aankoop bevestiging via e-mail bindend ?

Gestart door jaco, februari 8, 2007, 19:03:04

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

nielvm

In België is dit dacht ik niet mogelijk aangezien de verkoper in dit geval een extra dienst aan het product toevoegt (ISF calibratie) en daarvoor zogezegd een product op maat maakt voor de toekomstige koper. Tenzij de koper dan kan bewijzen dat de prijs meer dan x% boven de marktwaarde ligt, kan de koper de aankoop niet afbreken den gronde van elders goedkoper.

Kan zijn dat dit enkel geldt bij b2b, kan mij vergissen ...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

dimi_v

anders bij bedragen waar je liever geen risico mee loopt een paar dagen wachten of ze niet alsnog afmelden. 100% garantie dat ze niet zullen afzeggen heb je niet, maar dan bouw je wel wat meer zekerheid in mbt de afkoelperiode van de koper. Immers is 'het bezit van de zaak 't eind van het vermaak'. De voorpret van iets uitzoeken is vaak al bevredigend genoeg, zeker als je op de knop 'bestellen' gedrukt hebt. Kan het zomaar zijn dat je je 2 dagen later bedenkt...
Marantz SR-4500 met Marantz DV-4500
Infinity Alpha HCS II aangevuld met REL Q50
Samsung 46C530 met CI+ en een interactieve ontvanger van Ziggo
Xtreamer Sidewinder netwekspeler

Hanky Panky

#27
Citaat van: dimi_v op februari  9, 2007, 21:22:04
anders bij bedragen waar je liever geen risico mee loopt een paar dagen wachten of ze niet alsnog afmelden. 100% garantie dat ze niet zullen afzeggen heb je niet, maar dan bouw je wel wat meer zekerheid in mbt de afkoelperiode van de koper. Immers is 'het bezit van de zaak 't eind van het vermaak'. De voorpret van iets uitzoeken is vaak al bevredigend genoeg, zeker als je op de knop 'bestellen' gedrukt hebt. Kan het zomaar zijn dat je je 2 dagen later bedenkt...

Nee die vlieger gaat niet op want die afkoelingsperiode ziet op de 7 dagen ná levering en niet na bestelling. Zolang er niet geleverd is, gaat de periode niet lopen.

Ik zou als leverancier overigens wél ingaan op een dergelijke annulering vóór levering want je artikel wordt immers 2 keer blootgesteld aan transport, wordt waarschijnlijk toch uitgepakt door de ontvanger waarna jij het weer kunt inpakken voor de volgende klant na retournering. Bovendien tikt de financieringsrente over je voorraad vrolijk door.

Of je levert lekker wel  >:D omdat je dan 30 dagen de beschikking hebt over de centen van de vooruitbetaalde euro's (ik kan me nml. niet voorstellen dat een leverancier een artikel van enkele duizenden euro's op rekening levert aan een particulier) en deze figuur een paar weken in onzekerheid kunt laten omtrent de terugbetaling van zijn geldje. Die koper gaat vervolgens op elk forum janken over bedrijf X dat een oplichter is etc etc etc.

En voila: een nieuw topic ziet het levenslicht in de Klaagplek >:D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

DA BoSS

#28
Citaat van: hanky panky op februari 10, 2007, 00:32:47
Nee die vlieger gaat niet op want die afkoelingsperiode ziet op de 7 dagen ná levering en niet na bestelling. Zolang er niet geleverd is, gaat de periode niet lopen.

Ik zou als leverancier overigens wél ingaan op een dergelijke annulering vóór levering want je artikel wordt immers 2 keer blootgesteld aan transport, wordt waarschijnlijk toch uitgepakt door de ontvanger waarna jij het weer kunt inpakken voor de volgende klant na retournering. Bovendien tikt de financieringsrente over je voorraad vrolijk door.

Of je levert lekker wel  >:D omdat je dan 30 dagen de beschikking hebt over de centen van de vooruitbetaalde euro's (ik kan me nml. niet voorstellen dat een leverancier een artikel van enkele duizenden euro's op rekening levert aan een particulier) en deze figuur een paar weken in onzekerheid kunt laten omtrent de terugbetaling van zijn geldje. Die koper gaat vervolgens op elk forum janken over bedrijf X dat een oplichter is etc etc etc.

En voila: een nieuw topic ziet het levenslicht in de Klaagplek >:D


;D .............deze mag in de top 100 aller tijden >:D ;D
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Hanky Panky

Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

jankees

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari  9, 2007, 19:07:18
Oh maar dan is er geen probleem, ze moeten het altijd ophalen bij projectoren :D

Alleen in één geval moest ik dus een projector voor de klant bestellen die via de mail en telefoon besteld had en vlak voor aankomst van de projector werd ineens van de koop afgezien, met als reden dat hij in het buitenland goedkoper te krijgen was.

Helaas ben je er daar ook niet mee. De koper moet voor het tot stand komen van de overeenkomst in je verkoopruimte zijn geweest of jij moet bij hem/haar thuis zijn geweest. Bij het afhalen van de projector is de overeenkomst al tot stand gekomen. Dat is gebeurd toen de klant zei "bestellen maar, ik neem hem."

Het zit je niet mee Frank...

DA BoSS

Citaat van: jankees op februari 10, 2007, 11:52:19
Helaas ben je er daar ook niet mee. De koper moet voor het tot stand komen van de overeenkomst in je verkoopruimte zijn geweest of jij moet bij hem/haar thuis zijn geweest. Bij het afhalen van de projector is de overeenkomst al tot stand gekomen. Dat is gebeurd toen de klant zei "bestellen maar, ik neem hem."


Hoi jankees,

zodra er dan sprake is van een overeenkomst gesloten in de verkoopruimte of bij iemand thuis....zijn er dan weer andere consumenten wetten en bepalingen van toepassing?

zoals bijvoorbeeld recht op ruilen binnen 14 dagen e.a.?

mvg,
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

GTDesign

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari  9, 2007, 19:07:18
Oh maar dan is er geen probleem, ze moeten het altijd ophalen bij projectoren :D

Alleen in één geval moest ik dus een projector voor de klant bestellen die via de mail en telefoon besteld had en vlak voor aankomst van de projector werd ineens van de koop afgezien, met als reden dat hij in het buitenland goedkoper te krijgen was.

Als het om een bestelling gaat met zulke bedragen en waarbij het artikel speciaal voor een klant besteld moet worden zou je een aanbetaling kunnen vragen.

jankees

Citaat van: DA BoSS op februari 10, 2007, 12:41:44
Hoi jankees,

zodra er dan sprake is van een overeenkomst gesloten in de verkoopruimte of bij iemand thuis....zijn er dan weer andere consumenten wetten en bepalingen van toepassing?

zoals bijvoorbeeld recht op ruilen binnen 14 dagen e.a.?

mvg,
In dat geval is er sprake van een gewone consumentenkoop. In dat geval heb je, behalve als het product defect is, geen recht op ruil. Ruilen is een service (coulance) van de detailist maar geen wettelijk recht van de consument. Is het product defect dan heb je recht op reparatie, ook nadat de termijn van ruiling is verlopen.

De meeste consumentenkoopovereenkomsten wordt beheerst door de algemene voorwaarden van de detailist. De toepasselijkheid daarvan is afhankelijk van de vraag of de voorwaarden, voor of bij het sluiten van de overeenkomst ter hand zijn gesteld. Is dit het geval dan zijn de algemene voorwaarden van toepassing. Onder omstandigheden kunnen bepalingen onredelijk bezwarend zijn. Een aantal voorwaarden die zeker onredelijk bezwarend zijn staan in het Burgerlijk Wetboek (de zogenaamde zwarte lijst). Is er sprake van een onredelijk bezwarend beding dan kan de consument de koop vernietigen.

Duidelijk is dus wel dat het niet eenvoudig is voor de detaillist om de consument aan zijn algemene voorwaarden toe houden. Ten eerste moet hij de voorwaarden voor de overeenkomst ter hand stellen (wat meesal niet gebeurd). Ten tweede zijn veel voorwaarden onredelijk bezwarend.


jankees

Citaat van: GTDesign op februari 10, 2007, 20:26:53
Als het om een bestelling gaat met zulke bedragen en waarbij het artikel speciaal voor een klant besteld moet worden zou je een aanbetaling kunnen vragen.
Ook daarmee kom je er niet. De aanbetaling is simpelweg een voorschot op de betaling van de koopprijs. De consument kan echter in de afkoelperiode ontbinden. Een gevolg van ontbinding is dat de prestaties over en weer ongedaan moeten worden. Het product moet dus terug, evenals de aankoopprijs (en het eventuele voorschot daarop.)

Natuurlijk is een aanbetaling wel een belemmering voor de consument. Je moet immers (juridische) aktie ondernemen om je aanbetaling terug te krijgen. In praktische zin maakt het dus wel uit, in juridische zin niet.

jaco

Mijn conclusie, alhoewel je misschien wel recht hebt af te zeggen, ben je wel een ongeloofelijke looser als je een winkelier hier mee opzadelt.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

SpeedyAndré

Dus het is idd 'stel' en (nog) niet werkelijk gebeurd?  >:D

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Peter03

FF een vraag.

kan de verkopen wel zijn verzendkosten verrekenen als de klant het weer terug stuurt binnen 7 dagen na ontvangst?

Koen K

Volgens mij is dat wel gebruikelijk ja.

Nahpets

Citaat van: Peter03 op juni  7, 2010, 11:05:59
FF een vraag.

kan de verkopen wel zijn verzendkosten verrekenen als de klant het weer terug stuurt binnen 7 dagen na ontvangst?

Nee, dat mag hij niet (er van uit gaand dat de Wet koop op afstand van toepassing is).

CitaatU betaalt de verzendkosten
Koopt u een product via internet, telefoon, fax of via een bestelbon uit een catalogus? En besluit u binnen zeven werkdagen dat u het product toch niet wilt kopen? Dan hoeft u alleen de kosten voor het terugsturen te betalen.

U krijgt de bezorgkosten terug
Hebt u bezorgkosten betaald om het product thuis afgeleverd te krijgen? Dan krijgt u dit bedrag weer terug.


Van consuwijzer.nl
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Koen K

Oh ja, sorry, ik ben in de war met de verzendkosten voor het terugsturen...

esre

Zeer interessant dit alles.
Wat mij opvalt is dat de leverancier aardig wat risico loopt.
Recent hebben wij bij de Wehkamp een condensdroger gekocht omdat er 5 jaar volledige garantie op zat en de Wehkamp was goedkoper dan BCC  Saturn MM.
Toen de condensdroger werd afgeleverd kreeg ik keurig het advies om de verpakking te bewaren en als het niet naar mijn zin was kon ik het zo terugsturen.
Nu mijn vraag:Wat doen ze met het spul wat terug wordt gestuurd?
Ik veronderstel dat het opnieuw wordt verkocht maar heeft de toekomstige koper dan wel een nieuw apparaat?
Is de leverancier niet verplicht om te melden dat het artikel al eerder is verkocht?


Hier kan je alles lezen over koop op afstand.

Sinds 1 februari 2001 is de Wet "Kopen op Afstand" van kracht. Door deze wet hebben consumenten een betere rechtspositie gekregen. Volgens de wet is er van kopen op afstand sprake wanneer consument en verkoper elkaar bij de aankoop niet hebben gezien. De volgende belangrijke uitbreidingen voor wat betreft de rechten van consumenten zijn in de Wet Kopen op Afstand opgenomen:

Consumenten hebben recht op een afkoelingsperiode van 7 werkdagen na levering van het product. Zij mogen een product binnen die periode terugsturen, waarbij ze alleen de portokosten voor het terugsturen hoeven te betalen. De verkoper mag dan geen verzend- of administratiekosten in rekening brengen. De verkoper mag wel voorwaarden verbinden aan het retour zenden. Wanneer de verkoper het product heeft gefinancierd, bijvoorbeeld door het verstrekken van een lening, wordt de financieringsovereenkomst automatisch ontbonden als de consument gebruik maakt van de afkoelingsperiode.
Het product moet uiterlijk 30 dagen na bestelling bij de consument geleverd worden.  Wanneer dit niet gebeurt, kan de consument de koop onmiddellijk ongedaan maken. Dit geldt niet als de partijen een andere leveringstermijn hebben afgesproken.
Als de consument het product binnen de afkoelingsperiode terugstuurt, is de verkoper verplicht binnen 30 dagen het betaalde bedrag terug te betalen
De afkoelingsperiode geldt niet bij:

Aankoop van onroerend goed;
Aankopen die speciaal op bestelling zijn gemaakt;
Aankopen die snel kunnen bederven of verouderen;
Kranten en tijdschriften;
Cd's, video's en cd-roms waarvan de verzegeling is verbroken;
Financiële diensten, weddenschappen en loterijen;
Logies, vervoer, restaurantreserveringen en vrijetijdsbesteding indien deze zijn afgesproken op een bepaalde datum of voor een bepaalde periode;
Een dienst waarmee de verkoper met instemming van de consument is begonnen voordat de afkoelingsperiode is verstreken.
De extra plichten van de verkopende partij zijn:

De verkopende partij moet de volgende gegevens verstrekken voordat consumenten tot aankoop overgaan:
Zijn identiteit en, bij (gedeeltelijke) vooruitbetaling, zijn postadres;
De belangrijkste kenmerken van het product;
De prijs van het product (inclusief alle belastingen). Indien van toepassing, de kosten van aflevering, wijze van betaling, aflevering of uitvoering, het al dan niet van toepassing zijn van de afkoelingsperiode;
De eventuele geldigheidsduur van het aanbod of de minimale duur van de overeenkomst als het gaat om bijvoorbeeld de aanschaf van een abonnement.
De leverancier moet uiterlijk bij aflevering ook nog de volgende gegevens verstrekken:
De eisen voor gebruikmaking van de afkoelingsperiode (dit moet schriftelijk gebeuren!);
Het bezoek- of afhaaladres van de leverancier;
Gegevens omtrent eventuele garantie indien de koop een duur heeft van meer dan een jaar;
De vereisten en voorwaarden voor opzegging.
Wanneer de leverancier de hierboven vermelde informatie niet (compleet) heeft verstrekt aan de consument, gaat de afkoelingsperiode van 7 werkdagen pas in op het moment dat de consument wel alle informatie heeft gekregen, met een maximum van drie maanden.

Peter03

Klopt dat vind ik dan ook,als je dan een verkoper een poot wilt zetten dat hoef je alleen maar te zorgen voor genoeg mensen en dan heb je zo iemand zo failliet...

Dus de verkoper is hierbij niet beschermt.ik zou het eerlijk vinden dat je alleen als verkoper dan de verzendkosten mag verrekenen.

GH

Normaal ben je als koper meestal de zwakkere partij nadat een overeenkomst tot stand is gekomen, in ieder geval in de praktische uitwerking.

Op het gebied van levertermijn ben je, binnen redelijk ruime grenzen, afhankelijk van de verkoper. Zelfs als je een specifieke afleverdatum afspreekt ben je meestal gewoon gebonden aan de koop als de leverancier niet tijdig levert. Ook voor garantie ben je afhankelijk van de leverancier. En als je iets aanbetaald (of vooruitbetaald zoals bijvoorbeeld met Ideal) ligt het risico ook voor een groot deel bij de koper.

Valt dus allemaal wel mee dat risico van de verkoper, alleen specifiek voor koop op afstand heb je als koper wat meer rechten. En leveranciers weten dat (of behoren dat te weten), dus kunnen ze er gewoon rekening mee houden.Kun je het niet veroorloven (dure) artikelen terug te nemen dan moet je simpelweg geen koop op afstand toestaan, verlies je alleen mogelijk wel wat klanten.

En zo'n vaart zal het in de praktijk ook niet lopen. Grootste risico wat je in mijn optiek loopt is dat klanten het prijsverschil terugvragen als het artikel in de afkoelingsperiode ineens een stuk goedkoper is geworden....

Peter03


esre

Was nogal een epistel wat ik schreef hoe zit het hiermee?

Nu mijn vraag:Wat doen ze met het spul wat terug wordt gestuurd?
Ik veronderstel dat het opnieuw wordt verkocht maar heeft de toekomstige koper dan wel een nieuw apparaat?
Is de leverancier niet verplicht om te melden dat het artikel al eerder is verkocht?

HermanW.

De achtergrond van het consumenten recht is dat de verkoper in dient te staan voor het product dat hij verkoopt. Hij kan ellende verwachten als hij goedkope troep uit de 3e wererld verkoopt. Het zal hem moeten aansporen om kwaliteit te verkopen.

Ik ben zelf overigens van mening dat fabrikanten soms wel heel gemakkelijk onder hun verplichtingen uitkomen. Ze moeten toch ook in kunnen staan dat hun producten toch op zijn minst een redelijke periode storingsvrij functioneren en niet tot aan het einde van de fabrieksgarantie.

erik s.

Citaat van: esre op juni  7, 2010, 13:58:13
Was nogal een epistel wat ik schreef hoe zit het hiermee?

Nu mijn vraag:Wat doen ze met het spul wat terug wordt gestuurd?
Ik veronderstel dat het opnieuw wordt verkocht maar heeft de toekomstige koper dan wel een nieuw apparaat?


als het apparaat gebruikt is krijgt de koper niet de volledige aankoopsom terug.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B