Kies jij neutraal of vervorming binnen de apparatuur?

Gestart door Barrrrry, februari 19, 2007, 21:42:19

Vorige topic - Volgende topic

Kies jij neutraal of vervorming binnen de apparatuur?

Een set moet neutraal zijn, waarbij alleen de speakers klankkleur toevoegen.
22 (35.5%)
Een set mag vervormen, zolang dit maar als prettig wordt ervaren.
40 (64.5%)

Totaal aantal stemmen: 61

Sander Sassen

Het nadeel is dat je een neutrale set pas kan beoordelen op z'n neutrale karakter bij opnames waar niet door de opnametechnicus aan gerommeld is. Dit zijn over 't algemeen klassieke opnames zoals concerten van de bekende componisten (Bach, Mozart, etc.) of andere instrumentale stukken waar de opname vrijwel direct vanaf de master op CD is gezet. De hier genoemde piano, of strijkers, zijn een goed voorbeeld waarmee je goed kunt toetsen of een set de werkelijkheid benadert. In alle andere gevallen, waar er in de studio is gerommeld met de opname, daaronder valt 99% van alle pop en rock muziek en zeker het merendeel van alle jazz etc. is neutraal lastig te beoordelen omdat de studiotechnicus wellicht e.e.a. opgeleukt heeft om 't wat frisser, of warmer, etc. te laten klinken. Daarom is klassieke of instrumentale muziek voor mij altijd een goede graadmeter om te beoordelen of de klankbalans van een set klopt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

visitor

FrankB

2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

robert1325

Elk half jaar van versterker wisselen,  raak je het sausje niet zo snel zat/ of een paar minder dure vesterkers ipv. 1 hele dure. ;D
T-amp - Jamo J72 studio monitors.

visitor

FrankB

visitor

Tjeb

Citaat van: Sander Sassen op februari 20, 2007, 15:26:25
waar er in de studio is gerommeld met de opname, daaronder valt 99% van alle pop en rock muziek en zeker het merendeel van alle jazz etc. is neutraal lastig te beoordelen omdat de studiotechnicus wellicht e.e.a. opgeleukt heeft om 't wat frisser, of warmer, etc. te laten klinken.
;)

En aangezien dit de muziek is die ik het meeste beluister maak ik me er allemaal niet zo druk om  :)

Mvg Tjeb

FrankB

hifiman

Citaat van: Tjeb op februari 20, 2007, 15:40:50
En aangezien dit de muziek is die ik het meeste beluister maak ik me er allemaal niet zo druk om  :)
Ach, als je maar neutraal bent  ;D

Del member

Ik heb er zelfs geen probleem mee dat er in de studio is mee gerommeld ...

Zo heb ik een hele berg CD's liggen die je een beetje new-age of downtempo lounge zou kunnen noemen waar mee gerommeld is (dingen als Bliss, Tantra Lounge, Buddha Bar, Cafe Del Mar). Hoe neutraler je set is hoe meer je dus in de intentie kan meegaan van de producer of remixer.

Je kan met galm bvb een zweefgevoel opwekken. Stel nu dat een slechte versterker een soort galm toevoegt die er niet is, dan wordt het gevoel dat de producer wou gaan opwekken misschien te intens (ik denk dan aan surround processoren met van die DSP modes die de boel uitsmeren over alle speakers). En stel dat je een krukdroge opname hebt zonder galm dan zou je plots een zweefgevoel ervaren wat nooit de bedoeling was.

Voor mij is neutraal gewoon zo dicht mogelijk bij de originele intentie kunnen staan. Daardoor is een neutrale zet ook veel beter in staat om het gehele bereik van emoties te kunnen weergeven.

