DAC shootout bij Guido Tent, 27 januari 2007

Gestart door hifiman, december 9, 2006, 19:56:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

garmtz

Ik vind het prima om het te doen bij Guido. Verder nodig ik graag mensen uit om bij mij te komen luisteren, maar dan liever niet al teveel in 1x... ;)

Beide data zijn o.k. voor mij! Ik vind het wel interessant bij Guido langs te gaan! Hij heeft zoveel kennis! Misschien kan hij ook wel kijkjes nemen in de DACs en hij heeft alle apparatuur, mocht er wat stuk zijn of onderzocht moeten worden. Ik denk dat een level-matched vergelijking ook beter te regelen is bij Guido.

hifiman

Citaat van: garmtz op december 19, 2006, 10:09:04
Ik vind het prima om het te doen bij Guido. Verder nodig ik graag mensen uit om bij mij te komen luisteren, maar dan liever niet al teveel in 1x... ;)
Bij deze meld ik me alvast aan, ben eigenlijk met name geinteresseerd om de  Living Voice speakers eens te horen, maar goed dat is dan weer voor een ander topic  ;)

Citaat van: garmtz op december 19, 2006, 10:09:04
Beide data zijn o.k. voor mij! Ik vind het wel interessant bij Guido langs te gaan! Hij heeft zoveel kennis! Misschien kan hij ook wel kijkjes nemen in de DACs en hij heeft alle apparatuur, mocht er wat stuk zijn of onderzocht moeten worden. Ik denk dat een level-matched vergelijking ook beter te regelen is bij Guido.
Ik betwijfel (na het zien van zijn lab) of die apparatuur (ook) bij hem thuis staat, maar ik vind het ook leuk om bij Guido langs te gaan. Wat bedoel je met level-matched?

reMC


reMC

Aargh, ik kan heel januari niet, ik heb tentamens. Ik denk dus dat jullie het maar zonder mij moeten doen.

hifiman


hifiman

Citaat van: reMC op december 19, 2006, 10:44:31
Aargh, ik kan heel januari niet, ik heb tentamens. Ik denk dus dat jullie het maar zonder mij moeten doen.
Oops dat is jammer Remko. We kijken even wat de rest zegt. Ik ben persoonlijk van mening (in het algemeen) dat je een afspraak niet gelijk moet verzetten als er eentje niet kan want er is altijd wel iemand die op een bepaalde tijdstip niet kan namelijk  :P

hifiman

Garmtz wees me er op dat een middag wel erg kort is. Ik denk dat hij gelijk heeft en wil hierbij het volgende voorstel doen:
Beginnen om een uur of 11:00 in de ochtend , de hele middag en dan de mogelijkheid tot uitloop in de avond (eventueel kunnen er dan al mensen afhaken als ze weg willen).

Uiteraard kan een en ander natuurlijk alleen maar met goedkeuring van Guido, dus het is even afwachten of hij dat ook ok vind.

garmtz

Citaat van: Audioloog op december 19, 2006, 10:49:48
In dat geval brengt een simpele dB meter toch uitkomst  :)

Nee, ik stel voor om op de uitgang van de voorversterker te meten met testsignalen... Een verschil in volume van 1 dB kan al in het voordeel werken van het luidste apparaat.

hifiman

Citaat van: garmtz op december 19, 2006, 11:06:21
Nee, ik stel voor om op de uitgang van de voorversterker te meten met testsignalen... Een verschil in volume van 1 dB kan al in het voordeel werken van het luidste apparaat.
Dan moet je eigenlijk ook je de stand van je oren opmeten want je hoofd wat draaien maakt ook uit  ;)

garmtz

Ach, je moet altijd de variabelen waar je WEL invloed op kunt hebben zo goed mogelijk hetzelfde houden, vind je niet? :)

B.J.

Citaat van: garmtz op december 19, 2006, 15:49:56
Ach, je moet altijd de variabelen waar je WEL invloed op kunt hebben zo goed mogelijk hetzelfde houden, vind je niet? :)

dat is in elke geval makkelijker dan de variabelen waar je GEEN invloed op kunt hebben zo goed mogelijk hetzelfde te houden  :D

hifiman

Citaat van: garmtz op december 19, 2006, 15:49:56
Ach, je moet altijd de variabelen waar je WEL invloed op kunt hebben zo goed mogelijk hetzelfde houden, vind je niet? :)
Mee eens  :)
Maar even serieus, ik ben van mening dat klankverschillen ook duidelijk te horen zijn als er een paar dB verschil tussen zit qua volume, dat is althans mijn ervaring. Dat neemt niet weg dat het inderdaad "safer" is om niet meer variabelen te introduceren dan strikt noodzakelijk is.

Del member

Ik zou ook wel graag afkomen.
Ben me nog aan 't orienteren wat ik in de toekomst ga doen kwa stereo bron.

hifiman

Citaat van: ub4b op december 19, 2006, 16:03:43
Ik zou ook wel graag afkomen.
Ben me nog aan 't orienteren wat ik in de toekomst ga doen kwa stereo bron.
Tsja ik vrees dat we al bomvol zitten  ::)

garmtz

Citaat van: Audioloog op december 19, 2006, 15:52:10
Mee eens  :)
Maar even serieus, ik ben van mening dat klankverschillen ook duidelijk te horen zijn als er een paar dB verschil tussen zit qua volume, dat is althans mijn ervaring. Dat neemt niet weg dat het inderdaad "safer" is om niet meer variabelen te introduceren dan strikt noodzakelijk is.

