aMUSEd's topic

Gestart door aMUSEd, november 30, 2006, 22:41:06

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Freshfighter

Over welke klasse D versterkers hebben we het dan hier? Zoveel ken ik nog niet... toch niet de T-amp??? ;)

garmtz

Hahaha! De T-amp!  :)

Ik dacht aan Lyngdorf, Bel Canto, eAR, NuForce...

garmtz

Citaat van: Rody op december  4, 2006, 20:23:50
Bij sommige muziek wel (ten minste, dat had ik bij de Lyngdorf)

In vergelijking met een buizenversterker zul je dat zeker missen ja... ;)

Midcall

Citaat van: Audiotwin op december  4, 2006, 20:20:05
Wordt klasse D niet te saai,koud?
Bij de klasse D versterkers die ik tot nu toe beluisterd heb mis ik emotie,lucht en warmte in het midden(stem) bereik.

Je bent niet de enige hoor  :-\
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

Joep

Citaat van: garmtz op december  4, 2006, 21:01:34
In vergelijking met een buizenversterker zul je dat zeker missen ja... ;)

Bedoel je dan dat die buizenbak wat toevoegt, of beaam je dat de klasse-D versterker iets weglaat?  Jouw reactie laat zich op twee manieren lezen.. :)

aMUSEd

Citaat van: garmtz op december  4, 2006, 20:07:39
Ik ben ook een groot liefhebber van bagger opgenomen muziek... ;D  Dus 'I feel your pain'. Even een algemeen verhaaltje met mijn mening... Verhaaltje

Interessant verhaal(tje ;D) Garmtz. Ik zal me eens gaan orienteren op de classe D markt (nog niet bij me opgekomen) en er eens een aan de tand voelen.
Ik vind magnepans mooi omdat ze een indrukwekkende stage neerzetten, snel zijn, naadloze overgangen hebben en een sterk midden neerzetten (stemmen!).. dat ze weinig druk geven (iel dus) en geen super laag weergeven ben ik inmiddels aan gewend en stoor ik me niet meer aan.
Wat zijn volgens jou speakermerken die beter bij me passen?

Deleted member

Citaat van: Proprius op december  4, 2006, 22:56:40
Bedoel je dan dat die buizenbak wat toevoegt, of beaam je dat de klasse-D versterker iets weglaat?  Jouw reactie laat zich op twee manieren lezen.. :)

Hahaha, ik weet het antwoord wel. Wat dacht je van de vervorming die wordt toegevoegd door die antieke lampen. Een voordeel van buizen is natuurlijk wel dat wanneer je wat extra punch wil je gewoon op de versterker in de maat mee kunt kloppen om wat extra electronen los te slaan!  ;D ;)

Midcall

Citaat van: Antoine op december  5, 2006, 00:06:33
Hahaha, ik weet het antwoord wel. Wat dacht je van de vervorming die wordt toegevoegd door die antieke lampen. Een voordeel van buizen is natuurlijk wel dat wanneer je wat extra punch wil je gewoon op de versterker in de maat mee kunt kloppen om wat extra electronen los te slaan!  ;D ;)

Alsof iemand die 1% vervorming kan horen....

Wat dat betreft was er wel een aardig testje op het hear forum.... waar 3 bestanden te downloaden waren en waarvan er bij eentje 5% THD was toegevoegd en de vraag, haal de file met 5% THD eruit. Bij de 5% lukte het al bijna niemand, laat staan dan de gemiddelde 1% THD die je bij een buizenbak vindt.
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

Deleted member

#83
hap hap hap! ;) Ik wil hier echt geen buizen vs. solid state discussie starten hoor, zijn er al genoeg van gevoerd op dit forum.  :-\ Iedereen moet gewoon voor zichzelf uitmaken wat voor hem het meest geschikt is en voor mij persoonlijk is dat solid state en gezien de speakers van Amused past dat ook in zijn geval het best.

