Richi's stereo set

Gestart door Richi, mei 16, 2007, 09:39:58

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Richi

Jij hebt ook overal foto's van hè?  :D
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Toen ik de Philips BDP-9700 heb aangeschaft, stond deze in eerste instantie naast de Aragon processor. Daardoor kon ik de mooie Oehlbach Blue Magic 5.1 analoge kabel gebruiken. Die kabel klinkt echt heel erg fijn, maar is slechts 80 cm lang. Dat is te kort als ik de Philips aan de rechterzijde in de kast wil plaatsen. Dus heb ik drie no-name stereo interlinks van 3 meter gekocht en de speler rechts geplaatst en met de Aragon verbonden. Maar wat klonk dat beroerd zeg! Het geluid werd zo plat als een dubbeltje en veel dynamiek leek verloren te gaan.

Aangezien ik niet veel wilde uitgeven voor de interlinks (5.1 analoog 3 meter lang) ben ik op zoek gegaan naar ee mooie interlink voor 'weinug'. Deze week liep ik tegen twisted interlinks van Ixos aan ( de XHA305-300) die flink waren afgeprijs: van 69 euro voor 17,50. En dat scheelt toch lekker als je drie sets moet hebben. Vanmiddag heb ik ze opgehaald en zojuist heb ik ze aangesloten. Het was een gok omdat ik ze niet kende, maar ze doen gelukkig niet onder voor de Oehlbach. Het klopt allemaal weer en het is een genot om meerkanaals SACD's te spelen en ook de HD formaten van blu-ray.

En wat klinkt die meerkanaals DAC van de Phlips blu-ray speler toch heerlijk zeg. Het is en blijft een Philips speler, dus met eigenaardigheden en nukken, maar de beeldkwaliteit en klank van deze speler zijn echt geweldig. Zeker als je het afzet tegen de prijs van de speler.

Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

ajbeefde

Leuke update van je topic..... blijft mooi spul om te zien die Aragon's   ;)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Richi

Ik heb jullie advies nodig. We overwegen volledig over te gaan op stereo. We spelen zoveel muziek vanaf de Mac Mini en zo weinig films in surround dat we erover denken één set Tannoys en de Aragon set te verkopen en in plaats daarvan een hele mooie stereo eindversterker terug te kopen.

De set zou er dan als volgt uit kunnen komen te zien:
- Mac Mini als bron
- Chord Hugo als bron en voorversterker
- Tannoy TD8 set als luidsprekers
- nog aan te schaffen stereo eindversterker

Ook de subwoofer zou er dan uit gaan trouwens, evenals mogelijk de ST-15 en de SA-15.

Mijn vragen zijn de volgende:
- wat voor eindversterker zouden julkie overwegen? Ik denk aan ML, Classé, MF, etc.
- hoeveel zouden we er in stereo weergave op vooruit gaan?
- zouden jullie dezelfde of een andere route kiezen?

Ik ben benieuwd naar jullie input.  :D

Groet,
Richard
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Audiofiel

Ik zou bij een keuze voor stereo niet de Hugo als voorversterker gebruiken. Je hebt een echte voorversterker nodig voor een goede buffer en volumeregeling zonder kwaliteitsverlies. Zonde om onderweg kwaliteit weg te gooien. Dus ik zou overwegen om ofwel een geïntegreerde versterker ofwel een set van voor- en eindversterker te nemen.


Qua merk ken je mijn voorkeur al. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

Hoi Arjen,

Qua gebruiksgemak ben ik het wel met je eens. Maar zou je niet kunnen zeggen dat 'less is more' dus met alleen de HUGO je er een schakel uithaalt die de geluidskwaliteit kan verminderen?

Jouw ervaring is dus dat een regelbare DAC of CD speler direct op de eindversterker niet zondermeer beter is?

Enne, qua voorkeur, denk ik aan hetzelfde merk.  8)

Groet,
Richard
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Audiofiel

Less is sometimes more and sometimes just... well eh... less. ;D


Om het volume te regelen op de Hugo moet je geloof ik aan een klein duimwieltje draaien, dus nogal lastig in de praktijk. Maar het belangrijkste bezwaar is dat er geen propere buffer in zit als bij een echte voorversterker. In de praktijk blijken bronnen die volume kunnen regelen altijd het beste te klinken als het volume op bypass staat. Dat geldt voor zowel apparaten als een Squeezebox Touch (zie ook weer deze recente ervaring) tot high end volume-control CD-spelers van Wadia. Er is de mogelijkheid van direct aansluiten op een eindversterker, maar je benut niet het volle potentieel. Meestal verlies je ook bits in het proces.

Eigenlijk doet een voorversterker 3 dingen (naast ingangskeuze): signaal bufferen, volume regelen en uitgangsimpedantie matchen met de ingangsimpedantie van de eindversterker. Al die dingen doet een losse voorversterker of een geïntegreerde versterker beter.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

Hmmm, dan misschien beter gaan voor een geintegreerde versterkter of een vv+ev combi. Classé is natuurlijk wel erg mooi en met de opbrengst van de Aragon en één setje Tannoys moet ik een eind kunnen komen.
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Tijdens de kerstvakantie heb ik de Classé CAP-151 van mijn zwager mogen lenen om uit te proberen in mijn set. Het resultaat: vanaf zondag staat hier ook een CA-151.  ;D

Wat een schitterende versterker. En inderdaad, de voorversterker van Classé is beter dan die van de Hugo. Dus in stereo ga ik spelen met de Hugo als DAC aan de Classé.

Wat met name opviel aan de Classé is de fraaie scheiding van instrumenten, de breedte en diepte van het geluid, maar ook de enorme dynamiek, ook op laag volume. Het is een heel muzikale versterker die erg fijn combineert met onze Tannoy luidsprekers en deze naa een hoger plan tilt.

Ik kan niet wachten tot zondag a.s.  :smile:
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Nou, inmiddels staat de Classé hier sinds zondag te spelen. Het was even wennen en vanavond hebben we wat kunnen fine-tunen. Maar daarover straks meer. Eerst even een foto.

Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Vandaag kwam mijn vrouw thuis van haar werk en ze had Laura Fabian gedraaid in de auto. Één nummer van haar - Adagio, de Italiaanse versie - kan haar tot tranen beroeren. Dus ze kwam thuis en ik was onze zoon van school halen, dus ging de Classé aan en werd dat bewuste nummer gedraaid vanaf de Mac Mini. Even later kwam ik thuis en kreeg ik te horen dat 'ze blij is dat ik zo blij ben met de Classé, want het geluid kon haar niet bekoren'. Nou, daar sta je dan. Dus tijdens het eten besproken wat ze dan precies miste. In het kort kwam het er op neer dat ze geen emotie kreeg bij het beluisteren van het nummer op de Classé, terwijl dat bij de Aragon set en daarvoor bij de Kenwood L1000 set wel het geval was.

Dat zat me natuurlijk niet lekker! Dus toen de kleine man op bed lag, zijn we aan de slag gegaan. Eerst het nummer nog eens vanaf de Mac Mini via de Chord Hugo dac beluisterd. Het klonk dun, met weinig fundament. Daar moest ik haar gelijk in geven. Het midden en hoog daarentegen klonken zeer open en heel detailrijk. Toen als eerste de fase van het netsnoer van de Classé omgedraaid. Dat gaf al verbetering, in die zin dat het geluid wat warmer en voller werd. Inmiddels had Audiofiel al bevestigd dat de Classéés zeer gevoelig zijn voor de (juiste) fase. Maar toch bleef ze wat fundament in het laag missen en raakte de muziek haar niet echt. Dat 'dunne laag' is ook wel een beetje het karakter van deze versterker, maar ze beschreef het meer als dat alle geluid een octaaf te hoog zit.

Dan de subwoofer maar eens aan de Classé hangen. Dus na een uurtje prutsen, was die aangesloten. Dat duurt hier een uur, omdat we een Pastoe kast hebben waar alles precies in past en het dus een hels karwei is om bij de achterzijde van de apparatuur te komen om kabels te wisselen. Na wat afregelen kwamen we uit op een kantelfrequentie van 50Hz op de sub en het volume op ongeveer 1/3. De sub geeft nu een mooi 'laag tapijt' waardoor het geluid voller en ruimtelijker wordt. En er is natuurlijk meer fundament in het laag.

Maar toch bleef het midden en hoog nog wat schel, zeg maar iets te direct en soms zelfs agressief. Toen ben ik de luidsprekers gaan draaien. Ze stonden in combinatie met de Aragon set volledig ingedraaid en gericht op de luisterpositie. Nu met de Classé blijkt dat niet meer nodig. Sterker nog, als ik ze iets uitdraai, wordt het geluid wat vriendelijker, zonder dat er plaatsing verloren gaat. Dus staan de luidsprekers nu iets naar buiten gericht, gezien vanaf de luisterpositie.

De klank begon al 'meer in de richting' te komen, maar het maakte nog steeds weinig emotie los bij mijn vrouw. En zij is een uitstekende graadmeter! Toen stelde ze voor even in de auto te gaan luisteren, want daar raakt de muziek haar wel! Het moet toch niet gekker worden! Maar goed, wij samen in de auto op de oprit en daar hetzelfde nummer beluisterd. En inderdaad, daar was meer 'drama' te bespeuren, vooral ook door de opbouw en de dynamiek. Voor de rest klinkt het helemaal ruk, maar ik begreep wel wat ze bedoelde.

Nou, welke opties zijn er nog meer? Juist, de bron! Dus de CD van Laura van zolder gehaald en die gedraaid in de door Art Speak gemodificeerde Marantz SA-15S1. Dat kwam al veel meer in de buurt! Meer warmte in het middengebied en ook het laag klinkt wat voller dan via Audirvana vanaf de Mac Mini via de Chord Hugo. De Marantz is een heel prettige CD speler, maar nog steeds raakte de muziek mijn vrouw niet echt.

Ik ben bijzonder tevreden over de Chord Hugo, dus dan maar het beste van twee werelden: de Marantz SA-15S1 als loopwerk op de Chord Hugo, aangesloten middels een Apogee Wide Eye coax kabel. Dat klonk alweer een heel stuk lekkerder. Ineens was er die bijzondere combinatie van warmte, detail, ritme en dynamiek. Je gaat gewoon meer op de de muziek. Weer met hetzelfde nummer van Laura Fabian en ondanks dat ze net daarvoor had gezegd dat ze er wel bijna klaar mee was, biggelden inmiddels de tranen over de wangen. Deze combinatie raakte dus wel de gevoelige snaar! Niets meer aan veranderen!

Dus toen nog een paar keer op en neer naar zolder om nog wat CD's te halen: Tears for Fears met Woman in Chains, Phill Collins met In the air tonight, etc. Stuk voor stuk werd de muziek met gevoel weergegeven die ontbrak als we de Mac Mini als bron gebruikten. En dat alles via dezelfde dac. Hoe bizar?!

Onze conclusie voor nu - en deels een bevestiging van wat we al eerder hebben ervaren:
- subwoofer staat nu bijgeschakeld voor wat extra fundament in het laag, omdat de Classé wat dunner klinkt in het laag dan we van de Aragon set gewend waren;
- de speakers iets naar buiten gedraaid om het midden en hoog iets indirecter te laten binnenkomen;
- de gemodificeerde Marantz SA-15S1 is een uitstekende CD speler, maar de dac moet het afleggen tegen de Chord Hugo;
- wat een fantastische dac is die Chord Hugo: dynamisch, super ritmisch en heerlijk rustig in de weergave;
- de Mac Mini met Audirvana klinkt lekker voor tussendoor, maar mist de warmte (en daardoor emotie?) die wij zoeken in de weergave.

Het was een erg leuke ervaring om samen te tweaken en gebruik te maken van het enorme muzikale gevoel van mijn vrouw om te komen tot een perfecte weergave voor ons beiden.

Groet,
Richard



Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

frank2

Ik raad je aan om eens met andere stroomkabels te gaan spelen. Ik had jarenlang altijd een ietswat kalig midden, dat is nu wel vol en met emotie door toepassing van in mijn geval wokkelkabels met iego gold stekkers.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Richi

Hoi Frank. Ik heb daar al eens mee geexperimenteerd. Zelfbouw LAPP kabels gemaakt in het verleden en speel nu met Art Speak netsnoeren. Ik zou inderdaad eens kunnen wisselen om te zien hoe groot de verschillen zijn in mijn set. Maar op dit moment zijn we tevreden, dus gaan we eerst maar eens wennen aan deze sound en dan kijken of er nog meer te benutten potentieel ligt.
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Audiofiel

Je boft maar met zo'n vrouw, Richard. Niet alleen kun je je hobby delen, maar je kunt haar ook nog gebruiken als meetinstrument! :clapping: :clapping:


Ik heb genoten van jullie gezamenlijke speurtocht naar Audio-nirvana en je beeldende beschrijving er van. Chapeau! :pompom:

Citaat van: Richi op januari 13, 2015, 23:41:46
Toen als eerste de fase van het netsnoer van de Classé omgedraaid. Dat gaf al verbetering, in die zin dat het geluid wat warmer en voller werd.

Dan de subwoofer maar eens aan de Classé hangen... De sub geeft nu een mooi 'laag tapijt' waardoor het geluid voller en ruimtelijker wordt.

Toen ben ik de luidsprekers gaan draaien... Dus staan de luidsprekers nu iets naar buiten gericht, gezien vanaf de luisterpositie.

Dus de CD van Laura van zolder gehaald en die gedraaid in de door Art Speak gemodificeerde Marantz SA-15S1... Dat kwam al veel meer in de buurt!

