Monica 2 non oversampling DAC (foto's 22-03-2007)

Gestart door hifiman, november 13, 2006, 13:57:36

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Gisteren nog eens flink geluisterd en vergeleken, het is nu echt duidelijk dat ik Monica na de laatste wijzigingen (en met de Mundorf's) beter vind klinken dan de DAC van mijn CEC cd speler. Daar ben ik blij mee want dat betekent ten eerste dat ik weer een verbetering heb kunnen bewerkstellingen in mijn set en ten tweede dat ik niet voor niks geld en tijd heb gestoken in het Monica projectje  :D

Dit motiveert mij natuurlijk om door te gaan en ik ga dan ook een 67 MHz XO clock van Tentlabs proberen (zodra deze uit komt, is nu nog niet leverbaar). En komend weekend de mains voeding verbeteren  8)

Overigens prefereer ik met de Mundorfs de batterijvoeding en met de Black Gates juist de mains voeding. Ik snap ook wel waarom dat is, met de back gates vind ik het geluid te saai worden en de mains voeding zorgt voor wat meer leven/openheid. Bij de Mundorfs is die openheid er al en is juist de extra rust van de batterij een pre.

Wordt vervolgd..

hifiman

Nieuw voedinkje  ;D

hifiman

Ik zal die nieuwe voeding even toelichten. Ik had reeds een mains voeding in Monica gebouwd, maar ik hoorde duidelijk verschil met een batterij voeding. Mijn doel was om een mains voeding te maken die even goed of beter is als een batterij voeding. Ook omdat ik eigenlijk gewoon van die batterij (zware grote lood accu) af wil omdat het gewoon niet zo praktisch is.

hifiman

Ik heb een bestaand ontwerp gebruikt van een italiaan die deze had toegepast voor zijn 1541 DAC.

Dit is het schema.

Ik heb Elna elco's gebruikt (4700 uF), MKP condensatoren (0,47 uF) en keramische condensatoren (100 nF), de diodes zijn snelle schottky types. De trafo is een Amplimo 30 VA met 2x 12V secundair. Ik heb deze voeding tweemaal gemaakt, eenmaal voor het digitale deel en eenmaal voor het analoge deel. De uitgangsspanning is dan 12 V DC. Monica heeft dan zelf weer 78L05s en een LM317 aan boord.

In eerste instantie leek de voeding het niet te doen.   :-\ Maar opeens zag ik na een tijdje de voltmeter langzaam op gaan lopen en na een minuut of vijf kwam het in de buurt van de 12 volt  :-X Kijkend naar het schema viel gelijk op dat de RC combinatie 33K en 4700 uF wel een erg hoge tau oplevert (inderdaad in de orde van minuten). Ik heb de weerstand van 33K dan ook vervangen door eentje van 1K en dat ging een stuk  beter, de voeding was nu na een paar seconden op spanning  :P

hifiman

Afijn mission completed zou je zeggen. Na vergelijking met de batterij voeding hoorde ik in eerste instantie inderdaad geen verschil meer. Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het nu slechter klinkt  :-\ Het lijkt wel of het geluid wat vervormt. De vraag is even of dat nu verbeelding is of dat het echt zo is.

Ik kan even geen reden verzinnen waarom deze nieuwe voeding slechter zou zijn dan de eerste simpele versie. Als hier idee-en over zijn dan hoor ik het graag. Het wordt geloof ik toch eens hoog tijd voor een scoop in huize audioloog  :P

Baardmans

Ik kan je absoluut niet helpen met je voedingsprobleem, ik kan je er eventueel wel 1 bij geven ;D
Ik heb een bordje zoals op de foto thuis liggen: het gaat om een dual TDA1541a NOS DAC, met een IV bordje. Verder nog een printplaat voor een buizen uitgangstrap, een voor een reclock circuit, en zo nog wat dingen. Ik heb alles dubbel: 1 van de twee is voor degene die er voor mij ook 1 bouwt, ik ben nl volledig a-electronisch. Misschien leuk om mee te nemen naar de aankomende DAC-shoutout  :D?

hifiman

Citaat van: Baardmans op december 17, 2006, 12:56:47
Ik kan je absoluut niet helpen met je voedingsprobleem, ik kan je er eventueel wel 1 bij geven ;D
Ik heb een bordje zoals op de foto thuis liggen: het gaat om een dual TDA1541a NOS DAC, met een IV bordje. Verder nog een printplaat voor een buizen uitgangstrap, een voor een reclock circuit, en zo nog wat dingen. Ik heb alles dubbel: 1 van de twee is voor degene die er voor mij ook 1 bouwt, ik ben nl volledig a-electronisch. Misschien leuk om mee te nemen naar de aankomende DAC-shoutout  :D?
Ehhhhh ik was eigenlijk nog op zoek naar een DAC op basis van TDA1541  :D , ik stuur je zo een pm.

hifiman

Je hebt PM en ik wil graag op je aanbod in gaan om er twee te bouwen en er eentje te mogen houden  ;D

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op december 17, 2006, 13:05:50
Je hebt PM en ik wil graag op je aanbod in gaan om er twee te bouwen en er eentje te mogen houden  ;D

Klinkt als een hele goede deal. En niet alleen voor Audioloog! Mooi toch, zo'n forum? :D :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op december 17, 2006, 13:15:48
Klinkt als een hele goede deal. En niet alleen voor Audioloog! Mooi toch, zo'n forum? :D :D
Zeker, het grootste probleem is nog dat ik sinds ik dit forum (en het DIY'en) ontdekt heb, ik eigenlijk geen tijd meer heb om te werken  ;D

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op december 17, 2006, 13:17:16
Zeker, het grootste probleem is nog dat ik sinds ik dit forum (en het DIY'en) ontdekt heb, ik eigenlijk geen tijd meer heb om te werken  ;D

ROTFLOL ;D

Moet je van deze hobby je werk gaan maken, Ronald. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Overigens zit ik al een uur lang continu te schakelen tussen mijn nieuwe voeding en de batterij (accu) en ik kan echt geen verschil ontdekken, het zal de audio nervosa wel zijn waardoor ik dacht dat het slechter klonk  ;D

hifiman

Citaat van: Audiofiel op december 17, 2006, 13:18:14
ROTFLOL ;D

Moet je van deze hobby je werk gaan maken, Ronald. ;)
Tsja, mijn zwakke punt is altijd de "afwerking" zoals gaten boren en zagen enzo  ::) Verder zou het me harstikke leuk lijken, maar voorlopig hou ik het maar bij hobby  ;D

hifiman

Het wachtten is met smart op de nog uit te komen 67 MHz XO clock van Guido Tent, dan kan ik eens kijken of een lagere jitter nog wat uit gaat maken in Monica  :)

Baardmans

Citaat van: Audioloog op december 17, 2006, 13:05:50

Geweldig, PM terug! En trouwens: ik heb helemaal geen haast....

hifiman

Citaat van: Baardmans op december 17, 2006, 13:29:49
Geweldig, PM terug! En trouwens: ik heb helemaal geen haast....
Maar ik wel  ;D  ;)

Leuk Peter, ik ga er een topic over openen en zal je via dat topic (en indien nodig pm cq telefoon) op de hoogte houden van de vorderingen!

En je hebt ook weer PM  :)

Groetjes,

Ronald

Sander Sassen

Citeerdan kan ik eens kijken of een lagere jitter nog wat uit gaat maken in Monica

Uh? Een dergelijke oplossing zorgt juist voor meer jitter, want je moet je afvragen wat 'reclocking' hier nu exact doet in relatie met de klok van je loopwerk.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

hifiman

Citaat van: Sander Sassen op december 17, 2006, 16:09:52
Uh? Een dergelijke oplossing zorgt juist voor meer jitter, want je moet je afvragen wat 'reclocking' hier nu exact doet in relatie met de klok van je loopwerk.
De decorreleren van jitter met auiosignaal  ;D

Natuurlijk snap ik dat een master (DAC) / slave (speler) oplossing het beste is, maar ik wil het graag "compatible" houden.

Die reclocking zit er nou eenmaal al op op Monica, het vervangen voor de bestaande XO door een low jitter XO van Guido zal dan wellicht een verbetering zijn. De vraag wel of geen reclocking is weet een heel ander verhaal inderdaad.

Sander Sassen

CiteerDe decorreleren van jitter met audiosignaal

Nee, dat doet het dus juist niet, neem nu eens een stap terug en vraag je eens af wat er gebeurt met het in het SPDIF aanwezige kloksignaal en hoe dat zich verhoudt tot het op de DAC aanwezige kloksignaal, of dat nu uit een Tent XO vandaan komt doet niet ter zake. Om je een hint te geven, in de kits van Doede zit hetzelfde euvel, ook daar kom je een XO tegen die lokaal een klok opwekt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

hifiman

Je punt is neem ik aan dat de klok op je dac niet synchroon loopt met het kloksignaal zoals in het spdif signaal verweven zit?

Reclocken op zich lijkt me een goede zaak, maar waarom "men" dat graag op een asynchrone manier doet snap ik eigenlijk ook niet helemaal..

Sander Sassen

CiteerJe punt is neem ik aan dat de klok op je dac niet synchroon loopt met het kloksignaal zoals in het spdif signaal verweven zit?

Precies, je krijgt dus een onbehoorlijke hoeveelheid jitter kado. Asynchroon reclocken werkt ALLEEN als er een sample rate convertor (SRC) tussen zit. In jouw geval zou uit de CS8414/8416 het kloksignaal halen (zie datasheet), da's altijd nog de te preferen oplossing boven hoe het nu in elkaar steekt. Je hebt zo tientallen ns aan jitter te pakken, zeker gezien de brakke klok in menige CD-speler, de Tent XO doet 't met 3ps prima, maar de klok van je CD-speler fluctueert behoorlijk in frequentie. Een nettere oplossing is om een PLL (pulse locked loop) en een VCXO (voltage controlled oscillator) te gebruiken en die te gebruiken om de klok van het SPDIF signaal in te vangen en de VCXO bij te regelen. Ontwerpen van een goede PLL is echter een kunst op zich en de PLL in de CS8414/8416 heeft dan dus de voorkeur.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

hifiman

Helaas is mij niet helemaal duidelijk hoe het reclocker cicruit van Monica in elkaar steekt en wil de ontwerper ervan het schema niet geven  ;D

Tsja misschien toch een keer zelf een DAC bouwen van scratch af aan dan  :) Overigens heb ik een XO3 in mijn cd speler zitten dus dat zit wel goed.

Sander Sassen

CiteerHelaas is mij niet helemaal duidelijk hoe het reclocker cicruit van Monica in elkaar steekt en wil de ontwerper ervan het schema niet geven 

Da's toch niet zo ingewikkeld? Kijk alleen maar even naar de gebruikte IC's, gebruik evt. Google om hun werking te achterhalen, zie jij ergens een PLL zitten, nee? Nou dan, een ASRC zit er ook niet op, dus er wordt gewoon asynschrone reclocking gebruikt. Kortom, datasheet van de CS8414/8416 erbij pakken en even uitdokteren hoe je deze in master mode instelt, dwz. dat de SPDIF receiver zelf de klok uitvoert en deze doorlussen naar de rest van de schakeling en uiteraard de XO verwijderen, dat moet toch allemaal niet zo moeilijk zijn. Nu heb je bergen jitter en mogelijk zelfs dubbele samples, kortom dit is niet zoals 't hoort en er is dus werk aan de winkel  8)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

hifiman

Citaat van: Sander Sassen op december 17, 2006, 17:15:52
Da's toch niet zo ingewikkeld? Kijk alleen maar even naar de gebruikte IC's, gebruik evt. Google om hun werking te achterhalen, zie jij ergens een PLL zitten, nee? Nou dan, een ASRC zit er ook niet op, dus er wordt gewoon asynschrone reclocking gebruikt. Kortom, datasheet van de CS8414/8416 erbij pakken en even uitdokteren hoe je deze in master mode instelt, dwz. dat de SPDIF receiver zelf de klok uitvoert en deze doorlussen naar de rest van de schakeling en uiteraard de XO verwijderen, dat moet toch allemaal niet zo moeilijk zijn. Nu heb je bergen jitter en mogelijk zelfs dubbele samples, kortom dit is niet zoals 't
Ik snap je punt Sander. Wat ik me afvraag is waarom dan toch die asynchrone reclocking wordt gebruikt, maakt het tenslotte alleen maar complexer zou je zeggen... Ik moet me er zelf nog even wat meer in verdiepen voor ik er een standpunt over kan vormen. In eerste instantie zie ik ook het voordeel even niet van die asynchrone reclocking..

Sander Sassen

CiteerWat ik me afvraag is waarom dan toch die asynchrone reclocking wordt gebruikt

De vraag geeft 't antwoord feitelijk al, het ontbreekt de ontwerper toch aan een stuk begrip over wat hij nu feitelijk probeert te doen. Reclocking is een stuk gereedschap om jitter terug te kunnen dringen, hierdoor kan je eventuele jitter die optreedt door het transport over kabels etc. weer enigzins wegpoetsen. Maar (en da's feitelijk een maar met hoofdletters) alleen als je 't juist toepast, en da's hier niet 't geval. Daarmee is het middel erger dan de kwaal en dat kan toch niet de bedoeling zijn toch?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen