HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 23 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: Zee op november 25, 2008, 09:29:15
Ideaal toch?   Alle gemakken van een digitaal medium, met de vervorming en tikken van de analoge LP!
;D

HuubF

Citaat van: roeleken op november 24, 2008, 23:36:15
je gaat toch geen lp's rippen, wat voor fun is daar nou toch aan.

Ik vind het wel een kek gezicht, alleen de Apple mini en de PS/3, en verder alleen platen. High tech meets the seventies. ;D

Citaat van: Audiofiel op november 25, 2008, 08:24:03
Huub, heb je in je iTunes wel de 'geluidscontrole' aangezet? Daarmee wordt het volume genormaliseerd (door in je bestanden een tag mee te geven met + of - een aantal dB). Wil je het nog beter, dan bestaan er ook losse commerciële programma's die dat (nog beter) voor je kunnen doen met je hele bibliotheek.

Alle controles heb ik uitgezet omdat ik bang was dat de kwaliteit van het geluid daardoor negatief zou worden beïnvloed.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Audiofiel

Citaat van: HuubF op november 25, 2008, 12:49:11
Alle controles heb ik uitgezet omdat ik bang was dat de kwaliteit van het geluid daardoor negatief zou worden beïnvloed.

De vinkjes uit mijn afbeelding mogen aan. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

daffy

Citaat van: Audiofiel op november 25, 2008, 13:46:42
De vinkjes uit mijn afbeelding mogen aan. ;)

past itunes dan het volume van de bestanden software/hardware matig aan of worden de bestaande bestanden "genormaliseerd" en dus "aangetast" , ik denk dat huub dat laatste niet wil.
Als er niks met de bestanden gebeurt door deze optie in te schakelen dan is het natuurlijk altijd het proberen waard.

Daffy ;)
Denon Pma & Dcd 2500ne, Monitor audio gold 200, Qed Genesis Silver Spiral bi-wire ls.kabel, Qed Reference Audio 40 interlink, Ps audio Quintet filter
En al best lang aan het inspelen.

garmtz

Ik zou dat normaliseren niet gebruiken. Je bitstream is dan niet meer bit-perfect. Zonde...

garmtz

http://www.benchmarkmedia.com/wiki/index.php/ITunes-QuickTime_for_Mac_-_Setup_Guide

Ik heb overigens zelf geëxperimenteerd en vind 16bit/44.kHz in de Audio/Midi configuratie het mooist klinken met CD-materiaal (hoewel ik twijfel of ik verschil hoor tussen 16 en 24 bit). 24/96 klonk bij mij platter en minder open.

Audiofiel

Citaat van: daffy op november 25, 2008, 17:21:01
past itunes dan het volume van de bestanden software/hardware matig aan of worden de bestaande bestanden "genormaliseerd" en dus "aangetast" , ik denk dat huub dat laatste niet wil.
Als er niks met de bestanden gebeurt door deze optie in te schakelen dan is het natuurlijk altijd het proberen waard.

De bestanden blijven onaangetast. Er wordt alleen een vlaggetje aangezet dat het bestand bijvoorbeeld op + 5 dB of - 4 dB moet worden afgespeeld.

Citaat van: garmtz op november 25, 2008, 18:13:02
Ik zou dat normaliseren niet gebruiken. Je bitstream is dan niet meer bit-perfect. Zonde...

Aan de bits verandert niets. Het is feitelijk een digitale volumeregeling zoals bijvoorbeeld wordt gebruikt door Levinson of Wadia in hun topspelers wanneer je die rechtstreeks op een eindversterker wilt aansluiten.

Hetzelfde gebeurt als je de volumeregeling in iTunes gebruikt, hoewel dat natuurlijk een veel groter bereik heeft en dus meer potentiële invloed op het geluid. Het volume moet je alleen bij hele oude iTunes versies niet gebruiken, maar dan hebben we het over een aantal  jaren geleden. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Citaat van: Audiofiel op november 25, 2008, 19:39:13
De bestanden blijven onaangetast. Er wordt alleen een vlaggetje aangezet dat het bestand bijvoorbeeld op + 5 dB of - 4 dB moet worden afgespeeld.

Oftewel, er wordt aan het bestand gerekend?

CitaatAan de bits verandert niets. Het is feitelijk een digitale volumeregeling zoals bijvoorbeeld wordt gebruikt door Levinson of Wadia in hun topspelers wanneer je die rechtstreeks op een eindversterker wilt aansluiten.

Oftewel, de bits zijn niet meer als het origineel?

