Opus Clone: Passief vs. Aktief

Gestart door fgroen, januari 10, 2007, 10:45:36

Vorige topic - Volgende topic

fgroen

Ik zal gedurende het olie-proces nog wel wat fotootjes schieten en posten.  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

R

Goed man! Keep up te good work O0 O0

Audiofiel

Prachtige kasten. En ze worden steeds mooier met iedere laag Danish Oil; ik ben benieuwd naar het eindresultaat! 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

fgroen

Weer wat verder onderweg Laag 2 en Laag 3 zijn aangebracht.

Het gaan een behoorlijk aantal lagen worden, want de porieën in de tekening van het hout zijn behoorlijk stevig. Dit is wel even andere koek dan dat gladde Lignaflex....  ::)

Maar goed.

Laag 2: P400 schuurpapier en keukenpapier afnemen. Voornamelijk om de initiele "haren" van het hout plat te krijgen.

Laag 3: Behoorlijk overvloedig olie opbrengen en relatief laat (na plm. 5-7 minuten) weer afnemen. Zowel opbrengen als afnemen met keukenpapier.

Het resultaat is nu:

fgroen

Dat hout begint echt wild te worden.

Vooral in de zijkant ter hoogte van twee/mid is het feest. Het is maar gedeeltelijk op foto zichtbaar te maken.

fgroen

Door de wilde tekening van het hout zitten er nogal wat verdiepingen in het hout. (misschien had ik dus wel verder door moeten schuren...  :-\ )

Op de achterkant met strijklicht is dat goed te zien (zie foto)

Ik zit een beetje te twijfelen, of ik niet een laag Rustin's plastic coating aan moet brengen, of toch maar stug doorolieën... Er zitten immers "maar" drie lagen op op dit moment...

ruud2

voor die rustin ben je waarschijnlijk te laat, op olie houdt niets....of niet goed.
:-\
Mark (Levinson)  , Nelson (Pass)  , Neil (Pattel) , Rondi dÁgustino  (Krell)  en Herr Willi ( Studer, Revox)  spelen samen in een speciale ruimte. allemaal ouwe meuk...maar klinkt o zo lekker...
Frits (Philips) mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

fgroen

Citaat van: ruud2 op juni 26, 2008, 16:19:44
voor die rustin ben je waarschijnlijk te laat, op olie houdt niets....of niet goed.
:-\

OK thanks. Daarom twijfelde ik ook een beetje..

Dan maar stug doorsmeren....  ;D

fgroen

Heb gister de 9e laag erop gezet met P600 schuurpapier. Ik denk, dat ik het hierbij laat. Het voelt mooi glad zonder excessief te glimmen. gewoon een zachte glans.

Fotootje:

fgroen

Volgende stappen zijn de onderkant afwerken en de voetjes schilderen. Daarna zal ik me eens bezig gaan houden met het aanbrengen van loodbitumen. Wordt nog een beetje gepuzzel.  ::)

fgroen

Ben begonnen met het gepuzzel. Walt reuze mee.  O0

Beetje frustrerend. Zit je de hele tijd te plakken, is er nauwelijks wat te zien:

fgroen

Eigenlijk is het resultaat van het loodbitumeplakken (weer een mooi scrabble woord) beter hier te zien:

ruud2

mooie zwarte gaten ;D
...............worden vanzelf wit ;)
Mark (Levinson)  , Nelson (Pass)  , Neil (Pattel) , Rondi dÁgustino  (Krell)  en Herr Willi ( Studer, Revox)  spelen samen in een speciale ruimte. allemaal ouwe meuk...maar klinkt o zo lekker...
Frits (Philips) mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

scrutinizer

Interne bekabeling, units monteren, aansluit terminals ..... DEQX instellen..... en Foppe? :D

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

fgroen

Sorry, dit week-end heb ik even wat anders gedaan. Ik wil met mijn zoontje gaan modelracen, dus ik heb even wat karretjes in elkaar gezet.  O0

Die van mijn zoontje gaan we volgende week bouwen.  8)

Deze week weer verder met de speakers.

Andries van Aarsen

Mooie kasten hoor :-* :-*.

Mijn speakers ga ik ook behandelen met Danish Oil, ben benieuwd hoe dat er precies uit gaat zien maar hier krijg ik er al een goede indruk van ;).
Marantz - Accuphase en de rest zelfbouw

fgroen

Citaat van: Andries van Aarsen op juli  7, 2008, 19:06:47
Mooie kasten hoor :-* :-*.

Mijn speakers ga ik ook behandelen met Danish Oil, ben benieuwd hoe dat er precies uit gaat zien maar hier krijg ik er al een goede indruk van ;).

Thanks.  ;D

Danish oil is heel spektaculair. Zul wel achterkomen.  ;) Het is nauwelijks op foto te vangen.

Gisteravond de laatste plakken loodbitumen erin geplakt. Volgende klusje wordt de "kabelboom" voor mid en hoog. Hiervoor heb ik het vertrouwde zwaar verzilverde koperdraad met Teflon isolatie aangerukt. Ik wil het deel dat los hangt "verpakken" in BAF, zodat het niet tegen eventuele schotten of wanden in de kast kan rammelen. Tevens heb ik een enkel rond gaat waar alle vier de draden door gaan. Om dat netjes luchtdicht te krijgen wilde ik het stuk kabel dat door het gat gaat bekleden met krimpkous, nadat ik een klodder hotmelt tussen de draden gedaan heb. Als ik dan met de verfstripper de kimpkous verwarm, zal de kous krimpen (dûûh) en tegelijkertijd de hotmelt gaan vloeien, zodat er in de krimpkous een luchtdicht samensmeltsel van draden en hotmelt onstaat. Die pook kan ik dan vervolgens eenvoudig met kit in de kast vastlijmen.

Tevens zal ik de voetjes verwijderen om ze zwart te schilderen.

fgroen

Voetjes liggen in de schuur met twee lagen Alabastine Voorstrijk erop, en ik heb gisteravond de interne luidsprekerkabels gemaakt.

Omdat er vier draden door een enkel gat gaan (tussen laag compartiment en midden compartiment), heb ik een truuk bedacht met krimpkous en hotmelt. Eerst de vier draden aan elkaar plakken met een ruime hoeveelheid hotmelt, en vervolgens (na stollen) krimpkous eromheen en dat goed warm stoken met een verfstripper. De krimpkous krimpt dan, terwijl de hotmelt erin smelt. Door de druk van de krimpkous wordt alles tegen elkaar aan geperst met de reeds aanwezige hotmelt ertussen, en de overtollige hotmelt wordt naar buiten geperst. Ik had dit nog niet eerder gedaan en ook nooit gezien, maar het werkte als een speer. Wel zorgen dat je de kabel boven iets houdt waarop loeihete hotmelt mag vallen...  ;D
De krimpkous "mof" kan nu eenvoudig in het gat gekit worden.

Vervolgens repen BAF geknipt en die overlangs open gepluist (als een wit puntje), de kabel erin gelegd en met tie-wraps gefixeerd. Et voilà, een nieuw type binnenkabel genaamd "fluffy cable".  :D

Edit: doorvoermof een beetje verduidelijkt.

fgroen

Het is even stil geweest hier, maar tussen alle bedrijven door toch langzaam maar zeker de resterende puntjes afgewerkt. Resultaat: ze spelen aktief!! Heb gisteravond even "quick & dirty" de boel met de DEQX doorgefloten en wat filtering, calibratie en room correction in elkaar geflanst. Klinkt zeer zeker niet verkeerd. Iets luchtiger dan de Avaclone, is mijn eerste indruk. Ik heb in de DEQX nu een profiel voor de Avaclone en een profiel voor de Opus clone, zodat ik heel snel kan wisselen van speaker. Ik begon me haast af te vragen waarom ik in vredesnaam die Avaclone gebouwd heb (weet ik wel, ik ben gewoon eigenwijs...  ;D) De Avaclone is toch wel een stuk beter in "plasticiteit", je hoort en voelt met die speakers meer de vleselijke aanwezigheid van de muzikanten.

Daarintegen is de Opus wat meer luchtig en lichtvoetig, met een verbazend mooi fundament. Dat heb ik nog niet veel gehoord van een 8" woofertje. Ze moeten nog verder inspelen, en ik ben ook nog niet klaar met experimenteren. Meer later.

Ik zal binnenkort nog ff wat foto's posten van het eindresultaat.

terveenster

Gelukkig, weer een post in dit interessante topic.

Zou je iets kunnen vertellen over de overnamepunten en de hellingen? Delay?

Groet,
Wim

fgroen

De overname punten liggen op 400Hz en 2000Hz. Filterhellingen de (default  >:D) 100dB/oct. Qua delay zijn de speakers helemaal glad getrokken met de optie "time align drivers" die bestaat dankzij de FIR filters.

De overgang tussen tweet en mid is niet kritisch qua keuze van de scheidingsfrequentie. Met de momenteel (tijdelijk) gebruikte 30mm tweeters denk ik dat het zelfs als tweeweg met de C2-220 zou kunnen werken. (beetje sportief...) In prinicpe zou die frequentie nog wel een stuk naar beneden kunnen dank zij de steile filterhellingen.

De overgang tussen woofer en tweeter is iets kritischer, omdat de mid absoluut niet onder de 300Hz mag komen (daar loopt de vervorming stevig op) en de woofer bij ong. 1000Hz een gemene resonantie heeft. Die ligt gelukkig wat verder weg, en geeft voldoende ruimte. Ik zou nog eens kunnen kijken wat er gebeurt als ik de overname tussen laag en mid wat omhoog schuif.

Om het mooi te maken zal ik de speakers nog een keertje op een verhoging moeten zetten van ong. 50cm, zodat ik iets dieper kan meten, en dan meer sweeps om nog nauwkeuriger te worden. De bedoeling is, dat zodra de nieuwe 30mm tweeters zijn ingespeeld, die naar de Avaclones gaan (zie ook dat topic) en dat dan de C2-12 tweeters die nu in de Avaclones zitten naar de Opus verhuizen.

Kortom nog zat te doen aan die speakers.  O0

fgroen

Gisteravond nog ff wat fototjes genomen.

fgroen

Nog een pic. ;D

fgroen

Iets andere hoek..

fgroen

Ze moeten nog wel stevig inspelen is mijn indruk. Ik merk een beetje hetzelfde als toen de Avaclones "net vers" waren.

Ben benieuwd hoe ver deze speakers gaan als ze helemaal los komen...  8)