Hoe een LCD monitor af te stellen ?

Gestart door konniekip, december 22, 2006, 19:47:43

Vorige topic - Volgende topic

konniekip

Ik heb vanmiddag een 22" iiyama proline E2200WSV Widescreen monitor gekocht. Een fijn exemplaar, weliswaar met 6bit scherm, dus geen state of the art, maar wel lekker groot.

Nu loop ik een beetje tegen het afstellen van de brightness en contrast aan... Naar mijn idee hou ik nog teveel brightness als ik hem helemaal op 0 zet..
Daarnaast vraag ik me af op welk kleurenschema ik de monitor moet zetten 6500K (kleuren veel te flets), 7500K, 9300K of voorkeursinstellingen (R 100%, B 100%, G 100%)?
De standaard voorkeursinstellingen lijken het beste resultaat te geven wbt kleuren.. Helderheid staat nu op 40%, contrast op 60%.

Daarnaast staat het scherm op 1680x1050 @60Hz (= default), een mooie resolutie, maar als ik probeer de refreshrate naar 75Hz te doen (het max van de monitor), dan krijg ik het beeld niet passend, en herkent de monitor de resolutie als 1280x1024

Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen?

J.A.F._Doorhof

Hiermee kun je je brightness en contrast instellen.
Alle stappen moeten goed zichtbaar zijn.
Voor grayscaling moet je toch echt iets van een analyzer gebruiken of bv adobe gamma (als je photoshop op je PC hebt staan zit dat erbij).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

konniekip

Bedankt Frank,

Zo'n LCD is compleet ander spel dan een CRT.

Berend Jansen

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 22, 2006, 19:50:39

Hiermee kun je je brightness en contrast instellen.
Alle stappen moeten goed zichtbaar zijn.

M'n Iiyama ProLite E431S doet het dan toch goed...
Receiver: Denon DRA-1000
Cd-speler: Denon DCD-755AR
Speakers A: Tannoy Reveal passive, speakers B: Eltax Monitor III Anniversary
Sub: Mordaunt Short 308

J.A.F._Doorhof

CRT LCD PLASMA allemaal hetzelfde qua instellen.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

konniekip

op zich zijn die vakjes goed te onderscheiden, maar vind ik bij het bekijken van video het zwart te licht...

J.A.F._Doorhof

welkom in de wereld van LCD.
Zwart is niet zwart :D
Custom installer

konniekip

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 22, 2006, 20:42:16
welkom in de wereld van LCD.
Zwart is niet zwart :D
:'(

Tja, een grote desillusie, maar goed, een koelkast van 45 KG op mn buro is nu vervangen door een blitse monitor!

J.A.F._Doorhof

Het ligt er ook erg aan welke TFT je koopt trouwens.
We hebben hier in de showroom verschillende modellen staan van oa Samsung en Belinea die nagenoeg diep zwart hebben.
Custom installer

konniekip

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 22, 2006, 21:15:05
Het ligt er ook erg aan welke TFT je koopt trouwens.
We hebben hier in de showroom verschillende modellen staan van oa Samsung en Belinea die nagenoeg diep zwart hebben.

Met deze zal het wel behelpen blijven ;)

DisplayMate: This is the only synthetic test we use because it can reveal some things that other real-world tests don't show up quite so well. The Iiyama ProLite E2200WS actually didn't perform too well in these tests, with the monitor struggling to deal with the variances in colour, with some significant compression at both ends. This is due to the monitor using a 6-bit panel, rather than the more colourful 8-bit. The 6-bit panel allows for fast response times but that comes at the expense of reduced colour depth. We found that black differentiation was quite poor in this test, resulting in a muddy mix of colours rather than the grey scale definition we would expect. However, we found that this was less of an issue in real-world scenarios.

Roksan

CiteerWe hebben hier in de showroom verschillende modellen staan van oa Samsung en Belinea die nagenoeg diep zwart hebben.

Kan je misschien aangeven om welke types het gaan? Ik zoek ook nog een goede monitor en deze E2200 viel bij mij inderdaad af vanwege de mindere zwartweergave.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

J.A.F._Doorhof

De types wisselen ongeveer per week of 2 weken, het beste kun je gewoon even komen kijken.
Maar vooral Belinea heb ik zelf goede ervaringen mee, gebruik er 2 in portret stand in de studio en daar is het over het algemeen donker, en toch blijft het zwart REDELIJK overeind.
Custom installer

konniekip

Citaat van: prison op december 23, 2006, 05:13:46
Kan je misschien aangeven om welke types het gaan? Ik zoek ook nog een goede monitor en deze E2200 viel bij mij inderdaad af vanwege de mindere zwartweergave.
mja, ik heb bij de aankoop ook gelet op prijs/kwaliteit verhouding. Ik gebruik deze monitor met name voor websurfen, e-mail.. Sporadisch een klein filmpje kijken en wat video-editing. Daarnaast vond ik het design en formaat prettig. Het is een heel erg fijn zo'n 22". Bovendien had ik al een 21", en wilde niet achteruit gaan.

konniekip

Nog meer gekrakeel over schermen van tweakers (LG)

;
Ik heb mijn L204WT teruggebracht naar Mycom. De kleurweergave vind ik erbarmelijk. Het scherm is wel erg contrastrijk maar van de kleuren klopt helemaal niets. Hardwarecalibratie leverde ook weinig op. En als de kleuren dan eindelijk 'redelijk' waren, was wit niet wit maar rose-achtig. Een gamer zal het een worst zijn maar voor het bekijken van foto's is het ding volkomen prut.

Ik heb de LG naast een Samsung 940BW gehouden. Dit is ook een TN scherm maar de kleurechtheid is vele malen beter, alhoewel de 940BW een 18 bits scherm is en de LG volgens opgave 24 bits is (en dus betere kleuren zou moeten kunnen weergeven).