HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Oh pardon! Nee ik ben niet op vakantie, ik werk bij Fortis. 8)

Het setje staat de afgelopen maand een beetje op de achtergrond te draaien. Er verandert hier zó veel dat de aandacht voor hifi een beetje minder is geworden. Waarschijnlijk tijdelijk want gisteren heb ik al weer lopen experimenteren met de stroomvoorziening. ;D

Eerst de omstandigheden: mijn dochter is weer thuis na meer dan een jaar samenwonen. Ik ben dan ook al een maand met interne verhuizingen bezig; mevrouw heeft 2 kamers nodig. Veel gedoe met haar advokaat en de tegenpartij (ze hebben een koophuis). De computer is tamelijk permanent bezet door Madame. On top of it ben ik motorrijlessen gaan nemen waardoor ik nu af en toe op www.motor-forum.nl te vinden ben. :D

En m'n setje gaat goed. De acoustiek is tijdelijk volkomen k.t omdat de huiskamer nogal leeg is. Ik ben met 4 verbouwingen tegelijk bezig. Daardoor neem ik tekortkomingen in het geluid voor lief en luister eigenlijk gewoon lekker naar muziek.

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kwabbernoot

Citaat van: HuubF op juli 14, 2008, 16:22:00
Oh pardon! Nee ik ben niet op vakantie, ik werk bij Fortis. 8)

On top of it ben ik motorrijlessen gaan nemen waardoor ik nu af en toe op www.motor-forum.nl te vinden ben. :D

En m'n setje gaat goed. De acoustiek is tijdelijk volkomen k.t omdat de huiskamer nogal leeg is. Ik ben met 4 verbouwingen tegelijk bezig. Daardoor neem ik tekortkomingen in het geluid voor lief en luister eigenlijk gewoon lekker naar muziek.


Ach ja, 8 uur Fortis is beter dan helemaal geen slaap!  ;D

Motorrijlessen? Je ben toch niet in een mid-life crisis beland? Leuk werk dat motorrijden. Heb je al een idee wat voor een soort motor het straks gaat worden?

Dat laatste vet-gedrukte doe ik al enkele jaren en bevalt mij prima.  8)

Groeten...

HuubF

Citaat van: Kwabbernoot op juli 14, 2008, 17:51:26
Ach ja, 8 uur Fortis is beter dan helemaal geen slaap!  ;D

Motorrijlessen? Je ben toch niet in een mid-life crisis beland? Leuk werk dat motorrijden. Heb je al een idee wat voor een soort motor het straks gaat worden?

Dat laatste vet-gedrukte doe ik al enkele jaren en bevalt mij prima.  8)

Groeten...

Ik vind die BMW-serie R...R nogal lekker om te zien. Tsja, 54 hé? En naked. Maar na met 126 km per uur in druk verkeer en regen op een naked Honda CBF600 bijna van de motor afgewaaid te zijn, neem ik toch liever een motor met wat stroomlijn.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Na een paar maanden nauwelijks naar mijn set te hebben geluisterd (alleen als achtergrond voor de verbouwing) werd ik vorige week keihard op de feiten geduwd: het klonk niet goed. Vaag laag, ontbrekende sprankeling en klasse. Het gevoel was niet goed. Wat was wijsheid? In een vlaag van veranderingsdrift zette ik mijn VR2's maar vast te koop.

De afgelopen jaren heb ik me veel in kringen bewogen waar stapje voor stapje het experimenteren met kabels werd ontmoedigd. Toch heb ik een hele verhuisdoos met kabels liggen. Ik besloot maar weer eens wat kabels te vervangen. Een verslag hiervan volgt hieronder.

Vrijdag:

De luidsprekerkabel was het eerst aan de beurt. Ik draaide al een tijdje met koper van een goed merk, biwired. Een half jaartje geleden leek dit nog prima te klinken. De vervanger werd een bi-wire setje Chord Carnival waar ik diverse lengtes van heb liggen.

Toen viel mijn oog op de Audioquest interlink. Ik heb nog wat leen-interlinks liggen van een collega van me. Één daarvan is een Diamond die 650 euro heeft gekost. Resultaat? Het klonk wel anders maar niet noodzakelijkerwijs beter.

Zaterdag:

Na een nachtje draaien (dat doe ik altijd na een wisseling van kabels) viel 's ochtends mijn bek open van verbazing. Het geluid was in alle opzichten beter geworden. De tijd die ik zaterdag had om te luisteren heb ik helemaal benut.

Zondag:

Ook zondag heerlijk muziek geluisterd.

Maandag:

Maandag vrij dus weer een lekkere luisterdag... not! Het laag is weer veel te prominent en zuigt de aandacht voor het midden en hoog weg. Ik pak de interlink die altijd heel magertjes en gedetailleerd klinkt (Jan van Gent goud) en hoor weer een magische verbetering. Het laag is ineens ontzettend strak, er zijn lekker veel details hoorbaar en de natuurlijkheid lijkt te blijven.