CitaatHetzelfde gebeurt als je de volumeregeling in iTunes gebruikt, hoewel dat natuurlijk een veel groter bereik heeft en dus meer potentiële invloed op het geluid. Het volume moet je alleen bij hele oude iTunes versies niet gebruiken, maar dan hebben we het over een aantal  jaren geleden. ;)

In de latere versies (vanaf 7?) heb je inderdaad weinig effect van de volumeregeling (24 bit regeling, terug gedithered naar 16 bits meen ik), maar altijd wel WAT. Ik geloof in alle enhancements uit en volume op 100%. Huub gebruikt het als enige bron, dus ik zou ultieme kwaliteit willen aanraden. Voor een feestje is het een ander verhaal... ;)

Audiofiel

Citaat van: garmtz op november 25, 2008, 20:13:57
In de latere versies (vanaf 7?) heb je inderdaad weinig effect van de volumeregeling (24 bit regeling, terug gedithered naar 16 bits meen ik), maar altijd wel WAT.

Precies hetzelfde als Levinson en Wadia doet, zoals ik al zei. ;)

CitaatIk geloof in alle enhancements uit en volume op 100%. Huub gebruikt het als enige bron, dus ik zou ultieme kwaliteit willen aanraden. Voor een feestje is het een ander verhaal... ;)

Ik geloof ook wel in alle dingetjes uitzetten, maar voor ultieme kwaliteit geloof ik (nog) niet de in computer, maar in een dedicated CD-loopwerk. ;D

Maar los van het welles of nietes van het horen van de volume-aanpassing (dat kan Huub prima zelf horen als dat verschil er zou zijn), is het spelen met de enorme volumeverschillen tussen de muziekbestanden heel extreem. Sommige CD's zijn wel 15 dB harder dan andere.... Bij een los opgezette CD valt dat minder op dan wanneer je een gecombineerde afspeellijst op je multimediaspeler draait. Ik zou er ook gek van worden. En laten we eerlijk zijn, wat heb je aan de eventuele ultieme geluidskwaliteit van je apparaat als je bijkans doof wordt als een ander nummer begint? ???
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Citaat van: Audiofiel op november 25, 2008, 20:30:33
Precies hetzelfde als Levinson en Wadia doet, zoals ik al zei. ;)

Wadia wist ik, maar Levinson ook?

CitaatIk geloof ook wel in alle dingetjes uitzetten, maar voor ultieme kwaliteit geloof ik (nog) niet de in computer, maar in een dedicated CD-loopwerk. ;D

Ultiem is een computer inderdaad niet zo snel. Maar dat streamen beter kan zijn dan een CD-transport, staat voor mij vast. Dat dat met een Mac Mini misschien niet het geval is, alla!

CitaatMaar los van het welles of nietes van het horen van de volume-aanpassing (dat kan Huub prima zelf horen als dat verschil er zou zijn), is het spelen met de enorme volumeverschillen tussen de muziekbestanden heel extreem. Sommige CD's zijn wel 15 dB harder dan andere.... Bij een los opgezette CD valt dat minder op dan wanneer je een gecombineerde afspeellijst op je multimediaspeler draait. Ik zou er ook gek van worden. En laten we eerlijk zijn, wat heb je aan de eventuele ultieme geluidskwaliteit van je apparaat als je bijkans doof wordt als een ander nummer begint? ???

Dat is waar... Ik draai dan ook nooit willekeurig nummers door elkaar...

Joep

Citaat van: garmtz op november 26, 2008, 22:08:02
Maar dat streamen beter kan zijn dan een CD-transport, staat voor mij vast.

Ook voor het ultieme (waar Audiofiel het over heeft)?

Want zeggen dat 'streamen' beter 'kan zijn' dan 'een cd-transport' is natuurlijk veel te vaag.. ;)

garmtz

Citaat van: Joep op november 26, 2008, 22:14:48
Ook voor het ultieme (waar Audiofiel het over heeft)?

Yep.

CitaatWant zeggen dat 'streamen' beter 'kan zijn' dan 'een cd-transport' is natuurlijk veel te vaag.. ;)

All things being equal, denk ik dat de beste streaming en CD-oplossingen op zijn minst even goed zijn, met wat mijn ervaringen betreft een voordeel voor streamen. Maar dat ultieme ga je niet halen met een Sonos of een Squeezebox, hoe goed gemodificeerd ook... ;)

HuubF

Ik gebruik de Apple als cd-speler, shuffelen zou ik nooit doen. Misschien bij een feestje, dan zal ik aan die volume-truc denken.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

dekkersj

#1863
Op een feestje is het wel prettig als de "loudness" gelijk is van de nummers die je speelt. Ik ken het alleen bij mp3 bestanden waarbij Replay Gain gebruikt wordt. Bij lossless bestanden gebruik ik het ook niet (kan ook niet in Foobar2000). En daar zit dan wel een verschil in geluidsdruk, maar dat neem ik op de koop toe. Maar als het algoritme krachtig genoeg is, en de CPU dus ook, dan is er geen hoorbaar verlies te horen. Hier speel ik nog met een laptop uit 2001 en daar kan ik niet al te veel fratsen uit halen  ;)

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

reMC

#1864
Ik geloof wel dat streaming de toekomst kan worden, maar vooralsnog is het nog niet zo ver dat het een goed loopwerk op belangrijke punten kan verslaan is MIJN ervaring. Het bier staat koud (en de koffie warm) voor diegene die me/ons een mooie oplossing wilt laten horen :)

Starred


Joep

Citaat van: garmtz op november 26, 2008, 22:27:06
Yep.

All things being equal, denk ik dat de beste streaming en CD-oplossingen op zijn minst even goed zijn, met wat mijn ervaringen betreft een voordeel voor streamen. Maar dat ultieme ga je niet halen met een Sonos of een Squeezebox, hoe goed gemodificeerd ook... ;)

..dan heb je nog geen ultiem loopwerk gehoord (in een ultieme set). Ik wel. Maar ik heb daarentegen jouw ultieme streamer nog niet gehoord. :)

Ik zou dat best wel eens willen horen. Als we nou eens afspreken dat jij je ultieme streamer meeneemt, dan zetten we die tegen die ultieme cd-speler en dan horen we het wel. Op de beste/transparantste/eerlijkste/ultiemste set die we beiden kennen. ;)

Idee? :)

Audiofiel

Citaat van: Joep op november 27, 2008, 00:11:51
Ik zou dat best wel eens willen horen. Als we nou eens afspreken dat jij je ultieme streamer meeneemt, dan zetten we die tegen die ultieme cd-speler en dan horen we het wel. Op de beste/transparantste/eerlijkste/ultiemste set die we beiden kennen. ;)

Idee? :)

Goed idee. Mijn voorstel: dan gaan we op mijn set luisteren naar een zeer goed CD-loopwerk (Wadia WT2000s) tegen een qua tweedehands prijs of nieuwwaarde (dus qua bedrag) gelijkwaardige streamer. En dan liefst op dezelfde DAC natuurlijk. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Joep

#1868
Citaat van: Audiofiel op november 27, 2008, 01:03:20
Goed idee. Mijn voorstel: dan gaan we op mijn set luisteren naar een zeer goed CD-loopwerk (Wadia WT2000s) tegen een qua tweedehands prijs of nieuwwaarde (dus qua bedrag) gelijkwaardige streamer. En dan liefst op dezelfde DAC natuurlijk. 8)

Nou nee, niet mijn idee overnemen!  >:D Gewoon Garmts ultiemste streamer tegen mijn ultiemste loopwerk. Ook niet de prijs erbij halen, dat is zonde voor het vergelijk en zinloos, aangezien het hier om een vergelijk van ultiemen gaat. Bovendien weten jullie wel welk loopwerk ik bedoel, en ook de ultiemste set lijkt me duidelijk. Beiden bij mij in Buren te vinden.

garmtz

De 'ultieme' streamers hebben alleen analoge uitgangen (Linn).

Joep

Citaat van: garmtz op november 27, 2008, 09:19:28
De 'ultieme' streamers hebben alleen analoge uitgangen (Linn).

Maakt niet uit, toch? Wanneer zullen we ze dan een keer vergelijken? Volgende week zaterdag? Lijkt me gezellig hoor. :)

garmtz

Joep, jij weet dat 'vergelijken' in een Audio-Life set weinig zegt: die sets zijn compleet getuned op het geluid van non-os dacs. Het vergelijk is dan vooral een vergelijk van 'karakter', niet 'principe'.

Joep

Citaat van: garmtz op november 27, 2008, 09:34:03
Joep, jij weet dat 'vergelijken' in een Audio-Life set weinig zegt: die sets zijn compleet getuned op het geluid van non-os dacs. Het vergelijk is dan vooral een vergelijk van 'karakter', niet 'principe'.

Nee, niet getuned op non-os dacs, maar op natuurgetrouwe weergave, tastbaarheid en live ervaring. Een wezenlijk verschil. En dat tunen is niet te verwarren met 'aanpassen naar smaak', als je begrijpt wat ik bedoel. Dus volgens mij juist een perfecte set omdat het geen enkele eigenklank heeft (kleuring). Dat daar een non-os dac tussen zit, maakt de keten niet ineens ongeschikt om te vergelijken. Ik wil anders best eerst bij jou langs komen (op je xx-bit getunede set?? ;) ) en dan gewoon daarna bij mij. Ben je ook al een tijdje niet meer geweest.

Ik hoor het wel, ga er niet tig keer om vragen. Was gewoon een spontaan idee.

garmtz

Gaan we dreigen...? Laat maar even zitten dan.

Joep

Citaat van: garmtz op november 27, 2008, 10:02:24
Gaan we dreigen...? Laat maar even zitten dan.

Dreigen? Nee joh, helemaal niet. :) Waar lees je dat? Nadeel van het geschreven woord, zoals Frank dat altijd mooi zegt. Misschien had ik er nog een smilie bij moeten zetten? :)

Ik ben me van geen kwaad bewust, echt niet.  :)