Tjeb

Raphie

Citaat van: Barrrrry op februari 20, 2007, 10:22:17
Mijn streven is naar een set die je niet 'hoort'. Naar mijn mening ben je dan pas in staat om goed te expirimenteren met allerlei soorten speakers, kabels en andere upgrades die niet gelijk afdoen aan de ''match''. Maar in veel gevallen begrijp ik best dat zo'n ''neutrale'' bak niet voor iedereen een uitkomst biedt. Als je helemaal tevreden bent met de door jou gestelde set, zou ik daar niks aan veranderen. In mijn geval is het een ander verhaal. Ik ben namelijk nog niet tevreden met mijn set en wil daar nog veel aan veranderen. Als ik dan een versterker aansluit die zo min mogelijk kleurt, dan heb ik weer een component minder om mij zorgen over te maken. Dan kan ik mij volledig richten op het andere component; de cd weergave. In mijn geval een perfecte uitkomst, want ik heb niet zoveel centen om met apparatuur te blijven 'spelen'.

Groetjes,
Barry

de Hype(X) doet z'n naam eer aan: een Hype en niet meer dan dat... ik zet Iedere hypex zelfbouw bouw direct naast m'n Levinson (welliswaar een stuk duurder dan 4.000 euro) om je de verschillen te laten horen.
Waarom denk je dat er mensen zijn die 10K€ voor een versterker uitgeven als ze het ook met 1.000€ zelfbouw konden doen?!?
JBL PRX Power!

hifiman

Citaat van: Raphie op februari 20, 2007, 16:00:15
Waarom denk je dat er mensen zijn die 10K€ voor een versterker uitgeven als ze het ook met 1.000€ zelfbouw konden doen?!?
Omdat zelfbouw ze afschrikt misschien ?  :P

Sander Sassen

Citeerde Hype(X) doet z'n naam eer aan: een Hype en niet meer dan dat... ik zet Iedere hypex zelfbouw bouw direct naast m'n Levinson (welliswaar een stuk duurder dan 4.000 euro) om je de verschillen te laten horen.

Prima, kom maar op, ik ben bang dat je je mening toch stevig bij zult moeten stellen!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

FrankB

Sander Sassen

CiteerWaarom denk je dat er mensen zijn die 10K€ voor een versterker uitgeven als ze het ook met 1.000€ zelfbouw konden doen?!?

D'r is een hemelsbreed verschil tussen zelfbouw in de trant van wat onderdelen in een kastje duwen, de boel met kroonstenen aan elkaar verbinden en wat aansluitingen in de kast monteren en zelfbouw zoals ik en andere serieuze zelfbouwers e.e.a. benaderen. In 't eerste geval krijg je een voor highend niet bevredigend resultaat, daar moet ik je volledig gelijk in geven. In 't tweede geval krijg je vaak een resultaat waar een commercieël product, ja bv. ook een 10K€ versterker, niet aan kan tippen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Tjeb

Citaat van: Raphie op februari 20, 2007, 16:00:15
de Hype(X) doet z'n naam eer aan: een Hype en niet meer dan dat...

Ik heb dat ook meegemaakt met die T-amp, hij kon mee met 2000 euro klasse en iedereen was er wild van, ik heb hele discussies gevoerd dat het ding met die baggervoeding van 2maal een 1,2v batterij niets kon zijn en werd verketterd daar lusten de honden geenbrood van en een non believer genoemd, ik zie de dingen eigenlijk nooit meer zegt dit genoeg  ::)

Mvg Tjeb

reMC

Citaat van: Sander Sassen op februari 20, 2007, 16:02:56
Prima, kom maar op, ik ben bang dat je je mening toch stevig bij zult moeten stellen!

Nou jongens, dit moet nu eigenlijk ook echt gaan gebeuren met jullie grote waffels ;D

Ik ben geen fan van ML en Hypex ken ik niet, dus voor mij zal het weinig betekenis hebben. Toch lijkt het me leuk om achteraf te lezen dat jullie beide jullie eigen versterkers het mooiste vinden en dat jullie beide zeggen dat je eigen versterker (klankmatig) neutraal is en de ander niet. Kan deze topic weer in leven gewekt worden ;D

Raphie

Sander ik onderschat zeker jouw electronica kennis en bouwcapaciteiten niet, ik heb diverse foto's van projecten van jou hier gezien en die zien er super uit. Laat daar dus geen misverstand over verstaan! Maar helaas gaat audio voor een aantal mensen vaak iets verder dan alleen "meten is weten" en is juist de compositie van de gezamelijke onderdelen uiteindelijk verantwoordelijk voor een bepaalde klank/emotie.

