DTS HD / Dolby TruHD / Dolby Digital+

Gestart door Fico, maart 12, 2007, 10:22:00

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fico

Hallo allemaal,

Zijn er al A/V Receivers die DTS HD/Dolby TruHD of Dolby Digital+ kunnen decoderen?
En, zo ja, is dat eigenlijk wel belangrijk als je een Blu-ray speler wil gaan aanluiten?

Ik heb al wel A/V receivers gezien die LPCM (2-/5.1-/7.1-kanaals) via HDMI kunnen lezen.

Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

reza

Hoi,


Ja die zijn er. Maar niet zo heel veel, in ieder geval 1 Denon, maar die kost een hoop centjes :D
En nee is niet zo heel erg belangrijk, je kan gewoon dolby luisteren.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Marsh

Daar heb ik ook overnagedacht ja.
Ik wil een nieuwe receiver binnekort, maar kan ik neit beter wachten tot die formatten een beetje "normaal" zijn geworden inde winkel?
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


reza

Kan je nog lang wachten denk ik ;) Duurt nog zeker minimaal een jaar. Voordat die nieuwe geluidsvormen veel gebruikt gaan worden.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

jowi

Ik heb wel begrepen dat in geval van HTPC, PowerDVD 7.3 (?) de signalen wel decodeert en analoog uitstuurt via de PC geluidskaart, dus dan zou je het analoog naar je huidige amp kunnen zetten. Ik ga dat binnenkort even proberen.

reza

Citaat van: jowi op maart 12, 2007, 10:56:54
Ik heb wel begrepen dat in geval van HTPC, PowerDVD 7.3 (?) de signalen wel decodeert en analoog uitstuurt via de PC geluidskaart, dus dan zou je het analoog naar je huidige amp kunnen zetten. Ik ga dat binnenkort even proberen.




Ben ik ook wel benieuwd naar.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Fico


Thanks  ;)

Ik denk inderdaad dat als je een HTPC gebruikt je hierover geen zorgen hoeft te maken.

Met een HTPC moet je er zowiezo ervoor zorgen dat je op z'n minst een 5.1 channel direct input hebt, maar ja dat hebben ze praktisch allemaal :)
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

Mrwhoopie

Elke huidige reciver met een 7 of 8 kanaals input kan dat.

Het decoderen gebeurt gewoon in de blueray speler,en die geeft het signaal gewoon door naar de reciver,dus speelt de reciver het hd geluid af,enkel zal dat niet vermeld gaan staan op de display maar geluidsmatig is er geen verschil.

jaco

Citaat van: fico99 op maart 12, 2007, 10:22:00
Zijn er al A/V Receivers die DTS HD/Dolby TruHD of Dolby Digital+ kunnen decoderen?
Dat is inderdaad bij Denon aangekondigd.

Maar om een versterker de advanced codecs te kunnen deocderen MOET je gebruik maken van afspelers die HDMI 1.3 hebben.

Met een speler die 'maar' HDMI 1.2 heeft moet de decodering in de speler plaats vinden, en dan moet het signaal als 8 kanaals PCM doorgegeven worden.

Ik vraag me wel af of 1.3 wel de manier is die we moeten willen hebben.
- Kunnen er wel meerdere audio tracks parallel getransporteerd worden via 1.3 ? (denk aan commentaar, geluidseffecten van de speler)
- Kosten: 2x een chipset die alles decoderen kan.
- Jitter: Audio wordt in de blanking peridodes van het video signaal doorgestuurd.

De HDMI 1.2 manier lijkt mij goed genoeg, maar er zijn ook weer niet zo veel versterkers die een HDMI input hebben en er zonder problemen 8 kanaals audio af halen en de video doorsturen (in resoluties als 1080p24 en 1080p50 of 1080p60)
HDMI splitten van 1 naar 2 en op 1 output video en op de andere output audio is ook niet makkelijk.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Mrwhoopie

1.2 is the way to go.