Dat klopt, het is echter meer om de 'nay sayers' (skeptici) de mond te snoeren... ;)  En vergis je niet in volumeverschillen hoor! Veel fabrikanten van CD-spelers geven hun speler net een iets hogere uitgangsspanning om zo beter te klinken dan hun concurrenten. En het werkt!

Audiofiel

En nu wordt alle verschil tussen CD-spelers ineens gereduceerd tot een volumeverschil... :-X


Alsof iemand continu met een schakelaar zit te switchen tussen 2 spelers waarbij dezelfde (dubbele!) CD tot op de seconde gelijk is gestart... :-*

Ik luister al jaren verschillen tussen CD-spelers door een aantal CD's te horen op CD-speler A en daarna pas te schakelen naar CD-speler B om vervolgens diezelfde serie CD's er doorheen te jagen... Enig volumeverschil is daardoor eigenlijk slechts enkele milliseconden een issue... Daarna heb ik de volumeregelaar al praktisch gelijkgesteld... ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Del member

Ba volumeverschillen maken niet van een mindere cd speler plots een betere speler.
Als je op je gevoel luistert en niet met je verstand dan hoor je toch wel snel de verschillen.

Iets wat het verstand niet kan kwantifieren is bvb hoe muzikaal iets klink.
Je kan het verstand alleen maar clueless maken door heel snel tussen 2 spelers te switchen en dan is het gevoel ook helemaal zoek.

Erik van Voorst (in memoriam)

#117
Citaat van: garmtz op december 21, 2006, 12:41:28
Dat klopt, het is echter meer om de 'nay sayers' (skeptici) de mond te snoeren... ;)  En vergis je niet in volumeverschillen hoor! Veel fabrikanten van CD-spelers geven hun speler net een iets hogere uitgangsspanning om zo beter te klinken dan hun concurrenten. En het werkt!

Garmt heeft dat niet meer te maken met de analoge configuratie...bv buizen uitgang...

Zou dat........devils advocate....juist niet uiteindelijk slechter kunnen klinken.....je moet dus je volume op je voorversterker aanpassen..dus over meer weerstand.....

Aan de andere kant...veel versterking zo dicht mogelijk bij de bron zorgt vaak voor een prima dynamiek en minder gevoeligheid voor rottigheid naar het signaal op de lange weg naar de speaker....

Dus eigenlijk misschien toch een gelijke strijd... ;D

Ik begrijp trouwens prima je reactie ...een mens is snel geneigd om bij hardere muziek  WOW te roepen.....precies hetzelfde als een speakertest met verschillend rendement...alleen een doorgewinterde trapt er niet in...maar onschuldige luisteraars doen niet eens meer moeite om de zachter klinkende luidspreker verder te bestuderen...... :o

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman


Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Del member

#120
Citaat van: Erik van Voorst op december 21, 2006, 18:24:41...alleen een doorgewinterde trapt er niet in...

de echt goede sets onderscheiden zich dikwijls van al de rest door minder luid ook nog goed te klinken
m'n stelling is dan ook als het luid moet staan om indruk te maken dan is er iets fouts
en meestal zijn bepaalde superlatieven van toepassing om met meer verfijning stiller te kunnen spelen

zo was er ooit in een ver verleden mijn misvatting dat zwaardere en betere apparatuur vooral bedoel is om nog luider te kunnen spelen
maar in werkelijkheid is het net omgekeerd, heb in het laag m'n Velodyne DD18 dat speelt in stereo helemaal niet luid - m'n Yamaha subje uit m'n beginnersjaren (1997) die speelde wellicht harder en moest veel meer moeite doen. ik zocht ook muziek waarbij de Yamaha goed samenging. ik kan de posts met Yamaha eigenaars er nu zo uitpikken zonder de topic zelfs te lezen (wat is de film voor het utieme laag)

nieuwe stelling : met een goede set kan je ook stil spelen zonder in de mist te gaan & met de beste subs heb je geen burenlast

hifiman

Even ter info. Ik heb de Doede DAC verwijderd uit de startpost, dit was helaas geen succes (zie betreffende topic).

garmtz

Goed, dan doen we het niet level-matched. Ik vergelijk zo ook op zich mijn hele leven al, maar ik dacht het eens net iets 'wetenschappelijker' aan te pakken. Laat maar weer... ::)  Als we het echt goed doen, moeten we namelijk ook blind of dubbel blind luisteren... >:-D

garmtz

Citaat van: Audiofiel op december 21, 2006, 18:04:16
En nu wordt alle verschil tussen CD-spelers ineens gereduceerd tot een volumeverschil... :-X

Dat zeg ik niet... Maar het heeft wel zeker invloed. Als je blind CD-spelers ter evaluatie aanbiedt aan een panel luisteraars, zullen ze toch vaak de luidste speler eruit pikken en mooi vinden. Dat is gewoon een aangetoond feit.

hifiman

Citaat van: garmtz op december 22, 2006, 11:40:22
Goed, dan doen we het niet level-matched. Ik vergelijk zo ook op zich mijn hele leven al, maar ik dacht het eens net iets 'wetenschappelijker' aan te pakken. Laat maar weer... ::)  Als we het echt goed doen, moeten we namelijk ook blind of dubbel blind luisteren... >:-D
Hoi Garmt,

We kunnen natuurlijk best level matched doen, maar ik zou dan zeggen neem de simpele/snelle manier (met de dB meter) en dan is het mijns inziens goed genoeg. Wil je het nog beter dan wordt het relatief veel "gedoe". Te lange tijden tussen het switchen is dan ook weer een nadeel.

Overigens heeft Guido nog niet gereageerd op mijn e-mails..

Groetjes,

Ronald