aankoop bevestiging via e-mail bindend ?

Gestart door jaco, februari 8, 2007, 19:03:04

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jaco

Stel ik koop iets bij een on-line zaak, en vraag wat zaken waarbij ik netjes geholpen wordt.
Dan zeg ik: ik wil er wel 1
De verkoper vraagt een bevestiging per e-mail, en ik reageer bevestigend.

We lijken nu een deal te hebben.

Maar wat zie ik nu een dag later, het apparaat is ergens anders goedkoper te krijgen.

Kan ik nu afzeggen op die grond, zonder dat de on-line winkelier mij aan de deal kan houden ?
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

LexiconLogan

TAD CR1TX  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

reza

Nee. Je hebt toch al in feite met de koop ingestemd??
Dan had je beter rond moeten kijken, zal het antwoord worden van de webwinkel.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

LexiconLogan

de enige manier waarop dit bindend kan zijn is als dit in de algemene voorwaarden staat vermeld. Bijgaand bij de aanbieding dan wel op de website.
TAD CR1TX  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

teske

zolang je niets getekend hebt of niet betaald is de koop niet bindend!!!
Voor hetzelfde geld is het een andere dat even met je e-mail mails ligt te versturen voor de grap ofzo,
dus zolang je niets getekend hebt of voorschot hebt betaald is de koop nooit bindend.

LexiconLogan

Citaat van: teske op februari  8, 2007, 19:36:59
zolang je niets getekend hebt of niet betaald is de koop niet bindend!!!
Voor hetzelfde geld is het een andere dat even met je e-mail mails ligt te versturen voor de grap ofzo,
dus zolang je niets getekend hebt of voorschot hebt betaald is de koop nooit bindend.

dit is niet helemaal juist natuurlijk. mondelinge overeenkomst is rechtgeldend. En een contract per mail kan ook bindend zijn mits met algemene voorwaarden.Moeilijk hard te maken
TAD CR1TX  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

boezeroen

Citaat van: Kefmania op februari  8, 2007, 19:29:30
de enige manier waarop dit bindend kan zijn is als dit in de algemene voorwaarden staat vermeld. Bijgaand bij de aanbieding dan wel op de website.

Als de winkelier verstandig is zal hij je niet verplichten om te kopen. Er is namelijk sprake van kopen op afstand. Dit houdt in dat je binnen een bepaalde periode het spul ongebruikt terug kunt sturen zonder opgaaf van reden. De winkelier weet dit vast wel....

Je kunt immers als je het ontvangen hebt, de dag erna weer terug sturen en je geld terug eisen..... kost je alleen de retourkosten.

Denon AVR 3802
Pioneer DV 717 with region modification by audiovision
Tannoy sensys series
REL Strata5
Monsterbass subwoofer cables

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

LexiconLogan

TAD CR1TX  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

GH

Citaat van: boezeroen op februari  8, 2007, 19:41:53
Er is namelijk sprake van kopen op afstand. Dit houdt in dat je binnen een bepaalde periode het spul ongebruikt terug kunt sturen zonder opgaaf van reden. De winkelier weet dit vast wel....

Je hoeft natuurlijk niet eens te wachten tot er iets verstuurd is of wordt. Je kan gewoon altijd bij kopen op afstand (paar kleine uitzonderingen) binnen 7 dagen de koopovereenkomst (die er dus wel degelijk is) eenzijdig ontbinden.


boezeroen

Citaat van: GH op februari  8, 2007, 20:04:23
Je hoeft natuurlijk niet eens te wachten tot er iets verstuurd is of wordt. Je kan gewoon altijd bij kopen op afstand (paar kleine uitzonderingen) binnen 7 dagen de koopovereenkomst (die er dus wel degelijk is) eenzijdig ontbinden.

je moet volgens mij eerst de producten aannemen en pas daarna kan je het terug sturen....
Denon AVR 3802
Pioneer DV 717 with region modification by audiovision
Tannoy sensys series
REL Strata5
Monsterbass subwoofer cables

J.A.F._Doorhof

Een bevestiging via de mail is in principe een bindende afspraak zover ik weet.
We mailen bv een offerte, klant geeft daarvoor akkoord en vraagt wanneer we kunnen leveren.
Laat zeggen dat we aangeven over 4 weken ivm het nog moeten uitkomen van het product, klant geeft daarop wederom akkoord.

