Subwoofer integreren met Electrostaten

Gestart door hifiman, maart 6, 2007, 11:19:03

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart  7, 2007, 12:42:45
De vraag is even hoe ik dat ga doen  (qua aansluiten). De enige audiofiel verantwoorde methode zal dan zijn om het EQ volledig in het digitale domein te doen, ofwel tussen cd transport en DAC. Nadeel is dat het dan alleen voor die bron werkt, maar goed op zich een compromis waar ik mee zou kunnen leven.

Is een vorm van high pass aansluiten geen optie? Bij de Final 80 HT set gaat dat ook zo via de subwoofer. De high level outputs van de sub sturen dan een high pass signaal naar de ESL's. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart  7, 2007, 12:44:17
Een tweede (zelfde) sub is (in de toekomst) eventueel wel een optie. Maar dan moet ik wel zeker weten dat het gaat bevallen en dus is het nu nog even te vroeg daarvoor.

Qua opstelling heb ik helaas weinig keus..

Hoe bedoel je, weinig keus? Je hebt die grote electrostaten er bij de vrouw al doorgekregen... ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart  7, 2007, 13:00:53
Is een vorm van high pass aansluiten geen optie? Bij de Final 80 HT set gaat dat ook zo via de subwoofer. De high level outputs van de sub sturen dan een high pass signaal naar de ESL's. :D
Nee dat gaat in dit geval niet. Ten eerste heeft deze sub geen hig pass output. Ten tweede staat er 35V DC op de min (en plus) van mijn LS aansluitingen (klasse D). Maar bedankt voor het meedenken.  ;D

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart  7, 2007, 13:01:45
Hoe bedoel je, weinig keus? Je hebt die grote electrostaten er bij de vrouw al doorgekregen... ::)
;D

hifiman

Ik bedenk opeens dat passief/actief in de DAC filteren ook niet kan, immers dan gaat er helemaal geen laag meer naar de versterker en dus ook niet naar de pre-outs waar de sub op aangesloten zit  :-X

hifiman

En tevens herinner ik me opeens dat Enno met zijn zelfbouw ESL's volgens mij wel met een dikke condensator het laag bij zijn ESL's wegilterde (zij het met slechts 6 dB per oktaaf dan natuurlijk).

Edit: Ik had het bijna goed, dit zei Enno:
Hierbij zit 1 orde van het filter in het preampdeel van de ESL buizentrappen en een tweede orde zit in de ESL in de vorm van een erg dikke MKP condensator. Totaal 2de orde voor de ESL en met diens natuurlijke afval een curve met een 3de orde.

Audiofiel

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart  7, 2007, 13:04:09
Nee dat gaat in dit geval niet. Ten eerste heeft deze sub geen hig pass output. Ten tweede staat er 35V DC op de min (en plus) van mijn LS aansluitingen (klasse D). Maar bedankt voor het meedenken.  ;D

- 35V op de aansluitingen
- geen pre out/main in

Zo te horen heb je gewoon de verkeerde versterker. In ieder geval voor deze speaker(combinatie). ;D

yorkie13

ik ben bang dat ik ook de verkeerde versterker keuze heb gemaakt
ik draai met een vincent hybride voor versterker en monoblokken
de MJ sub is dus aangesloten op de pre out van de sa-31 voorversterker, en ik kan de neutrik kabel niet gebruiken, heb een monster interlink gekocht om deze ote upgraden
de speakers zijn van aurum cantus en gaan tot 55 hz -3db, de MJ reference 1 sub staat nu op 49 hz, fase op 90 o
deze sub is sneller als de Rel stadium II die ik eerst gebruikte, de rel gaat dieper in het laag en klinkt warmer, maar lijkt minder snel
ik ben bang dat ik voor een nog betere aansluiting in het laag op 2 MJ subs uitkom, 1 voor links, 1 voor rechts, nu alleen thuis nog even vertellen

hifiman

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart  7, 2007, 13:24:59
Zo te horen heb je gewoon de verkeerde versterker. In ieder geval voor deze speaker(combinatie). ;D
Ach dat valt nog te bezien, en tsja de keuze van de versterker was natuurlijk in een veel eerder moment in de tijd gemaakt niet vermoedende dat ik later weer andere wensen en eisen zou hebben  ;D

hifiman

Citaat van: yorkie13 op maart  7, 2007, 14:50:21
ik ben bang dat ik ook de verkeerde versterker keuze heb gemaakt
ik draai met een vincent hybride voor versterker en monoblokken
de MJ sub is dus aangesloten op de pre out van de sa-31 voorversterker, en ik kan de neutrik kabel niet gebruiken, heb een monster interlink gekocht om deze ote upgraden
de speakers zijn van aurum cantus en gaan tot 55 hz -3db, de MJ reference 1 sub staat nu op 49 hz, fase op 90 o
deze sub is sneller als de Rel stadium II die ik eerst gebruikte, de rel gaat dieper in het laag en klinkt warmer, maar lijkt minder snel
ik ben bang dat ik voor een nog betere aansluiting in het laag op 2 MJ subs uitkom, 1 voor links, 1 voor rechts, nu alleen thuis nog even vertellen
Ik snap alleen even niet wat er dan mis is geweest met je versterker keuze?