Zie het als een MacDonalds en een 5 gangen menu van een Topkok, beiden leveren eiwitten, koolhydraten en vetten, maar het zijn toch 2 totaal verschillende ervaringen.
JBL PRX Power!

)p(

Citaat van: Erwin op februari 20, 2007, 15:19:41
Met live bedoelde ik zeker niet de grote optredens. Ik bedoel de meer intieme, kleine optredens van bijvoorbeeld een gitarist, pianist, ... . Bij dit soort optredens zijn de lijnen en details ook heel goed te volgen, zeker als het bij je thuis is. ;)

Een tijd geleden kwam er iemand naar mijn ATC speakers luisteren met zijn eigen opnames. Hij was actief in een koor (en in een opname studio) en maakte daar opnames van. Zijn opmerking was dat de ATC heel natuurgetrouw, neutraal klonken. Hij heeft hem dan ook direct een paar ATC gekocht. Kijk, dat vind ik dan een referentie. ;)

Ik heb dat al vrij snel, ook bij kleinschalige kamermuziek. Bijvoorbeeld heel sterk bij veel strijkkwartetten, mijn favoriete genre klassieke muziek.

Tja, zoals ik boven al melde mijn eerste ervaring een aantal jaren geleden alweer met atc was ook nogal overweldigend  ;D

peter

Sander Sassen

Tsja, een complete orkestbak in je huiskamer reproduceren blijft een utopie, da's ook de reden dat ik voor een echt concert gewoon naar 't concertgebouw ga en niet naar de CD winkel. Neemt niet weg dat je veel van de sfeer e.d. prima kunt reproduceren, maar je zult idd. altijd concessies blijven doen aan het 'live' gevoel. Zowieso is iedere weergave een illusie die tussen je oren vorm krijgt, idem voor iedere opname, die slechts een deel van de essentie van een concert op kan nemen. Gekleurd of neutraal is een keuze, die vaak samenhangt met welk type muziek je luistert. Nu luister ik aardig wat klassiek en dan wil ik toch een piano horen en niet iets wat er op lijkt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Del member

Hei Sander,

Ik heb ondertussen nu al zowat alle klasse-d versterkers gehoord van rommel zoals NuForce tot een aantal echt goede dingen enkel de jouwe nog niet in eigen set,

Beetje spijtig dat het twee uur rijden is voor jij hier in België geraakt. Maar puur uit interesse en vanwege m'n oprechte nieuwschierigheid naar andere klasse-d zouden we wel iets kunnen organiseren om eens de puntjes op de I te zetten. Want er is hier zoveel verwarring.

Ik wil jouw claims best wel geloven maar ik heb zelf zwaar geinvesteerd in wat ik redelijk neutraal spul acht (zoals de Hyperion 906, de velodyne, de plinius voortrap, ...)  en het zou een ideale manier zijn om een aantal dingen eens in een ander daglicht te zien. Ik ken jouw set helemaal niet en de ervaring leert dat wat in de ene set goed gaat in de andere soms helemaal niet gaat.

Als je zulke uitdaging zou aangaan dan nodig ik ook Erwin gelijk uit en dan zijn de andere forummers ook welkom. Ik kan je dit per PM sturen maar aangezien de andere forummers ook aan zulke shootouts iets hebben mag het hier ook in public staan. Misschien kunnen de andere UCD bouwers hun eigen brouwsel ook meebrengen. Er is hier zoveel kennis aanwezig die soms verloren gaat in welles nietes spelletjes ofdat mensen het niet eens zijn over wat nu de waarde achter een bepaald begrip is.

Och ja ik heb plek zat als ik m'n TV even wegzet voor een serieuze shootout, kijk even wat we samen met Erwin beluisterd hebben :

btw: ik hoop dat dit niet per ongeluk dubbel is gepost, m'n image was te groot dus dan maar imageshack

Sander Sassen

ub4b,

De uitdaging wil ik wel aan, alleen is 't zoals je aangeeft niet naast de deur en daarnaast hoop ik m'n versterker toch deze week al verkocht te hebben, dwz. dan wordt 't lastig. Maar wellicht dat de nieuwe eigenaar dit een leuk idee vindt?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen