Monica 2 non oversampling DAC (foto's 22-03-2007)

Gestart door hifiman, november 13, 2006, 13:57:36

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Ondertussen zitten er 4,7 uF (Clarity SA) condensatoren in, gebypassed met de 0,47 uF Mundorf Silver/Gold. De Clarity CAPS doen het erg goed, een aanrader voor het geld!  :)

Edit: Na een A/B vergelijk denk ik er een stuk anders over, de Mundorfs zijn stukken beter!

hifiman

Ondertussen heb ik een 2e Monica printje (ditmaal onbestuckt) besteld en binnen en ondertussen ook al volledig bestucked  :)

Het wachten is nu op de nieuwe kast die ik besteld heb en die als het goed is over een weekje binnen is.

Ik ga dan op het gemakkie de Monica DAC overbouwen in zijn nieuwe kast, sterker nog ik bouw dan 2 Monica DAC's in de kast (gevoed uit 1 voeding). Eentje voor de cd speler en eentje voor de squeezebox. Ik heb eerst naar allerlei oplossingen gekeken om met 1 DAC toe te kunnen (SPDIF schakelen enzo) maar kwam tot de conclusie dat de beste oplossing toch gewoon 2 DAC's is..

In de nieuwe kast hou ik ook rekening met een extra voeding voor de I/V convertor alsmede de mogelijkheid voor een clock output (om de bron aan te slaven).

Wordt binnenkort dus weer vervolgd  :)

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart 13, 2007, 16:36:22
Ondertussen zitten er 4,7 uF (Clarity SA) condensatoren in, gebypassed met de 0,47 uF Mundorf Silver/Gold. De Clarity CAPS doen het erg goed, een aanrader voor het geld!  :)

Goed nieuws! Maar hoe weet je nu dat de Clarity Caps het erg goed doen en dat de kwaliteitstoename niet van de Mundorf bypass komt? ::)

Of heb je beide situaties (met/zonder bypass) apart uitgebreid beluisterd... ???
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart 13, 2007, 20:54:21
Goed nieuws! Maar hoe weet je nu dat de Clarity Caps het erg goed doen en dat de kwaliteitstoename niet van de Mundorf bypass komt? ::)

Of heb je beide situaties (met/zonder bypass) apart uitgebreid beluisterd... ???
Haha goed punt, wat ik bedoel is dat de combinatie goed bevalt en waar dat aan ligt vind ik wat minder interessant  ;D

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart 13, 2007, 22:00:10
Haha goed punt, wat ik bedoel is dat de combinatie goed bevalt en waar dat aan ligt vind ik wat minder interessant  ;D

Duidelijk. :D Wat was je kwijt voor deze upgrade? En waar zitten de klankmatioge voordelen? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart 13, 2007, 22:03:43
Duidelijk. :D Wat was je kwijt voor deze upgrade? En waar zitten de klankmatioge voordelen? ::)
Dit was min of meer een gemoedsrust wijziging  ;D
De waarde van 0,47 uF was wat aan de lage kant (afhankelijk van de ingangsimpedantie van je versterker...) en dus wil ik die opkrikken naar 4,7 uF. De keuze destijds voor 0,47 uF was vanwege de hoge prijs van de Mundorf Silver/Gold condensatoren gecombineerd met het feit dat toendertijd (vorige speakers) wat minder laag alleen maar welkom was.

Een experiment met een 47 uF elco wees uit dat er nog wat te winnen viel  in het laag. Vandaar de beslissing om van 0,47 naar 4,7 uF (dat zou voldoende moeten zijn) te gaan. Ik heb toen Clarity SA caps gekozen vanwege de schappelijke prijs (12 euro per stuk geloof ik in dit geval) en de lovende dingen die ik erover las.

Ik hoor geen direkte klankmatige voordelen, maar ook geen nadelen en daarmee is de gemoedsrust upgrade dus geslaagd  ;D

hifiman

De nieuwe kast voor Monica is binnen, zeer binnenkort dus weer leven (en foto's) in dit topic  :)

Behalve een nieuwe behuizing gaat er nog wat veranderen, er komen nu 2 Monica DAC's in 1 behuizing  :)

Eentje "standaard" (voor het cd transport) en eentje met een andere XO , een clock uitgang, synchrone reclocking (ipv a-synchroon) voor de Squeezebox.

Binnenkort dus in dit theater  ;D

hifiman

Vandaag het boorwerk aan de kast gedaan. Een goed begin is het halve werk  ;D

hifiman

Het eerste doel is het 1 op 1 overbouwen van Monica in de oude kast naar de nieuwe kast, dat staat in principe voor mogen op de planning  8)

Als dat gebeurd is zullen er nog verschillende "upgrades" volgen, te weten:
- gereguleerde voeding voor de I/V converter
- galvanisch gescheiden voeding voor de XO (clock)
- een tweede Monica erin bouwen
- 1 van de twee Monica's ombouwen naar synchroon reclocken en clock out (naar de squeezebox)
- betere I/V converters
- bufferschakeling achter de I/V concerters
- en zo weet ik er waarschijnlijk nog wel een paar te verzinnen  :P

DA BoSS

vette actie weer Ronald!

Ben benieuwd of je uit die tweede DAC voor de squeezebox veel / voldoende hoorbare verbeteringen weet te slepen...
Het meeste zal moeten komen uit synchroon reclocken ipv asynchroon?

mvgr,

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

Citaat van: DA BoSS op maart 19, 2007, 09:23:59
vette actie weer Ronald!
Ach je moet toch wat in je weekend  ;D

Ben benieuwd of je uit die tweede DAC voor de squeezebox veel / voldoende hoorbare verbeteringen weet te slepen...
Ik ook  :P

Het meeste zal moeten komen uit synchroon reclocken ipv asynchroon?
Dat heb je goed gezien, al gaat het met name om het slaven van de SB3 clock aan die in de DAC  :)

hifiman

Ondertussen is Monica verhuisd naar haar nieuwe behuizing  ;D

hifiman

Foto van de achterkant  8)

hifiman

Poppetje gezien, kassie dicht  ;D

hifiman

En dan de laatste foto van de binnenkant. Schrik niet er gaat nog een en ander veranderen  :P

Ik ben niet tevreden over de layout (die in eerste instantie gebaseerd was op korte spdif verbindingen) en ga het anders doen, ik wil de afstand van DAC chip tot I/V convertors minimaliseren en de Monica print dus dichtbij de I/V convertors plaatsen.

Verder is de voeding nog "rommelig" en moet een beetje verbouwd worden, echter zoals ik al zei het eerste doel was het domweg overbouwen (en ik wilde Monica dezelfde dag weer kunnen gebruiken).

Ook is de "grote" I/V print slechts tijdelijk, dit was toen even als "test" en uiteindelijk heb ik toen de 2 kleinere printjes gebouwd. De grotere zal t.z.t vervangen worden door een schakeling van jeroen_d.

hifiman

En dan kwam ik nog tot een schokkende ontdekking  :o

Toen de overbouw aktie klaar was ging ik de DAC weer eens vergelijken met de interne DAC van de CEC cd speler. Mijn vrouw riep gelijk "dit klinkt duidelijk beter" en op dat moment speelde de interne DAC van de CEC.

Waaatttt riep ik en ik zag mijn vrouw schrikken en denken "wat heb ik nu gezegd". Maar ze had gewoon gelijk, na nog een aantal maal wisselen was het voor mij ook onomstotelijk duidelijk, de CEC DAC klonk gewoon beter.

Ik was geschokt want de laatste keer dat ik de verschillen had beluisterd had de Monica DAC mijn duidelijke voorkeur. Wel is het zo dat de CEC DAC altijd al "vloeiender" klonk. De grootste wijziging die sinds de laatste keer heeft plaatsgevonden was de aanschaf van andere speakers. Zou het dan zo zijn dat door andere speakers de balans nu opeens naar de andere kant uitslaat  ???

Maar... Toen bedacht ik me dat ik nog "een kleine wijziging" had toegepast tijdens het overbouwen van de Monica DAC, namelijk het nu weglaten van de 0,47 uF Mundorf Silver/Gold caps en in plaats daarvan te spelen met de 4,7 uF Clarity SA caps. Ik dus de Clarity caps er weer uitgehaald en de Mundorfs teruggezet. En verdomd, de verschillen waren nu veel en veel kleiner. Ik vond nu de Monica DAC weer uitblinken in natuurlijkheid maar nu zonder de nadelen van daarnet (minder detail, "donker" geluid met een gebrek aan levendigheid). Ik vond de DACs nu weer aan elkaar gewaagd waarbij (en dat zal een kwestie van smaak zijn) de Monica DAC weer mijn voorkeur had.