Je kan dan zover ik weet niet na een week aankomen met de opmerking ik kan hem goedkoper krijgen dus laat maar zitten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

brtram

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari  8, 2007, 21:41:36
Een bevestiging via de mail is in principe een bindende afspraak zover ik weet.
We mailen bv een offerte, klant geeft daarvoor akkoord en vraagt wanneer we kunnen leveren.
Laat zeggen dat we aangeven over 4 weken ivm het nog moeten uitkomen van het product, klant geeft daarop wederom akkoord.

Je kan dan zover ik weet niet na een week aankomen met de opmerking ik kan hem goedkoper krijgen dus laat maar zitten.


Als de klant bij jouw in de winkel is geweest, en later via e-mail besteld kan hij er niet onderuit. Meld in jouw offerte en bevestiging wel dat het een vervolg op winkel- of thuisbezoek is  ;)

Maar als de klant besteld b.v. via de ITC groep link, dan is het koop op afstand en heb je te maken met:

Sinds 1 februari 2001 is de nieuwe wet "koop op afstand" van kracht. Consumenten hebben daarmee een sterkere rechtspositie als het gaat om een aankoop waarbij de consument en de leverancier elkaar niet hebben gezien. In de wet zijn extra regels opgenomen die de consument beschermen tegen de risico´s van het sluiten van een overeenkomst op afstand. Dat kan zijn via internet, telefoon, fax, en post. Een voorbeeld van kopen via de post waarop de wet "koop op afstand" van toepassing is, is reclame met een bestelbon.

De leverancier heeft bij de verkoop van een product een informatieplicht. Hij moet ervoor zorgen dat hij de consument informeert over:

1. De identiteit van de leverancier (naam, adres);
2. de belangrijkste kenmerken van het product;
3. de prijs;
4. de kosten van aflevering;
5. de manier van betaling, aflevering of uitvoering van de koop op afstand;
6. het herroepingrecht van de consument;
7. eventuele bijzondere communicatiekosten;
8. de termijn waarbinnen het aanbod (product) kan worden aanvaard;
9. eventueel de minimale duur van de overeenkomst, bijvoorbeeld bij een abonnement;
10. het bezoekadres voor klachten;
11. service- en garantiegegevens;
12. hoe de klant de overeenkomst opzegt als die voor een onbepaalde duur is of langer is dan één jaar, bijvoorbeeld een abonnement.

Koop ongedaan maken na 7 dagen (voldaan aan de informatieplicht)
Een consument kan middels de wet "koop op afstand" tot 7 dagen na ontvangst van het product de koop zonder toelichting annuleren.

Koop ongedaan maken na 3 maanden (niet voldaan aan de informatieplicht)
Indien de leverancier niet voldoet aan alle punten van de bovenstaande informatieplicht, dan geldt een annuleringstermijn voor de consument van drie maanden na ontvangst van het product.

Annulering
Bij annulering moet de consument het gekochte terugzenden. De consument kan alleen verplicht worden tot betaling van de kosten van het terugzenden. Indien de consument voor ontvangst van het product al betaald heeft dan moet de leverancier dit bedrag, eventueel verrekend met de kosten van terugzending voor het product, binnen 30 dagen na de annulering terugbetalen.

Levering binnen 30 dagen
Verder moet het product binnen 30 dagen na bestelling bij de consument geleverd worden. Indien dit niet gebeurt, dan kan de consument de koop onmiddellijk ongedaan maken. Uitzondering op deze regel ontstaat wanneer de leverancier een andere leveringstermijn in de algemene voorwaarden heeft opgenomen.

Audiofiel

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari  8, 2007, 21:41:36
Een bevestiging via de mail is in principe een bindende afspraak zover ik weet.
We mailen bv een offerte, klant geeft daarvoor akkoord en vraagt wanneer we kunnen leveren.
Laat zeggen dat we aangeven over 4 weken ivm het nog moeten uitkomen van het product, klant geeft daarop wederom akkoord.

Als het een zakelijke klant betreft, dan heb je een bindende deal.

Gaat het om een particulier, dan geldt 'kopen op afstand'. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

ChrisV

Jammer! Hoe vaak ik wel niet kopers heb gehad voor hifi die na de deal opeens weer afhaken....

jankees

Geachte dames, heren,

Jullie hebben mij helemaal niet nodig! Het juist antwoord is al gegeven.

In beginsel is de bevestiging van de koop per e-mailbericht bindend, in de zin dat er een koopovereenkomst tot stand komt. In beginsel moet je dan ook nakomen (afnemen).

Omdat er sprake is van koop op afstand zoals bedoeld in artikel 7:46a van het Burgerlijk Wetboek, heb je de mogelijk, wanneer je afneemt, de overeenkomst, binnen zeven werkdagen na levering, zonder opgaaf van redenen te ontbinden. De enige kosten die je daarbij in rekening kunnen worden gebracht zijn de verzendkosten.

Wenst een verkoper je daarom te houden aan een koopovereenkomst die je op afstand hebt gesloten dan kan je gewoon afnemen en de overeenkomst binnen zeven werkdagen ontbinden.

Ik wijs je erop dat de koop op afstandregeling alleen geldt voor de consumentenkoop. Uitgezonderd zijn levensmiddelen, zaken die tot stand zijn gebracht overeenkomstig de specificaties van de koper, zaken die persoonlijk van aard zijn, zaken die snel kunnen bederven en audio- , videoopnamen en computerprogrammatuur indien de verzegeling is verbroken.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

Erik

Toch heb ik gehoord van bepaalde webshops die zaken niet terugnemen. Ga jij dan voor 100 euro een rechtzaak aanspannen? Is dat wel haalbaar?

En hoe zit dat met waren die wel open zijn geweest? bv ik open de doos en zie dat het artikel in het echt lelijker of veel kleiner is dan ik verwachtte. Vaak mag je alleen gekochte waren terugsturen in originele ongeopende verpakking?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

jankees

Dat is inderdaad een probleem. Als het daadwerkelijk gaat om € 100,-- is het probleem echter wel te overzien natuurlijk.

J.A.F._Doorhof

En als het gaat om laat zeggen een product van 6500,00 waarvan de leverancier aangeeft dat hij ze op bestelling afleverd ?
Dus dat terug gaaf niet mogelijk is ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Audiofiel

De prijs doet er hier niet toe, Frank. Bij 1000 of 6500 euro zullen de zelfde regels gelden...

Maar op bestelling afleveren is niet hetzelfde als "op specificaties van de koper". Te denken valt dan eerder aan een kostuum op maat, gordijnen of een computer die niet standaard als configuratie te koop is, maar samengesteld is door de verkoper.

Als ik het fout heb, zal Jan-Kees me wel verbeteren. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

jankees

Je hebt het helemaal bij het rechte eind. Ook bij € 6500,-- zal je derhalve kunnen ontbinden, tenzij het een product betreft dat op specificatie van de koper is samengesteld.

Erik

Ook lullig dan als winkel / winkel met verkoop via webshop zijnde.
Bestelt iemand een dure Maranzt PJ voor €10.000. Stuurt ie hem na een week terug omdat hij hem ergens anders €1.000 goedkoper kan krijgen. Dan ben je als winkel meteen falliet als je 2 van die klanten hebt.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar niet blij van wordt. Maar goed wet is wet en daar valt nou eenmaal niet aan te tornen, risico van het vak zeg maar ;D 
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Dat gebeurde hier dus ook, laat maar in het vervolg iemand tekenen dat hij het bindend afneemt voordat we gaan bestellen.
De marges zijn niet bepaald supergroot en dit soort dingen is een redelijke strop.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jankees

Beste Frank,

Ook een dergelijke schriftelijke overeenkomst (van bindend afnemen) zal je niet helpen. Artikel 7:46j B.W. bepaalt dat van de afdeling over kopen op afstand niet ten nadele van de koper mag worden afgeweken. Zo'n schriftelijk stuk met de handtekening van de koper is derhalve nietig. Het enige wat je kunt doen is de koper, voor het sluiten van de overeenkomst, naar je verkoopruimte laten komen, of de koper thuis opzoeken. Dan is er geen sprake meer van koop op afstand en is de koper meteen geboden.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees

J.A.F._Doorhof

Oh maar dan is er geen probleem, ze moeten het altijd ophalen bij projectoren :D

Alleen in één geval moest ik dus een projector voor de klant bestellen die via de mail en telefoon besteld had en vlak voor aankomst van de projector werd ineens van de koop afgezien, met als reden dat hij in het buitenland goedkoper te krijgen was.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"