HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

Contour

Zoals je het nu hebt zitten doet het foam helemaal niks. Het idee is om het geluid wat via de achterwand terugkaatst naar jouw oren weg te dempen. Echter vlak achter de speaker heeft dat geen effect omdat de speaker zelf al in de weg staat voor het gereflecteerde geluid.

Om effect te hebben moet je trouwens denken aan minimum oppervlakken van 100x50cm en circa 50mm dik. Dat noppenspul van de gamma doet bijna niks trouwens, koop dan een paar platen akotherm D40, is wit en ziet er best netjes uit, kun je zo op de wanden plakken.

Groetjes Walter

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour


blue-eyes

Je hebt akoestische voorzetwanden, 4 cm dik. De gehele muur kan je daar mee bedekken. je kan er niets aan ophangen, maar daar heb je ook wel weer systemen voor, bijv. rail aan plafond met draad.

Bijv.: bij akoestiek-direct.nl, zoek op akoestisch-wandpaneelsysteem.



Citaat van: HuubF op maart 19, 2017, 14:54:57
Het liefst zou ik de hele wand bekleden natuurlijk. Maar iets in me zegt dat ik dat gevecht niet ga winnen.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

chansig

Citaat van: Contour op maart 19, 2017, 14:59:29
Dat noppenspul van de gamma doet bijna niks trouwens,

Groetjes Walter

Vandaar mijn vragen....dat was wat ik ook had onthouden. Alleen durf ik als het om technische zaken gaat niet geheel op mijn geheugen te vertrouwen. :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Raphie

Kan je wel leven met gamma zekeringen? Dat moet toch zeker audiofieler?
JBL PRX Power!

HuubF

Citaat van: Raphie op maart 19, 2017, 15:22:29
Kan je wel leven met gamma zekeringen? Dat moet toch zeker audiofieler?

Goed idee! Pik ik komende week op.  :worship:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Als je dat gaat doen Huub dan...

Een audiolamp oke...maar audiofiele zekeringen ?????  :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op maart 19, 2017, 15:27:35
Als je dat gaat doen Huub dan...

Een audiolamp oke...maar audiofiele zekeringen ?????  :D

Gr. Hans

:colgate:

Inmiddels weer helemaal tevreden met het geluid. De WAF is nog steeds niet thuis (misschien leest ze hier mee) dus ik draai nu best hard en dat gaat (met klassiek) goed. Grappig dat de Guru's zich waarschijnlijk niet zo gemakkelijk zullen laten vervangen. De Elac's klonken akelig gewoontjes en de Guru's weten me steeds weer te verrassen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MAW

De voortgang komt op mij een beetje ongelukkig over als ik dit forum topic lees.

Het kan natuurlijk ruimte specifiek uitpakken maar de K+H O300D's die je had schat ik in ieder opzicht als een veel hoogwaardigere speaker dan de Guru's die je nu gebruikt. En dat plaatsen in de kast en nu toch weer erbovenop en dan met zo'n schuimvliesje erachter komt op mij allemaal ook wat suboptimaal over.

Ik ben nooit in de ruimte geweest, maar obv. wat ik hier zie ben ik er al wel sterk van overtuigd dat alle significante bepalende factoren voor geluidskwaliteit; speakers, akoestiek en plaatsing, sterk voor verbetering vatbaar zijn. Iets zegt me dat dit niet de laatste en beste set is.
Gr. Martijn

Contour

Misschien eens aan de WAF voorstellen om de woonkamer opnieuw in te richten, zij wat nieuwe spulletjes en jij een fatsoenlijke positie voor twee speakers.

Groetjes Walter

Cyrus·

Groeten,
Edwin

chansig

Ik vond dat de beste optie. Maar de Guru's heb ik niet gehoord zoals ze nu staan. Staan mijn inziens wat laag...ook wanneer ze op de stands staan.

Het herindelen gaat een enorme cultuurshock teweeg brengen. Enige zinnige wijziging is dat de speakers tegen de wand aangaan en dan naar de rechterkant. De kamer is voor speakers een beetje onpraktisch. Ws is het huis ontworpen door een WAF die net gescheiden was van een audiofiel.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: MAW op maart 19, 2017, 17:31:40
De voortgang komt op mij een beetje ongelukkig over als ik dit forum topic lees.

Het kan natuurlijk ruimte specifiek uitpakken maar de K+H O300D's die je had schat ik in ieder opzicht als een veel hoogwaardigere speaker dan de Guru's die je nu gebruikt. En dat plaatsen in de kast en nu toch weer erbovenop en dan met zo'n schuimvliesje erachter komt op mij allemaal ook wat suboptimaal over.

Ik ben nooit in de ruimte geweest, maar obv. wat ik hier zie ben ik er al wel sterk van overtuigd dat alle significante bepalende factoren voor geluidskwaliteit; speakers, akoestiek en plaatsing, sterk voor verbetering vatbaar zijn. Iets zegt me dat dit niet de laatste en beste set is.

De K&H's hebben het niet gered omdat ik ze uiteindelijk te beschaafd vond. Ik wil graag dat het geluid spettert en verbaast, waarbij het altijd (voor mij) geloofwaardig moet blijven klinken. Af en toe mag het daarbij over de schreef gaan. Ook de Elac's zijn representanten van de nette school waarbij alles prima voor elkaar is. Maar voor mij al snel oh zo saai.

De akoestiek hier is niet echt slecht, er zijn ooit metingen gedaan en toen viel het mee. Niet optimaal natuurlijk, er zit ergens een bubbel, maar de asymmetrische vorm van de benedenverdieping en een grote houten muur helpen mee. Ik moet dan niet de speakers in een kast gaan zetten natuurlijk; zaterdag met Hans werd het al snel boemerig als het wat harder ging. Tegen de muur is dat grotendeels weg én het hoog profiteert ervan. Ze staan nu eigenlijk precies zoals de makers het hebben aangeraden: tegen de muur, een beetje ingedraaid, demping ertussen en iets onder oorhoogte.

Al met al vind ik de Guru's inderdaad beter dan alles wat ik eerder heb gehad. Leuk om dat even bevestigd te zien door een langskomende referentie als de Elac. Zoals ze nu klinken heb ik ook geen grotere speakers nodig.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Wel ja...nu lijkt het net alsof het mij schuld is dat het boemerig wordt bij harder spelen.  :D

Enige wat de Elacs missen is wat laag...voor de rest zijn ze niet netter dan de Guru's.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op maart 19, 2017, 17:56:36
Wel ja...nu lijkt het net alsof het mij schuld is dat het boemerig wordt bij harder spelen.  :D

Enige wat de Elacs missen is wat laag...voor de rest zijn ze niet netter dan de Guru's.

Gr. Hans

Door meer hoog en minder laag wordt de klankbalans van de Elacs volkomen anders. Dat ervaar ik als een wat minder volle klank. En daar hou ik niet van.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Dan zeggen we toch hetzelfde...de Elacs missen wat laag. Wat dat betreft is mijn inziens de Guru ook de meer complete speakers.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

MAW

Citaat van: HuubF op maart 19, 2017, 17:53:07
De K&H's hebben het niet gered omdat ik ze uiteindelijk te beschaafd vond. Ik wil graag dat het geluid spettert en verbaast, waarbij het altijd (voor mij) geloofwaardig moet blijven klinken. Af en toe mag het daarbij over de schreef gaan. Ook de Elac's zijn representanten van de nette school waarbij alles prima voor elkaar is. Maar voor mij al snel oh zo saai.

Ik begrijp wel wat je met 'te beschaafd' bedoeld hoor. Ze zullen nooit eens uit de bocht vliegen. Persoonlijk kan ik de kwaliteiten van de K+H/Neumanns wel heel erg waarderen. Transparant en neutraal in 'rust' weergeven doet mij wel goed. Toch herken ik dat te beschaafde wel hoor. Het kan levendiger. Het is mij echter erg tegengevallen om speakers te vinden waar ik niet op die kwaliteiten inleverde en toch meer levendigheid/muzikaliteit bemerkte. Speakers die 'levendig' zijn vind ik al snel penetrant/vermoeiend. Blijft persoonlijk..

Maar v.w.b. de Elac's. Welke waren dat dan Huub?
Gr. Martijn

HuubF

Citaat van: MAW op maart 19, 2017, 18:23:16
Ik begrijp wel wat je met 'te beschaafd' bedoeld hoor. Ze zullen nooit eens uit de bocht vliegen. Persoonlijk kan ik de kwaliteiten van de K+H/Neumanns wel heel erg waarderen. Transparant en neutraal in 'rust' weergeven doet mij wel goed. Toch herken ik dat te beschaafde wel hoor. Het kan levendiger. Het is mij echter erg tegengevallen om speakers te vinden waar ik niet op die kwaliteiten inleverde en toch meer levendigheid/muzikaliteit bemerkte. Speakers die 'levendig' zijn vind ik al snel penetrant/vermoeiend.

Maar v.w.b. de Elac's. Welke waren dat dan Huub?

Dat is/was de 244.3.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Raphie

Levendig is gewoon een bult tussen 5kHz en 10kHz, is niks magisch, gewoon een speaker met te veel midrange/hoog
JBL PRX Power!

rovinggecko

Is die nuc in sig the bron?
Wat voor software draait er op?
Misschien gewoon een schappelijke dsp software gebruiken (Acourate, dirac, etc.). Doet soms wonderen....

Excuses als dat te praktisch is en het pielen met schuim en op/in de kast een onderdeel is van het audiofiele genot. En excuses aan de forum genoten als dit het soap gehalte vermindert.
;)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

chansig

Het zou mij enorm verbazen..maar goed er zijn gekkere zaken in de audiowereld ervaren.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

MAW

Citaat van: Raphie op maart 19, 2017, 18:37:14
Levendig is gewoon een bult tussen 5kHz en 10kHz, is niks magisch, gewoon een speaker met te veel midrange/hoog

'levendig' is subjectief, dus dat kan voor verschillende personen wel iets anders betekenen. Maar los daarvan zouden 2 verschillende speakers die beiden kaarsrecht zijn altijd even levendig moeten zijn. Ik denk niet dat dat perse waar is.

Ik denk wel dat de reden die je geeft een reden kan zijn overigens.
Gr. Martijn

MAW

Citaat van: rovinggecko op maart 19, 2017, 19:04:00
Misschien gewoon een schappelijke dsp software gebruiken (Acourate, dirac, etc.). Doet soms wonderen....
DSP zie ik meer en meer als een schijnverband. Ik was er enthousiaster over dan ik dat momenteel ben. Het lost per netto namelijk helemaal niets op. Voor iedere vooruitgang is er altijd een evengrote trade-off. Dus ik kan maar moeilijk ander concluderen dan dat je er per netto ook helemaal niets aan hebt, behalve dat je problemen verplaatst waarbij het probleem je ervoor terugkrijgt minder storend is dan hetgeen je verliest. Als dat het geval is dan is het resultaat in ieder geval verre van optimaal. Naar mijn mening mij doen we er veel beter aan de werkelijke akoestische problemen aan te pakken.
Gr. Martijn