Ik had nooit verwacht dat de keuze van een condensator het geluid zo zou kunnen maken of breken  :o In elk geval gaan de Clarity caps de kast in en ga ik lekker verder met de (veel duurdere) Mundorf Silver/Gold caps  :)

Ik zou misschien de Clarity SA caps het voordeel van de twijfel moeten geven aangezien deze nog niet "ingespeeld" waren en de Mundorfs wel, maar goed ik geloof er niet in dat dat een dusdanige wijziging gaat geven dat ik er anders over ga denken  :P

De volgende stap zal dus worden een herindeling van de DAC met als doel de lengte van de "analoge bekabeling" te minimaliseren. Kortom een groot deel van het werk moet opnieuw gedaan, maar goed dat noemen we dan hobby he  :-X

DA BoSS

;D

gelukkig kwam je nu al achter, en niet later..... als je nog veel meer had veranderd >:D
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

DA BoSS

oh ja: zeker weten dat het niet wat krap gaat worden in die kast met 2 DAC's?

Ik bedoel: ziet er wel lekker overzichtelijk en opgeruimd uit zo 8)

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart 19, 2007, 11:47:16
Ik had nooit verwacht dat de keuze van een condensator het geluid zo zou kunnen maken of breken  :o In elk geval gaan de Clarity caps de kast in en ga ik lekker verder met de (veel duurdere) Mundorf Silver/Gold caps  :)

Geeft je te denken wat het effect van condensatoren zal zijn op je electrostaten... Misschien tijd voor een nieuwe test? ;)

En wat het cursieve stukje betreft: ik neem aan dat je bedoelt dat de CC juist de kast uit gaan? ;D

hifiman

Citaat van: DA BoSS op maart 19, 2007, 16:02:15
oh ja: zeker weten dat het niet wat krap gaat worden in die kast met 2 DAC's?

Ik bedoel: ziet er wel lekker overzichtelijk en opgeruimd uit zo 8)
Wat je dan blijkbaar niet opgevallen is , is dat de 2e DAC er al in zit (alleen nog niet bedraad)  ;D

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart 19, 2007, 16:08:06
Geeft je te denken wat het effect van condensatoren zal zijn op je electrostaten... Misschien tijd voor een nieuwe test? ;)
Dat is mij ook door het hoofd geschoten!  :P Ik heb dus weer even met en zonder condensator ertussen geluisterd maar dan hoor ik zo gauw (op het gefilterde laag na uiteraard) geen verschil.. Ik vermoed dat de invloed van de condensator op het geluid veel groter is bij kleine signalen dan bij de (relatief grote) speaker signalen..

Citaat van: Audiofiel op maart 19, 2007, 16:08:06
En wat het cursieve stukje betreft: ik neem aan dat je bedoelt dat de CC juist de kast uit gaan? ;D
Haha, ja de Monica kast uit en de voorraad-kast in  ;D

hifiman

Gisteravond begonnen met de herindeling van de DAC. Aangezien het nog niet klaar is en ik Sander Sassen niet teveel hartkloppingen wil bezorgen  ;) wacht ik even met een nieuwe foto tot het verherindelen klaar is  :P

Wel jammer van de extra gaatjes in de bodemplaat  :-\ maar goed daar zie je toch niets van  ;D

Deleted member

Citaat van: Audioloog op maart 21, 2007, 09:44:26
Wel jammer van de extra gaatjes in de bodemplaat  :-\ maar goed daar zie je toch niets van  ;D

Wat extra koeling kan nooit kwaad!  ;)

hifiman

DA BoSS

Citaat van: Audioloog op maart 19, 2007, 16:16:48
Wat je dan blijkbaar niet opgevallen is , is dat de 2e DAC er al in zit (alleen nog niet bedraad)  ;D

oops begreep je verkeerd ;D

....maar dat gaat dus wel goed komen met die kast/ruimte 8)