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart  7, 2007, 15:47:25
Ach dat valt nog te bezien, en tsja de keuze van de versterker was natuurlijk in een veel eerder moment in de tijd gemaakt niet vermoedende dat ik later weer andere wensen en eisen zou hebben  ;D

En zo blijft de hobby continu in gang. ;D

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart  7, 2007, 16:09:56
En zo blijft de hobby continu in gang. ;D
Ja en de cash flow helaas ook  :P

Audiofiel

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart  7, 2007, 16:16:10
Dan doe je toch iets fout. :P
Meestal moet je iets heel fouts doen om dat probleem niet te hebben  >:D

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart  7, 2007, 16:17:35
Meestal moet je iets heel fouts doen om dat probleem niet te hebben  >:D

Ik bedoel niet dan je een bank moet overvallen met een 8) of een O0 op je hoofd... ;D

Ik bedoel dat upgraden niet per se altijd betekent dat er iedere keer extra geld bij moet. ;)

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart  7, 2007, 16:22:41
Ik bedoel niet dan je een bank moet overvallen met een 8) of een O0 op je hoofd... ;D

Ik bedoel dat upgraden niet per se altijd betekent dat er iedere keer extra geld bij moet. ;)
Ik snapte het wel hoor  :P
Met de overstap naar (2de hands) elektrostaten was ik ook relatief weinig geld kwijt voor een upgrade. Nou ja, als je de sub weer meetelt dan gaat dat niet meer op natuurlijk  ;D Ik heb ondertussen ook wel door dat als je eenmaal met 2de hands spullen werkt je de volgende keer een stuk minder geld kwijt bent vanwege de veel lagere "afschrijving".  ;)

yorkie13

ik ben van een gewone versterker naar de monoblokken gegaan, had de rel stadium altijd vie de high level neutrik kabel aangesloten, toen de monoblokken en voorversterker en ja toen maar via een interlink
had ik even vergeten, maar nu toch naar wens, ik zou de MJ ook nog tussen de voor en eindversterkers kunnen plaatsen, maar denk dat deze methode waar de sub dus voor de monoblokken zit van mindere kwaliteit is daar er dan een filter in de signaalweg extra zit

hifiman

Citaat van: yorkie13 op maart  7, 2007, 16:42:40
ik zou de MJ ook nog tussen de voor en eindversterkers kunnen plaatsen, maar denk dat deze methode waar de sub dus voor de monoblokken zit van mindere kwaliteit is daar er dan een filter in de signaalweg extra zit
Hoezo dat dan??  Ik snap het issue nog steeds even niet, je hebt hem nu low-level aangesloten, hetgeen mijns inziens de beste methode is...

yorkie13

voordeel zou dan zijn dat je de monitors niet full range laat spelen, een 13 cm woofertje vindt muziek onder de 55 hz niet altijd even leuk, de sub zou dit dan affilteren en naar de MJ sturen, een eenvoudig actief crossover dus
maar wel in de signaalweg, misschien toch maar proberen, moet dan wel 2 x 2m interlink (stereo) tussen

hifiman

Citaat van: yorkie13 op maart  7, 2007, 17:09:58
voordeel zou dan zijn dat je de monitors niet full range laat spelen, een 13 cm woofertje vindt muziek onder de 55 hz niet altijd even leuk, de sub zou dit dan affilteren en naar de MJ sturen, een eenvoudig actief crossover dus
maar wel in de signaalweg, misschien toch maar proberen, moet dan wel 2 x 2m interlink (stereo) tussen
Filtert jouw MJ dan ook het signaal wat naar de speakers gaat  ??? Dat is op zich wel mooi dan  :)

yorkie13

yep, line in en line out stereo, ik dacht dat de pro50 mkII dit ook had

Audiofiel

Citaat van: yorkie13 op maart  7, 2007, 17:26:08
yep, line in en line out stereo, ik dacht dat de pro50 mkII dit ook had

Maar dan heb je weer een pre out / main in systeem nodig. ;D