Wie denkt er met mij mee voor een hifi-woofer oplossing?

Gestart door hifiman, februari 12, 2007, 13:22:45

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: Interficior op februari 12, 2007, 14:52:41
Echter, zou ik groot gaan. Als je dipool wilt, wat mijns inziens in je plaatje past, moet je echt grote woofers hebben.
Alhoewel dat idee mij zeker aanspreekt denk ik dat ik het om praktische redenen toch bij een gesloten kast ga houden (klein). Er is namelijk bij voorbaat al maar 1 plaats waar de hifi woofers zouden kunnen staan en dat is achter de electrostaten.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op februari 12, 2007, 15:32:14
Ik heb zelf deze kasten gebouwd voor onder de Acoustat One electrostaten (die zijn niet fullrange en vallen af bij 100 Hz). Met behulp van een crossover liet ik ze tot 100-120 Hz meelopen.

O0

Alleen denk ik dat een gesloten systeem voor mij beter is, ik ben niet op zoek naar maximale spl en de Q is ook beter bij een gesloten kast. Verder is een basreflexoplossing denk ik zowiezo geen goed plan in mijn situatie (dicht tegen de muur).

hifiman

Citaat van: reMC op februari 12, 2007, 15:52:40
Een kamer waarvan de wanden qua lengte/breedte gelijk zijn (4x4m) is akoestisch gezien toch een ramp? Is dat dan ook niet zo bij de bezhuizing van een speaker of in dit geval een subwoofer? Het zal wel niet, maar waarom dan niet ???
Het is in beide gevallen het beste als de lentes a-symmetrisch zijn tov elkaar...  :P

hifiman

Citaat van: WMC op februari 12, 2007, 15:34:40
Setje 8 inch Etons? Of de Thiel C220? Beide erg goede woofers, en niet al te groot. Sowieso zou ik voor een woofer per kant gaan en niet een centrale sub. Dit om te voorkomen dat je woofer hoort staan.
Bedankt voor de suggestie! Nu ik toch al aardig zeker weet dat ik voor een gesloten systeempje wil gaan moeten het wel woofers zijn met een soepele ophanging, geldt dat voor de door jouw genoemde types?

Het 1 woofer per kant verhaal lijkt me inderdaad verstandig.

NielsLu

Citaat van: Audioloog op februari 12, 2007, 21:34:24
Bedankt voor de suggestie! Nu ik toch al aardig zeker weet dat ik voor een gesloten systeempje wil gaan moeten het wel woofers zijn met een soepele ophanging, geldt dat voor de door jouw genoemde types?

Het 1 woofer per kant verhaal lijkt me inderdaad verstandig.

De Seas speakers van mij hebben sowieso wel hele soepele ophanging.  ;)

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

hifiman

Citaat van: NielsLu op februari 12, 2007, 15:57:00
Ik heb zelf 2 woofers van Seas eventueel te koop. Dit zijn 21 cm woofers type: Seas L21RNX/P. Dit zijn woofers met aluminium konus en harde fase kegel.

Je zou hiermee bijvoorbeeld 2 kleine gesloten kasten kunnen maken en deze aansturen met een stereo versterker. Als crossover verkoopt Conrad bijv. een mooi apparaatje zie www.conrad.nl (Bestnr.: 351237 - 89)
Voor mijn gevoel waren dit altijd behoorlijk snelle woofers.

Indien je wil kan ik je vanavond wel een pdf bestandje mailen waarin de gegevens van deze woofers staan.

Groetjes,

Niels
Hoi Niels,

Ik heb wellicht interesse (vandaar mijn pm), maar ik zal ook even moeten kijken wat ik nu precies wil alvorens zeker te kunnen weten dat deze woofers ook geschikt zijn voor het doel. Als je de gegevens wilt mailen (mag ook in ascii hoor) dan graag  :)

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op februari 12, 2007, 21:30:49
Alleen denk ik dat een gesloten systeem voor mij beter is, ik ben niet op zoek naar maximale spl en de Q is ook beter bij een gesloten kast. Verder is een basreflexoplossing denk ik zowiezo geen goed plan in mijn situatie (dicht tegen de muur).

De SPL van mijn kasten is bepaald niet zo hoog hoor. En de poort zit aan de voorkant, dus het verschil in plaatsing kan ik niet zo goed volgen... ???


En een gesloten kast zal meestal juist groter zijn... iets wat de WAF niet bevordert... ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op februari 12, 2007, 18:14:13
Zelf instellen, dus met een actief crossover. Dan kun je precies alles weghalen wat nodig is en niets meer. En natuurlijk lekker experimenteren. Zo'n Behringer crossover als ik zelf heb (nee Antoine, dat is geen equalizer) heeft tevens nog een mono sub out, zodat je de basshakers ook nog in zou kunnen stellen (qua high cut).
Alhoewel ik zelf ook een behringer gebakkie heb voor mijn SVS sub vraag ik me af of ik dat wel wil voor de "hifi" toepassing  ::) Denk dat ik dan liever voor een aktieve subwoofer module ga (klasse-D) met gelijk ingebouwd een fase regeling en crossover instelling. Ik denk dat ik het eerst ga proberen om de electrostaten niet te filteren, dat lijkt me het meest ideale.

Citaat van: Audiofiel op februari 12, 2007, 18:14:13
Twee. Als je alleen onder de 40 Hz werkt, zou 1 genoeg kunnen zijn...
Denk dat ik voor 2 ga inderdaad, de SVS hoor ik ook altijd namelijk.  ::)

Citaat van: Audiofiel op februari 12, 2007, 18:14:13
Snelle jongens (die relatief een kleine oppervlakte hebben). Kies degenen die vooral goed zijn in het bereik wat JIJ wilt gebruiken.
Duidelijk.

Citaat van: Audiofiel op februari 12, 2007, 18:14:13
Actief uiteraard. Aangezien je een crossover moet gaan gebruiken. Veel beter dan passief.
Plus het feit dat het anders een wel erg lastig verhaal wordt qua belasting van de versterker. So aktief it will be  :)

Citaat van: Audiofiel op februari 12, 2007, 18:14:13
Uitproberen. Met een 2-weg stereo crossover kun je dat zelf proberen, mits je de mogelijkheid hebt van gescheiden voor- en eindversterking (of een soortgelijke 'loop' in een geïntegreerde versterker). Bovendien kun je de relatieve levels tussen laag en ESL goed instellen.
Dat heb ik dus niet...

Citaat van: Audiofiel op februari 12, 2007, 18:14:13
Low level. High level is eerst alles er instoppen, deel weggooien, filteren en opnieuw beginnen...
Maar wel lekker makkelijk (en 15 meter lange interlink is ook niet alles).

Citaat van: Audiofiel op februari 12, 2007, 18:14:13
Is een mogelijkheid. Een UCD ook. Of een leuke aparte eindversterker. Liefst met een flinke dempingsfactor voor een strak laag. Liefst ook een redelijk snelle versterker, dus eentje die ver doorloopt qua frequentiebereik (200+ KHz).
Eigenlijk weet ik het antwoord al, een kant en klare klasse-D subwoofer module is denk ik de beste oplossing zonder failliet te gaan. Alhoewel 2de hands er misschien inderdaad ook andere opties interessant worden..

Bedankt voor de antwoorden!

hifiman


hifiman


hifiman

Citaat van: NielsLu op februari 12, 2007, 21:35:48
De Seas speakers van mij hebben sowieso wel hele soepele ophanging.  ;)

Groet,

Niels
Dat meende ik al te zien aan de foto ja  :) De prijs is ok Niels, maar ik moet nog even laten bezinken wat ik nu precies wil, ik hoop je daar redelijk snel uitsluitsel over te geven.  ^-^

hifiman

Citaat van: Audiofiel op februari 12, 2007, 21:42:54
De SPL van mijn kasten is bepaald niet zo hoog hoor. En de poort zit aan de voorkant, dus het verschil in plaatsing kan ik niet zo goed volgen... ???
Als je hem andersom zet zit tie aan de achterkant  >:D  ;)
Ach ik heb het gewoon niet zo op basreflex meer, ik hoor altijd die poorten mee gaan doen heb ik het idee...

Citaat van: Audiofiel op februari 12, 2007, 21:42:54
En een gesloten kast zal meestal juist groter zijn... iets wat de WAF niet bevordert... ;)
Dat is waar ja, maar omdat ik niet zo nodig tot 20 Hz hoef te gaan hoeft dat (hopelijk) geen showstopper te zijn.

NielsLu

Citaat van: Audioloog op februari 12, 2007, 21:47:59
Dat meende ik al te zien aan de foto ja  :) De prijs is ok Niels, maar ik moet nog even laten bezinken wat ik nu precies wil, ik hoop je daar redelijk snel uitsluitsel over te geven.  ^-^

Is goed. Ik heb eventueel nog wel de gegevens van deze speakers in een pdf bestandje. Die heb ik onderaan dit bericht toegevoegt.

Groetjes,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op februari 12, 2007, 21:44:16
Eigenlijk weet ik het antwoord al, een kant en klare klasse-D subwoofer module is denk ik de beste oplossing zonder failliet te gaan. Alhoewel 2de hands er misschien inderdaad ook andere opties interessant worden..

Je kunt ook failliet gaan aan oplossingen waarbij de zoektocht nog steeds niet voorbij is en je dus met upgraden bezig blijft... :P
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: NielsLu op februari 12, 2007, 21:50:30
Is goed. Ik heb eventueel nog wel de gegevens van deze speakers in een pdf bestandje. Die heb ik onderaan dit bericht toegevoegt.

Met alle respect, Niels, maar is die Seas niet juist meer bedoeld als midwoofer, gezien het frequentieverloop in jouw bestandje en de aanwezige faseplug (voor een betere mid-afstraling)? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

NielsLu

Citaat van: Audiofiel op februari 12, 2007, 21:54:03
Met alle respect, Niels, maar is die Seas niet juist meer bedoeld als midwoofer, gezien het frequentieverloop in jouw bestandje en de aanwezige faseplug (voor een betere mid-afstraling)? ::)

Ik heb de speakers een tijdje gebruikt als stereo subwoofer (in 2 kasten) en vond ze er bijzonders geschikt voor. Vooral voor muziek... :)

Groetjes,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

hifiman

#41
Citaat van: Audiofiel op februari 12, 2007, 21:51:55
Je kunt ook failliet gaan aan oplossingen waarbij de zoektocht nog steeds niet voorbij is en je dus met upgraden bezig blijft... :P
Goed punt Arjen. Ik was ook niet van plan om een vermogen uit te gaan geven. De units van Niels kan ik qua prijs geen buil aan vallen bijvoorbeeld en een losse 2de hands versterker kan ik voor (ongeveer) dezelfde prijs weer verkopen. M.a.w. point taken en ik zal er zeker rekening mee houden dat er geen grote bedragen in ga steken die ik niet weer door verkoop terug kan krijgen.

Edit: ik heb het pdfje nog niet eens bekeken, ga ik zo doen

Interficior

#42
In de meeste gevallen valt een gesloten kast kleiner uit dan een basreflexontwerp, tenzij je per sé Qtc's wilt halen van ~0.5.

Het voordeel van die Seas woofers is dat hun vervorming erg laag is, qua kwaliteit zijn dit echte toppertjes. Door de fasekegel kun je de kast ook meer volstoppen met BAF zonder dat het helemaal doods wordt. Daardoor kun je de kast weer kleiner houden.

Citaat
Met alle respect, Niels, maar is die Seas niet juist meer bedoeld als midwoofer, gezien het frequentieverloop in jouw bestandje en de aanwezige faseplug (voor een betere mid-afstraling)?
Jouw woofers zijn ook pure midwoofers hoor. ::)
Take it or lease it

hifiman

Citaat van: Interficior op februari 12, 2007, 21:56:05
Het voordeel van die Seas woofers is dat hun vervorming erg laag is, qua kwaliteit zijn dit echte toppertjes. Door de fasekegel kun je de kast ook meer volstoppen met BAF zonder dat het helemaal doods wordt. Daardoor kun je de kast weer kleiner houden.
Jouw woofers zijn ook pure midwoofers hoor. ::)
Het is juist mooi dat ze <50 Hz al aardig afvallen in mijn geval  ;D

Interficior

Citaat van: Audioloog op februari 12, 2007, 22:00:19
Het is juist mooi dat ze <50 Hz al aardig afvallen in mijn geval  ;D
Als je echt wilt dat ze dat heel erg doen kun je ook een linkwitz transform gebruiken natuurlijk. :)
Take it or lease it

Audiofiel

Citaat van: Interficior op februari 12, 2007, 21:56:05
Jouw woofers zijn ook pure midwoofers hoor. ::)

Dat klopt. Daar heb ik ze ook op gekozen (snel en niet extreem diep). Alleen lopen die ScanSpeaks een stuk verder door dan die Seas. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

NielsLu

Citaat van: Audiofiel op februari 12, 2007, 22:04:23
Dat klopt. Daar heb ik ze ook op gekozen (snel en niet extreem diep). Alleen lopen die ScanSpeaks een stuk verder door dan die Seas. ;)

Maar de Scanspeak woofers zijn wel stukken duurder  ::)
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Audiofiel

Citaat van: Interficior op februari 12, 2007, 21:56:05
Door de fasekegel kun je de kast ook meer volstoppen met BAF zonder dat het helemaal doods wordt.

Die kegel is er voor de middenfrequenties. Die doet niets aan het gewenste stukje (tussen laten we zeggen 50 en 150 Hz). :P
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Ik ga er in elk geval letterlijk een nachtje over slapen.

Start -> shutdown (welke gek heeft dat bedacht..)

Audiofiel

Citaat van: NielsLu op februari 12, 2007, 22:05:28
Maar de Scanspeak woofers zijn wel stukken duurder  ::)

Ik heb er bijna 195 euro per stuk voor betaald. Tegenwoordig zijn ze een stuk goedkoper: 149 euro.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.