke beneden komt te staan.

Ik heb zijn HT ruimte in aanbouw mogen aanschouwen en even kunnen horen hoe goed die ruimte gedempt is. Wauw! Meteen inspiratie opgedaan voor de demping van mijn audio zolder t.z.t. Kan zijn dat ik nog een keer voor advies langs ga bij @audiosurfer. :)

En afgelopen donderdag een GO gegeven voor de verbouwing/aanbouw. In januari gaat het feest beginnen. Spannend.  :D

brt

Tof! Mooie vooruitzichten 👌

simsalabim

Citaat van: Richi op augustus 31, 2024, 14:42:54Vandaag bij @audiosurfer een Oppo BDP-93EU opgehaald voor de toekomstige man cave op zolder. Heb ook nog een Philips BDP-9700 en t.z.t. bepaal ik welke boven en welke beneden komt te staan.

Ik heb zijn HT ruimte in aanbouw mogen aanschouwen en even kunnen horen hoe goed die ruimte gedempt is. Wauw! Meteen inspiratie opgedaan voor de demping van mijn audio zolder t.z.t. Kan zijn dat ik nog een keer voor advies langs ga bij @audiosurfer. :)

En afgelopen donderdag een GO gegeven voor de verbouwing/aanbouw. In januari gaat het feest beginnen. Spannend.  :D

Gaaf!
Al een idee welke projector (of tv) je voor wil gaan?

Zo een 98' miniled tv is ook mooi, maar die krijg je niet zomaar boven, dus zal wel een projector worden denk?

Mis het nog wel soms, al is de 77' oled ook prima.

Richi

Citaat van: simsalabim op augustus 31, 2024, 17:40:52Gaaf!
Al een idee welke projector (of tv) je voor wil gaan?

Zo een 98' miniled tv is ook mooi, maar die krijg je niet zomaar boven, dus zal wel een projector worden denk?

Mis het nog wel soms, al is de 77' oled ook prima.
Aangezien muziek luisteren in eerste instantie de prioriteit is (stereo en meerkanaals), begin ik met een Pioneer PDP-428DX die ik hier nog heb staan. Misschien komt er nog een keer een andere TV beneden en dan mag de Philips 50" OLED naar zolder. Groter kan ik niet kwijt denk ik.

simsalabim

Citaat van: Richi op augustus 31, 2024, 19:25:14Aangezien muziek luisteren in eerste instantie de prioriteit is (stereo en meerkanaals), begin ik met een Pioneer PDP-428DX die ik hier nog heb staan. Misschien komt er nog een keer een andere TV beneden en dan mag de Philips 50" OLED naar zolder. Groter kan ik niet kwijt denk ik.

Prima toch, en zou je een klein scherm kwijt kunnen?
Als je bv 2m breedt kunt kun je ook altijd nog voor een goedkope 2de hands JVC 1080p projector kijken, als je ruimte echt zwart kunt maken kun je daar nog een hoop plezier uit halen, de x serie is bv ook nog steeds best mooi.

Mijn laatste projector was een X7900 en dat was met Madvr echt heel mooi.

simsalabim

Maarrrr dit is een STEREO topic duss houd ik op over HT  :tounge2: