Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

solitaire

Citaat van: Alco op maart 13, 2018, 21:25:58
Bedankt voor je tip Solitaire. Ik zal me er wel even in moeten verdiepen, want ik begrijp zo eerlijk gezegd niet wat je bedoelt met een scheidingsfilter/trafo. :unsure: Heb er nog niet echt iets (begrijpelijks) over kunnen vinden dusver.

...

zoek ook eens onder isolatie trafo / galvanische scheiding
Hinterm Horizont geht's weiter.

Alco

#19801
Citaatzoek ook eens onder isolatie trafo / galvanische scheiding

Ok, heb ik gedaan. Ik lees dan wel dat een scheidingstrafo een mogelijkheid is om lichtnetvervuiling (en daarmee ook brommende ringkerntrafo's) tegen te gaan, maar volgens onderstaande quote ook weer ten koste kan gaan van de klank. (dynamiek)

"Het is ook nog mogelijk om een scheidingstrafo te gebruiken. Er ontstaat een galvanische scheiding met het vervuilde lichtnet en zo mogelijk gebalanceerde netspanningen aan de uitgaande stopcontacten. Een scheidingstrafo kan wonderen doen, maar soms ontstaat er mechanische brom van de versterkervoeding of van dc-vervuiling. Helaas geven scheidingstrafo's vaak een compressie van de dynamiek.

Zo'n scheidingstrafo is als ik 't goed begrijp ook niets iets dat kant en klaar is en daardoor makkelijk eerst is te proberen.
(zoals dat evt wel met een DC-blocker kan, aangezien dat gewoon een stekkerdoos is)

Bedankt voor de goedbedoelde tips en suggesties zover! :worship: Als we maar niet weer te off-topic geraken, doordat 't niet echt meer met Naim te maken heeft. :police: :blush:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Htdre

Om terug te gaan. Jammer dat de Naim Atom geen hdmi board heeft zoals de Linn Majik DSM. Dan denk ik dat het voor veel mensen een nog interesantere keuze was geweest.

Dr.Bedlo

Citaat van: Htdre op maart 14, 2018, 10:12:17
Om terug te gaan. Jammer dat de Naim Atom geen hdmi board heeft zoals de Linn Majik DSM. Dan denk ik dat het voor veel mensen een nog interesantere keuze was geweest.

Wat zou hiervan de meerwaarde van moeten zijn dan?
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Alco

Kijk hier eens na, en dan met name de test van de supernait. Interessant verhaal,over de Naim brom

https://www.alpha-audio.nl/2016/12/multitest-8-high-end-versterkers-2500-en-4000-euro/6/
Quad vintage.

Alco

#19805
Bedankt Fred!  Interessant verhaal inderdaad, maar de brom waarin hier gesproken wordt betreft die veroorzaakt door een z.n. aardlus. 
Dat is een andere brom/andere oorzaak, dan de brom waar ik last van had. Helaas... :sigh:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Dr.Bedlo

#19806
Citaat van: Alco op maart 14, 2018, 12:50:08
Bedankt Fred!  Interessant verhaal inderdaad, maar de brom waarin hier gesproken wordt betreft die veroorzaakt door een z.n. aardlus. 
Dat is een andere brom/andere oorzaak, dan de brom waar ik last van had. Helaas... :sigh:

Met alle respect maar weet je dat wel zeker. Een aardlusbrom kenmerkt zich door een constante Brom onafhankelijk van het volume.  En dat was bij jouw dacht ik niet het geval?Had er bij quad veel last van. Toen de stekkers omgedraaid en weg...vreemd gedoe allemaal dat gebrom.
Quad vintage.

Alco

#19807
CitaatMet alle respect maar weet je dat wel zeker. Een aardlusbrom kenmerkt zich door een constante Brom onafhankelijk van het volume. En dat was bij jouw dacht ik niet het geval?
Klopt. De brom waar ik mee kampte was niet constant, maar nam toe en af. Daarom ging 't dus niet om een aardlus.

CitaatHad er bij quad veel last van. Toen de stekkers omgedraaid en weg...vreemd gedoe allemaal dat gebrom.
Vreemd inderdaad. Mijn Nait 5si bromde trouwens ook zonder stekkers/kabels aangesloten.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Htdre

Citaat van: fred19633 op maart 14, 2018, 12:05:32
Wat zou hiervan de meerwaarde van moeten zijn dan?
Een echte concurrent van de Linn majik dsm. Meerwaarde: mensen die wel eens filmpje kijken of hun tv box willen gebruiken voor goed geluid (stereo voldoende vinden) en niet 4 HDMI kabels willen maar de tv

bmateijsen

Citaat van: Alco op maart 14, 2018, 13:39:47
Klopt. De brom waar ik mee kampte was niet constant, maar nam toe en af. Daarom ging 't dus niet om een aardlus.

Dat is DC... en wanneer je dit hebt op je stroom netwerk, dan zal een Naim met een grote ringkern trafo helaas echt van tijd tot tijd brommen.
Op zich prima te verhelpen met een DC blocker...

CitaatVreemd inderdaad. Mijn Nait 5si bromde trouwens ook zonder stekkers/kabels aangesloten.


zie mijn opmerking hierboven..

Alco

#19810
CitaatDat is DC... en wanneer je dit hebt op je stroom netwerk, dan zal een Naim met een grote ringkern trafo helaas echt van tijd tot tijd brommen.
Op zich prima te verhelpen met een DC blocker...
Dat de oorzaak DC is ben ik me van bewust Bjorn. Als de brom alleen maar heel af en toe zou zijn en/of alleen merkbaar als je dicht bij de versterker zou staan, dan zou ik er wel mee kunnen leven, maar als je 't een paar keer per uur, variërend van pakweg 5 tot 10 minuten duidelijk hoort, door de hele woonkamer, dan is 't niet echt leuk meer.

Klopt, de DC blocker deed prima zijn werk, maar het zou toch niet zo moeten zijn dat de DC blocker (in negatieve zin) de klank beïnvloed ? (ik zou dan eerder verwachten dat het klankmatig in positieve zin een verschil zou maken) :unsure:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Dr.Bedlo

Citaat van: Htdre op maart 14, 2018, 18:50:54
Een echte concurrent van de Linn majik dsm. Meerwaarde: mensen die wel eens filmpje kijken of hun tv box willen gebruiken voor goed geluid (stereo voldoende vinden) en niet 4 HDMI kabels willen maar de tv

Volgens mij iseen digitale kabel dan voldoende.maar kan mij vergissen. Zo heb ik het nu ook en dat werkt goed.
Quad vintage.

Siddartha

Zo, ben nu officieel Naimloos... de Lite is de deur uit. Nu op zoek naar iets anders, wie weet kom ik ooit nog terug bij dit aparte merk [emoji4]
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

solitaire

#19813
Citaat van: Alco op maart 11, 2018, 12:47:23
...
Als ik niet te kampen had met dat verrekte trafo blom probleem, dan stond hier nu waarschijnlijk een Nait 5si of XS. :unhappy:
Dus,... ik weet nog niet of/wat er komt (Naim/ander merk), maar 't begint inderdaad weer wat te kriebelen. :sigh:

Citaat van: Siddartha op maart 14, 2018, 20:15:35
Zo, ben nu officieel Naimloos... de Lite is de deur uit. Nu op zoek naar iets anders, wie weet kom ik ooit nog terug bij dit aparte merk [emoji4]

Phonosophie, de 'Duitse Naim' ?  :coffee:
Hinterm Horizont geht's weiter.

Alco

#19814
CitaatPhonosophie, de 'Duitse Naim' ? :coffee:
Da's ook mooi spul inderdaad. :) Wel lastig om uit te proberen lijkt me als 't alleen in Deutschland verkocht word.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Dr.Bedlo

Stassen hifi is dealer.ben er ookwel oorgierig naar. Pracht design.
Quad vintage.

Robiwan

Ik woon in een oud gaar flat met een al net zo'n oud electriciteitssysteem en nog nooit een brom met Naim :omg:
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Siddartha

Ook wel Naim prijzen indd [emoji4]
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

twani

Citaat van: Robiwan op maart 14, 2018, 22:11:54
Ik woon in een oud gaar flat met een al net zo'n oud electriciteitssysteem en nog nooit een brom met Naim :omg:

Behalve ik zelf bromt we hier ook nooit wat, zeker de Naïm niet

Alco

CitaatIk woon in een oud gaar flat met een al net zo'n oud electriciteitssysteem en nog nooit een brom met Naim :omg:
Dan heb je geluk. Ik woonde tot voor 7 jaar geleden ook in een oude flat uit 1962 en daar had ik ook nooit last van een brom.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Htdre

Citaat van: fred19633 op maart 14, 2018, 19:57:16
Volgens mij iseen digitale kabel dan voldoende.maar kan mij vergissen. Zo heb ik het nu ook en dat werkt goed.

Voor geluid wel. Maar voor beeld blijf je dan meerdere HDMI kabels nodig hebben.
Maar goed, dat is persoonlijk. Maar stel dat Naim dat had zou ik mogelijk toch eerder voor Naim kiezen.

Dr.Bedlo

zal wel een maandagmorgen product zijn. gewoon pech zeker als je van een particulier koopt. bij de Nieuwe Nova ( die hopeloos verouderd is als deze eindelijk  eens komt) vallen de logos er spontaan af. ,
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: Htdre op maart 15, 2018, 08:49:00
Voor geluid wel. Maar voor beeld blijf je dan meerdere HDMI kabels nodig hebben.
Maar goed, dat is persoonlijk. Maar stel dat Naim dat had zou ik mogelijk toch eerder voor Naim kiezen.

De Nova heeft wel een HDMI kabel (ARC) maar dat snap ik ff niet want daar kan geen beeld doorkomen( Enfin mag de dealer zich mee bezighouden)
Quad vintage.

Htdre

Citaat van: fred19633 op maart 15, 2018, 08:51:38
De Nova heeft wel een HDMI kabel (ARC) maar dat snap ik ff niet want daar kan geen beeld doorkomen( Enfin mag de dealer zich mee bezighouden)

Volgens mij(ben geen expert) Gaat er een HDMI kabel NAAR je TV. Zeg van een dvd speler of settopbox. Dan uit je TV een kabel naar de NAIM. En de naim speelt dan het geluid af.

Dr.Bedlo

Citaat van: Htdre op maart 15, 2018, 10:09:53
Volgens mij(ben geen expert) Gaat er een HDMI kabel NAAR je TV. Zeg van een dvd speler of settopbox. Dan uit je TV een kabel naar de NAIM. En de naim speelt dan het geluid af.

Klopt. Van de setup box naar de tv gaat een HDMI kabel. En dan kun je vanaf de tv een HDMI kabel insteken in de Naim voor het geluid..mar volgens mij maakt het niet uit of je vanaf de tv een HDMI of een digitale of zelfs anologe verbinding maakt achter in de Naim.
Quad vintage.