Hier nog wel wat oftopic leesvoer dat probeert uit te vinden waarom buizen nou zo anders klinken dan transistors:

http://www.audioasylum.com/audio/faq/tubeprimer.html
http://www.spectrum.ieee.org/archive/1640

Audiofiel

Citaat van: garmtz op december  4, 2006, 20:07:39
Ik zou persoonlijk alle te warme versterkers links laten liggen (dus Electrocompaniet, Classé,

Ik denk dat je eens opnieuw moet gaan luisteren. :-X
Deze versterkers zijn niet te warm, zelfs niet eens warm te noemen. Je bevestigt alleen je eigen vooroordeel.

Citaatklasse D (niet persé alleen Lyngdorf Audiofiel... ;)). Is neutraal en gedetailleerd (heb je nodig om alle muzikale lijnen te ontrafelen!), geeft rust en overzicht in je muziek en houdt de Magnepans onder controle.

Van alle klasse-D versterkers die ik tot nu toe heb gehoord is het juist de rust die ik mis. Ik ben na 1 tot 4 nummers luisteren compleet 'luistermoe'. Over de controle over Magnepans heb ik geen idee, maar het lijkt mij dat de lage dempingsfactor (bijvoorbeeld Lyngdorf) die controle danig in de weg zal zitten. :-\

CitaatHet voordeel van klasse D t.o.v. zware A/B of A bakken is hun spontane dynamiek. Je hoort niet dat het uit een enorm reservoir van kracht komt (zoals bij Bryston en Krell), maar dat het snel is, alsof de muziek 'uit het niets' ontstaat. En dat heb jij nodig met de Magnepan voor je muziekervaring denk ik.

Ik geloof niet dat ik graag een versterker met spontaniteit zou willen hebben. Ik verwacht niet van een versterker dat hij een eigen mening heeft; ik wil dat hij er is wanneer het nodig is en gewoon domweg zijn werk doet: versterken. En uiteindelijk is degene aan de knoppen de baas, niet de versterker. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Deleted member

#85
Citaat van: Audiofiel op december  5, 2006, 06:51:17
Over de controle over Magnepans heb ik geen idee, maar het lijkt mij dat de lage dempingsfactor (bijvoorbeeld Lyngdorf) die controle danig in de weg zal zitten. :-\

Hoe kom je erbij dat klasse D versterkers (bijv. Lyngdorf) een te lage dempingsfactor hebben? Als er iets is dat klasse D goed doet dan is het controle houden over de bassdrivers. 8) Het is zelfs algemeen het eerste dat mensen opvalt wanneer zij voor het eerst klasse D horen. Lyngdorf publiceert niet de damping factor maar wel de outputimpedantie en die is 0,035Ohm (20Hz-1kHz). Dit levert dus met een 8Ohm load een dempingsfactor van 8/0,035=229. Lijkt mij een hele keurige waarde voor een versterker die geen feedback inzet en ook wat doet aan de van klasse D onvermijdelijke RFI! NuForce geeft zelfs damping factors van >4000 op. Maar hoe dan ook, jij weet heel goed dat de damping factor van de versterker maar een gedeelte in het verhaal is...  ;)

Citaat van: Audiofiel op december  5, 2006, 06:51:17
Ik geloof niet dat ik graag een versterker met spontaniteit zou willen hebben. Ik verwacht niet van een versterker dat hij een eigen mening heeft; ik wil dat hij er is wanneer het nodig is en gewoon domweg zijn werk doet: versterken. En uiteindelijk is degene aan de knoppen de baas, niet de versterker. ;D

Flauw!  :D

Audiotwin

Citaat van: Antoine op december  5, 2006, 09:06:45Het is zelfs algemeen het eerste dat mensen opvalt wanneer zij voor het eerst klasse D horen.

Mij valt altijd het kale middengebied(stemmen) op,het zal wel smaak wezen ;)
Zelf denk ik dat klasse D nog niet uitontwikkeld is,maar het zal steeds beter worden ;)
Tevredenheid!!!

Deleted member

#87
Citaat van: Audiotwin op december  5, 2006, 09:22:09
Mij valt altijd het kale middengebied(stemmen) op,het zal wel smaak wezen ;)
Zelf denk ik dat klasse D nog niet uitontwikkeld is,maar het zal steeds beter worden ;)

Tsjaa, dan kom je weer op de vraag: wat is neutraal?  :D Jij zou kunnen suggereren dat klasse D wat weglaat en ik zou kunnen suggereren dat je naar een neutrale weergave zonder kleuring luistert. Ik wijt jouw ervaring aan het gebrek aan warmte dat je miste, klopt dat? Anyway mocht je nog eens in de gelegenheid zijn klasse D te horen, neem dan wat verschillende opnamen mee. De Klasse D versterkers die ik ken zijn transparanter dan de meeste opnames zelf. Heb je dus een "warme" opname dan zou deze in een gebalanceerde set ook warm moeten klinken, heb je een kille opname dan klinkt deze ook kil.

Feit is en blijft dat klasse D anders klinkt dan solid state en/of buizen, net zo goed als deze laatste twee ook niet te vergelijken zijn. Het is volgens mij bij deze laatste twee ook nooit zo geweest dat ontwerpers op zoek zijn naar manieren om ze hetzelfde te laten klinken dus dat zal voor klasse D ook niet zo zijn. Elke technische versterkervariant heeft zijn eigen voor- en nadelen. De voordelen moet je uitbuiten en de nadelen minimaliseren. Of het dus wel of niet uitontwikkeld is weet ik niet maar het feit dat het niet hetzelfde klinkt is hier wat mij betreft geen enkel argument in.

Audiotwin

Citaat van: Antoine op december  5, 2006, 09:32:44
Ik wijt jouw ervaring aan het gebrek aan warmte dat je miste, klopt dat?

Ja,dat klopt wel.Weer heel anders dan bv de Sonatine's met een Sun Audio buizenversterker,een totaal andere beleving dat wat ik met klasse D heb en met mijn eigen set.
Tevredenheid!!!

Deleted member

Citaat van: Audiotwin op december  5, 2006, 09:48:07
Ja,dat klopt wel.Weer heel anders dan bv de Sonatine's met een Sun Audio buizenversterker,een totaal andere beleving dat wat ik met klasse D heb en met mijn eigen set.

Zelf nog niet gehoord maar de AudioCube set (ik noem 'm voor het gemak maar even zo) schijnt inderdaad wéér iets heel anders te zijn met zijn niet "HiFi'ish" geluid en te kunnen zorgen voor een cultuurshock als ik Garmt mag geloven.  ;D

Anyway, ik denk dat er toch weer meerdere kampen zijn; solid state vs. buizen vs. class D/T whatever. Geen probleem natuurlijk, ieder zijn eigen smaak!  :)

visitor

#90
Citaat van: Audiofiel op december  5, 2006, 06:51:17
Van alle klasse-D versterkers die ik tot nu toe heb gehoord is het juist de rust die ik mis. Ik ben na 1 tot 4 nummers luisteren compleet 'luistermoe'.

Hi Arjen,

Over het algemeen ben ik akkoord met deze uitspraak. Bij de Lyngdorf SDA2175 heb ik dit echter niet. Het geluid vind ik aangenaam, muzikaal en met een totale rust. Ik zit altijd langer muziek te luisteren dan ik dacht en heb totaal geen last van luistermoeheid. Let wel, de Lyngdorf (niet mijn oren ;)) heeft vele honderden uren moeten inspelen vooraleer dit het geval was.

Een forum-genoot die onlangs zijn QED kabels kwam ophalen, vond de combinatie van Lexicon/Lyngdorf/Dynaudio zelfs warm klinken bij oa de verschillende Diana Krall nummers die we toen hebben beluisterd.

Erwin

visitor

Citaat van: Audiofiel op december  5, 2006, 06:51:17
Ik geloof niet dat ik graag een versterker met spontaniteit zou willen hebben. Ik verwacht niet van een versterker dat hij een eigen mening heeft; ik wil dat hij er is wanneer het nodig is en gewoon domweg zijn werk doet: versterken. En uiteindelijk is degene aan de knoppen de baas, niet de versterker. ;D

En dat is waar de Lyngdorf SDA2175 juist heel sterk in is volgens mij: versterken zonder iets te veranderen. Toen ik een tijdje geleden een Bryston SP2 als surround voorversterker heb getest in combinatie met dezelfde componenten en in dezelfde ruimte, was het geluid totaal anders. Ik herkende mijn installatie niet meer. Ik heb dus zo het vermoeden dat de Lyngdorf eindversterkers weinig of niets aan het signaalpad veranderen, behalve dan versterken. ;)

reMC

Citaat van: Antoine op december  5, 2006, 09:55:33
Zelf nog niet gehoord maar de AudioCube set (ik noem 'm voor het gemak maar even zo) schijnt inderdaad wéér iets heel anders te zijn met zijn niet "HiFi'ish" geluid en te kunnen zorgen voor een cultuurshock als ik Garmt mag geloven.  ;D

Als je een keer bij Groningen in de buurt bent, ben je welkom ;)

Deleted member

Citaat van: reMC op december  5, 2006, 10:06:47
Als je een keer bij Groningen in de buurt bent, ben je welkom ;)

Thanks! :)

Ik bedenk me trouwens dat ik volgens mij in heel m'n leven nog nooit in Groningen (de provincie in dit geval) ben geweest!  :o ;D

reMC

Citaat van: Antoine op december  5, 2006, 10:10:59
Ik bedenk me trouwens dat ik volgens mij in heel m'n leven nog nooit in Groningen (de provincie in dit geval) ben geweest!  :o ;D

Des te meer reden :o

Audiofiel

Citaat van: Antoine op december  5, 2006, 09:06:45
Hoe kom je erbij dat klasse D versterkers (bijv. Lyngdorf) een te lage dempingsfactor hebben? Als er iets is dat klasse D goed doet dan is het controle houden over de bassdrivers. 8) Het is zelfs algemeen het eerste dat mensen opvalt wanneer zij voor het eerst klasse D horen. Lyngdorf publiceert niet de damping factor maar wel de outputimpedantie en die is 0,035Ohm (20Hz-1kHz). Dit levert dus met een 8Ohm load een dempingsfactor van 8/0,035=229.

Ik vind 229 helemaal niet zo'n goede dempingsfactor. :-\

Maar nog belangrijker voor het verhaal richting de Maggies: de dempingsfactor van 229 loopt fors terug in de hogere regionen: de uitgangsimpedantie bij 20 KHz is nog maar 0,4 ohm. Dat levert dus een 8 ohms dempingsfactor op van 8/0,4=20! :o

Dat zijn waardes die horen bij een (niet zeer goede) buizenversterker! En als we het hebben over electrostaten - met een impedantiedip vaak rond de 10 KHz - dan heb je een serieus probleem. Mijn Acoustats zijn daar nauwelijks 1 ohm. Dat zou betereken dan je een dempingsfactor hebt van 2,5. Ook Maggies hebben meestal een dip in de hogere frequenties. Ik zou een dergelijke versterker dan ookj nooit op zulke speakers willen adviseren. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Antoine op december  5, 2006, 09:32:44
Tsjaa, dan kom je weer op de vraag: wat is neutraal?  :D Jij zou kunnen suggereren dat klasse D wat weglaat en ik zou kunnen suggereren dat je naar een neutrale weergave zonder kleuring luistert.

Goed punt. :D

Eigenlijk weten we niet wat neutraal is. Immers, de gehele keten kan wel gekleurd zijn. En dan nog weten we niet hoe de opname was...

Citaat van: Erwin op december  5, 2006, 10:05:06
En dat is waar de Lyngdorf SDA2175 juist heel sterk in is volgens mij: versterken zonder iets te veranderen. Toen ik een tijdje geleden een Bryston SP2 als surround voorversterker heb getest in combinatie met dezelfde componenten en in dezelfde ruimte, was het geluid totaal anders. Ik herkende mijn installatie niet meer. Ik heb dus zo het vermoeden dat de Lyngdorf eindversterkers weinig of niets aan het signaalpad veranderen, behalve dan versterken. ;)

Ook dat weten we niet. Immers, hoe kun jij bepalen of het geluid alleen maar is versterkt en er niets aan is veranderd? Je hebt geen idee van hoe het had moeten klinken, dus op het eindresultaat kun je niet afgaan. En dan nog, ook bij een 'neutraal' eindresultaat (wat dat ook moge zijn), kan het nog zijn dat de hele keten kleurt... het één kan het ander weer compenseren.