Maar persoonlijk zou ik er geen erg in hebben om ook nog eens een interlink te leggen voor het geluid.
als je dan met 4 hdmi's toekomt op je reciver en dan met 2 kan vertrekken(1beamer en 1 tv) lijkt mij dat al voldoende,dus heel dat 1.3 gedoe en hd suround,daar zou ik echt geen speciale reciver voor kopen hoor.

denada

Ik zit hier ook te denken om eens te gaan upgraden, waarschijnlijk komt er deze zomer wel een bluray speler in huis, misschien de playstation 3 wel..

Ik heb nu echter een Onkyo 595 receiver, en daar komt voor mij een prima Dolby Digital en DTS geluid uit, ik denk dat het voor mij gewoon nog even een jaartje naar Dolby Digital luisteren wordt, en als ik het goed begrijp zijn er in 2008 wel betaalbare receivers die DTS HD en Dolby TRueHD kunnen decoderen?


sandervg

Citaat van: jowi op maart 12, 2007, 10:56:54
Ik heb wel begrepen dat in geval van HTPC, PowerDVD 7.3 (?) de signalen wel decodeert en analoog uitstuurt via de PC geluidskaart, dus dan zou je het analoog naar je huidige amp kunnen zetten. Ik ga dat binnenkort even proberen.
Kan elke geluidskaart dit? Of moet je daar een speciale geluidskaart voor hebben?

Analoog aansluiten: ik ben bang dat de geluidskwaliteit dan erg slecht is. Ik zou dan liever een oplossing hebben waarin het geluid op z'n minst digitaal in PCM formaat de PC verlaat en dat kan weer niet via de SPDIF dus zou er een HDMI aansluiting op de computer moeten zitten. En dit bestaat volgens mij nog niet. De huidige videokaart kaarten met een HDMI hebben volgens mij de SPDIF van de geluidskaart gewoon doorgelost naar de HDMI waar het videosignaal en het geluidssignaal gemerged wordt.

Kortom: volgens mij valt het nog niet mee om vanuit een HTPC kwalitatief goed TruHD etc. geluid te produceren...
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

anton

In Heimkino nummer 4 wordt een nieuwe Sherwood aangekondigd. De R-872 is een 7.1 receiver (7 x 100 watt) die de nieuwe toonformaten moet kunnen decoderen en die een scaler aan boord heeft die tot 1080P upscaled. Vanaf juni te verkrijgen voor een prijs die rond de 1000 euro ligt.

papaleo

Citaat van: fico99 op maart 12, 2007, 10:22:00
Hallo allemaal,

Zijn er al A/V Receivers die DTS HD/Dolby TruHD of Dolby Digital+ kunnen decoderen?
En, zo ja, is dat eigenlijk wel belangrijk als je een Blu-ray speler wil gaan aanluiten?

Ik heb al wel A/V receivers gezien die LPCM (2-/5.1-/7.1-kanaals) via HDMI kunnen lezen.



Ik heb gehoord dat Pioneer zijn vlaggeschip gaat vervangen voor een compleet nieuwe versterker die dit ook allemaal kan,in deze nieuwe versterker zit ook een 'groot' lcd scherm waar je nodige info van aflezen....
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

lampie1979

Heb van de week een ander moederbord gekocht met onboard:


Realtek ALC889 8 channel HD audio codec:

Audio controller from Realtek ALC 889A codec, featuring 106 dB Signal to Noise ratio and supporting for both Blu-Ray and HD DVD Loss-less audio formats.

|Onkyo TX-NR905B| |Monitor Audio GR60/20| |MC Systems| |Behringer FBD1124P| |SVS PC-Ultra| |QED 25th Anniversary| |Hitachi PJ-TX300| |Projecta 2m| |Xbox-360 incl stuur| |HTPC C2D| |5TB fileserver| |Hoepel 2.3a|

