DIY Audio/Video Meubel [Finished]

Gestart door Daklem, maart 14, 2007, 16:37:05

Vorige topic - Volgende topic

Daklem

Citaat van: Ruben op april 16, 2007, 12:32:54
Ondanks dat het een erg mooi meubel is, verbaas ik me wel over het volgende. Je hebt speciaal gekozen voor de goede eigenschappen van berken multiplex. Die zijn ook erg goed, maar nu heb je een meubel gemaakt en zet je je apparatuur alsnog op een glasplaat ;). Je hebt het toch niet alleen voor de looks gedaan ;).

p.s. al eerder genoemd, maar zou je je tv ook niet ophangen zoals ik het heb gedaan. Kan die lelijke >:D voet er tenminste onderuit ;)

Ik heb het o.a. gedaan met oog op de toekomst. Wanneer ik mijn tv op ga hangen, komen mijn cd speler en versterker op het meubel te staan. en eventuele andere componenten op de glasplaat. Hier is wel degelijk overna gedacht ;)

Dus op lange termijn heb ik wel degelijk voordeel van berkenmultiplex. En ja, het is erg mooi spul. Ik moet zeggen dat ik 0,0 verschil hoor tussen mijn componenten op de glasplaat of op het solidsteel rack. Misschien komt dit door het massieve gewicht van het meubel (wie zal het zeggen). Ik hoor wel duidelijk verschil met mijn tijdelijke opstelling. Dat klonk niet erg prettig. Nu wel :)

Ik weet nog niet precies wat ik met de tv ga doen. Voorlopig laat ik hem lekker staan. ;)

R

brimbrammer

Zeer strak zo dat meubel, erg mooi.

eazyQ

Het is idd een erg mooi meubel geworden.

Daklem

Nog ff een vraag aan de slimme mensen hier!

Omdat mijn glasplaat iets doorbuigt, wil ik een kleine strip eronder plaatsen zodat de glasplaat niet meer kan doorbuigen.

Ik zat te denken aan een alu L-vormige strip. Het op maat zagen is allemaal geen probleem. maar hoe moet je zoiets bevestigen op het meubel vraag ik me af?

Heeft iemand toevallig een andere goede/slimme oplossing om een strip te bevestigen om de glasplaat te ondersteunen?

thx.

donaldk

Er zijn ook aluminium u-profieltjes, misschien past er net eentje om de rand van de glasplaat, beetje kit aan de binnenkant als lijm.

Daklem

ik wil de glasplaat houden zoals hij is. 1 strip in het midden zorgt ervoor dat de glasplaat geen speling meer krijgt en daardoor niet door kan zakken.

een alu strip op de glasplaat is geen optie in mijn ogen. :)

Toch bedankt voor het meedenken!  :D

donaldk

Misschien is een u profiel om de achterrand al voldoende versteviging, zie je er helemaal niks van.

Raphie

gewoon een klijn ALU tafelpootje halen bij de gamma, op lengte zagen en in het midden aan de achterkant stutten.
JBL PRX Power!

sphere

Volgens mij is de een u-profiel op die manier belast mechanisch het minst sterk.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Daklem

Het hoeft niet persee een U profiel te zijn. Het mag ook een ander materiaal zijn.

Ik ben opzoek naar een goede maar creatieve oplossing voor het probleem :) ;)

tiptop

Een vierkant latje van berkenmultiplex onder de plaat, van de ene naar de andere kant, aan de achterkant.
Mocht je 'm al zien, dan ziet het er ook nog niet slecht uit ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Daklem

Ik heb raymen ff een PM gestuurd of hij geen buis kan maken met aan de uiteinden 2 schroefgaten. Dan is het een kwestie van de buis eronder schroeven, en de glasplaat kan niet meer doorbuigen.

Raymen maakt goede dingen, dus ik hoop dat hij zoiets kan maken.

R

Hoeveel speling zit er tussen glas en gleuf? Heb je 1 of 2 millimeter?

Daklem

Citaat van: Ruben op april 17, 2007, 18:26:16
Hoeveel speling zit er tussen glas en gleuf? Heb je 1 of 2 millimeter?

Het is niet extreem veel iig. Hoeveel het zal zijn durf ik niet te zeggen!

R

Als het past, kun je namelijk een T stuk alu profiel pakken. Daar het staande stukje wegzagen op de zijkanten. De totale  breedte is net zo breed als het glas. Dan laat je het platte deel in de gleuf vallen. De T zal dan aardig wat gewicht op vangen. Je moet dat niet de allerdunste pakken anders wordt het platte gedeelte te dun. Als je het niet snapt, zal ik het wel tekenen vnv.

Daklem

Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat ik daar geen speling voor heb helaas.

Vooralsnog heb ik er geen haast mee, want voorlopig staat hetgeen, en de glasplaat is lastig te breken gelukkig. :)

Raphie

je moet op de glasplaat de druk verdelen, stutten in het midden is de makkelijkste oplossing, zet je hem op 2/3e qua diepte dan valt ie ook compleet uit het zicht (tenzij je op de grond gaat liggen) een doorhangende glasplaat is ook niet mooi, te meer omdat dit afsteekt tegen de kaarsrechte belijning van de rest van het meubel ;)
JBL PRX Power!

Daklem

Citaat van: Raphie op april 17, 2007, 22:26:47
je moet op de glasplaat de druk verdelen, stutten in het midden is de makkelijkste oplossing, zet je hem op 2/3e qua diepte dan valt ie ook compleet uit het zicht (tenzij je op de grond gaat liggen) een doorhangende glasplaat is ook niet mooi, te meer omdat dit afsteekt tegen de kaarsrechte belijning van de rest van het meubel ;)

Daar moet ik je geheel gelijk in geven! dat was mijn idee ook. :)

Daklem

Ik heb net contact gehad met Raymen.

Hij kan voor mij een soort geraamte maken wat ik blind onder de glasplaat kan monteren voor meer stevigheid.

Deze optie gaat het naar alle waarschijnlijkheid worden.  8)

Raphie

mooi, dan nog ff wat kleine rubber dopjes tussen de glasplaat en de beugel, dan heb je gelijk ook geen resonanties meer  ;)
JBL PRX Power!

Daklem

Citaat van: Raphie op april 18, 2007, 08:56:26
mooi, dan nog ff wat kleine rubber dopjes tussen de glasplaat en de beugel, dan heb je gelijk ook geen resonanties meer  ;)

Dat is inderdaad een goeie!  ;D

Daklem

Deal is rond.

Raymen gaat voor mij een onderstel maken die ik vast kan schroeven onder de glasplaat.

Ik ben erg benieuwd!  O0

eazyQ

Citaat van: Daklem op april 21, 2007, 22:18:31
Deal is rond.

Raymen gaat voor mij een onderstel maken die ik vast kan schroeven onder de glasplaat.

Ik ben erg benieuwd!  O0
Wij ook kan ik je verzekeren, want dat doorzakken is echt zonde van dat mooie meubel.

Daklem

Citaat van: eazyQ op april 21, 2007, 23:29:49
Wij ook kan ik je verzekeren, want dat doorzakken is echt zonde van dat mooie meubel.

Ik ben zelf ook geen voorstander van half werk. Dus als we het doen, doen we het wel goed ;)