HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 21 gasten bekijken dit topic.

katwax

Huub alle kabels en andere aanpassingen zijn er toch net om nog meer uit je muziek te halen, als je akoestiek dan niet degelijk is dan gaan deze "verschillen" toch al snel verloren door de akoestische problemen.

En persoonlijk zou ik het zeer droevig vinden moest bij mijn buur met zijn "goedkoop" setje muziek beter klinken omdat zijn akoestiek veel beter is dan mijn set die 100x zoveel gekost heeft.
enkele jaren terug was dit behoorlijk duidelijk op een audiobeurs waar Mutrox met een simpel setje de invloed van akoestiek demonstreerde. Met de aanpassingen op zijn plaats hadden ze de best klinkende setup draaien van heel de beurs en er waren daar sets die makkelijk 100x duurder waren.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Citaat van: Sirius666 op mei 24, 2017, 13:49:50
Ik hoop dat je binnenkort het licht ziet. Nog minder intelligent (sorry) kunnen posts niet worden. Verbazingwekkend.

Je bent bijzonder slecht in begrijpend lezen (deze keer miste je 'Een onvolkomen akoestiek is dus in de meeste gevallen een gegeven.'), maar dat wisten we al.  ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: katwax op mei 24, 2017, 13:59:47
Huub alle kabels en andere aanpassingen zijn er toch net om nog meer uit je muziek te halen, als je akoestiek dan niet degelijk is dan gaan deze "verschillen" toch al snel verloren door de akoestische problemen.

Wat ik betoogde was dat vrijwel iedereen te maken heeft met een gegeven akoestische situatie die in de meeste gevallen al redelijk is. En meestal zijn de problemen wel bekend. Althans bij mij wel.

Citaat van: katwax op mei 24, 2017, 13:59:47
En persoonlijk zou ik het zeer droevig vinden moest bij mijn buur met zijn "goedkoop" setje muziek beter klinken omdat zijn akoestiek veel beter is dan mijn set die 100x zoveel gekost heeft.
enkele jaren terug was dit behoorlijk duidelijk op een audiobeurs waar Mutrox met een simpel setje de invloed van akoestiek demonstreerde. Met de aanpassingen op zijn plaats hadden ze de best klinkende setup draaien van heel de beurs en er waren daar sets die makkelijk 100x duurder waren.

Jij hebt, net als veel anderen, een fixatie op akoestiek terwijl je eigen akoestiek, net als bij de meesten, ongetwijfeld niet perfect is.

Resultaat van die houding is: veranderen van een apparaat heeft geen zin. Dus niets doen. En dat vind ik dan weer een beetje dom.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: HuubF op mei 24, 2017, 13:22:31
Klopt, we weten allemaal dat jou dat verbaast.  :)

Ik kan er wel iets over zeggen, alleen wordt dat een staaltje audiofielen-logica en dat trek je ook al niet... Ja ik ga het doen.

Je opmerking dat sommigen akoestiek als 'marginaal' bestempelen klopt niet. Iedereen weet dat het belangrijk is. Alleen gaat niemand zo ver om van de huiskamer een onleefbare bende te maken met overal zachte materialen. Jouw dekbed gaat al véél verder dan de meesten durven.

Maar is een 100% goede akoestiek zaligmakend? Misschien, maar daar zullen we nooit achter komen (tenzij je Jerry heet). Een onvolkomen akoestiek is dus in de meeste gevallen een gegeven.

Wanneer heb je het meeste last van akoestische problemen? Als je set niet goed genoeg is. Ga maar na: als het geproduceerde laag al een zooitje is (bijvoorbeeld door een goedkope voeding) gaat een matige akoestiek dat nóg verder verpesten. Onweerlegbare omdraai-logica: akoestische problemen worden dragelijker als er in de frequenties waar deze optreden in ieder geval geen technisch probleem zit.

Zelf ga ik zelfs zo ver om te beweren dat het dan zó overzichtelijk wordt dat je er nog mee kunt leven ook. Zeker als de enige andere oplossing is: ingrijpend verbouwen, verhuizen of de WAF er uit gooien.

Ik zeg de invloeden van akoestiek worden als marginaal bestempeld. Je kan zeggen dat men dit niet zo ervaart maar ik lees het regelmatig. Wanneer dan een andere kabel gekocht wordt of zelfs speakers dan zijn de akoestische invloeden plots als zon voor de zon verdwenen. Die akoestiek blijft hetzelfde, kan zijn dat een speaker bepaalde frequenties minder aanspreekt, bv doordat ze minder laag gaan. Maar men ervaart bij speakers die bv even laag gaan, geen probleem. Schiet mij maar lek...of anders gezegd...dan verbaas ik me enorm. Zeker omdat er vervolgens een kabel voorbij komt die het laag strakker, dynamischer maakt. Amehoela.

Als je set goed is heb je minder last van akoestiek ? Sorry Huub...maar dat is echt de grootste kul die je schrijft. Nog even en je gaat het doof argument ook nog gebruiken.

Ik ga lekker naar de Giro kijken, later naar mijn schone dochter kijken die haar eindbal heeft en dan voetbal.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op mei 24, 2017, 14:18:23
... Als je set goed is heb je minder last van akoestiek ? Sorry Huub...maar dat is echt de grootste kul die je schrijft...

Lezen... het volledige zinnetje is: niemand heeft een perfecte akoestiek dus heeft het zin technische problemen te voorkomen precies op de plekken waar de akoestiek uit de bocht vliegt. Als je bijvoorbeeld een laag-probleem hebt zorg er dan voor dat je het niet nóg erger maakt.

Dit in reactie op jouw verbazing.

Kennelijk te ingewikkeld, we hebben liever one issue.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: HuubF op mei 24, 2017, 13:22:31

Wanneer heb je het meeste last van akoestische problemen? Als je set niet goed genoeg is.


Hier lees ik toch echt wat er staat. Je uitleg waarom je het zegt kan ik vanuit jouw perspectief begrijpen...maar daarmee wordt hij voor mij niet minder onzinnig.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op mei 24, 2017, 14:30:38
Hier lees ik toch echt wat er staat. Je uitleg waarom je het zegt kan ik vanuit jouw perspectief begrijpen...maar daarmee wordt hij voor mij niet minder onzinnig.

In de redenering leg ik eerst uit dat een niet-perfecte akoestiek een gegeven is. Daarna ga ik verder. Ik heb het zorgvuldig opgebouwd maar jullie pikken het halverwege op. Mag maar dan mis je de helft.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Uitleg maakt mij niet zoveel uit als je komt zo'n conclusie......vanuit jouw perspectief kan ik het prima volgen....de conclusie blijft larie. Komt uiteindelijk ook neer op dat je akoestische problemen/invloeden oplost door: kabel, voeding, versterker, bron, tegel. Echt larie. Kan zijn dat je dat dan weer niet bedoelt...

In de Giro moeten ze nog aardig wat km's trappen...dus heb nog wat tijd over. :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op mei 24, 2017, 14:40:28
Uitleg maakt mij niet zoveel uit als je komt zo'n conclusie......vanuit jouw perspectief kan ik het prima volgen....de conclusie blijft larie. Komt uiteindelijk ook neer op dat je akoestische problemen oplost door: kabel, voeding, versterker, bron, tegel. Echt larie. Kan zijn dat je dat dan weer niet bedoelt...

Ik zeg niet dat je zo akoestische problemen oplost. ;D

Maar wel dat het handig is om bij de akoestische probleemfrequenties niet ook nog eens een extra technisch probleem te veroorzaken (en ik draai dat dan behendig om).

Daar lopen wat dingen door elkaar heen natuurlijk: als je niet gelooft in kabel, voeding, versterker, bron, tegel wordt het al weer een beetje lastiger te volgen.  ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Ik had invloeden ook al toegevoegd....problemen klinkt wat groots.

Wat je zegt wat je doet met bv een andere kabel, voeding, versterker, bron is dat je dus het signaal (totdat het de speaker uitgaat) zo beïnvloed dat een bepaalde frequentie minder de kamer aan gaat spreken. Tsja....van mij mag je het ervaren. Je kamer blijft je kamer. Je speaker je speaker.

Je kan ook je volume heel zacht zetten, is er ook geen "probleem".

Maar goed...een goede set en het issue van akoestiek en zijn invloed is ook van minder belang. Zet een 1.000.000 euro set in een badkamer en een 1000 euro set in een extreem goede akoestiek.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op mei 24, 2017, 14:53:27
Zet een 1.000.000 euro set in een badkamer en een 1000 euro set in een extreem goede akoestiek.

Dat is wat extreem, maar toch denk ik dat je bij een wat minder extreem akoestisch verschil het verschil in pure weergavekwaliteit, dwars door de akoestische problemen heen, zou moeten horen.

En dat heeft dan weer te maken met de kwaliteitsaspecten die je in het geluid wil (en kan) onderscheiden. Als je niet verder komt dan goed of slecht dan houden heel veel dingetjes ook een heel klein beetje op hier.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

katwax

Citaat van: HuubF op mei 24, 2017, 14:10:51
Wat ik betoogde was dat vrijwel iedereen te maken heeft met een gegeven akoestische situatie die in de meeste gevallen al redelijk is. En meestal zijn de problemen wel bekend. Althans bij mij wel.

Jij hebt, net als veel anderen, een fixatie op akoestiek terwijl je eigen akoestiek, net als bij de meesten, ongetwijfeld niet perfect is.

Resultaat van die houding is: veranderen van een apparaat heeft geen zin. Dus niets doen. En dat vind ik dan weer een beetje dom.
Ik denk dat in vele gevallen de compromis (zeker in de woonkamer) zorgen voor grote akoestische problemen. Ik denk hierbij bv aan luidsprekers die te dicht bij de muur staan of in een hoek, kan best met de juiste luidspreker, maar vaker niet dan wel.

Fixatie op akoestiek zou ik het niet noemen, maar de demostratie van Mutrox deed mij wel inzien hoe belangrijk dit gedeelte is en als we dan toch duizenden euro's willen uitgeven aan "kleine" aanpassingen dat er met dit geld heel wat akoestische aanpassingen gedaan kunnen worden.

Ik heb vaak aanpassingen gedaan in het verleden aan mijn setup die zeker resulteerde in beter geluid, maar ik heb er ook gedaan/getest die niets deden.
Bij jou heb ik dan ook de indruk dat jouw fixatie ligt op als je iets aanpast hoe klein ook, dat dit MOET resulteren in een verandering in je geluid en dit is iets waar ik mijzelf onlangs heb op betrapt met de test met de MicroRendu, het KAN een invloed hebben, maar moeten is zeker niet de juiste benadering.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

Citaat van: HuubF op mei 24, 2017, 15:01:42
Dat is wat extreem, maar toch denk ik dat je bij een wat minder extreem akoestisch verschil het verschil in pure weergavekwaliteit, dwars door de akoestische problemen heen, zou moeten horen.

En dat heeft dan weer te maken met de kwaliteitsaspecten die je in het geluid wil (en kan) onderscheiden. Als je niet verder komt dan goed of slecht dan houden heel veel dingetjes ook een heel klein beetje op hier.

Je wilt het over smaak hebben...dan pas ben je snel klaar.  :D

Ik denk overigens dat wat je zegt kan kloppen...hersenen vullen gewoon aan en op.

Maar weergavekwaliteit wordt grotendeels bepaald door je akoestiek. Dwars door een zwabber bas heenluisteren..ja...prima. Als je de rest mooi vindt...moet je het zeker doen.

Maar praten hierover is inderdaad zinloos. Eigenlijk wisten we al dat dit het geval is en toch vinden we iedere keer weer tijd en zin om ons erin te storten.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

Ik begrijp Huub volkomen en geef hem gelijk. Technisch goede apparatuur zal een beter geluid geven in een niet perfecte akoestiek.
Ik heb een bult van 20 DB bij 35 Hz, toch klinkt alles hier strak en heb er geen last van, geen gedreun of bonkbass.
Wel een zeer diepe strakke bass een groots geluid. Goede apparatuur zal het m hier doen aangevuld met goede bekabeling. Een betere dac zal het geluid hier nog beter maken. Door lenen van diverse dacs weet ik dat al.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Ik heb een bult en ervaar geen last...mooi dan toch. Huub heeft/had ook een issue met het laag. Maar hield het volume laag....vervolgens heeft de audiolamp ervoor gezorgd dat hij geen last meer ervaart.

Een andere DAC gaat ws een nog beter laag geven. Nog een kabel en het wordt nog strakker. Ervaring en het verwoorden ervan zijn mooie dingen.

Gr. Hans

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

twani

Citaat van: frank2 op mei 24, 2017, 16:13:33


Technisch goede apparatuur


En waar trekken we de grens tussen technisch goede en slechte apparatuur?   Wel grappig trouwens dat juist jíj de enige bent die Huub kan volgen.

Dat is eigenlijk meteen het enige dat ík dan weer kan volgen :D

chansig

Techniek is toch wetenschap en doet er eigenlijk toch niet toe ? Tenminste...dat is wat ik heb gelezen. :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op mei 24, 2017, 16:20:12
Ik heb een bult en ervaar geen last...mooi dan toch. Huub heeft/had ook een issue met het laag. Maar hield het volume laag....vervolgens heeft de audiolamp ervoor gezorgd dat hij geen last meer ervaart.

Een andere DAC gaat ws een nog beter laag geven. Nog een kabel en het wordt nog strakker. Ervaring en het verwoorden ervan zijn mooie dingen.

Gr. Hans

Wie zegt dat het altijd beter wordt? De afgelopen maanden waren er zat momenten dat een verandering juist een verslechtering was.

Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat jullie zo stekelig reageren als ik het over jullie precious akoestiek heb. Net alsof ik het niet belangrijk vind. En... net alsof jullie zelf zo'n fantastisch klinkende huiskamer hebben.

De voor mij minst klinkende sets zijn juist te vinden bij mensen die akoestiek mega-belangrijk vinden maar de rest onbelangrijk. En als ik dan een dac meeneem om het verschil eens te horen geloven ze hun oren niet.  :)

Er zijn inderdaad vreemde snoeshanen hier. Bedenk alleen dat voor iedereen die hier iets vindt altijd iemand te vinden is die dat weer belachelijk vindt.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Mijn huiskamer klinkt niet....die doet gewoon.  :D

Het minst klinkende etc....ja smaak is een bitch. Frank en jij vinden een wat opgepomt laag schijnbaar fijn klinken en noemen dit dan strak en laag. Prima toch.

De stekeligheid van vandaag zat hem in de al eerder aangehaalde conclusie. Maar je begeeft je in goed gezelschap als het gaat om het delen van die conclusie.  ;)

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: twani op mei 24, 2017, 16:29:43
En waar trekken we de grens tussen technisch goede en slechte apparatuur?   Wel grappig trouwens dat juist jíj de enige bent die Huub kan volgen.

Dat is eigenlijk meteen het enige dat ík dan weer kan volgen :D

Jij hebt nog steeds een van de grootste showcase topics maar je bent tot rust gekomen. Good for you.

Wij moeten nog even.  :)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: chansig op mei 24, 2017, 17:13:44
Mijn huiskamer klinkt niet....die doet gewoon.  :D

Het minst klinkende etc....ja smaak is een bitch. Frank en jij vinden een wat opgepomt laag schijnbaar fijn klinken en noemen dit dan strak en laag. Prima toch.

De stekeligheid van vandaag zat hem in de al eerder aangehaalde conclusie. Maar je begeeft je in goed gezelschap als het gaat om het delen van die conclusie.  ;)

Gr. Hans

Grappig, voor jou lijkt er alleen akoestiek te bestaan en smaak. Ik zie je eigenlijk nooit proberen om te beschrijven hoe je het geluid ervaart.

Jij vindt het zeker raar als anderen dat wel doen?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Robiwan

Citaat van: HuubF op mei 24, 2017, 17:19:49
Grappig, voor jou lijkt er alleen akoestiek te bestaan en smaak. Ik zie je eigenlijk nooit proberen om te beschrijven hoe je het geluid ervaart.

Jij vindt het zeker raar als anderen dat wel doen?

Nu maar hopen dat Hans wel muzieksmaak heeft ;)
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Knor

Citaat van: frank2 op mei 24, 2017, 09:35:54
Klopt heb ik ook veel last van gehad in mijn topic. De wetenschap zegt dus is het zo.
Kortzichtig denken, alles maakt uit, kabels voedingen apparatuur. Zelfs een netsnoer aan de linieare voeding aan de hdd welke aan de pc hangt met mijn muziek is nog een verschil, ja wel klein.

Maar dat zegt de wetenschap toch niet, Frank?
Die onderkent echt de waarde van een goede voeding wel en bovendien is het bewijsbaar zo.

Nee, het kaliber set en/of akoestiek die mensen die dit soort dingen beweren. thuis hebben laat zich raden, indien een betere voeding niet voor hoorbaar betere weergave wil zorgen. Het kan ook zijn dat subtiele veranderingen (want het gaat natuurlijk niet om wereldschokkende stappen voorwaarts) niet gehoord worden of geen gewicht krijgen toegekend.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

chansig

Citaat van: HuubF op mei 24, 2017, 17:19:49
Grappig, voor jou lijkt er alleen akoestiek te bestaan en smaak. Ik zie je eigenlijk nooit proberen om te beschrijven hoe je het geluid ervaart.

Jij vindt het zeker raar als anderen dat wel doen?

Ik wissel niet meer zoveel en als er wat aan het geluid verandert dan schrijf ik dat gewoon netjes op. Maar wel wat minder bloemrijk dan sommige gewend zijn. Dat klopt. Maar wat doet dit er verder toe ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

MAW

Citaat van: Cyreg op mei 24, 2017, 12:22:01
Muziek luisteren, waarderen en goed laten klinken, heeft IMO....
...niets met wel of geen hoorbare noise dichtbij de speaker te maken  :smile:

Nou dat is het argument dat men geeft voor gebruik van 'speciale' voedingen. En dat is dus niet eens hoorbaar dus als ik mn kop tegen de speaker druk.
Gr. Martijn