Ik ben bijzonder tevreden over de Chord Hugo, dus dan maar het beste van twee werelden: de Marantz SA-15S1 als loopwerk op de Chord Hugo, aangesloten middels een Apogee Wide Eye coax kabel... Ineens was er die bijzondere combinatie van warmte, detail, ritme en dynamiek.

Mijn ervaring is ook nog steeds dat een goed CD-loopwerk een Mac Mini of vergelijkbare streamingbron er makkelijk uitspeelt, wat voor verbeteringen je ook in de kring opneemt.

Wat ik mij afvraag is of Petra die ontroerende luistersessie met dat nummer ook had op de oude Aragon set en of dat ook met de Mac Mini als bron was? En heb je daar ook geëxperimenteerd met de Marantz als bron op de Hugo? En speelde bij de Aragon set de sub ook altijd mee (zelfs als de fronts op large staan, wat een optie is bij de Aragon)?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

Citaat van: Audiofiel op januari 14, 2015, 08:41:54
Je boft maar met zo'n vrouw, Richard. Niet alleen kun je je hobby delen, maar je kunt haar ook nog gebruiken als meetinstrument! :clapping: :clapping:
Ja, inderdaad. Ik prijs me heel gelukkig met haar.  :wub:

Citaat van: Audiofiel op januari 14, 2015, 08:41:54
Wat ik mij afvraag is of Petra die ontroerende luistersessie met dat nummer ook had op de oude Aragon set en of dat ook met de Mac Mini als bron was? En heb je daar ook geëxperimenteerd met de Marantz als bron op de Hugo? En speelde bij de Aragon set de sub ook altijd mee (zelfs als de fronts op large staan, wat een optie is bij de Aragon)?
Ja, ze had hetzelfde op de Aragon set. Daarvoor ging het volume wel flink omhoog.  ;D Die set heeft een prettig soort warmte in de stereo weergave terwijl je toch detail hoort. Heel bijzonder voor een prepro.

Op de Aragon was de Mac Mini de fijnste bron, ik denk om te compenseren voor het ietwat warme geluid van de Aragon set. De Marantz SA-15S1 klonk op de Aragon minder fijn dan hij nu op de Classé doet. Het is en blijft echt een kwestie van goed matchen.

De sub speelde in stereo niet mee op de Aragon. Dat was gewoonweg niet nodig. Dus geen sub, de fronts op large en de prepro op source direct.
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

ajbeefde

Leuk beschreven  ;)  Nog even in de auto luisteren op de oprit helemaal  ;D
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

frank2

Ritchie je zou eens kunnen kijken of jij stranded kabels gebruikt of juist solid core, de stranded geeft een vollere bas waardoor de Classe ook wat voller gaat klinken. De wokkelkabel die ik gebruik is zo'n kabel en doet dat. Misschien voor jouw een tip voor de toekomst.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Richi

Citaat van: frank2 op januari 14, 2015, 12:32:52
Ritchie je zou eens kunnen kijken of jij stranded kabels gebruikt of juist solid core, de stranded geeft een vollere bas waardoor de Classe ook wat voller gaat klinken. De wokkelkabel die ik gebruik is zo'n kabel en doet dat. Misschien voor jouw een tip voor de toekomst.
Bedankt Frank. Ga ik zeker doen. Heb je tips voor zelfbouw van deze kabel?
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

frank2

kabel van 17,50/meter kopen bij Ronald en er zelf Iego Gold aan zetten, omdat er meerdere draden in zitten die samengevoegd worden even aan Ronald vragen of hij ze vast op de juiste manier bij elkaar kan knopen en stekkers eraan zetten. (ronald verkoopt geen Iego)
Ik heb sinds kort een nieuwe stekker van Ronald in gebruik deze is net zo duur als Iego maar ik vind 'm aanmerkelijk beter, breder geluidsbeeld meer diepte in het beeld.

Ik neem aan dat je een aparte audiogroep hebt, daar zou je een gemodificeerd stekkerblok aan kunnen hangen met POCC koper.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

vik

Hoi Richie. Leuk verslag  :)

De kenmerken van een dun laag en een schel midden en hoog herken ik totaal niet van de CAP-151. Wel mist hij wat definitie in het laag vind ik persoonlijk.Maar daar in tegen begrijp ik van Audiofiel dat het type die ik destijds heb verkocht aan jouw zwager, iets anders is opgebouwd, in het voordeel van het ouder type die jij nu hebt.

Ik ben het met Audiofiel eens dat de CAP-151 een betere bron verdient als een Mac mini. Ik weet niet waar je woont maar ik kom graag een keer langs met mijn gemodificeerde Oppo BDP 95, die ook gemodificeerd is op de XLR stereo uitgangen. Bekend van de shoot out van Audiofiel tussen de Sp 75 vs de Marantz AV 7005 CM en AV 7005. Die scoorde toen prima en werd vergeleken met een mooi loopwerk plus DAC.

Wat betreft de fase bepaling, Classé is tot nu toe het enige merk wat ik heb ervaren waar staat aangegeven aan welke kant de fase zit. Dat zouden meer merken moeten doen. :)

Anyway.. veel plezier met je nieuwe aanwinst.  ;)

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Richi

Dank je Vik. Ik denk ook dat er qua loopwerk nog wel wat te winnen valt, hoewel we met de Marantz SA-15 als loopwerk en de Chord Hugo als DAC heel tevreden zijn. Dat is zondermeer de beste combinatie voor ons. Dus ga ik vanavond alle CD's weer naar beneden halen. Die zijn vorig jaar naar zolder verhuisd, omdat we er van overtuigd waren dat streaming voor ons de beste optie is.

Not!  :P
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Gisterenavond heb ik nog geëxperimenteerd met Audirvana. Recentelijk heb ik versie 2 aangeschaft en die klinkt wat 'helderder' dan versie 1. Dus gisteren versie 1 maar weer eens aangezet en dat klinkt in ONZE setup beter. Net wat meer warmte in het midden, waardoor het schelle eraf gaat.

Dus voorlopig speelt hier weer versie 1 van Audirvana.
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

WickedGame

Mooi verslag! Wel erg grappig dat stukje over de auto op de oprit.

Ook ik verbaas mij niet over de Mac Mini in samenwerking met de Chord het qua weergave niet helemaal is in vergelijk met een goed loopwerk. Mijn vader draait met een MacMini, en ook die wilde ik gaan inzetten als audiostreamer. Hij draait met een Classé CP-700 en CA-M400 mono's. En ook hier vond ik de MacMini dun qua weergave.

Hij heeft uiteindelijk besloten om streaming over te laten aan een PS Audio PWD MKII. Hele andere categorie uiteraard als de Chord Hugo. Maar als (mits je dat wilt) streaming te gaan doen zou je kunnen overwegen om de stap hoger te gaan qua streaming en dac in 1. SA15 eruit, Chord Hugo eruit  ;D, goede streamer/dac erin :).

Richi

#598
Nou, voorlopig moet ik het hier even mee doen. En dat is geen straf.  :D

Begrijp me niet verkeerd: de Mac Mini is als bron voor 'casual listening' prima te pruimen, maar als je er echt even voor wilt gaan zitten, schuif dan maar een CD in de lade en laat de Hugo zijn werk doen.

En dat brengt ons weer terug bij de essentie: streaming voor het gemak en plaatjes draaien als we er echt even voor gaan zitten.   :thumbs-up:
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Audiofiel

Ik lees een hele lading aan adviezen om veranderingen aan te brengen voor verbetering van het geluid. Het is allemaal goedbedoeld, maar ik wil toch even waarschuwen voor een belangrijke valkuil: gewenning. En wel in positieve en negatieve zin...

De Aragon set staat nu een paar dagen te draaien bij mij en ik herken het karakter weer van de Aragons waar ik vroeger ook mee speelde. Je kunt ze niet echt neutraal noemen, maar ze klinken wel erg prettig. Het midhoog neigt af en toe wel eens een klein beetje naar de analytische kant, maar dat geeft tevens een mooi ruimtelijk beeld. Het midlaag daarentegen is gewoon wat meer aanwezig en dat geeft een romige laag over het geluid, een warme fleecdeken over het laag. Na 6 jaar luisteren naar dat karakter is het logisch dat je dat bij een meer neutrale versterker mist. Dat is gewenning. En je moet niet proberen om dat karakter aan de Classé toe te voegen (zonder iets anders te gaan verliezen) met andere middelen dan een bron. Geen kabeltje geeft je het Aragon karakter terug.

Dan kom ik bij het andere punt van gewenning en dat is de nieuwe versterker. Niet alleen is de Classé een meer neutrale versterker (met best wel een diep en strak laag, maar minder opvallend), hij heeft ook nog eens nieuwe elco's gekregen in de voeding van eindtrap, stuurtrap en voorversterker. Laat de versterker eens rustig een paar weken op je inwerken en leer elkaar beter kennen terwijl de Classé opnieuw inspeelt. Ook dat is gewenning en misschien hoef je daarna helemaal niets meer te veranderen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.