Maandagnacht en vandaag (dinsdag) draait de set maar weer permanent om extra goed in te spelen.  :-X Wat zou ik vanavond te horen krijgen? Voorlopig heb ik de verkoop van de VR2's maar gecancelled. Het probleem lijkt tenslotte opgelost te kunnen worden door de aansturing.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Joep

Een kat maakt rare sprongen in het nauw, maar jij kan er ook wat van Huub!  :o

Een stel (goede!) speakers te koop zetten omdat het op een dag slecht zou klinken, is echt waanzin in mijn ogen! Waar is je rust die je wel in je hebt en ik ook gezien heb in meerdere forum-discussies waar jij altijd alles zo mooi uiteen kon zetten?

Ik sta werkelijk PAF van dit verhaal. Je hebt een soort neurotisch verlangen naar goed geluid, dat wanneer dat niet het geval is, leidt tot kortsluitinkjes in je brein waardoor je even niets anders meer weet dan er dan maar vanaf te moeten (verkopen).

Wil je erover praten?

HuubF

Nou in het nauw... ;D

Zie het als een verslag van iemand die na maanden hard bezig te zijn geweest met vanalles (behalve hifi) zijn voormalige hobby weer opstart. Ik ben dus volledig gereset en heb een koude start in de benen.

Het goede nieuws is dat ik het nog steeds leuk vind. Kennelijk heeft het nogal wat voeten in de aarde voordat een set weer lekker klinkt. Misschien heeft het wat te maken met de cd-speler die gerepareerd was en daarna weinig had gespeeld.

Ik moet ook zeggen dat ik worstel met de erfenis van veel discussie's op het andere forum, waardoor het geloof in grote verschillen er een beetje is uitgemept.

Dat ik de VR2's uit de verkoop heb gehaald is ongetwijfeld slechts tijdelijk. De aanleiding is verdwenen, that's all. Vroeg of laat wil ik tóch eens knabbelen aan een mooie (edoch dure) PMC of Proac vloerstaander.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

tiptop

Zo hoor je maar weer dat sommige (pseudo)wetenschappers het toch misschien niet bij het rechte eind hebben als ze zeggen dat kabels geen verschil kunnen maken ;D
Welkom terug in de echte wereld 8)

En feli met je herboren hobby 8)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

neverywhere

Citaat van: tiptop op september  2, 2008, 17:51:35
Zo hoor je maar weer dat sommige (pseudo)wetenschappers het toch misschien niet bij het rechte eind hebben als ze zeggen dat kabels geen verschil kunnen maken ;D
)
)

Nu ja, kabels kunnen wel degelijk verschil maken..alleen niet in die mate die je hier en op andere fora weleens geclaimd ziet..
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Grindtegel


Heheh, als ik nou nog niet op vakantie zou zijn geweest dan stonden de VR2's waarschijnlijk al bij mij  ;D Waarom komen aanbiedingen altijd op het moment dat er al een andere grote uitgave aan gaat komen  :P

Maar mocht er na mijn vakantie nog wat budget overblijven en je zoekt wat later in het jaar een koper: graag eerst even aan mij vragen  :)
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Kwabbernoot

Citaat van: tiptop op september  2, 2008, 17:51:35
Zo hoor je maar weer dat sommige (pseudo)wetenschappers het toch misschien niet bij het rechte eind hebben als ze zeggen dat kabels geen verschil kunnen maken ;D
Welkom terug in de echte wereld 8)

En feli met je herboren hobby 8)
Het feit dat Huub de ene keer het prachtig vindt en de volgende dag weer ouderwets k*t zou je ook kunnen zien als een aanwijzing dat je stemming (en verwachtingen) een veel grotere invloed heeft (hebben) dan welk kabeltje dan ook. En dan kun je verder redeneren maar dat zal ik op dit forum niet doen.  ;D
Ik hoop dat Huub er weer veel lol in krijgt want het levert altijd pracht-verhalen op.

Groeten...

HuubF

Grindtegel sorry... ik had beloofd je als eerste te melden dat ze eruit gingen. Maar ze zijn er gelukkig nog. ;)

Waar het fout ging weet ik niet, maar toen ik na een paar maanden weer eens écht ging luisteren viel het geluid behoorlijk tegen. Er zat gewoon totaal geen schwung en leven in de muziek. Na vervangen van het koper door echte luidsprekerkabels ging het licht weer aan. Maar wel pas na een nachtje spelen! Een goede gewoonte die ik me nog kon herinneren uit mijn vorige hifi-leven.

Nu ben ik zover dat ik uit mijn 10 interlinks (8 eigen en 2 te leen) de beste aan het kiezen ben. Een lastig proces omdat dit inhoudt dat ik een keuze moet maken tussen technisch heel goed (veel details, strakke bas) maar weinig muzikaal en precies andersom. Zoals het altijd was, dus. Helaas lijkt de allerduurste, de Diamond Esoteric van 650 euro, het beste compromis. Hij is niet nieuw maar zal me toch wel een honderdje of 3 gaan kosten als ik 'm zou houden.

Wat betreft de von Schweikerts: op dit moment ben ik blij dat ik ze nog heb. Ik ben benieuwd wat een betere (dus duurdere) aansturing voor effect zou hebben. Misschien moet ik eens iemand uitnodigen met een setje van een hogere klasse dan mijn Röksans...
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Deleted member

Sowieso zou ik het gevoel dat je hebt over je set, dat je mogelijk brengt tot radicale beslissingen, altijd even over een paar dagen te middelen. Ik denk dat het bij meer mensen voorkomt dat het opeens allemaal even niet of minder klinkt, ik heb het zelf ook af en toe. Hoe het komt weet ik zelf ook niet elke keer precies maar zoals kwabbernoot al zei denk ik ook dat je stemming en fitheid van grote invloed is. Maar bij mij is het zelfs ook al eens zo geweest dat ik later besefte dat ik verkouden werd en m'n oren al voor een deel dicht zaten waardoor alles anders klonk.  ;D

NB: Kleine reminder: je advertentie van de VR2's staat nog actief op Hifi.nl.  ;)

Deleted member

Citaat van: Grindtegel op september  2, 2008, 20:24:04
Heheh, als ik nou nog niet op vakantie zou zijn geweest dan stonden de VR2's waarschijnlijk al bij mij  ;D Waarom komen aanbiedingen altijd op het moment dat er al een andere grote uitgave aan gaat komen  :P

Maar mocht er na mijn vakantie nog wat budget overblijven en je zoekt wat later in het jaar een koper: graag eerst even aan mij vragen  :)

Er staat nog een paartje te koop op HiFi.nl, wel voor flink meer (2600) dan Huub vroeg (1600). Ook Holland Link heeft een setje staan voor 1690: http://www.hollandlink.nl/N_frame.html?http://www.hollandlink.nl/N_art_219.html

Grindtegel

Ja die had ik ook gezien, maar thx voor de info.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

roeleken

is het ook gewoon niet zo dat zowel je set als jezelf even in moeten spelen en moeten wennen na een paar maanden niks gedaan te hebben.

Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

aMUSEd

Het valt me op dat het in het weekend beter klinkt dan vrijdag en maandag.
Ik zie dat je een filter gebruikt maar zou vervuiling op het net er iets mee te maken kunnen hebben?

roeleken

Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

hifiman

Citaat van: aMUSEd op september  3, 2008, 22:04:33
Ik zie dat je een filter gebruikt maar zou vervuiling op het net er iets mee te maken kunnen hebben?
Met een P500 is dat onwaarschijnlijk  :D Of heb je je versterker er wellicht niet op aangesloten staan Huub?

HuubF

Nee de versterker niet, dan wordt het geluid veel te dun. Ook op de gewone filteraansluiting. Met de cd-speler (en hd-tuner en dvd-speler) werkt de PS-Audio wel prima.
De Hidiamond interlink doet het trouwens het best. Tweedehands te krijgen voor 320 euro.  :-\
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

aMUSEd

Citaat van: HuubF op september  3, 2008, 23:49:32
Nee de versterker niet, dan wordt het geluid veel te dun.
Dan zou het aan vervuiling op het net kunnen liggen.. misschien een experimentje waard?


hifiman

Citaat van: aMUSEd op september  4, 2008, 20:21:36
Dan zou het aan vervuiling op het net kunnen liggen.. misschien een experimentje waard?


Omgekeerde conclusie zeg maar  ??? Met de versterker op de P500 zou het dus juist NIET meer aan het net kunnen liggen  :P

Je kan het ook van een andere kant benaderen, met alles op de P500 (mits deze het totale aangesloten "vermogen" ruim aan kan) klinkt het zoals het zou moeten en je zou die situatie dan als uitgangspunt kunnen nemen om de rest (kabels) te finetunen....

reMC

#1596
Citaat van: Audioloog op september  5, 2008, 08:25:57
Je kan het ook van een andere kant benaderen, met alles op de P500 (mits deze het totale aangesloten "vermogen" ruim aan kan) klinkt het zoals het zou moeten en je zou die situatie dan als uitgangspunt kunnen nemen om de rest (kabels) te finetunen....

Je weet dat niet iedereen hier van overtuigd is ;)

Audiotwin

Tevredenheid!!!

hifiman

Citaat van: reMC op september  5, 2008, 08:29:39
Je weet dat niet iedereen hier van overtuigd is ;)
Ik probeer alleen de TS er bewust van te maken dat dit ook een uitgangspunt zou kunnen zijn  ;)

HuubF

Citaat van: Audioloog op september  5, 2008, 08:25:57
Omgekeerde conclusie zeg maar  ??? Met de versterker op de P500 zou het dus juist NIET meer aan het net kunnen liggen  :P

Je kan het ook van een andere kant benaderen, met alles op de P500 (mits deze het totale aangesloten "vermogen" ruim aan kan) klinkt het zoals het zou moeten en je zou die situatie dan als uitgangspunt kunnen nemen om de rest (kabels) te finetunen....

Als ik een versterker aan een filter hang klinkt dat altijd dunnetjes en steriel. Natuurlijk heb ik daar al veel mee geëxperimenteerd. Voor de cd-speler levert filtering wel een verbetering op.

Ik kan me niet voorstellen dat een kabel vervolgens het geluid weer vol en muzikaal kan krijgen.

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)