HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 21 gasten bekijken dit topic.

HuubF

#425
Vandaag een Focal JMLab SW1000BE subwoofer gescoord. Mein Himmel, wat een groot en zwaar ding! 42 kilo!!! Met 2 man moest ie in en uit de auto worden getild. Maar wel een mooi ding. Nieuw kostte hij 3000 euro, hij is 1 jaar oud en in absolute nieuwstaat. Hoewel het één model later is dan de 9-serie past hij qua design precies bij mijn 927's. Het fineer is ook dezelfde kleur. 8)



Het aansluiten was nog wel een probleem. Het kan op line-niveau met tulp of via een subwoofer-uitgang. Omdat ik alleen REL's heb gehad (die je met een neutrik kabel gewoon op de LS-aansluitingen kan zetten) had ik dit niet verwacht. De Lavardin IS bevat echt nul komma nul mogelijkheden om hier iets mee te kunnen. Eigenlijk moet ik een voorversterker hebben met dubbele uitgangen of een geïntegreerde versterker met een voorversterker-uitgang. Maar met Lavardin gaat dat niet lukken.

De oplossing: aftakken vanaf de Tape-uitgang. Dat scheelt een t-stuk met het bijbehorende kwaliteitsverlies. Wel is die tape-uitgang natuurlijk altijd even hard. Ik heb er dus een passieve voorversterker tussengezet die ik nog had liggen. Nadeel is natuurlijk dat ik bij veranderen van volume de subwoofer ook moet aanpassen. Nog geen idee hoe ik dat permanent moet oplossen.

Het geluid is bijzonder spectaculair. Dat is altijd als je net een subwoofer in huis hebt. Afregelen kan in ruime mate (met afstandsbediening) dus daar ben ik nog wel even zoet mee. De frequentie vanaf waar het ding actief wordt is 50 herz. De fase kun je ook instellen van 0 tot 180 graden. Dat wordt nog wel zweten om dat op het gehoor goed in te stellen.

Bij live-cd's is een subwoofer een absolute must. De ambiance is veel completer mét. Bij gewone cd's moet het ding zó zacht det je 'm nauwelijks hoort. Het laag van de hoofd-speakers moet naadloos overgaan naar de subwoofer.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

bmateijsen

Citaat van: HuubF op maart 25, 2007, 14:55:33
Het aansluiten was nog wel een probleem. Het kan op line-niveau met tulp of via een subwoofer-uitgang. Omdat ik alleen REL's heb gehad (die je met een neutrik kabel gewoon op de LS-aansluitingen kan zetten) had ik dit niet verwacht. De Lavardin IS bevat echt nul komma nul mogelijkheden om hier iets mee te kunnen. Eigenlijk moet ik een voorversterker hebben met dubbele uitgangen of een geïntegreerde versterker met een voorversterker-uitgang. Maar met Lavardin gaat dat niet lukken.

Heeft deze subwoofer geen luidsprekeraansluitingen? Dat zou ik prefereren, want dan wordt volume-regeling altijd gedaan via de Lavardin.

HuubF

Nee, dat zit er niet op. Raar omdat REL juist beweert dat aansluiten op de LS-uitgangen van de (eind)-versterker zorgt voor een gelijke klank t.o.v. de hoofdspeakers.

Overigens ga ik de Lavardin niet hiervoor vervangen, daarvoor bevalt hij veel te goed. Maar het is wel irritant.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

garmtz

Irritant dat de subwoofer het niet heeft ja... ;) 

HuubF

Citaat van: garmtz op maart 25, 2007, 18:51:26
Irritant dat de subwoofer het niet heeft ja... ;) 

Maar het is wel irritant. :P
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

garmtz

#430
Is het niet gewoon een reden om de subwoofer maar weer weg te doen?  :-\ Het is gewoon niet te doen, twee volumeregelaars. Is er nog een regelbaar crossover? Heb je een RTA om de subwoofer echt goed af te stellen? Met subwoofers is het vaak zo dat het erg indrukwekkend is in het begin, maar uiteindelijk toch kan gaan opvallen, zeker als je niet echt de tools hebt om het ding echt goed af te stellen.

HuubF

Citaat van: garmtz op maart 25, 2007, 22:27:56
Is het niet gewoon een reden om de subwoofer maar weer weg te doen? Het is gewoon niet te doen, twee volumeregelaars.

De subwoofer was een absoluut koopje: één jaar oud en voor 1/3 van de nieuwprijs. Ik verwachtte, door mijn REL-ervaring, ook helemaal niet dat ik hem zo moest aansluiten.

Het geld zou ik niet in een cd-speler hebben gestoken. De Sony XA-50ES doet het prima in combinatie met de Lavardin. Ben ik nog wel een tijdje tevreden mee.