Neutraliteit en niets weghalen/toevoegen is gewoon erg 'tricky' en niet los te koppelen van de opname, rest van de set, persoonlijke voorkeur en smaak. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

visitor

#97
Citaat van: Audiofiel op december  5, 2006, 10:32:54
Ook dat weten we niet. Immers, hoe kun jij bepalen of het geluid alleen maar is versterkt en er niets aan is veranderd? Je hebt geen idee van hoe het had moeten klinken, dus op het eindresultaat kun je niet afgaan. En dan nog, ook bij een 'neutraal' eindresultaat (wat dat ook moge zijn), kan het nog zijn dat de hele keten kleurt... het één kan het ander weer compenseren.

Inderdaad, volledig akkoord ;). Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat de Lyngdorf wel transparant genoeg was om de verschillende klankkleuren van de gebruikte voorversterkers zo duidelijk naar voor te brengen. Met de Lyngdorf SDA2175 moet je volgens mij indien je dat wenst de kleuring halen uit de andere componenten.

Deleted member

#98
Citaat van: Audiofiel op december  5, 2006, 10:32:30
Ik vind 229 helemaal niet zo'n goede dempingsfactor. :-\

Maar nog belangrijker voor het verhaal richting de Maggies: de dempingsfactor van 229 loopt fors terug in de hogere regionen: de uitgangsimpedantie bij 20 KHz is nog maar 0,4 ohm. Dat levert dus een 8 ohms dempingsfactor op van 8/0,4=20! :o

Dat zijn waardes die horen bij een (niet zeer goede) buizenversterker! En als we het hebben over electrostaten - met een impedantiedip vaak rond de 10 KHz - dan heb je een serieus probleem. Mijn Acoustats zijn daar nauwelijks 1 ohm. Dat zou betereken dan je een dempingsfactor hebt van 2,5. Ook Maggies hebben meestal een dip in de hogere frequenties. Ik zou een dergelijke versterker dan ookj nooit op zulke speakers willen adviseren. ;)

229 is ruim voldoende, als minimum wordt 50 of zelfs 20 vaak genoemd.

Wat betreft de hogere uitgangsimpedantie van 0,4Ohm. Die klopt maar had ik niet genoemd omdat die zoals je weet veeeeeel minder belangrijk is bij hoge frequenties (in elk geval bij dynamische luidsprekers of het ook voor electrostaten geld weet ik eigenlijk niet zeker). Wat volgens mij belangrijker is bij electrostaten/magnetostaten en andere moeilijk aanstuurbare luidsprekers is de stabiliteit van de versterker zelf en hoe deze met de lage impededanties omgaat. Ik weet van het Lyngdorf forum dat er veel mensen zijn (met o.a. Final, Quad, Audiostatic, Magnepan, Martin Logan) die deze moeilijke luidsprekers zonder problemen aansturen. Lyngdorf geeft ook aan dat de versterkers stabiel zien voor elke load, alleen echte kortsluitingen worden gedetecteerd door een microprocessor en (veilig) afgevangen.

Citaat
Hi Matthias,

Sorry I missed this one. We have been busy putting the final touches
to RoomPerfect. TDA is stable into practically any load. If it sees
a short circuit it will simply not produce the next pulse. There are
no relays tripping which means that you can do this to the amplifier
all the time without any damaging effect.

With best regards
Peter Lyngdorf

Citaat
Quite simply the 2200 is the best amp I have heard driving my full
range electrostatics PERIOD. What this unpretentious box does for
timing, detail and transparancy has to be heard to be believed. Never
before have I heard so clearly the resonance of instrument bodies, the
picture of room acoustics, and real bass definition. I'm even hearing
additional vocalists I didn't even realise were in the mix before ! My
foot has never tapped so much.

So I'm now in the process of replacing £8k worth of analogue
amplification !

Deleted member