HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 22 gasten bekijken dit topic.

Ruud-

Een mooie hoofdtelefoon lijkt me wel wat voor Huub  ;D
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

Deleted Member 2

Citaat van: Ruud- op april 10, 2013, 23:25:04
Een mooie hoofdtelefoon lijkt me wel wat voor Huub  ;D

Ik heb nog een AKG K1000 beschikbaar hoor ;)

AbZ

Citaat van: Onder013 op april 11, 2013, 00:12:18
Ik heb nog een AKG K1000 beschikbaar hoor ;)
Stuur mij bericht als je 'm verkoopt!

HuubF

Citaat van: garmtz op april 10, 2013, 22:52:30
Ik zou echt proberen de speakers verder van de zijmuur af te zetten, 50 cm beschouw ik als een minimum. Of gaat dat niet vanwege de WAF?

Het is in dat hoekje maar 3,5 meter breed dus dat gaat bijna niet. Een paar maanden geleden heeft een forumgenoot gemeten met die opstelling en toen vielen de pieken mee. Wat helpt is de houten vloer en het feit dat de tegenoverliggende muur schuin is, denk ik. Het is ook heel veel beter dan in mijn oude huis.

De huiskamer is redelijk groot maar net op die plek wordt de breedte beperkt door de onvermijdelijke trapkast. De WAF (lekker ding van 60 en heus niet al te streng) wil graag de hifi+TV tegen een andere muur omdat we dan vanaf de bank zicht hebben op de tuin en de houtkachel. :D

Maar dan wordt de opstelling weer erg asymmetrisch. Ik hou me er maar een beetje aan vast dat het perfect klinkt, zo.

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

garmtz

Mijn kamer is ook 3,5 m breed... Mijn opstelling (ook M30!) lijkt erg op de jouwe en mijn conclusie is dus uit eigen ervaring. Het gaat niet om de pieken in het laag, maar de kleuring in het middengebied die zo'n opstelling dicht bij de muur veroorzaakt. 

HuubF

Citaat van: garmtz op april 11, 2013, 08:50:27
Mijn kamer is ook 3,5 m breed... Mijn opstelling (ook M30!) lijkt erg op de jouwe en mijn conclusie is dus uit eigen ervaring. Het gaat niet om de pieken in het laag, maar de kleuring in het middengebied die zo'n opstelling dicht bij de muur veroorzaakt.

Hmmm.... ok ga ik vanavond proberen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kwabbernoot

Of gewoon dicht bij de muur laten staan en dan naar buiten draaien en mikken op het eerste reflectie punt. Kan jou het schelen.

Groeten...

chansig

Is die kleuring in het middengebied ook op de metingen te zien ?

Ik was er bij toen er gemeten werd door Keyser en de uitslagen waren eigenlijk best wel goed te noemen gezien de verwachtingen.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

garmtz

Citaat van: chansig op april 11, 2013, 10:02:38
Is die kleuring in het middengebied ook op de metingen te zien ?

Ik was er bij toen er gemeten werd door Keyser en de uitslagen waren eigenlijk best wel goed te noemen gezien de verwachtingen.

Gr Hans
hoorbaar beter dan meetbaar. Een steady state of sweep kan bepaalde tijdsaspecten vaak niet goed zichtbaar maken. Let op bultjes in het gebied rond 200 Hz.

chansig

Oke...misschien kan Keyser er nog iets over vertellen qua metingen.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: keyser op augustus  9, 2012, 12:40:18
Na wat omzwervingen door Leiden - geheel mijn eigen schuld, ik had gewoon de aanwijzingen van Huub moeten opvolgen - kwam ik iets later dan gepland aan op de bestemming. De hockeydames heb ik in de auto via de radio gevolgd. Als complete hockey-noob begreep ik niet zo goed hoe die 'penalties die geen penalties mogen heten' er in de praktijk nou zouden uitzien.

Tijdens het eten stond Huubs nieuwe setje zijn nieuwe huisje al vast van wat achtergrondklanken te voorzien. Na het eten heeft eerst Hans een aantal van zijn nummers gedraaid. Vervolgens heb ik er een paar gedraaid en ten slotte hebben Huub en ik wat metingen verricht. De meetresultaten sloten goed aan bij de bevindingen van Chansig en mij. Volgens mij kon Huub zich ook wel vinden in onze op- en aanmerkingen.

De kamer van Huub is hard. Er ligt een verlijmde houten vloer in, de muren zijn betrekkelijk kaal en het plafond is spack op beton. Er staat één zacht bankstel, een zachte fauteuil en een lederen soort bankachtig meubel vanaf welke je in een actieve lichaamshouding naar de muziek moet luisteren. Verder staan er weinig meubels. Tijdens gesprekken elders in de kamer, hoorde ik nadrukkelijk de kleuring in de stem van Chansig. Opvallend genoeg bemerkte ik in de audiohoek veel minder van die kleuring. De gemeten galmtijd met de Harbeths als bron ligt rond de 0,7 seconde en verloopt mooi gelijkmatig met frequentie. De absolute waarde van de RT60 verkregen op basis van deze meetconfiguratie is overigens niet zo heel relevant, maar je krijgt een idee.

De sterke vroege reflecties en sterke galm maken het geluid juist erg groots. Toch wordt de klank ook op hogere geluidsniveaus niet zo gauw vermoeiend. De klank is warm, vol, enigszins terughoudend in het hogere middengebied en een beetje soft over de gehele linie. Niet helemaal neutraal, maar het is een set waar je erg lekker naar kunt luisteren! Het stereobeeld is wat minder scherp dan in veel andere situaties, maar dat stoort me niet. Met name stemmen klonken mooi rijk en zonder kastkleuring - volgens mij zit er prima R&D achter die ongebruikelijke kastconstructie. Naar mijn idee 'verdwijnen' de speakers wel degelijk; ze trekken niet de aandacht naar zich toe. Het geluidsbeeld loopt wellicht niet noemenswaardig ver buiten de speakers door, maar dat vind ik niet zo belangrijk. Het is immers ook een soort effectje dat je kunt oproepen door middels de plaatsing te zorgen voor sterke zijwandreflecties.

Vaak is het klankkarakter in belangrijke mate terug te vinden in de frequentieresponse en het afstraalgedrag van de luidsprekers. Zoals al door de anderen gezegd heb ik aan de speakers gemeten, maar zojuist vond ik een veel beter meetrapport online: http://www.soundstagenetwork.com/measurements/speakers/harbeth_30_domestic/ Mijn (beperkte aantal) metingen komen goed overeen met deze metingen, maar de metingen van Soundstage zijn gedaan in een dode kamer - daar kan ik met mijn gated metingen in de kamer van Huub niet tegenop. De luidspreker laat vanaf het middengebied (ook in mijn metingen) een keurig vlakke on-axis frequentieresponse zien, daar valt weinig aan af te dingen. Als je naar het afstraalgedrag onder hoeken kijkt, dan valt op dat er net boven 2 khz een gat in de response ontstaat. Dit wordt veroorzaakt doordat een relatief grote woofer op een verhoudingsgewijs hoge frequentie aan een veel breder afstralende tweeter wordt gekoppeld. Je ziet dat het afstraalgedrag net onder het crossoverpunt (waar de woofer sterk bundelt) veel smaller is. In feite ben ik van mening dat dit een kwestie van slecht ontwerpen is - hier had eigenlijk een middentoner tussen gemoeten - ware het niet dat het zeker in Huubs situatie erg prettig klinkt. In een opnamestudio is het directe geluid doorgaans veel sterker dan het indirecte geluid, waardoor je dus eigenlijk bijna uitsluitend het neutrale directe geluid van de Monitor30 waarneemt en dus geen 'last' hebt van het ongelijkmatige afstraalgedrag, maar in Huubs woonkamer met z'n sterke galm en vroege reflecties hoor je juist ook in sterke mate het afstraalgedrag en de power-response.

Bovendien zit er een duidelijke 'tilt' in het frequentieverloop van de woofer, hij loopt heel gelijkmatig iets af naar hogere frequenties (die tilt kon ik niet meten in Huubs kamer, maar dat ligt aan de gating die ik heb moeten toepassen). Daarnaast heeft de ontwerper er voor gekozen een bultje in de response aan te brengen rond 100 hz (ook herkenbaar in mijn close-range metingen aan de woofer). Deze twee zaken dragen bij aan de warme, volle klank. Huub noemde dat volle, rijke karakter een groot pluspunt van de set, welke met name met piano en stemmen tot uitdrukking kwam. Eigenlijk is het een soort effectje, en hoewel vaak een aangenaam effect, had het voor mij iets minder gemogen. Het bultje helpt wellicht te verbloemen dat de Monitor 30 niet zo diep doorloopt in het laag, want ondanks de grote woofer, het redelijke kastvolume en de poortafstemming op ongeveer 45 hz, valt de response op de luisterplek hard af onder 50 hz.

De frequentieresponse gemeten op de luisterplek ziet er goed uit. Er zit een flinke kanteling in de frequentiecurve, wat goed correleert met de volle en enigszins terughoudende klank. De dip in het afstraalgedrag rond een goeie 2 khz is op de luisterplek goed terug te zien in de metingen. Onder 150 hz zijn de staande golven duidelijk herkenbaar, maar dat gaat eigenlijk in elke ruimte op. Met sommige instrumenten (contrabas) klonk het wat boemerig, maar op de luisterplek leek het laag beter dan op een aantal andere plekken in de ruimte. Hier zijn goede maatregelen tegen te nemen, maar Huub durft die niet aan de schoonheidscommissie voor te leggen.


Al met al een mooie set die met name lekker klinkt met stemmen en wat rustigere muziek. De akoestiek draagt dan echt bij aan de klank en maakt het grootser, voller en warmer. De wat warme en enigszins teruggetrokken afstemming van de luidspreker speelt daarin ook een belangrijke rol. Ik heb twee stukken rustige klassiek beluisterd en dat klonk naar mijn mening meer dan goed, echt heel natuurlijk. Met wat steviger werk laat de set in deze akoestische omgeving wat punten liggen, vind ik. Dan klinkt het me toch iets te soft en lief. De prettige klank met minder staccato gespeelde muziek en vooral stemmen en samenzang maakt echter een hoop goed!

Huub en Hans, bedankt voor de gezellige avond!

Dit is wat Keyser er in augustus vorig jaar (  :clapping:Tjemig Huub...je hebt deze speakers al best wel lang.  :D) over schreef.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Martijn M

De effecten van plaatsing zijn goed te meten, maar het is lastig om individuele invloeden te scheiden: het is bijvoorbeeld lastig om te bepalen of een dip bij 200 hertz wordt veroorzaakt door een reflectie tegen het plafond, de vloer, een zijwand of staande golven. Doorgaans gaat het om een combinatie van verschillende factoren. Het is een kwestie van meten onder verschillende omstandigheden om uit te vinden waar bepaalde effecten vandaan komen. Vaak gaat daar veel tijd in zitten.

Bij Huub heb ik destijds niet onderzocht wat de invloed van die vroege zijwandreflectie precies is. Ik heb de meetdata er nog even bij gepakt, maar ik kan op basis hiervan weinig zinnigs toevoegen aan de discussie. Ik ben het echter met Garmt eens dat het aannemelijk is dat die zeer vroege reflecties een negatieve invloed op het geluid hebben; maar ik begrijp ook dat je soms concessies moet doen  :).

Citaat van: HuubF op april 11, 2013, 04:20:52De WAF (lekker ding van 60 en heus niet al te streng) wil graag de hifi+TV tegen een andere muur omdat we dan vanaf de bank zicht hebben op de tuin en de houtkachel. :D

Maar dan wordt de opstelling weer erg asymmetrisch. Ik hou me er maar een beetje aan vast dat het perfect klinkt, zo.

Ik kan me er zo nog niet een voorstelling bij maken hoe die opstelling er uit zou gaan zien. Realiseer je in ieder geval dat enige asymmetrie minder belangrijk wordt naar mate de luidsprekers en de luisteraar zich verder van (asymmetrisch geplaatste) reflecterende objecten vandaan bevinden. Omgekeerd, de op het oog beperkte asymmetrie van je huidige opstelling zou klankmatig een relatief grote invloed kunnen hebben. De linker speaker staat bijvoorbeeld verder van de zijwand en de vloerreflectie van de linker speaker wordt tegen gehouden door de bank.

De laagweergave in je kamer vond ik tamelijk uhh... interessant. Op de meeste plaatsen boemde het nogal, maar op de luisterplek viel het in verhouding mee. Mochten jullie een andere opstelling overwegen, dan is het misschien handig als je dit stiekem al een keer probeert en dus beluistert of het werkt - voordat het "lekkere ding van 60" overenthousiast wordt  ;D .


Citaat van: HuubF op april 11, 2013, 04:20:52
Ik hou me er maar een beetje aan vast dat het perfect klinkt, zo.

En dat is toch eigenlijk ook het belangrijkst? Je niet gek laten maken en zo nu en dan een goed gemikte appel: het beste recept om audiofilia nervosa buiten de deur te houden ;) .
Dutch & Dutch

AbZ

keyser wat ben je toch altijd akelig rustig redelijk genuanceerd en ter zake kundig.

garmtz

Hier ook nog even hoe de speakers in mijn kamer staan:



Inmiddels ligt er ook een kleed tussen de speakers en de luisteraar.

Martijn M

Citaat van: AbZ op april 11, 2013, 16:04:05
keyser wat ben je toch altijd akelig rustig redelijk genuanceerd en ter zake kundig.

Dank u hartelijk  :blush: .
Dutch & Dutch

AbZ

#2715
Citaat van: keyser op april 11, 2013, 16:09:34
Dank u hartelijk  :blush: .
maar je had tegen HuubF moeten zeggen: 
Kom op man, zet nu gvd die speakers eens fatsoenlijk neer.  Dat is toch heerlijk voor je en het kost helemaal niets!  Als je vrouw je dat pleziertje in je eigen huis niet eens gunt dan moet ze wel een uitermate lekker ding zijn en zelfs dat kan saai worden.  En met hoeveel lekkere dingen wonen jullie daar eigenlijk, dat die bank daar ueberhaupt moet staan?
Sorry, moest ik ff kwijt  :closedeyes:


garmtz

Citaat van: AbZ op april 11, 2013, 16:15:27
maar je had tegen HuubF moeten zeggen: 
Kom op man, zet nu gvd die speakers eens fatsoenlijk neer.  Dat is toch heerlijk voor je en het kost helemaal niets!  Als je vrouw je dat pleziertje in je eigen huis niet eens gunt dan moet ze wel een uitermate lekker ding zijn en zelfs dat kan saai worden.  En met hoeveel lekkere dingen wonen jullie daar eigenlijk, dat die bank daar ueberhaupt moet staan?
Sorry, moest ik ff kwijt  :closedeyes:

Mee eens... ;D

HuubF

Citaat van: AbZ op april 11, 2013, 16:15:27
maar je had tegen HuubF moeten zeggen: 
Kom op man, zet nu gvd die speakers eens fatsoenlijk neer.  Dat is toch heerlijk voor je en het kost helemaal niets!  Als je vrouw je dat pleziertje in je eigen huis niet eens gunt dan moet ze wel een uitermate lekker ding zijn en zelfs dat kan saai worden.  En met hoeveel lekkere dingen wonen jullie daar eigenlijk, dat die bank daar ueberhaupt moet staan?
Sorry, moest ik ff kwijt  :closedeyes:

Goeden dag zeg!  :D

Ik heb die bank daar staan omdat Garmtz zijn bank op PRECIES dezelfde plek heeft!  :pompom:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

garmtz

Citaat van: HuubF op april 11, 2013, 16:19:52
Goeden dag zeg!  :D

Ik heb die bank daar staan omdat Garmtz zijn bank op PRECIES dezelfde plek heeft!  :pompom:

Kijk, ik werk als voorbeeldfunctie! Zo zie ik het graag! ;D

AbZ

Zijn jullie partners tweelingzusjes?   :crazy:

Speakers bij Garmt lijken wel iets hoger te staan.

garmtz

Citaat van: AbZ op april 11, 2013, 16:26:15
Zijn jullie partners tweelingzusjes?   :crazy:

Speakers bij Garmt lijken wel iets hoger te staan.

Bij mij zijn de tweeters exact op oorhoogte. Dat komt neer op stands van 61 cm hoog.

Martijn M

Citaat van: AbZ op april 11, 2013, 16:15:27
maar je had tegen HuubF moeten zeggen: 
Kom op man, zet nu gvd die speakers eens fatsoenlijk neer.  Dat is toch heerlijk voor je en het kost helemaal niets!  Als je vrouw je dat pleziertje in je eigen huis niet eens gunt dan moet ze wel een uitermate lekker ding zijn en zelfs dat kan saai worden.  En met hoeveel lekkere dingen wonen jullie daar eigenlijk, dat die bank daar ueberhaupt moet staan?
Sorry, moest ik ff kwijt  :closedeyes:



:clapping:
Dutch & Dutch

HuubF

Citaat van: AbZ op april 11, 2013, 16:26:15
Zijn jullie partners tweelingzusjes?   :crazy:

Speakers bij Garmt lijken wel iets hoger te staan.

Hoe is het mogelijk! Je hebt helemaal gelijk. Die van Garmtz zijn 61 cm, die van mij 60 cm. :worship:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Zo, na 1 jaar is eindelijk het upgradeboard voor de PS Audio DAC onderweg. Eindelijk TV, Spotify en USB via de Digital Lens. Tot nu toe ging dat alleen via een krankzinnige buggy netwerkverbinding.

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

AbZ

Citaat van: HuubF op april 11, 2013, 20:34:07
Hoe is het mogelijk! Je hebt helemaal gelijk. Die van Garmtz zijn 61 cm, die van mij 60 cm. :worship:
Mooi  :smile:  Daar kom je vast wel uit met Garmt.
Dames en banken in het ene huis, heren en speakers in het andere, et voila.