De JMLab 927 Be's zijn wat terughoudend in het laag. Ik was eigenlijk wel benieuwd of een JMLab subwoofer hiermee wat zou kunnen. Natuurlijk is het antwoord ja; de SW1000BE is een WAF-onvriendelijk beest. Hij pikt het laag al op vanaf 120 herz en matcht naadloos met de 927's.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

RuTT

Huub,

Zal ik bij mijn volgende luisterbezoek (je) oordopjes meenemen, mocht de sub te hard staan?

:P :P

Gr.RuTT

RuTT

#433
Effe zonder dollen.

Ik ben het ook aan overwegen voor mijn nieuwe set. Het wordt een buis versterker, dat staat vast!
Om het gemis in het laag op te lossen met een sub, als ik voor monitors ga.... Dus ik zal je ervaring op de voet volgen.

Gr.RuTT

HuubF

Na een paar uur ploeteren heb ik een redelijke plaats en instelling voor de subwoofer gevonden. Jammer dat dat k.dtding zo groot is, en dat het aansluiten niet zó kan dat hij gewoon meeloopt met de volumeregeling.

Het is wel een compleet ander geluid geworden. No more Mr Nice Guy. De bescheidenheid voorbij. Gewoon kwalitatief goed laag, niet overheersend maar netjes in balans. Afgronddiep. En natuurlijk geen spoor meer van autoriteitsproblemen.

Ben benieuwd of deze indruk zo blijft...
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

RuTT

#435
Huub,

Er zij omvormers in de handel waar je een aftakking kunt maken van je speakersnoer (zonder verlies op de spanning) naar een tulp aansluiting voor de subwoofer. Ik had hetzelfde probleem met mijn sub in de auto. Aangezien er standaard af-fabriek een autoradio in zit zonder tulp was dit voor mij de juiste oplossing.

Deze zijn te krijgen bij een auto hifi winkel voor ongeveer 30 euro (volgens mij van met merk Caliber).

Gr.RuTT

HuubF

Citaat van: RuTT op maart 25, 2007, 23:31:49
Huub,

Er zij omvormers in de handel waar je een aftakking kunt maken van je speakersnoer (zonder verlies op de spanning) naar een tulp aansluiting voor de subwoofer. Ik had hetzelfde probleem met mijn sub in de auto. Aangezien er staandaard af-fabriek een autoradio in zit zonder tulp was dit voor mij de juiste oplossing.

Deze zijn te krijgen bij een auto hifi winkel voor ongeveer 30 euro (volgens mij van met merk Caliber).

Gr.RuTT

Hé Rutt, hoe was het vandaag in Engels?  ;)

Bedankt voor de tip, maar is het dan nog wel High End?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

RuTT

#437
Of dat het High End is... dat zul je zelf moeten uitproberen. Het was voor mij in ieder geval de oplossing om de sub aan te sluiten.

Cafe Engels leek erg veel op het jaar daarvoor toen het samen met De Doelen was.

Voor mij waren de uitschieters Audio Note en naar mijn pers. mening was Dynamic Solutions met de Master Contemporary het beste. In tegenstelling tot Audio Cube dit klonk dof en afstandelijk, maar zo heeft ieder zijn voorkeur.

Gr.RuTT

HuubF

Citaat van: RuTT op maart 25, 2007, 23:46:24
Voor mij waren de uitschieters Audio Note...

Was die meid er weer bij? ;D

Bij de weg. Mijn subwoofer is nu wel heel erg lekker aan het spelen. In het begin klonk hij een beetje boemerig maar dat is nu helemaal weg. beetje gewenning, misschien een beetje acclimatiseren. De kabeltjes en de volumeknop had ik ook al een tijdje niet meer gebruikt. Lekker veel cd'tjes gedraaid.

Zojuist Smile van Brian Wilson gedraaid, voor het eerst op deze set. Wat een verbetering ten opzichte van die TDL/Bryston-meuk zeg! Het middengebied is om van te smullen en de rest klopt op dit moment ook helemaal.

Ja, ik ben op de goede weg. :D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Ghosty J

#439
ik vraag me af hoe die sub was aangesloten bij de zaak waar je h'm hebt gekocht, of niet aangedacht hoe je h'm thuis wou aansluiten?
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

garmtz

Citaat van: RuTT op maart 25, 2007, 23:46:24
Voor mij waren de uitschieters Audio Note en naar mijn pers. mening was Dynamic Solutions met de Master Contemporary het beste. In tegenstelling tot Audio Cube dit klonk dof en afstandelijk, maar zo heeft ieder zijn voorkeur.

Ben je gaan zitten bij Audio Cube? Als je gaat staan bij deze speakers dan is het echt niks. Je moet lekker onderuit gezakt luisteren... :)  Was Audio Note een uitschieter naar slecht of goed? :)

garmtz

Ik zou de tip van Rutt zeker onderzoeken! Lijkt me een mooie oplossing! High end zal het denk ik echter zeker niet zijn, maar misschien valt het mee.

neverywhere

Citaat van: HuubF op maart 26, 2007, 00:28:42


Ja, ik ben op de goede weg. :D


Zo....nu al ja? En dat met zo weinig aanpassingen...knap hoor. Ben benieuwd naar de volgende stap. Koptelefoon?
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

HuubF

Citaat van: neverywhere op maart 26, 2007, 07:50:08
Zo....nu al ja? En dat met zo weinig aanpassingen...knap hoor. Ben benieuwd naar de volgende stap. Koptelefoon?

Ik heb al een zeer goede koptelefoon.  :D

Maar wat bedoel je met 'weinig aanpassingen'? Ten opzichte van het desastreuze bezoekje van 'de 5' is er inderdaad betrekkelijk weinig veranderd. Alleen een andere cd-speler. Verder alleen tweaks als stroomsnoeren, een andere ls-kabel en berken-multiplex onder de apparatuur.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

RuTT

#444
Citaat van: garmtz op maart 26, 2007, 07:13:25
Ben je gaan zitten bij Audio Cube? Als je gaat staan bij deze speakers dan is het echt niks. Je moet lekker onderuit gezakt luisteren... :)  Was Audio Note een uitschieter naar slecht of goed? :)

Yip, ik ben er rustig voor gaan zitten, maar dit veranderde weinig aan het geluidsbeeld.

Audio Note liet een goede induk achter, veel dynamiek en een mooi mid hoog. Het laag heb ik niet goed kunnen beoordelen vanwege de klassieke muziek keuze op dat moment.

Gr.RuTT

RuTT

Citaat van: garmtz op maart 26, 2007, 07:14:43
Ik zou de tip van Rutt zeker onderzoeken! Lijkt me een mooie oplossing! High end zal het denk ik echter zeker niet zijn, maar misschien valt het mee.

Ik weet niet of dat de versterker een dubbele speaker uitgang heeft, zo ja zet hem dan op de extra speaker uitgang. Volgens mij heeft dit dan geen invloed.

Gr.RuTT

garmtz

Citaat van: RuTT op maart 26, 2007, 09:16:39
Ik weet niet of dat de versterker een dubbele speaker uitgang heeft, zo ja zet hem dan op de extra speaker uitgang. Volgens mij heeft dit dan geen invloed.

Ten eerste heeft de Lavardin dit niet en ten tweede staat het tweede paar altijd parallel aan het eerste paar, dus belast je dezelfde versterkertrappen. Verder zal de omzetter een hele hoge ingangsimpedantie hebben en dus de uitgang van de versterker niet of nauwelijks belasten.

HuubF

Als die uitgangsimpedantie hoog is, lijkt de constructie veel op die van REL. Dat ga ik dus proberen!

De subwoofer heeft zijn plekje al veroverd. Vanochtend weer geëxperimenteerd met instellingen en verschuiven. De sub zorgt ervoor dat alle geluiden (stem, gitaar) nét een fractie vetter klinken. Heerlijk, omdat het totaalgeluid daardoor ook wat warmer en intenser wordt. En als het écht laag moet (dat gebeurt eigenlijk tamelijk weinig) dan is het er.

De sub staat zeer zacht, zoals het hoort. Na een gewenningsperiode (hij heeft de hele nacht aangestaan) is hoor je 'm absoluut niet meer.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

garmtz

#448
Dat heb je snel voor elkaar! Maarja, als je weer aan het volume zit kan het weer verkeerd staan... ;)  Overigens hebben wij al meerdere klanten gehad met zeer grote JM Lab systemen die een subwoofer erbij namen. Zou het een trend zijn? ;)  Ik denk persoonlijk dat een JM Lab een wat slanke en terughoudende afstemming heeft in het laag. Dat is maar ten dele op te lossen met een sub, want de 'problemen' bevinden zich in het midlaag, niet het sublaag... ;)

chansig

Citaat van: HuubF op maart 26, 2007, 08:01:05
Ik heb al een zeer goede koptelefoon.  :D

Maar wat bedoel je met 'weinig aanpassingen'? Ten opzichte van het desastreuze bezoekje van 'de 5' is er inderdaad betrekkelijk weinig veranderd. Alleen een andere cd-speler. Verder alleen tweaks als stroomsnoeren, een andere ls-kabel en berken-multiplex onder de apparatuur.

De 5 van....nog even en ik krijg een zwarte balk over mijn ogen heen geplakt. Even goede vrienden hoor. ;D ;D ;D ;D ;D:-* :-* :-*

Mag/kan ik misschien woensdagavond langskomen (nederlands elftal voetbalt wel maar daar missen we niets aan  >:D :'().

Groeten Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.