HD DVD / BD - DXVA werkt matig tot niet ?

Gestart door Losha, mei 14, 2007, 18:10:19

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jowi

Citaat van: Losha op juni  2, 2007, 17:51:01
dan ligt het dus TOCH aan XP en NIET aan de hardware
anders zou het onder VISTA namelijk OOK NIET moeten werken
Eeeh nee, ik zeg dat het niet 100% aan XP ligt, maar aan de combinatie van hardware/software. Of, om jouw stelling te gebruiken, als het aan XP ligt, zou het bij mij, net als bij jouw, op XP ook niet moeten werken ;) en bij mij werk alles prima. DUS met de juiste hardware is XP voor hi-bitrate H264 en VC1 gewoon ok.

Ik heb dxva hier op XP gewoon aan staan, maar ik kan het inderdaad ook uitzetten, dan schiet de cpu wel goed omhoog, maar hij trekt het wel. Dat was met de 3.0Ghz P4 bij mij niet zo, die schoot naar 100% continue en trok het niet.

Ben trouwens ook niet zo'n Vista fan hoor ;) ik draai niet voor niks XP. Ik denk dat het nog wel een half jaartje tot een jaar duurt voor ik op Vista overga. Moeten eerst de NVidia drivers compleet en in orde zijn. Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. Gisteren zijn er nieuwe Vista drivers gelanceerd, en ja hoor... nog steeds geen custom timings...

Losha

wat me automatisch terug brengt naar het begin
wat is er dan aan jouw hardware anders dat het bij jou wel werkt ?

joost

zeg jowi, is het dan voor de grap niet eens leuk om vista op je P4 te proberen ???
2 pc´s naast elkaar, mooier vergelijk is er niet.
HT set: JVC DLA X5500, Anthem MRX 720 / PVA 4, Klaré DIY monitor, Center en 4x rear, DIY Monolith+ HTPC, Sony UBP X800m2.

jowi

Citaat van: Losha op juni  2, 2007, 19:26:57
wat me automatisch terug brengt naar het begin
wat is er dan aan jouw hardware anders dat het bij jou wel werkt ?
Hardware:
Core2Duo E6600 (2.4Ghz)
1GB Dualchannel memory
NVidia 7950GT (met HDCP)
Gigabyte P965-DQ6 mobo
2.2TB aan SATA disks

Software:
Windows XP MCE
NVidia driver 93.81
PureVideo 1.02.233
PowerDVD 7.3

jowi

Citaat van: joost op juni  2, 2007, 19:35:25
zeg jowi, is het dan voor de grap niet eens leuk om vista op je P4 te proberen ???
2 pc´s naast elkaar, mooier vergelijk is er niet.
Op zich wel aardig ja. Moeten ze wel allebei 1080p uitsturen, maar ik zou ze om en om op de Barco kunnen aansluiten.
De P4 heeft echter weer een andere videokaart (7800GS, AGP kaart) dus het blijft een oneerlijk vergelijk.

joost

het gaat me in dit geval puur om de werking van Dxva, het zou leuk zijn te weten op dit bij je P4 ook werkt
de specs zijn in dat geval niet zo belangrijk. ;)
HT set: JVC DLA X5500, Anthem MRX 720 / PVA 4, Klaré DIY monitor, Center en 4x rear, DIY Monolith+ HTPC, Sony UBP X800m2.

Losha

#31
Citaat van: jowi op juni  2, 2007, 20:04:18.
De P4 heeft echter weer een andere videokaart (7800GS, AGP kaart) dus het blijft een oneerlijk vergelijk.
waarom is dat oneerlijk ?
het VP1 gedeelte van zowel de 7800gs als de 7950 is identiek
test is dus wel degelijk eerlijk
of wou je nou weer een toespeling doen op het agp verhaal ?
daar vroeg ik je in het andere topic ook al om uitleg (wat er nooit kwam)

ik kan me trouwens voorstellen dat het eerder aan ligt dat jij MCE draait en niet plain-xp, welke mce versie heb je precies ?

jowi

Citaat van: Losha op juni  2, 2007, 20:22:44
waarom is dat oneerlijk ?
het VP1 gedeelte van zowel de 7800gs als de 7950 is identiek
test is dus wel degelijk eerlijk
of wou je nou weer een toespeling doen op het agp verhaal ?
daar vroeg ik je in het andere topic ook al om uitleg (wat er nooit kwam)

ik kan me trouwens voorstellen dat het eerder aan ligt dat jij MCE draait en niet plain-xp, welke mce versie heb je precies ?
Ik lees niet alle reacties van alle topics Losha ;) ik mis wel eens wat ;) maar om dan toch even op agp vs pci terug te komen, een tweetal citaten van Anandtech:

"...AGP 8X has up to 2.1GB/s of shared bandwidth. The typical GPU can make use of nearly all the bandwidth, but the upstream bandwidth isn't as important. Various requirements for upstream transfers end up limiting the maximum upstream throughput to around 266 MB/s, and switching back and fortch between reads and writes can incur a further performance penalty..."

en:

"...PCI Express X16 operation has 8GB/s of theoretical bandwidth that is segregated for upstream and downstream paths due to its serial bus design. Technically, the PCI-E bus transmits at 2.5 Gbps on each link, so 2.5 Gbps x 16 = 40 Gbps. Converting to bytes that gives 5 GB/s, but like most serial buses there is a 20% transaction overhead that reduces the useable bandwidth to about 4 GB/s..."

Kortom, agp vs pci-x : praktisch 266MB/s tegen 4GB/s...

Verder, MCE is gewoon "plain" XP SP2.

joost

#33
ja okee, maar het verklaart niet waarom zaken in xp niet werken en in vista wel, agp of pci
^-^ als je echt bandbreedte te kort zou komen moet dat in vista ook zo zijn toch
HT set: JVC DLA X5500, Anthem MRX 720 / PVA 4, Klaré DIY monitor, Center en 4x rear, DIY Monolith+ HTPC, Sony UBP X800m2.

jowi

Citaat van: joost op juni  2, 2007, 20:56:51
ja okee, maar het verklaart niet waarom zaken ik xp niet werken en in vista wel, agp of pci
^-^
Eeeh... zoals ik al zei, bij mij werkt dxva in XP, op de core2duo... is duidelijk te zien aan de performance charts.

Verder, er is een heel groot verschil in XP en Vista, oa vwb videoarchitectuur. Vista is een OS dat volledig gebruik KAN maken van de mogelijkheden van de video-gpu. Da's best bijzonder. Heel de GUI van Vista en architectuur is daarop gericht. Daar gaan we met DX10 bijv. nog veel lol van hebben, en als we even geduld hebben zul je zien dat er veel desktop applicaties, internet applicaties en spellen gaan komen met zaken waar je nu nog maar van kunt dromen. Dat is ook het verneukeratieve van Vista, het lijkt nu simpel XP met een andere GUI... maar wacht maar af...

Dat gezegd hebbende, dxva is DirectX Video Acceleration. Oftewel gebruik maken van de GPU voor het verwerken van grafische meuk. Dat kan Vista dus gewoon VEEL beter dan XP. XP probeert het, maar is er eigenlijk niet voor ontworpen. Daarom is DirectX ook een aparte installatie, het maakt eigenlijk geen integraal deel uit van XP's core. Het effect van dxva zal in Vista dan ook veel groter zijn dan in XP. Zo groot zelfs dat het met sommige XP configuraties LIJKT alsof dxva niets doet. Wat effectief en praktisch gezien dan eigenlijk ook zo is ;) Verder moet de gpu middels drivers kenbaar maken wat hij wel en niet van de DirectX subset ingebakken heeft. DirectX is zo opgezet dat datgene wat niet direct in hardware ondersteund wordt, in software wordt gedaan. Maar dan wel trager of met minder mogelijkheden.

