HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Citaat van: MAW op maart 16, 2017, 20:42:28
Dat is niet relevant. Wat zou de switch moeten doen dan wat je kan horen? En als het al wat deed, zou je het in beide gevallen (zowel bij A als B als X) horen.

Je ziet het kippetje en het ei niet. Als je Audiofiel bent geloof je ook in mindere en betere kabels. Dus een test met mega-lange kabels vinden we zowiezo onzin.

Ik heb jaren geleden met een paar anderen een blinde vergelijking meegemaakt van 2 speakers. De één een mega-groot Gemini systeem met 10 bandtweeters en een paar subwoofers. Het andere een eenvoudig Adam monitortje. We konden niet aanwijzen wanneer wat had gedraaid. Vóór de test en na de test hoorden we het 'natuurlijk' wel.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MAW

tja, daar ben je zelf bij he. als je denkt dat dat wat uitmaakt pak je toch even lange kabels? :)
Gr. Martijn

MAW

Citaat van: HuubF op maart 16, 2017, 20:47:07
Je ziet het kippetje en het ei niet. Als je Audiofiel bent geloof je ook in mindere en betere kabels. Dus een test met mega-lange kabels vinden we zowiezo onzin.

Ik heb jaren geleden met een paar anderen een blinde vergelijking meegemaakt van 2 speakers. De één een mega-groot Gemini systeem met 10 bandtweeters en een paar subwoofers. Het andere een eenvoudig Adam monitortje. We konden niet aanwijzen wanneer wat had gedraaid. Vóór de test en na de test hoorden we het 'natuurlijk' wel.

zonder een a/b switch zeker. als je in een fractie van een seconde overgaat naar andere speakers hoor je dat echt wel.
als iemand op pauze drukt, kabels gaat ompluggen en dan weer op play drukt dan kan ik me wel voorstellen dat het niet te zeggen is of het andere speakers zijn..
Gr. Martijn

HuubF

Citaat van: MAW op maart 16, 2017, 20:56:45
zonder een a/b switch zeker. als je in een fractie van een seconde overgaat naar andere speakers hoor je dat echt wel.
als iemand op pauze drukt, kabels gaat ompluggen en dan weer op play drukt dan kan ik me wel voorstellen dat het niet te zeggen is of het andere speakers zijn..

Toen we ze gewoon zagen lukte dat prima. ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Markus2

Citaat van: Siddartha op maart 16, 2017, 20:41:40
Nou, het feit dát er geswitcht wordt zou je kunnen waarnemen en dus heeft dat al effect.

Ik heb er weleens bij gezeten en er was destijds niemand (van de ca. 20 aanwezigen) die het waar kon nemen.

Uiteraard zullen er ook andere gevallen zijn.

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

chansig

De switch maar eens niet blind gaan testen... :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Siddartha

Ik bedoel meer dat als je hoort dat er geswitcht wordt (dus een korte pauze door het omschakelen) dat je dan dus weet dat er een andere speaker gaat spelen  dus ben je wellicht geneigd om verschil te horen.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Kjelt

Citaat van: Siddartha op maart 16, 2017, 23:03:50
Ik bedoel meer dat als je hoort dat er geswitcht wordt (dus een korte pauze door het omschakelen) dat je dan dus weet dat er een andere speaker gaat spelen  dus ben je wellicht geneigd om verschil te horen.
Maakt niet uit bij een goede abx test kun je soms wel drie keer of meer achter elkaar dezelfde speakers beluisteren, dat is nu juist het mooie, je kunt niet gokken.

Siddartha

Citaat van: Kjelt op maart 16, 2017, 23:12:00
Maakt niet uit bij een goede abx test kun je soms wel drie keer of meer achter elkaar dezelfde speakers beluisteren, dat is nu juist het mooie, je kunt niet gokken.

ok, dan is het een ander verhaal....
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

HuubF

Jaren geleden konden we niet blind het geluid van onderstaande speakers onderscheiden. Dan is voor mij de meest logische conclusie dat de mens niet erg geschikt is voor dat soort klusjes. Iedereen die daar anders over denkt heeft een voor mij merkwaardige hersenkronkel. Of is gewoon eigenwijs.



Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

frank2

Koop dan de kleine Adam en je bent klaar, alle goede speakers klinken toch hetzelfde.........  Heb nog nooit zo n onzin gelezen, maar Huub je bent dan gauw klaar.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: HuubF op maart 17, 2017, 07:21:53
Jaren geleden konden we niet blind het geluid van onderstaande speakers onderscheiden. Dan is voor mij de meest logische conclusie dat de mens niet erg geschikt is voor dat soort klusjes. Iedereen die daar anders over denkt heeft een voor mij merkwaardige hersenkronkel. Of is gewoon eigenwijs.

Als die twee speakers kundig opgesteld staan in een akoestische goede ruimte, ze spelen binnen hun grenzen en ze worden beide voorzien van een signaal aangeboden dat ze makkelijk kunnen weergeven...

Wat zouden dan objectieve verschillen kunnen zijn?

HuubF

Citaat van: frank2 op maart 17, 2017, 07:31:17
Koop dan de kleine Adam en je bent klaar, alle goede speakers klinken toch hetzelfde.........  Heb nog nooit zo n onzin gelezen, maar Huub je bent dan gauw klaar.

Lezen Frank2.  ;D

Mijn conclusie is eenvoudig: ABX moet je niet willen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MAW

Nou die speakers kun jeh uit elkaar houden door een bastoon op 80, 70, 60, 50, 40, 35, 30, 25 af te spelen. De adam zal het snels twegzakken. Ik heb zelf de Adam Tensor Epsilon gehad (die is in grote mate gelijk aan de Adam Compact) en die zakt bij 50hz al weg.

Ook kun je het uit elkaar houden door bij 40hz wat meer output te vragen. Begint een van de 2 te vervormen dan is het de Adam.
Gr. Martijn

HuubF

Citaat van: Baardmannetje op maart 17, 2017, 07:32:49
Als die twee speakers kundig opgesteld staan in een akoestische goede ruimte, ze spelen binnen hun grenzen en ze worden beide voorzien van een signaal aangeboden dat ze makkelijk kunnen weergeven...

Wat zouden dan objectieve verschillen kunnen zijn?

De speakers stonden er gewoon. Ze speelden wel binnen hun grenzen en het klankkarakter leek ook wel een beetje op elkaar. Maar je zou toch wat verschil verwachten, niet?

De enige logische conclusie is dat de mens gewoon niet zo goed is in blind vergelijken. Ook als er wel degelijk verschillen zijn.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: MAW op maart 17, 2017, 07:36:29
Nou die speakers kun jeh uit elkaar houden door een bastoon op 80, 70, 60, 50, 40, 35, 30, 25 af te spelen. De adam zal het snels twegzakken. Die Adam ken ik toevallig en die zakt al rond 50hz weg.

Ook kun je het uit elkaar houden door bij 40hz wat meer output te vragen. Begint een van de 2 te vervormen dan is het de Adam.

De bedoeling was natuurlijk om de luisteraars te belazeren dus ze gingen niet tegen de grenzen aanzitten. Maar zouden al die bandtweeters niet voor meer resolutie moeten zorgen? De kwaliteit van het geluid zou toch moeten verschillen?

Wel, dat was zo. Zowel vóór als na de blinde vergelijking.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MAW

"laten we 2 sets speakers vergelijken, maar niet onder condities waar de verschillen hoorbaar zouden zijn."

Tja, dat is natuurlijk ook wel 'werken naar de gewenste uitkomst' he :)
Het lijkt me niet heel verbazend dat er geen verschillen hoorbaar zijn als je de condities waaronder die verschillen hoorbaar zouden moeten zijn, gaat mijden.


Gr. Martijn

HuubF

Citaat van: MAW op maart 17, 2017, 07:47:51
"laten we 2 sets speakers vergelijken, maar niet onder condities waar de verschillen hoorbaar zouden zijn."

Tja, dat is natuurlijk ook wel 'werken naar de gewenste uitkomst' he :)
Het lijkt me niet heel verbazend dat er geen verschillen hoorbaar zijn als je de condities waaronder die verschillen hoorbaar zouden moeten zijn, gaat mijden.

Er zouden toch in het binnen de grenzen weergegeven geluid verschillen hoorbaar moeten zijn? Je gaat toch zo'n enorme speaker niet kopen omdat ie een beetje lager kan?  ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: HuubF op maart 17, 2017, 07:38:56
Maar je zou toch wat verschil verwachten, niet?

De enige logische conclusie is dat de mens gewoon niet zo goed is in blind vergelijken. Ook als er wel degelijk verschillen zijn.

Ik verwacht helemaal niets eigenlijk. Daarbij ontgaat mij jou logica volledig. Zie het nu eens als natuurkunde in plaats van HiFi. Dat is deze materie namelijk. Weinig esoterisch. Al doen sommige fabrikantjes je​ graag anders geloven. Maar dat is omdat ze er centjes mee verdienen.


HuubF

Citaat van: Baardmannetje op maart 17, 2017, 07:52:02
Ik verwacht helemaal niets eigenlijk. Daarbij ontgaat mij jou logica volledig. Zie het nu eens als natuurkunde in plaats van HiFi. Dat is deze materie namelijk. Weinig esoterisch. Al doen sommige fabrikantjes je​ graag anders geloven. Maar dat is omdat ze er centjes mee verdienen.

Je mist het punt volledig. Maar dan ook héél erg volledig.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: HuubF op maart 17, 2017, 07:41:37
Maar zouden al die bandtweeters niet voor meer resolutie moeten zorgen? De kwaliteit van het geluid zou toch moeten verschillen?

Want en waarom?

Ik ben waarlijk benieuwd...

MAW

Citaat van: HuubF op maart 17, 2017, 07:41:37Maar zouden al die bandtweeters niet voor meer resolutie moeten zorgen? De kwaliteit van het geluid zou toch moeten verschillen?

Nou, ik heb meerdere speakers gehad met de infinity Emit-R tweeter. Dat is mijns inziens een heel goede tweeter. De X-Art is wel beter, maar dat zal echt geen wereld van verschil zijn. Zeker niet in een normale huiskamer.
Gr. Martijn

op eigen verzoek verwijderd.


MAW

Citaat van: HuubF op maart 17, 2017, 07:51:07
Er zouden toch in het binnen de grenzen weergegeven geluid verschillen hoorbaar moeten zijn? Je gaat toch zo'n enorme speaker niet kopen omdat ie een beetje lager kan?  ;D

Ja, omdat ie verder doorloopt in het laag EN omdat je veel meer vermogen hebt (veel meer lucht kunt verplaatsen). Dat zijn de enige 2 redenen. Waarom zou je anders in vredesnaam zo'n grote speaker kopen.

edit: oh ja, penisverlenger is natuurlijk een derde reden ;)
Gr. Martijn

HuubF

Citaat van: MAW op maart 17, 2017, 07:55:43
Ja, omdat ie verder doorloopt in het laag EN omdat je veel meer vermogen hebt (veel meer lucht kunt verplaatsen). Dat zijn de enige 2 redenen. Waarom zou je anders in vredesnaam zo'n grote speaker kopen.

edit: oh ja, penisverlenger is natuurlijk een derde reden ;)

Nu breekt mijn klomp. Dus jij vindt dat die speakers binnen het gemeenschappelijk bereik identiek zouden moeten klinken???

Jij koopt je actieve speakers toch ook omdat iets in het geluid je bevalt?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)