Danakin

Ik zoek wel een speler die het zelf decodeerd en analog uitstuurt. Ben tevreden met mijn versterker. Heb geen zin om een nieuwe te kopen met hdmi 1.3

Danny.
Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster

Mrwhoopie

En als je nu niet analoog instuurd,en je reciver ondersteunt niet al die nieuwe geleuidsnormen,kan je dan toch dts of dolby digital luisteren ?of gaan we allemaal genaaid zijn?

sandervg

Citaat van: lampie1979 op mei 25, 2007, 09:58:27
Realtek ALC889 8 channel HD audio codec:
Audio controller from Realtek ALC 889A codec, featuring 106 dB Signal to Noise ratio and supporting for both Blu-Ray and HD DVD Loss-less audio formats.
Hoe transporteert dit moederboord dit geluid? Kan hij het ook digitaal via HDMI 1.3 (want via SPDIFF gaat dit volgens mij niet en analoog heb ik sterke twijfels over de kwaliteit hiervan). En gaat het videosignaal dan ook mee? Blijft voor mij allemaal wat vaag. Volgens mij zouden er eigenlijk videokaarten moeten komen die ook het geluid over HDMI 1.3 transporteren. Bestaat dat?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

LittleNinja

Hoe sneller hoe beter.... Hoe meer mensen nu over gaan op de receivers met de juiste decodering, hoe sneller de waardes zullen dalen van de produkten die nu nog op de markt zijn ( of bij jou thuis staan )...

Ik denk dat ik ze uiteindelijk met een handje vol afzonderlijke interlinks door ga sturen naar de goede amps die er momenteel gemaakt worden... Is goed zat voor mij.  ;D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

-V-

De nieuwe Lexicon MC-12 ondersteund ze allemaal dacht ik  >:D
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

Raphie

Citaat van: sandervg op juni 12, 2007, 08:58:19
Hoe transporteert dit moederboord dit geluid? Kan hij het ook digitaal via HDMI 1.3 (want via SPDIFF gaat dit volgens mij niet en analoog heb ik sterke twijfels over de kwaliteit hiervan). En gaat het videosignaal dan ook mee? Blijft voor mij allemaal wat vaag. Volgens mij zouden er eigenlijk videokaarten moeten komen die ook het geluid over HDMI 1.3 transporteren. Bestaat dat?

Gaat via HDMI uit (heb net een notebook besteld met deze chipset)
JBL PRX Power!

jaco

Citaat van: -V- op juli  1, 2007, 14:10:55
De nieuwe Lexicon MC-12 ondersteund ze allemaal dacht ik  >:D
Nee, denk ik niet. Alle high end merken kijken een beetje de kat uit de boom lijkt het.
DE ontvanger chips zijn net uit, en voor zover ik weet moet er ook nog iets in de protocol sfeer beslist worden.

http://www.lexicon.com/products/specs.asp?ID=19
Citaat
Sample Rates
44.1, 48, 88.2, 96kHz
Accepts
16-24 bits PCM audio, Dolby Digital, Dolby Digital EX, DTS and DTS-ES discrete data formats

Staat niets bij van Dolby Digital plus of DTS HD.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

-V-

Wow , dat ik dan even anders gezien ...  8)
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

sandervg

Citaat van: Raphie op juli  1, 2007, 14:16:05
Gaat via HDMI uit (heb net een notebook besteld met deze chipset)
Waarschijnlijk intern via SPDIFF verbonden met de geluidskaart zoals meestal het geval is? Dan gaat er in ieder geval geen true HD over...
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

jaco

Eerste test met de Onkyo TX-SR 605 zijn niet hoopvol.
Ze hebben getest met: Toshiba HD-EX1, Sony BDP-S1 en Playstation 3, maar geen van de combinaties was in staat om Dolby Tru HD en DTS HD over te dragen.

Dus de weg naar 1.3 is nog lang vrees ik.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm