HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Contour

Hallo Koen,

Je brengt het nu alsof die verschillen er niet zijn, en Huub zichzelf voor de gek zit te houden...? 

Groetjes Walter

Sirius666

Citaat van: Koen K op maart 14, 2017, 18:20:15
Huub, het blijft me fascineren hoe je in deze materie staat. Je weet (zo begrijp ik dat in elk geval elke keer als ik je spreek) dat de verschillen die je waarneemt niet echt met het geluid te maken hebben, maar desondanks kies je ervoor om ze als hoorbare verschillen te blijven benaderen en er ook zo over te praten.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het best knap vind dat je met deze (voor mij schijnbare) tegenstelling kunt leven. Je hebt er zo in elk geval een stuk meer hobby aan dan ik... Aan de andere kant ben ik er dan weer stukken minder geld aan kwijt.

Wat bedoel je met de 1e alinea? Althans...ik begrijp wat je zegt maar denk nu hetzelfde als Contour. Waar hebben de verschillen in jouw optiek dan mee te maken? Zintuigen even extra geprikkeld na een kabel/componentenwissel en dan 'flinke' verbeteringen waarnemen?

HuubF

Citaat van: Koen K op maart 14, 2017, 18:20:15
Huub, het blijft me fascineren hoe je in deze materie staat. Je weet (zo begrijp ik dat in elk geval elke keer als ik je spreek) dat de verschillen die je waarneemt niet echt met het geluid te maken hebben, maar desondanks kies je ervoor om ze als hoorbare verschillen te blijven benaderen en er ook zo over te praten.

Beetje cryptisch tekstje, ik vind wel gewoon dat ik verschillen hoor, hoor! Op fora druk ik me soms wat omslachtiger uit maar uiteraard denk ik dat ik gelijk heb. Maar als weldenkend mens heb ik ook gewoon wat veiligheden ingebouwd. Zo moet ik een verandering na flink dóórluisteren wel blijven horen. Want illusies duren nooit lang. Ik mag ook graag recensies lezen daarom heb ik meestal vrij gangbare apparatuur. Ik zal niet gauw een volkomen onbekend apparaat kopen waar je nergens wat over leest.

Citaat van: Koen K op maart 14, 2017, 18:20:15
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het best knap vind dat je met deze (voor mij schijnbare) tegenstelling kunt leven. Je hebt er zo in elk geval een stuk meer hobby aan dan ik... Aan de andere kant ben ik er dan weer stukken minder geld aan kwijt.

Het ligt eraan voor wélke tegenstelling je kiest. Jij en ik hebben een compleet verschillend uitgangspunt waarbij ik denk dat jij veel meer tegenstellingen tegen zult komen dan ik. Ik begrijp ook de anderen in het subjectieve domein en hoef alleen maar een handvol mensen van de andere kant raar te vinden die denken dat de hele wereld mesjogge is.

Al dat geld valt wel mee, ik koop vrijwel alleen 2e-hands. Superslim want dan is het lekker ingespeeld en ik ben het voor dezelfde prijs binnen 1 maand weer kwijt.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Koen K

Citaat van: Contour op maart 14, 2017, 20:49:33
Je brengt het nu alsof die verschillen er niet zijn, en Huub zichzelf voor de gek zit te houden...? 

"Voor de gek houden" klinkt erg negatief en zo is het niet bedoeld. Het is meer dat hij zichzelf schijnbaar bewust in een staat van cognitieve dissonantie houdt.

Citaat van: Sirius666 op maart 14, 2017, 20:56:12
Wat bedoel je met de 1e alinea? Althans...ik begrijp wat je zegt maar denk nu hetzelfde als Contour. Waar hebben de verschillen in jouw optiek dan mee te maken? Zintuigen even extra geprikkeld na een kabel/componentenwissel en dan 'flinke' verbeteringen waarnemen?

Ik ben geen neuroloog / psychiater / anderszins neurofysisch onderlegd persoon, dus wat het precies is zou ik niet kunnen zeggen. Het is wel fascinerend dat dergelijke gehoorde 'verschillen' doorgaans verdwijnen als sneeuw voor de zon als er niet gespiekt mag worden... In alle andere vakgebieden dan audio is blind testen om die reden de standaard.

Koen K

Citaat van: HuubF op maart 14, 2017, 22:35:45
Het ligt eraan voor wélke tegenstelling je kiest. Jij en ik hebben een compleet verschillend uitgangspunt waarbij ik denk dat jij veel meer tegenstellingen tegen zult komen dan ik.

Dat valt wel mee. Voor mij werkt het heel erg goed om waarnemingen objectief te controleren. Soms ga ik op m'n bek, maar dat is dan wel erg leerzaam.

Citaat
Ik begrijp ook de anderen in het subjectieve domein en hoef alleen maar een handvol mensen van de andere kant raar te vinden die denken dat de hele wereld mesjogge is.

In de hifiwereld staan de verhoudingen er zo bij, inderdaad. In de professionele audiowereld is het anders gesteld hoor  ;)

Markus2

Citaat van: Koen K op maart 15, 2017, 19:33:25
Ik ben geen neuroloog / psychiater / anderszins neurofysisch onderlegd persoon, dus wat het precies is zou ik niet kunnen zeggen. Het is wel fascinerend dat dergelijke gehoorde 'verschillen' doorgaans verdwijnen als sneeuw voor de zon als er niet gespiekt mag worden... In alle andere vakgebieden dan audio is blind testen om die reden de standaard.

Dat is het gebied waar ik de verschilwaarneming aan toe schrijf en daarom enigzins mijn interesse geniet.

De blind testen zijn, zoals je aangeeft, in vele gevallen een tot standaard verheven procedure.
Binnen de medische wereld zijn ze sinds enige tijd een variant hierop aan het onderzoeken. Het grote verschil zit 'm in het feit dat deze test niet "blind" is.

Met andere woorden:

Arts en patiënt worden in kennisgesteld van het feit dat de toegediende medicijnen een placebo betreft en er dus geen heilzame werking vanuit gaat.

De resultaten zijn tot nu toe divers en als ik het mij goed heug:

Van de 100% ervoer 40% inderdaad niets. De overige 60% ervoer effecten (werking) van zeer korte tot langere duur (max. 60 dagen meen ik).

Dat vind ik dan toch wel interessant.


Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Koen K

Ja, dat soort dingen is ontzettend interessant. Bizar eigenlijk ook wel. Het zegt mogelijk een hoop over de heilzame werking van zowel homeopathie als high end ethernetkabels  :)

Markus2

Citaat van: Koen K op maart 15, 2017, 20:20:44
Ja, dat soort dingen is ontzettend interessant. Bizar eigenlijk ook wel. Het zegt mogelijk een hoop over de heilzame werking van zowel homeopathie als high end ethernetkabels  :)

Ja, dàt dus. Niet voor iedereen en voor diegenen wėl, ook nog eens van korte of lange(re) duur. Dat dan ook nog eens naast of i.c.m. de immer wisselende neurofysische factoren, etc., etc.

:wacko:

;)

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

HuubF

Wat altijd onder de tafel wordt geveegd is dat sommige waarnemingen gewoon blijven, jaar in jaar uit. Dus is er geen enkele reden om ze te negeren.

Volgens mij werkt een blinde test niet omdat het onthouden van iets ingewikkelds waar tientallen smaakfactoren een rol spelen erg lastig is. Het schijnt wel te leren te zijn. Ik heb bij het onthouden van een telefoonnummer al een ezelsbruggetje nodig. Het kost ook een tijdje om, niet blind, te kunnen beoordelen of een nieuwe samenstelling van een set naar je smaak is, laat staan dat je precies kunt aanwijzen waar een probleem aanwezig is.

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Tientallen waarbij je in een blinde test alleen het zien uitschakelt. Blijven er nog steeds tientallen over...

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op maart 16, 2017, 07:31:07
Tientallen waarbij je in een blinde test alleen het zien uitschakelt. Blijven er nog steeds tientallen over...

Gr. Hans

Zicht lijkt me bij een mens beter ontwikkeld dan het gehoor.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

De aanvoerlijn met Chord Hugo dac en Roksan Caspian is nu helemaal naar mijn zin dus daar hoef ik niets aan te doen. Natuurlijk heb ik even gelonkt naar de bijna onweerstaanbare aanbiedingen van Maz maar dat vind ik gewoon te duur. 1000 euro per component is the max.

Maar ik mag van mezelf wel 2 componenten van 1000 (+/- 100) euro in huis hebben in de wetenschap dat ik er één wel weer kan verkopen...

Dus krijgen de Guru's gezelschap. Ik wil weten wat de grenzen zijn van die aanvoerlijn met een speaker die meer resolutie heeft maar toch lekker klinkt. Ik mis ook een beetje de mooie Adam tweeters die ontzettend veel laten horen zonder enige scherpte.

Met dit budget is de keuze beperkt maar toch nog verrassend groot. Het moet dan 2e-hands, er moeten juichende recensies zijn en de verwachting van de klank moet in mijn straatje passen. Mijn oog is gevallen op de Elac 244.3. Ooit heb ik een setje Elacs gehoord en daar heb ik geen trauma van opgelopen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MAW

Citaat van: Koen K op maart 15, 2017, 20:20:44
Ja, dat soort dingen is ontzettend interessant. Bizar eigenlijk ook wel. Het zegt mogelijk een hoop over de heilzame werking van zowel homeopathie als high end ethernetkabels  :)

::)
Gr. Martijn

Maikel_audionerd

Citaat van: HuubF op maart 16, 2017, 09:30:24
De aanvoerlijn met Chord Hugo dac en Roksan Caspian is nu helemaal naar mijn zin dus daar hoef ik niets aan te doen. Natuurlijk heb ik even gelonkt naar de bijna onweerstaanbare aanbiedingen van Maz maar dat vind ik gewoon te duur. 1000 euro per component is the max.

Maar ik mag van mezelf wel 2 componenten van 1000 (+/- 100) euro in huis hebben in de wetenschap dat ik er één wel weer kan verkopen...

Dus krijgen de Guru's gezelschap. Ik wil weten wat de grenzen zijn van die aanvoerlijn met een speaker die meer resolutie heeft maar toch lekker klinkt. Ik mis ook een beetje de mooie Adam tweeters die ontzettend veel laten horen zonder enige scherpte.

Met dit budget is de keuze beperkt maar toch nog verrassend groot. Het moet dan 2e-hands, er moeten juichende recensies zijn en de verwachting van de klank moet in mijn straatje passen. Mijn oog is gevallen op de Elac 244.3. Ooit heb ik een setje Elacs gehoord en daar heb ik geen trauma van opgelopen.
Waarom kies je telkens een basreflex-gebaseerd speakersysteem en niet een veels plaatsingsvriendelijker gesloten speakersysteem. Met name ingebouwd in een kast.
Ik weet dat een gesloten systeem niet zo sexy is, maar ben benieuwd of er andere redenen zijn waarom niet  :ph34r:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

HuubF

Citaat van: Maikel_audionerd op maart 16, 2017, 11:26:12
Waarom kies je telkens een basreflex-gebaseerd speakersysteem en niet een veels plaatsingsvriendelijker gesloten speakersysteem. Met name ingebouwd in een kast.
Ik weet dat een gesloten systeem niet zo sexy is, maar ben benieuwd of er andere redenen zijn waarom niet  :ph34r:

Hoi, bij de Elacs zitten stands dus ik ga ze ´netjes´ gebruiken, niet meer in de kast.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Maikel_audionerd

Citaat van: HuubF op maart 16, 2017, 12:43:44
Hoi, bij de Elacs zitten stands dus ik ga ze ´netjes´ gebruiken, niet meer in de kast.
Aah dat zijn mooie ontwikkelingen. Mooie speakers ook. Ben benieuwd
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

HuubF

Geleende foto's:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

eddy135

Citaat van: HuubF op maart 16, 2017, 12:43:44
Hoi, bij de Elacs zitten stands dus ik ga ze ´netjes´ gebruiken, niet meer in de kast.
"dat zullen we dan nog wel eens zien!" aldus WAF!  :D
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

HuubF

Citaat van: eddy135 op maart 16, 2017, 13:49:304
"dat zullen we dan nog wel eens zien!" aldus WAF!  :D

Ze krijgt er wel kastruimte voor terug.  :-[
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Siddartha

Citaat van: HuubF op maart 16, 2017, 14:41:30
Ze krijgt er wel kastruimte voor terug.  :-[

Prima deal lijkt me! :D
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

chansig

Citaat van: HuubF op maart 16, 2017, 08:10:03
Zicht lijkt me bij een mens beter ontwikkeld dan het gehoor.

Prima....maar wat maakt dat uit als het gaat om bepalen van hoorbare verschillen ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op maart 16, 2017, 15:45:02
Prima....maar wat maakt dat uit als het gaat om bepalen van hoorbare verschillen ?

Gr. Hans

Dat we een geheugensteuntje nodig hebben bij het onthouden ervan.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: Maikel_audionerd op maart 16, 2017, 11:26:12
Waarom kies je telkens een basreflex-gebaseerd speakersysteem en niet een veels plaatsingsvriendelijker gesloten speakersysteem.

Hoe lang blijft deze onzin nog verkondigd..?

Niets persoonlijks trouwens!

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: HuubF op maart 16, 2017, 16:10:29
Dat we een geheugensteuntje nodig hebben bij het onthouden ervan.

Als in, ik zie deze versterker en daar projecteer ik mijn associaties op en dan hoor ik een klankverschil?