Wat was de vraag ook al weer? ;D

Losha

mce is dus NIET PLAIN XP SP2, met name de laatste versie 2005 verschilt toch wel enigzins van XP

(hoe kon je de reactie missen trouwens ? was een directe reply op jou)

dat stuk van anandtech is wel leuk en aardig (maar vooral hypothetisch!!)

zelfs een PCI video kaartje heeft genoeg bandbreedte voor HD content, namelijk theoretisch 133mbyte/sec (helaas dan wel weer gedeelt met alle andere PCI devices i.t.t. AGP)

dune hd-dvd = 24.207.005.696 bytes en 2uur 15 lang (135minuten = 8100 seconden)
dus 24.207.005.696 bytes / 8100 = 2988519,2 bytes/sec = 2918,48kbytes/sec = 2,85 mbyte/sec (van de 133 die PCI alleen al kan)
dat is dan wel compressed data die door de cpu nog gedecodeert moet worden of ingeval van dxva door de GPU (in geval van DXVA ist dus zeker geen bandbreedte probleem)
aangezien het met alleen al een sneller cpu wel goed kan gaan kan het dus ook UNcompressed niet het probleem zijn.

maar simpeler gezegd, wat joost ook net schrijft

waarom werkt het dan onder vista wel?

wat hd content trekt komt in verste verte niet in de buurt van de limiten
dus ik blijf bij mijn stelling, het probleem ligt bij XP (of in ieder geval de comunicatie tussen videokaart etc. en dan valt bij mij in dit geval onder XP aangezien de drivers de API's van XP moeten aanroepen en juist DAT gedeelte is in Vista compleet verandert)

Losha

#36
Citaat
Verder moet de gpu middels drivers kenbaar maken wat hij wel en niet van de DirectX subset ingebakken heeft.
dat hele verhaal is nou onder vista ook niet anders hoor, DirectX 10 is ook onder Vista GEEN integraal onderdeel van Vista, ook al wil microsoft anders beweren.

zie ook hier ;D
http://www.techzine.nl/nieuws/12309/19-jarige-herschrijft-DirectX-10-voor-Windows-XP.html

daarvan afgezien zeg je met je lap text nou net juist dat er WEL cruciaal verschil is tussen XP en Vista i.p.v. dat je aantoent dat het niet uitmaakt

de hardware acceleratie van h264 en VC1 vind onder Vista plaats in DXVA2/EVR (welke in XP niet tot de beschikking staan)
vandaar ook dat nvidia/cyberlink het direct moeten doorsluizen -> GPU in XP ipv via de DirectX api's

jowi

Losha, je wilt blijkbaar maar 1 ding horen, en dat is de bevestiging van je eigen mening, of het onderuit halen van mijn teksten. Dat vind ik een beetje jammer. Ik ben niet alwetend, ik probeer gezamelijk een zoektocht te starten, niet om een ruzie te beginnen maar gewoon uit interesse. Ik wil ook weten waarom sommigen beweren dat een P4 genoeg is, en waarom XP niet goed genoeg zou zijn, terwijl mijn ervaringen net andersom zijn. Ik vind het jammer dat je zo geirriteerd over komt, ik heb daar geen zin in.

Ik denk dat ik hier dan ook maar mee stop. Ik was bijna zover om mijn P4 met Vista te voorzien om jullie ideeen te kunnen staven. Maar laat maar weer.

Ik ben blij dat je het voor jezelf in ieder geval voor elkaar hebt, waar het dan ook aan gelegen mag hebben.

Losha

ik kom altijd geïrriteerd over, heeft niks met jou te maken hoor
probeer je ook niet aan te vallen of wat dan ook
alleen voer ik een discussie schijnbaar anders dan jij

ik hoop nou juist op die manier WEL tot een oplossing te komen, zou heel graag alles goed onder XP kunnen draaien ipv Vista (o.a. hetzelfde wat jij ondervind, het ontbreken van custom timings en ik heb geen Full-screen-video-mirror meer in Vista, HEEL ERG vervelend aangezien wij ook een enkele keer iets op de tv willen kijken)

echter heb ik het idee dat je maar voor gesneden koek neemt wat andere beweren zolang het maar een bekend iemand of bekende site is.
vandaar ook dat ik het compleet oneneens ben met anandtech (uit ervaring, net als jij uit jou ervaring) en je dat probeer uit te leggen.

het lijkt mij ook dathet moet werken onder XP
maar ik noch anderen krijgen het dus werkend (tig drivers, tig codecs, verse installs, you name it)
xp weigert heir gewoon, vandaar dat ik brandend benieuwd ben waarom het nou jusit bij jou wel wil

jowi

Citaat van: Losha op juni  2, 2007, 21:46:21
ik kom altijd geïrriteerd over, heeft niks met jou te maken hoor
probeer je ook niet aan te vallen of wat dan ook
alleen voer ik een discussie schijnbaar anders dan jij
Nou ik heb die neiging ook wel hoor... wat dat betreft moet ik ook de hand in eigen boezem steken ;)

Citaat van: Losha op juni  2, 2007, 21:46:21
echter heb ik het idee dat je maar voor gesneden koek neemt wat andere beweren zolang het maar een bekend iemand of bekende site is.
Nou nee, ik probeer alles wat ik kan zelf uit, om te kijken of het klopt wat mensen zeggen. Maar je kunt gewoon niet alles weten of uitzoeken, dus bepaalde zaken neem je dan maar over. Anandtech is maar een voorbeeld, maar is niet zomaar de eerste de beste.

Citaat van: Losha op juni  2, 2007, 21:46:21
het lijkt mij ook dathet moet werken onder XP
maar ik noch anderen krijgen het dus werkend (tig drivers, tig codecs, verse installs, you name it)
xp weigert heir gewoon, vandaar dat ik brandend benieuwd ben waarom het nou jusit bij jou wel wil
Dat heb ik nu denk ik al 3x geroepen... dikke dual core cpu nemen ;)

Nu nog zien uit te vinden waarom Vista blijkbaar die dikke cpu minder belangrijk vind. Ik heb er nu geen zin meer in, maar ik zal morgen de P4 eens voorzien van Vista, eens kijken of ie dan wel een H264 bluray etc trekt, en of ik effect kan zien met wel of geen dxva.

Losha

vergis je trouwens niet met anandtech, de meeste stellingen die je leest over het agp verhalen vloeiend dus juist voort uit het anandtech verhaal
zijn zeer weinig mensen die het daadwerkelijk zelf gechecked hebben

ben benieuwd over je P4
een van de weinig dingen die ik me nu nog kan voorstellen (tussen jouw enmijn sys. is dat jij geen nforce board hebt)
ik heb hier dus onder vista zo'n 30 tot 40% winst met dxva (en die zijn voor mij dus cruciaal voor vc1 en h264 /1080p te draaien)

mradem


Losha


mradem

Ik heb een 8600GT kaart en dacht dat deze dan hardwarematige versnelling zelf kon doen ipv de cpu. Gaat dit automatisch ofzo. Omdat ik jullie over met dxva aan etc zie praten dacht ik dat dit dan hetgeen is waarmee je dat kan regelen.

Losha

dat hoort idd automatisch te gaan
helaas (zoals zo vaak met windows) werkt het niet altijd even vlekkeloos

jowi

Ik moet het gewoon aanzetten... bijv. in Purevideo, of in PowerDVD.

Losha

default staat het na installatie aan (althans bij mij)
dus ja, het zou automatisch moeten gaan

mradem

Waar precies in powerdvd? Ik kan het niet echt vinden.

joost

welke versie heb je ???
staat bovenaan bij je videoinstellingen (bij 7.3 tenminste)
een appart boxje wat je kan aanvinken
HT set: JVC DLA X5500, Anthem MRX 720 / PVA 4, Klaré DIY monitor, Center en 4x rear, DIY Monolith+ HTPC, Sony UBP X800m2.

Losha